Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
HiluxCar
Posty: 29
Rejestracja: 10 paź 2022, 22:10
Auto: Toyota Hilux V 1991 V6 3VZ-e
VZN 110

Re: Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Post autor: HiluxCar »

Dzień Dobry i Wszystkiego Dobrego w Nowym Roku.
Przesiedziałem w święta dwa dni przy tym moim problemie i cholerą bez efektu.

Odpowiem najpierw na pytania.
Jaka jest wartość napięcia odczytywana przez sondę lambda przy tych zaniżonych obrotach?
Poprzednia sonda miała wypaloną uszczelkę przy tłumiku i urwaną była jedna sruba mocująca. Naprawiłem, kupiłem nową sondę, podłączyłem.
Zrobiłem test jaki sugerują w manualu. Podłączyłem miernik analogowy. Napięcie faluje od 2V do 6V około 9 razy w ciągu 10s. więc wychodzi, że OK.

Jak jest ustawiony zderzak przepustnicy?
Również zgodnie z manulaem.

jak jest ustawiony TPS w pozycji zamkniętej przepustnicy?
Czujnik pozycji przepustnicy rownież wskazuje rezystancje w mieszczące się w zakresach podanych w manualu, po tym jak podkładam blaszkę 0,5mm a potem 0,8mm.

Styki Zakres Jest u mnie
0,0 mm VTA- E2 0,47 -6,1 kOhm 0,625 kOhm
0,5mm IDL - E2 2,3 or less kOhm 0,768 kOhm
0,8mm IDL - E2 Infinity nieskonczoność
VTA-E2 3,1-12,1 kOhm 4,33 kOhm
VL-E2 3,9 - 9,0 kOhm 5,54kOhm

jak jest ustawiony wkręt bypasu wolnych obrotów?
Wykręcony, wystaje teraz około 1mm. Wkręcanie go nie wiele zmienia, dopiero pod koniec jeszcze bardziej spadaja obroty

jest ustawiony bimetal IAC?
około milimetr głebiej w gwincie. Testowany na gorące wodzie, około 60 stopni Celcjiusza otwiera się.

Na pewno pracują wszystkie cylindry na wolnych?
Tego nie jestem pewien, nie wiem jak si upewnić. Jedynie co to Iskra jest na wszystkich swiecach, wtryskiwacze sprawdzałem wcześnej. Pompa paliwa na stałe, i z baterii otwierałem wtryskiwacze. Wszystkie ładnie rozpylały i nie ciekły. No chyba że coś teraz znowu padło.

Ten silnik to bardzo prosta jednostka (od strony sterowania). Więc spora część nastaw jest czysto mechaniczna. Trzeba po prostu metodycznie posprawdzać wszystkie punkty.

Tym większy wstyd. Nie wiem co jest nie tak i gdzie szukać dalej... Może coś jeszcze poradzicie.
Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3586
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Post autor: Jake »

Pryzpomnij jaki teraz jest problem i objaw? Falowanie obrotow? Czy cos wiecej?
Awatar użytkownika
HiluxCar
Posty: 29
Rejestracja: 10 paź 2022, 22:10
Auto: Toyota Hilux V 1991 V6 3VZ-e
VZN 110

Re: Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Post autor: HiluxCar »

Niskie obroty silnika, około 500 obr/min, a nawet i mniej, i zapewne przez to nierówna praca silnika.
Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 9061
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Post autor: Rokfor32 »

A przy tych zaniżonych obrotach co odczytuje sonda lambda?
Awatar użytkownika
HiluxCar
Posty: 29
Rejestracja: 10 paź 2022, 22:10
Auto: Toyota Hilux V 1991 V6 3VZ-e
VZN 110

Re: Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Post autor: HiluxCar »

Nic, zero voltów.
Sama sonda jest nowa.
Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3586
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Post autor: Jake »

Na lambdzie jest napiecie? Grzalka dziala?
Regulacja srubka nie podnosi obrotow? Nia zwykle mozna je podniesc nawet do 1000rpm
Awatar użytkownika
HiluxCar
Posty: 29
Rejestracja: 10 paź 2022, 22:10
Auto: Toyota Hilux V 1991 V6 3VZ-e
VZN 110

Re: Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Post autor: HiluxCar »

Nie sprawdzałem, wnioskując, że przy teście sondy który opisują w manuału, dostaję falowanie od 2V do 6V na wyjściu sondy, uznałem że jest ok.
Poprzednia sonda miała wypaloną uszczelkę przy tłumiku i urwaną była jedna sruba mocująca. Naprawiłem, kupiłem nową sondę, podłączyłem.
Zrobiłem test jaki sugerują w manualu. Podłączyłem miernik analogowy. Napięcie faluje od 2V do 6V około 9 razy w ciągu 10s. więc wychodzi, że OK.
Wynik testu rownież nie zmusił mnie do sprawdzenia wtyczki i połączeń, bo widać, że było tam jakieś sztukowanie robione.
Teraz rozumiem, że lepiej to rozkleić i od komputera przedzwonić do sondy.

Co do śruby to praktycznie niczego nie zmienia jej kręcenie.
Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 9061
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Post autor: Rokfor32 »

Sonda działa w zakresie 0 - 1V. Nie wiem, skąd 6V by miało być.

Końcówka do pomiaru sygnału jest w złączu diagnostycznym. Do pomiaru jest potrzebny albo oscyloskop, albo bardzo czuły miernik wychyłowy/analogowy. Cyfrowym niczego nie zmierzysz.

