1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
Moderator: luk4s7
1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
Witam!
Czy ktoś z was może wie z jakiego powodu silnik 1HD-FT został tak mocno upośledzony przed producenta? Moment maksymalny jest osiągany przy 2500obr, natomiast w 1HD-T oraz w 1HD-FTE już przy 1400obr.
Panika związana z "big end problem"?
Czy ktoś z was może wie z jakiego powodu silnik 1HD-FT został tak mocno upośledzony przed producenta? Moment maksymalny jest osiągany przy 2500obr, natomiast w 1HD-T oraz w 1HD-FTE już przy 1400obr.
Panika związana z "big end problem"?
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8463
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
Deczko inaczej ukształtowana charakterystyka - i "cyferki" pokazują głupoty Zerknij se na pełne wykresy.
Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
No to nie wiem jak inne ale mój wykres z hamowni potwierdza te cyferki, ba nawet jest gorzej, maksymalny moment 327Nm przy 2870obr i 108kW przy 3430obr. Wartościami niższymi niż fabryka się nie martwię, prawdopodobnie jest tak oszczędnie ustawiony. Masz wydruk z hamowni 1HD-T? Oglądałem wykresy z setki, obstawiam że to 1HD-FTE, przebieg momentu był zdecydowanie inny a maksymalny momenty był przy 2200.
Się zastanawiam trochę bo jestem przed zmianą turbiny i dokładką ic.
1HD-FTE ma chyba lekko inną turbinę?
Się zastanawiam trochę bo jestem przed zmianą turbiny i dokładką ic.
1HD-FTE ma chyba lekko inną turbinę?
Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
1HD-FTE ma turbo Garrett zwykłe lub VNT a nie CT26 jak 1HD-T czy 1HD-FTpki pisze:1HD-FTE ma chyba lekko inną turbinę?
Zanim zmienisz turbo czy dołożysz intercooler to delikatnie zwiększ dawkę i ustaw boost compensator na agresywną charakterystykę i porównaj wyniki....
Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
Boost compensator i dawka ustawiona wstępnie kilka dni temu, jeszcze wyników nie porównywałem.
Skąd informacja że 1HD-FTE nie ma CT26?
Co byś proponował zamontować by uzyskać około 1.5bar poniżej 2000obr i przyrost momentu 50%?
Skąd informacja że 1HD-FTE nie ma CT26?
Co byś proponował zamontować by uzyskać około 1.5bar poniżej 2000obr i przyrost momentu 50%?
Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
Info że 1HD-FTE ma turbo Garrett wynika z odczytu nazwy producenta " GARRETT" na turbosprężarce Turbo VNT na pewno poprawi charakterystykę momentu obrotowego- w 12H-T z taką turbiną z J100 moment wzrósł do 450Nm przy 1800rpm
Samo zwiększenie ilości powietrza nic nie da, musi przed nim iść więcej paliwa.
Jaki moment chcesz uzyskać przy jakich obrotach silnika to warunkowane jest wydajnością pompy wtryskowej
Samo zwiększenie ilości powietrza nic nie da, musi przed nim iść więcej paliwa.
Jaki moment chcesz uzyskać przy jakich obrotach silnika to warunkowane jest wydajnością pompy wtryskowej
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8463
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
Max moment dla tego silnika przy 2800 rpm i silny spadek poniżej świadczy o szczeźniętej turbinie. A nie o charakterystyce tego silnika ogólnie
1,5 bara przy 1800 rpm - ciężko będzie. Znaczy się ciężko na klasycznej - da się dobrać taka turbinę, ale wykastruje ona górny zakres (za mały przekrój strony gorącej - konieczny żeby uzyskać wysoką sprawność turbiny w niskim zakresie obrotów). Na VNT z J100 się tak da bez większych ceregieli.
Zdrowa turbina w j8 i 1HD-T osiąga nominalne ciśnienie (czyli ok. 0,6 bara) przy jakichś 1400 - 1600 rpm Jak się zablokuje zawór sterujący - to osiągnie oczywiście wyżej - ale NIE przy tym zakresie obrotów (ino znacznie wyższym). Wynika to po prostu z fizycznej konstrukcji turbiny.
