To zależy! Jak 3 lata temu kupiłem Isuzu to wszystko robiłem troche na zasadzie łutu szczęscia i na chybił trafił.
Średnica nie była problemem, wiedziałem, że chce jak najwieksze, wystarczyło poczytać fora i opinie innych uzytkowników zeby dowiedziec sie, ze 33" to górna granica rozsądku. Z doborem felgi i odsadzenia totalnie popłynąłem, bo wzialem pierwsze co sie tanio trafiło na olx czyli felgi ET -20. Założyłem to do samochodu i okazało się, że jest masakra, wiec wystawilem ogloszenie ze zamienie sie na inne felgi o mniejszym odsadzeniu. Nie było trudno, bo wielu fanów orania bagniska lubi gigantyczne odsadzenia i 2 tyg pozniej bezkosztowo miałem juz felgi z ET +8, które okazały sie idelanie dopasowane.
Teraz po 3 latach jazdy przy okazji wymiany opon zmienilem felgi z 15x7" na 16x8" i przeszedłem na ET 0 zeby zachowac ten sam odstep od wewnetrznej strony nadkola, wahacza i stabilizatora i dołożyłem do auta fabryczne poszerzenia.
W tym roku po zakupie Toyoty działałem stokroć bardziej metodycznie. Mialem duzo wiecej doswiadczenia i wiedzy. Wiedziałem, że celuje w rozmiar około 31", zeby nie tracic nie wiadomo ile na mocy silnika, a zyskac troche przeswitu, bo nie planuje jezdzic tym autem w tak ostrym terenie jak Trooperem. Oczekiwane odsadzenie okreslilem mierzac ile przesunieta jest plaszczyzna starej felgi w stosunku do krawedzi nadkola i mierzac jej ET (ok +30) Wiedzialem, ze chce zeby było ok 1.5cm szerzej, wiec szukałem felg z ET ok +15, udało mi sie okazyjnie kupic komplet nowych DOTZ z ET+13 i jestem zadowolony.
Ogólnie to nie jest fizyka kwantowa. Trzeb mniej wiecej wiedziec czego sie oczekuje i w jakim zakresie ET trzeba sie poruszac zeby nie zrobic takiej wtopy jak ja przy Isuzu, ale 5milimetrów w te czy wewte juz nie gra roli. Im szersza felga i opona tym ET o nizszej wartosci jest niezbedne zeby zachowac odstep od nadkola i zawieszenia. Im wezszy zestaw felga/opona tym glebiej mozna schowac koło.
Dla mnie ET z przedziału od 0 do +15 jest złotym środkiem. Kola sa szerzej niz fabrycznie, wiec auto jest bardzej stabilne, ale sa na tyle wasko ze nie wyglada to jak rozkraczony cielak, a opony mieszcza sie w obrysie nadkoli.