Sonda musi być rozgrzana. Czasem sama grzałka to za mało (w tym silniku), i do zadziałania sondy na wolnych najpierw trzeba przez chwilkę przytrzymać wyższe obroty. Niemniej, grzałka też lepiej żeby działała. Podobnie, jak katalizator - pusty przelot zaraz za sonda zakłóca jej pracę, szczególnie właśnie na wolnych obrotach.

Ten pomiar jest ważny, bo pozwala ocenić, czy silnik dostaje paliwa za mało czy za dużo. Oraz, pozwala wyregulować przepływomierz.

Do regulacji przepływomierza można też użyć zewnętrznego AFR.
Awatar użytkownika
HiluxCar
Posty: 29
Rejestracja: 10 paź 2022, 22:10
Auto: Toyota Hilux V 1991 V6 3VZ-e
VZN 110

Re: Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Post autor: HiluxCar »

Witam.
Sondę sprawdzałem na złączu diagnostycznym. Domyślam się, że piny VF1 i E1 pod które każą podłączyć miernik, nie są bezpośrednimi zaciskami sondy, a już wzmocnionym przez ECU sygnałem do 5V.
Pomiar robiłem miernikiem analogowym. Sondę rozgrzałem zgodnie z instrukcją (2500rpm) i potem odliczałem ile razy faluje wskazówka miernika w ciągu 10 sekund. Wyszło 8 i to jest niby ok.


Zapytałem ChatGPT o ten mój problem:-) Odpowiedź sugeruje żeby sprawdzić ustawienie paska rozrządu. No i dopadły mnie wątpliwości.
Cała góra silnika była rozebrana, głowice regenerowane, pasek rozrządu wymieniany.
Czy gdybym się pomylił o ząbek, albo przeskoczył pas o ząbek, albo jakieś luzy na klinach koła zębatego na wale, albo luzy na klinach wałków rozrządu, objaw mógłby być taki jak mam?
Był jednak moment, że silnik pracował równo po tym remoncie i uporaniu się z cieknącym wtryskiwaczem i z błędem No14, więc musiałoby się coś zmienić od tamtego czasu z tym paskiem, w co bardzo wątpię.
Załączniki
strona 2
strona 2
Zrzut ekranu 2025-02-1 o 11.27.45.png (66.19 KiB) Przejrzano 10785 razy
strona 1
strona 1
Zrzut ekranu 2025-02-1 o 11.26.07.png (61.59 KiB) Przejrzano 10785 razy
Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 9061
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Post autor: Rokfor32 »

W złączu diagnostycznym masz bezpośredni pin sondy - OX1.
Awatar użytkownika
HiluxCar
Posty: 29
Rejestracja: 10 paź 2022, 22:10
Auto: Toyota Hilux V 1991 V6 3VZ-e
VZN 110

Re: Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Post autor: HiluxCar »

Sprawdziłem,
pomiar zacząłem po około 1min od uruchomienia silnika, zostawał na jałowym, te nieszczęsne ~500rpm.
Napięcie sondy wahało się od 0,1 do 0,5V
Po około 5min pracy, wymusiłem około 1200rpm, wtedy napięcie to wahało się od 0,2V do 0,8V.
Po około 15min pracy, jak odpuściłem linkę by silnik wrócił do jałowych, ten zgasł.
Uruchamia się ponownie, ale po 3s gaśnie. próbowałem ze trzy razy i za każdym razem podobnie.
Załączniki
IMG_4289190DF127-1.jpeg
IMG_4289190DF127-1.jpeg (56.02 KiB) Przejrzano 10717 razy
Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 9061
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Post autor: Rokfor32 »

No ale co się dzieje z odczytem sondy, w momencie jak odpuszczasz gaz, i silnik gaśnie? Odczyt idzie w bogato (silnik się zalewa), czy w ubogo (gaśnie z powodu braku paliwa)?
Awatar użytkownika
HiluxCar
Posty: 29
Rejestracja: 10 paź 2022, 22:10
Auto: Toyota Hilux V 1991 V6 3VZ-e
VZN 110

Re: Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Post autor: HiluxCar »

Będąc laikiem, jest mi trudno to określić, bo obrotu falują, oraz napięcie sondy rownież. Cały czas wskazówka tańczy.
Zamieszam link do filmu na miernik, (będzie aktywny dwa dni), jest nagrany z dźwiękiem gdzie słychać prace silnika i moment jego zatrzymania. Będę wdzięczny jeśli coś z tego wywnioskujesz Rokfor32.
https://streamable.com/c247pc
Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 9061
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Post autor: Rokfor32 »

Wygląda to tak, że wpływ sondy możesz skreślić, działa prawidłowo.

Pozostaje sprawdzić zapłon, ciśnienie paliwa.

Przy czym - jeżeli sonda pracuje mino niskich obrotów to oznacza, że ilość powietrza jest prawidłowa dla niskich obrotów - czyli przepustnica lub IAC zbyt domknięte.
Awatar użytkownika
HiluxCar
Posty: 29
Rejestracja: 10 paź 2022, 22:10
Auto: Toyota Hilux V 1991 V6 3VZ-e
VZN 110

Re: Hilux V 1991r 3VZ-E - interfejs diagnostyczny

Post autor: HiluxCar »

Ilość powietrza "jest prawidłowa" czy "nieprawidłowa"?

Czekam na przyrząd do pomiaru ciśnienia paliwa.
ODPOWIEDZ