[5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku
Moderator: luk4s7
[5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku
Witam, mój 4runner 3.4 z 1999 roku wymaga dłuższego "pokręcenia" rozrusznikiem, żeby odpalił. Dłuższego, czyli tak około 3 lub 4 razy po około 6 sek. Świece ok, kable ok, wtryskiwacze wymienione, MAF wyczyszczony, przeczyściłem styki w przekaźniku (circut opening relay - kostka przy lewym kolanie, koło dingsa od otwierania klapy). W zasadzie pozostały wg mnie 2 elementy do sprawdzenia: pompa paliwa i regulator ciśnienia paliwa. Auto jak już odpali to nie ma problemu z dostarczaniem paliwa - pedał gazu do końca, 6k obrotów i nie ma problemów z przerywaniem czy czymś takim. Sprawdziłem miernikiem opór na pompie: było 0,6 Ω - powinno być 0,2 Ω - 0,3 Ω, jak na sztywno pod pompę podłączę 12V to "czuć", że pracuje (oczywiście nie widać nic). Czy jest jeszcze jakiś element w tej układance, na który powinienem zwrócić uwagę?
Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku
A jaki to był miernik?
Na jakim zakresie rezystancji mierzyłeś?
Takie zakresy rezystancji to kiedyś mierzyło się tylko mostkiem. Jak styk miernika z odbiornikiem jest słaby (korozja, tlenki na stykach, tłuszcz) to może się okazać, że większość tej wartości to własnie styki.
Teraz są cyfrowe mierniki stosujące dla niskich rezystancji pomiary 4-ro przewodowe - dwa przewody wymuszają prąd na rezystorze a dwa pozostałe przekazują spadek napięcia do miernika - unika się udziału rezystancji przewodów w pomiarze.
Taki miernik popularny ale nie najtańszy (nie taki za 20PLN, bliżej 100PLN np https://sprzedajemy.pl/miernik-uniwersa ... nr61642817) ma najniższy zakres rezystancji 200 Ohm i dokładność 0.8% co znaczy, że może nawet dla 0 Ohm pokazać 1.6 - dokładność liczymy od zakresu pomiarowego.
Nie damy się zwieść rozdzielczości - mierniki cyfrowe mają 4-ro cyfrowe wyświetlacze często od 0 do 1999 czyli rozdzielczość w zakresie 200 Ohm na poziomie 0.1 Ohm to by sugerowało dokładność 0.05% ale elektronika jest tania i łatwo wpakować wyświetlacz 4-ro cyfrowy trudniej osiągnąć dokładność nawet 0.5% w sprzęcie masowej produkcji. W czasach analogowych klasa miernika (dokładność) miała odzwierciedlenie w skali - więcej kresek/działek było na skalach lepszych mierników (teoretycznie dla 1% powinno skala powinna być podzielona na 100 działek) a aby uniknąć błędu odczytu pod złym kątem (paralaksa) dodatkowo pod skalą było lusterko. Zdarzało się jednak i w analogowych czasach, że drukowano gęstą skalę (druk jest tani) przy gorszej klasie miernika - klasa miernika analogowego powinna być wydrukowana na skali ale to "małe literki" więc trzeba wiedzieć co czytać.
Użycie miernika z zakresem 200 Ohm do pomiaru rezystancji na poziomie 0.5 Ohm to troche jak ważenie składników do ciasta domowego na wadze samochodowej na złomowcu.
Tyle z teorii pomiarów
Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku
Używam miernika w zakresie do 200 Omów, o rozdzielczości 0,1 Ω i dokładności 1%, oznacza to, że przy wskazaniu 0,6 Ω posiada on dokładność +/1 0,006 Ω, jednak urządzenie posiada rozdzielczość 0,1 Ω, zatem można uznać, że wynik który podaje to 0,6 Ω +/- 0,1 Ω.
Pomijając zagadnienia metrologiczne auto nadal boryka się z problemem zapalania
Pomijając zagadnienia metrologiczne auto nadal boryka się z problemem zapalania
Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku
Przepraszam.
Wiedza się troche przeterminowała bo została na klasie przyrządu analogowego gdzie błąd zawsze był określany względem całego zakresu pomiarowego a nie względem wartości mierzonej.
