Tempomat nie działa
Moderator: luk4s7
Tempomat nie działa
Witam
Z racji tego iż w mojej 125 nie było tempomatu - postanowiłem, iż zakupię manetkę i podłącze jak pokazane jest to na YT.
Po zainstalowaniu zero reakcji. Po wciśnięciu start na manetce nie zapala się kontrolka na desce.
Macie jakieś rady co sprawdzić itp?
Pacjent:
TLC Prado 125 GX
Automat 2008 r.
Z racji tego iż w mojej 125 nie było tempomatu - postanowiłem, iż zakupię manetkę i podłącze jak pokazane jest to na YT.
Po zainstalowaniu zero reakcji. Po wciśnięciu start na manetce nie zapala się kontrolka na desce.
Macie jakieś rady co sprawdzić itp?
Pacjent:
TLC Prado 125 GX
Automat 2008 r.
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: Tempomat nie działa
Sprawdz czy wtyczka w ktora wpiąłeś manetke ma jakies kabelki ktore z niej wychodzą. U mnie jedyny był od klaksonu wiec nie za bardzo miało to jak działać...
Re: Tempomat nie działa
Jeden kabelek czerwony (prawdopodobnie również od klaksonu) był wpięty. Obok tego kabelka co już był, wpiąłem z z wiązki kolejno czerwony a obok czarny (kolejność od prawej czerwony-czerwony-czarny)
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: Tempomat nie działa
Ja rozumiem ale mi chodzi o kabelki które są po drugiej stronie- sprawdz to w co się wpiąłeś ma jakaś kontynuacje. Bo wtyczki sa takie same ino czasem kabelków w nich brakuje.
Niektóre J12 są fabrycznie przystosowane do dołożenia tempomatu a niektóre nie. W tych drugich po prostu nie ma instalacji i wpiecie pinu w pustą wtyczkę nic nie daje.
Niektóre J12 są fabrycznie przystosowane do dołożenia tempomatu a niektóre nie. W tych drugich po prostu nie ma instalacji i wpiecie pinu w pustą wtyczkę nic nie daje.
Re: Tempomat nie działa
Rozumiem że mam zdemontować kiermane i sprawdzić z drugiej strony wtyczkę zaznaczoną na zdjęciu?
https://zapodaj.net/b7f6b32a9db44.jpg.html
https://zapodaj.net/b7f6b32a9db44.jpg.html
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: Tempomat nie działa
Nie twierdze że to jedyna możliwa przyczyna ale myślę że warto sprawdzić.
Re: Tempomat nie działa
Ok może w weekend znajde chwile. Jakieś ekstra rady co do demontażu kierownicy? Pierwszy raz będę to robił
- sebastian44
- Posty: 2143
- Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
- Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
- Kontakt:
Re: Tempomat nie działa
odkreć nakretke centralną ale nie do konca bo jak bedziesz sie szarpał z kierownicą to może wybić zęby
zaznacz sobie połozenie kierownicy
zaznacz sobie połozenie kierownicy
Re: Tempomat nie działa
Na jednym z forum zagranicznych polecili zmienić tasme/zwijke kierownicy. Ktoś mi napisał że w mojej wersji właśnie może nie być podłączenia z drugiej strony kostki.
Co o tym myślicie? Ma to sens?
Zastanawiam się nad zakupem takiej zwijki z intercars
Link:
https://e-katalog.intercars.com.pl/#/pr ... tasma.html
Co o tym myślicie? Ma to sens?
Zastanawiam się nad zakupem takiej zwijki z intercars
Link:
https://e-katalog.intercars.com.pl/#/pr ... tasma.html
Re: Tempomat nie działa
A może przed zmianą taśmy wykonać pomiary omomierzem czy są przejścia.
Generalnie z przełącznika do ECU silnika (i skrzyni biegów w automacie) idą dwa przewody a detekcja pozycji przełącznika polega na pomiarze oporności (czy tez spadku napięcia na tej oporności). W pozycji neutralnej obwód jest przerwany, jak naciskasz włącznik tempomatu to robisz zwarcie na stykach a inne funkcje maja swoje przypisane oporności. To zwarcie możne być pomocne do sprawdzenia ciągłości taśmy - jak się podłączy miernik ustawiony na funkcję ciągłości obwodu - zazwyczaj sygnał akustyczny - beeper - to naciskając włącznik tempomaty powinniśmy usłyszeć beep gdy przyrząd jest podłączony do odpowiednich styków kostki.