1,5 bara przy 1800 rpm - ciężko będzie. Znaczy się ciężko na klasycznej - da się dobrać taka turbinę, ale wykastruje ona górny zakres (za mały przekrój strony gorącej - konieczny żeby uzyskać wysoką sprawność turbiny w niskim zakresie obrotów). Na VNT z J100 się tak da bez większych ceregieli.
Zdrowa turbina w j8 i 1HD-T osiąga nominalne ciśnienie (czyli ok. 0,6 bara) przy jakichś 1400 - 1600 rpm Jak się zablokuje zawór sterujący - to osiągnie oczywiście wyżej - ale NIE przy tym zakresie obrotów (ino znacznie wyższym). Wynika to po prostu z fizycznej konstrukcji turbiny.
Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
Co znaczy szczeźnięta turbina?
https://www.youtube.com/watch?v=PCTKZh43rPg" onclick="window.open(this.href);return false; (1.4 bar przy 1600)
https://www.youtube.com/watch?v=PCTKZh43rPg" onclick="window.open(this.href);return false; (1.4 bar przy 1600)
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8463
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
No ta to szczęźnięta raczej nie jest ...
W takim układzie, jeżeli masz max momentu przy 2800 rpm - to oznacza że wysterowanie pompy jest jakieś dziwaczne. I nie mam tu na myśli samej dawki max, ale całej charakterystyki pompy - czyli nastawy boost kompensatora, regulatora odśrodkowego, regulatora wyprzedzenia kąta wtrysku ... ogólnie - sposobu zestrojenia całej pompy.
No - chyba że Ty masz 450 Nm przy 1600 rpm - a 600 przy tych 2800. no ja bym wcale wtedy nie marudził ...
W takim układzie, jeżeli masz max momentu przy 2800 rpm - to oznacza że wysterowanie pompy jest jakieś dziwaczne. I nie mam tu na myśli samej dawki max, ale całej charakterystyki pompy - czyli nastawy boost kompensatora, regulatora odśrodkowego, regulatora wyprzedzenia kąta wtrysku ... ogólnie - sposobu zestrojenia całej pompy.
No - chyba że Ty masz 450 Nm przy 1600 rpm - a 600 przy tych 2800. no ja bym wcale wtedy nie marudził ...
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8463
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
Tak na marginesie - kilka silników już uturbiałem, w kilku też podnosiłem doładowanie i parametry wyjściowe. I nie ma opcji, żeby bez wymiany sekcji tłoczących pompy dźwignąć parametry silnika 50% ... Wykresy z hamowania napędu sa nieubłagane - 70 - 100 Nm in plus przy silnikach o pojemności 3 - 4 L. po prostu zapas wydajności pompy nie jest nieograniczony. Niemniej - efekt odczywalny jest zdecydowanie lepszy. A to dlatemu, że terenówki mają ogromne opory toczenia, których nie odczuwamy zmysłami - a które pochłaniają moment silnika. Tak dla przykładu - silnik z momentem nominalnym ok. 200Nm (3B w J4) po uturbieniu odczyt pokazał o 60 Nm wiecej. czyli niecałe 30%. Ale na przyspieszeniu auta - ponad dwukrotna wartość, i to na niskich biegach (na wysokich różnica rośnie). Czyli odczuwalny wzrost parametrów - ponad 100%
Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
No po korekcie boost compensatora nie byłem na hamowni bo 4x4 nie ma w każdej wiosce ale podjadę dla swojej wiedzy. Ustawione jest teraz tak że z niskich obrotów przydławiony, n.p. ruszając na dwójce puszcza już widocznego bączka. Po 800km zużycie paliwa bez widocznych zmian.
Toyotowcy z za oceanu zarzekają się że z modyfikowaną turbiną na seryjnych wtryskach, AFR 19.5 uzyskują 140-160kW na kołach, liczę że to około 190kW na silniku. 755Nm przy około 2000obr. 1HD-FT, przebieg 429tyś, koła 35MT, na czwartym biegu. Modyfikacje to turbina, intercooler, wydech 3cale i regulacja pompy. Ciśnienie 1.8 bar. Realne?