Jednak dla przyrządu cyfrowego powinna być podana dokładność jako dwie liczmy np dla przytoczonego wyżej miernika jest podane jako +/-(0.8% + 2) co oznacza 0.8% wartości mierzonej i dodatkowo dwie wartości najmłodszej cyfry - dla zakresu 200 Ohm ta część daje +/- 0.2 co z pomiaru 0.6 zrobi zakres od 0.4 do 0.8 Ohm. Pomiar w tym zakresie jest robiony z rozdzielczością 0.1 ale dokładnością >= 0.2 (dla powyższego przyrządu).
Generalny wniosek
Jeżeli wartość różna od 0.2-0.3 jest uznawana za wadliwą pompę to nie można takich wniosków wysnuć na podstawie powyższego pomiaru, trzeba zastosować inna, dokładniejszą metodę.
Porównanie z wagą troche przesadzone - raczej bliższe ważeniu składników ciasta na wadze łazienkowej
Wiedza się troche przeterminowała bo została na klasie przyrządu analogowego gdzie błąd zawsze był określany względem całego zakresu pomiarowego a nie względem wartości mierzonej.
Jednak dla przyrządu cyfrowego powinna być podana dokładność jako dwie liczmy np dla przytoczonego wyżej miernika jest podane jako +/-(0.8% + 2) co oznacza 0.8% wartości mierzonej i dodatkowo dwie wartości najmłodszej cyfry - dla zakresu 200 Ohm ta część daje +/- 0.2 co z pomiaru 0.6 zrobi zakres od 0.4 do 0.8 Ohm. Pomiar w tym zakresie jest robiony z rozdzielczością 0.1 ale dokładnością >= 0.2 (dla powyższego przyrządu).
Generalny wniosek
Jeżeli wartość różna od 0.2-0.3 jest uznawana za wadliwą pompę to nie można takich wniosków wysnuć na podstawie powyższego pomiaru, trzeba zastosować inna, dokładniejszą metodę.
Porównanie z wagą troche przesadzone - raczej bliższe ważeniu składników ciasta na wadze łazienkowej
Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku
Ja sie pomyliłem nieco w obliczeniach i ty również:)stachu_l pisze: ↑19 maja 2021, 15:07Przepraszam.
Wiedza się troche przeterminowała bo została na klasie przyrządu analogowego gdzie błąd zawsze był określany względem całego zakresu pomiarowego a nie względem wartości mierzonej.
Jednak dla przyrządu cyfrowego powinna być podana dokładność jako dwie liczmy np dla przytoczonego wyżej miernika jest podane jako +/-(0.8% + 2) co oznacza 0.8% wartości mierzonej i dodatkowo dwie wartości najmłodszej cyfry - dla zakresu 200 Ohm ta część daje +/- 0.2 co z pomiaru 0.6 zrobi zakres od 0.4 do 0.8 Ohm. Pomiar w tym zakresie jest robiony z rozdzielczością 0.1 ale dokładnością >= 0.2 (dla powyższego przyrządu).
Generalny wniosek
Jeżeli wartość różna od 0.2-0.3 jest uznawana za wadliwą pompę to nie można takich wniosków wysnuć na podstawie powyższego pomiaru, trzeba zastosować inna, dokładniejszą metodę.
Porównanie z wagą troche przesadzone - raczej bliższe ważeniu składników ciasta na wadze łazienkowej
Powinno być tak:
- miernik dla zakresu do 200 omów ma dokładność 1% + 3 cyfry oraz rozdzielczość 0.1 oma (tak w instrukcji jest zapisane, mój błąd to było zignorowanie tego "3")
Zatem dla wskazania 0.6 oma mamy:
(0.01*0.6)+(3*0.1) oma czyli (0.006+0.3)=0.306. po zaokrągleniu do rozdzielczości mamy 0.3 oma, czyli ostatecznie:
0.6 oma ± 0.3 oma
Podsumowując: miernik daje wynik (0.3-0.9) oma a powinno byc minimalnie mniej.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8438
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku
Rezystancja kabli i złącz. Bez znaczenia dla tego urządzenia. Tym bardziej, ze to urządzenie indukcyjne - tak niska rezystancja to pomiar stojącego wirnika. W czasie pracy pomiar impedancji pokarze kilkanaście do kilkadziesiąt omów - zależnie od obciążenia.