Jak są z tym problemy to faktycznie może być taśma do wymiany.
Podobnie na złączu do ECU można sprawdzić czy tam dochodzi sygnał - jeżeli nie to trzeba sprawdzać wiązkę kabli a jak to działa to znaczy, że ECU czegoś nie robi.
Generalnie z przełącznika do ECU silnika (i skrzyni biegów w automacie) idą dwa przewody a detekcja pozycji przełącznika polega na pomiarze oporności (czy tez spadku napięcia na tej oporności). W pozycji neutralnej obwód jest przerwany, jak naciskasz włącznik tempomatu to robisz zwarcie na stykach a inne funkcje maja swoje przypisane oporności. To zwarcie możne być pomocne do sprawdzenia ciągłości taśmy - jak się podłączy miernik ustawiony na funkcję ciągłości obwodu - zazwyczaj sygnał akustyczny - beeper - to naciskając włącznik tempomaty powinniśmy usłyszeć beep gdy przyrząd jest podłączony do odpowiednich styków kostki.
Jak są z tym problemy to faktycznie może być taśma do wymiany.
Podobnie na złączu do ECU można sprawdzić czy tam dochodzi sygnał - jeżeli nie to trzeba sprawdzać wiązkę kabli a jak to działa to znaczy, że ECU czegoś nie robi.
Re: Tempomat nie działa
Dopiszę się do tematu.
Wciskam guzik od czoła na dźwigni tempomatu. Kontrolka Cruiz zielona na desce zapala się i gaśnie. Mruga. Żadnej rekcji na przełączanie góra/dół. Nic.
Co może być przyczyną? Generalnie to lubię jak już coś w aucie jest, żeby działało.
Wciskam guzik od czoła na dźwigni tempomatu. Kontrolka Cruiz zielona na desce zapala się i gaśnie. Mruga. Żadnej rekcji na przełączanie góra/dół. Nic.
Co może być przyczyną? Generalnie to lubię jak już coś w aucie jest, żeby działało.
Re: Tempomat nie działa
No dobra.
Komputer zdiagnozował, że walnięty jest czujnik stopu. Wyczyściłem. Nic. Wymieniłem. Dalej nic. Sprawdziłem, czy ma przejścia na obu liniach. Ma. Wychodzi na to, że jest gdzieś przerwa w instalacji od czujnika. Pytanie - gdzie te przewody idą? Jest jakiś osobny sterownik? Czy komp główny?
Albo może jakaś dobra dusza wskaże, gdzie można zassać jakiś manual z rozrysowaną elektryką do j12?
Komputer zdiagnozował, że walnięty jest czujnik stopu. Wyczyściłem. Nic. Wymieniłem. Dalej nic. Sprawdziłem, czy ma przejścia na obu liniach. Ma. Wychodzi na to, że jest gdzieś przerwa w instalacji od czujnika. Pytanie - gdzie te przewody idą? Jest jakiś osobny sterownik? Czy komp główny?
Albo może jakaś dobra dusza wskaże, gdzie można zassać jakiś manual z rozrysowaną elektryką do j12?
Re: Tempomat nie działa
Zassać można ze strony Toyoty ale trzeba mieć dobrą rurę bo płaci się 4 ojro za godzinę.
https://www.toyota-tech.eu/
Jak w RM (Repair Manual) dotrzesz przez menu do schematów to każdy z nich jest oddzielnym plikiem PDF (podobnie jak opisy napraw) i można go ściągnąć na własny komputer. Warto więc otwierać i ściągać a nie czytać on-line bo godziny kosztują.