Toyotowcy z za oceanu zarzekają się że z modyfikowaną turbiną na seryjnych wtryskach, AFR 19.5 uzyskują 140-160kW na kołach, liczę że to około 190kW na silniku. 755Nm przy około 2000obr. 1HD-FT, przebieg 429tyś, koła 35MT, na czwartym biegu. Modyfikacje to turbina, intercooler, wydech 3cale i regulacja pompy. Ciśnienie 1.8 bar. Realne?
Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
Po przeliczeniu wartości Nm i doładowania te wartości z grubsza odpowiadają sobie, są prawidłowe i do osiągnięcia ale nie na seryjnej pompie wtryskowej i nie tak dobrym AFR
Moc jest mocno zaniżona w stosunku do Nm o jakieś 20-25%
Wtryski seryjne ale końcówki "marine 260"
Moc jest mocno zaniżona w stosunku do Nm o jakieś 20-25%
Wtryski seryjne ale końcówki "marine 260"
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8463
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
Ciśnienia tego rzędu nie są problemem. Nawet na seryjnej turbinie. A na vnt dodatkowo sa osiągalne niemal z wolnych obrotów.
Tyle, że do osiągnięcia takich cisnień trzeba po prostu zwiększyć dawke wtrysku. Inaczej mówiąc - na seryjnej pompie ta sama turbina wydusi z siebie powiedzmy 1,2. Po zwiększeniu (odpowiednim) dawki (wydajności pompy), przy tych samych obrotach - będzie 2,0.
Wynika to z budowy (zasady działania) klasycznych turbin. Technicznie rzecz biorąc - są to tzw. turbiny reakcyjne, czyli skonstruowane pod kątem wykorzystania energii ciśnienia gazów spalinowych. Więcej paliwa to więcej gazów, i więcej ciepła - więc i wyższe ciśnienie jednostki objętości spalin.
Turbiny ze zmienną geometrią są konstruowane jako tzw turbiny akcyjne, gdzie wykorzystuje sie energię kinetyczną strumienia spalin. A zmienny układ kierownic turbiny pozwala na utrzymanie wysokiej prędkości gazów (dzięki kontroli ciśnienia w kolektorze wydechowym) praktycznie od wolnych obrotów. Dzięki temu też, praktycznie nie występuje opcja "za dużej" turbiny. Znaczy się, nie ma tak, jak w klasycznych, że zbyt duże turbo nie obsługuje dolnego zakresu obrotów, bo nie ma się wtedy czym napędzić.
Tyle, że do osiągnięcia takich cisnień trzeba po prostu zwiększyć dawke wtrysku. Inaczej mówiąc - na seryjnej pompie ta sama turbina wydusi z siebie powiedzmy 1,2. Po zwiększeniu (odpowiednim) dawki (wydajności pompy), przy tych samych obrotach - będzie 2,0.
Wynika to z budowy (zasady działania) klasycznych turbin. Technicznie rzecz biorąc - są to tzw. turbiny reakcyjne, czyli skonstruowane pod kątem wykorzystania energii ciśnienia gazów spalinowych. Więcej paliwa to więcej gazów, i więcej ciepła - więc i wyższe ciśnienie jednostki objętości spalin.
Turbiny ze zmienną geometrią są konstruowane jako tzw turbiny akcyjne, gdzie wykorzystuje sie energię kinetyczną strumienia spalin. A zmienny układ kierownic turbiny pozwala na utrzymanie wysokiej prędkości gazów (dzięki kontroli ciśnienia w kolektorze wydechowym) praktycznie od wolnych obrotów. Dzięki temu też, praktycznie nie występuje opcja "za dużej" turbiny. Znaczy się, nie ma tak, jak w klasycznych, że zbyt duże turbo nie obsługuje dolnego zakresu obrotów, bo nie ma się wtedy czym napędzić.
Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
To ja zapytam co da się poprawić w 1-HZ bez uturbiania?? Czy w pompie poza śrubą dawki coś można jeszcze pozmieniać??
Re: 1HD-T 1HD-FT, 1HD-FTE
Ustawić snorkel w kierunku jazdy