Przy LPG w pierwszej kolejności trzeba skontrolować szczelność parownika. Jego przeciek powoduje pompowanie gazu przez układ podciśnienia do kolektora ssącego - co wzbogaca mieszanke ponad wartości zapłonowe. W takim stanie silnik przy rozruchu zalewa świece, i chwilę potem trwa, zanim sie wystarczająco oczyszczą do przeskoczenia iskry.
Jest to dosyć częsta usterka - i można ją zdiagnozować interfejsem LPG (spadek ciśnienia fazy lotnej na postoju - to ciśnienie jest monitorowane), lub odpalając silnik awaryjnie od razu na LPG (można tak bez problemu jeżeli silnik ma 30 st i wyżej). Gaz w fazie lotnej - nawet jak jest za bogato żeby nastąpił zapłon - to nie zaleje świec. Więc rozruch będzie łatwiejszy niż na benzynie.
Dwa - mogą też przeciekać wtryski benzynowe. też sie zdarza (pisałeś, że założyłeś nowe. Nowe NOWE - czy po prostu inne używki?). Objaw jest wówczas podobny - ale interwały czasowe są inne. problem z odpalaniem występuje po postoju rzędu godziny do kilku godzin. Benzyny przeciekającej w ten sposób jest znacznie mniej niż LPG, i nie ma szans na głębsze zalanie - więc już np. po jednym dniu auto ponownie odpala normalnie.
Trzy - mogą też być usterki czujników - MAF, TPS, THA. THW. ich odczyty trzeba sprawdzić od strony kompa, mają siedzieć w widełkach serwisowych. Można ich wartości podglądnąć też przez OBD - mają się mniej więcej zgadzać z rzeczywistością.
Przy LPG w pierwszej kolejności trzeba skontrolować szczelność parownika. Jego przeciek powoduje pompowanie gazu przez układ podciśnienia do kolektora ssącego - co wzbogaca mieszanke ponad wartości zapłonowe. W takim stanie silnik przy rozruchu zalewa świece, i chwilę potem trwa, zanim sie wystarczająco oczyszczą do przeskoczenia iskry.
Jest to dosyć częsta usterka - i można ją zdiagnozować interfejsem LPG (spadek ciśnienia fazy lotnej na postoju - to ciśnienie jest monitorowane), lub odpalając silnik awaryjnie od razu na LPG (można tak bez problemu jeżeli silnik ma 30 st i wyżej). Gaz w fazie lotnej - nawet jak jest za bogato żeby nastąpił zapłon - to nie zaleje świec. Więc rozruch będzie łatwiejszy niż na benzynie.
Dwa - mogą też przeciekać wtryski benzynowe. też sie zdarza (pisałeś, że założyłeś nowe. Nowe NOWE - czy po prostu inne używki?). Objaw jest wówczas podobny - ale interwały czasowe są inne. problem z odpalaniem występuje po postoju rzędu godziny do kilku godzin. Benzyny przeciekającej w ten sposób jest znacznie mniej niż LPG, i nie ma szans na głębsze zalanie - więc już np. po jednym dniu auto ponownie odpala normalnie.
Trzy - mogą też być usterki czujników - MAF, TPS, THA. THW. ich odczyty trzeba sprawdzić od strony kompa, mają siedzieć w widełkach serwisowych. Można ich wartości podglądnąć też przez OBD - mają się mniej więcej zgadzać z rzeczywistością.
Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku
Dzięki za info - zaczne więc po kolei od LPG
Czyli samo przełączenie na benzynę nic nie da? Chyba że zakręcę zawór na butli?
Czyli samo przełączenie na benzynę nic nie da? Chyba że zakręcę zawór na butli?
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8438
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku
Jeżeli będziesz jeździł stale na benzynie (nie używał LPG, i zakładając że elektrozawory trzymają - lub zakręcisz ręcznie butlę) - to brak problemów z odpalanie ewidentnie wskaże LPG jako winowajcę. Jeżeli natomiast jeżdżąc tylko na benie problem nie zniknie - to będzie to na 95% przeciekający któryś wtryskiwacz benzynowy.
Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku
1 poranna próba bez LPG: auto odpaliło od razu.
Zobaczymy później
Wczoraj zakręciłem butle i wyjeździłem to co zostało w przewodach. Mam nadzieje, że to będzie to.
Zobaczymy później
Wczoraj zakręciłem butle i wyjeździłem to co zostało w przewodach. Mam nadzieje, że to będzie to.