Co do stop to faktycznie szukanie sygnału może być ciekawe bo każdy chce go mieć. Ten sygnał który steruje także światłami pochodzi z bezpiecznika STOP 10A i idzie przez wyłącznik/czujnik stop - styki zwierne (NO- normalnie otwarte, jak naciśniesz Stop to zwierają). Po tym styku trafia na szereg złączy takich rozdzielających sygnał (J8, J7...) i poza oczywistym sterowaniem świateł Stop trafia do Skid ECU (od poślizgów - VSC..), Diff lock ECU, ECU od zawieszenia (jak masz pneumatyczne) no i oczywiście do ECU silnika (+ skrzyni automatycznej jak taką masz). Tempomat to funkcja tego ECU od silnika więc pewno tędy przychodzi informacja dla tempomatu. Do ECU silnika trafia także informacja od drugiego styku czujnika Stop - tego rozwiernego. Jest on zasilany przez bezpiecznik IGN 10A i chyba występuje tylko na schemacie Tempomatu. Może ECU silnika sprawdza czy te sygnały mają przeciwne wartości - jak jeden podaje 12V to drugi nie powinien. Zawsze na jednym i tylko jednym z wyjść powinno być 12V.
https://www.toyota-tech.eu/
Jak w RM (Repair Manual) dotrzesz przez menu do schematów to każdy z nich jest oddzielnym plikiem PDF (podobnie jak opisy napraw) i można go ściągnąć na własny komputer. Warto więc otwierać i ściągać a nie czytać on-line bo godziny kosztują.
Co do stop to faktycznie szukanie sygnału może być ciekawe bo każdy chce go mieć. Ten sygnał który steruje także światłami pochodzi z bezpiecznika STOP 10A i idzie przez wyłącznik/czujnik stop - styki zwierne (NO- normalnie otwarte, jak naciśniesz Stop to zwierają). Po tym styku trafia na szereg złączy takich rozdzielających sygnał (J8, J7...) i poza oczywistym sterowaniem świateł Stop trafia do Skid ECU (od poślizgów - VSC..), Diff lock ECU, ECU od zawieszenia (jak masz pneumatyczne) no i oczywiście do ECU silnika (+ skrzyni automatycznej jak taką masz). Tempomat to funkcja tego ECU od silnika więc pewno tędy przychodzi informacja dla tempomatu. Do ECU silnika trafia także informacja od drugiego styku czujnika Stop - tego rozwiernego. Jest on zasilany przez bezpiecznik IGN 10A i chyba występuje tylko na schemacie Tempomatu. Może ECU silnika sprawdza czy te sygnały mają przeciwne wartości - jak jeden podaje 12V to drugi nie powinien. Zawsze na jednym i tylko jednym z wyjść powinno być 12V.
Re: Tempomat nie działa
Napewno jest tak, że coś sobie ecu sprawdza, bo u mnie jest tak, że jak normalnie włączę tempomat, to kontrolka miga (czyli sygnalizuje, że z tempomatem coś jest nie tak). Ale jak wcisnę hamulec, włączę zapłon i włączę tepomat, to kontrolka świeci się na stałe. Zaczyna migać dopiero jak puszczę hamulec.
No nic. Trzeba ryć instalację.
No nic. Trzeba ryć instalację.
Re: Tempomat nie działa
Jak na 3 jest napięcie to przy puszczonym hamulcu na 4 musi być napięcie.
Jest taka możliwość. że styk 3-4 sygnalizuje wciśnięcie hamulca jak się tylko dotknie pedału (przerywając obwód) a styk 1-2 potrzebuje troche większego wciśnięcia pedału hamulca. Nie bawiłem się tym czujnikiem więc nie wiem jak są mechanicznie połączone te styki ale są np przyciski zbudowane tak ":| :" i jak wciśniesz go do połowy skoku to dostajesz coś takiego ": | :" - zwora nie zwiera ani styków lewych ani prawych. Jeżeli tu jest podobnie to może puszczony hamulec nie do końca przełącza styki i 1-2 już są rozwarte a 3-4 jeszcze nie zwarte bo czujnik jest jakoś mechanicznie źle wyregulowany.
Sama linia od styku 4 do ECU przechodzi tylko przez jedno złącze IM1 i zachowuje kolor.
UWAGA to schemat of silnika 1KD-FTV bo tylko taki był mi potrzebny.
Jak widzisz ta druga linia też idzie przez IM1 ale ma jeszcze takie rozgałęzienia/złączki (J-Junction) J9, J7 i J17 ale ta raczej działa bo widzi wciśnięty hamulec.