czujnik ciśnienia oleju
Moderator: luk4s7
- Jastrząb
- Posty: 426
- Rejestracja: 09 lip 2017, 14:57
- Auto: Toyota LJ70,
silnik 2,4td --> 3.0 1kzt
rocznik 1987 - Kontakt:
Re: czujnik ciśnienia oleju
Odszczurzania ciąg dalszy i znów odgrzewam kotleta
Kupiłem LJ7 z niedziałającym czujnikiem ciśnienia oleju. Czujnik wymieniony, ale niestety dalej niezbyt pokazywał - tak mi się przynajmniej wydawało dopóki nie sprawdzono ciśnienia w silniku... Na zimnym, gdy olej jest gęsty ciśnienia jakie ma silnik to 1,5 Bara, natomiast im cieplejszy tym większy flak. Przy rozgrzanym silniku ciśnienie oscyluje przy 0,9 Bara... Czy to pompa?
Kupiłem LJ7 z niedziałającym czujnikiem ciśnienia oleju. Czujnik wymieniony, ale niestety dalej niezbyt pokazywał - tak mi się przynajmniej wydawało dopóki nie sprawdzono ciśnienia w silniku... Na zimnym, gdy olej jest gęsty ciśnienia jakie ma silnik to 1,5 Bara, natomiast im cieplejszy tym większy flak. Przy rozgrzanym silniku ciśnienie oscyluje przy 0,9 Bara... Czy to pompa?
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8455
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: czujnik ciśnienia oleju
Pompa też, ale prędzej wyruchane panewki. Zapewne dokładnie wszystkie, czyli wliczając wałek rozrządu.
- Jastrząb
- Posty: 426
- Rejestracja: 09 lip 2017, 14:57
- Auto: Toyota LJ70,
silnik 2,4td --> 3.0 1kzt
rocznik 1987 - Kontakt:
Re: czujnik ciśnienia oleju
Mechanicy osłuchiwali silnik i nie słyszeli właśnie panewek... Więc albo trzeba zmienić mechaników albo to pompa
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8455
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: czujnik ciśnienia oleju
Wywalonych panewek na wałku rozrządu nie słychać. Głównych na wale korbowym zresztą też.
Pompa się oczywiście zużywa - ale nie "samotnie". Zużyta pompa to zużyte wszystko pozostałe - raz, że z powodu syfu z oleju - a dwa z powodu słabego smarowania.
Na marginesie - Może też być zawieszony zawór przelewowy - ale to się raczej rzadko zdarza. Tak czy siak - nie ma co wróżyć z fusów, ino trza silnik na stół, i po kolei weryfikować.
Pompa się oczywiście zużywa - ale nie "samotnie". Zużyta pompa to zużyte wszystko pozostałe - raz, że z powodu syfu z oleju - a dwa z powodu słabego smarowania.
Na marginesie - Może też być zawieszony zawór przelewowy - ale to się raczej rzadko zdarza. Tak czy siak - nie ma co wróżyć z fusów, ino trza silnik na stół, i po kolei weryfikować.
Re: czujnik ciśnienia oleju
Odświeżany temat był już po 6 i 3 latach a teraz znów odgrzewam po kolejnych 4 latach. Temat wiecznie żywy.
Czy ktoś mający sprawny czujnik i wskaźnik, mógłby zmierzyć wskazania czujnika? Pewnie nie, bo zaglądają tu osoby z zepsutym czujnikiem, ale a nóż... Nadzieja umiera ostatnia ;p
Ja kupiłem czujnik jakiś czas temu i miałem założyć, ale zgubiłem gdzieś w trakcie remontu silnika :/
Te czujniki nie mogą się zbyt mocno różnić, podejrzewam, że spokojnie można przerobić układ, żeby pasował dowolny inny czujnik, dodając dodatkowy rezystor chociażby.
Ewentualnie zostaje:
https://allegro.pl/oferta/wskaznik-czuj ... 9633373388
oRadek LJ73 polift 1991r.
Czy ktoś mający sprawny czujnik i wskaźnik, mógłby zmierzyć wskazania czujnika? Pewnie nie, bo zaglądają tu osoby z zepsutym czujnikiem, ale a nóż... Nadzieja umiera ostatnia ;p
Ja kupiłem czujnik jakiś czas temu i miałem założyć, ale zgubiłem gdzieś w trakcie remontu silnika :/
Te czujniki nie mogą się zbyt mocno różnić, podejrzewam, że spokojnie można przerobić układ, żeby pasował dowolny inny czujnik, dodając dodatkowy rezystor chociażby.
Ewentualnie zostaje:
https://allegro.pl/oferta/wskaznik-czuj ... 9633373388
oRadek LJ73 polift 1991r.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8455
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: czujnik ciśnienia oleju
Te oryginalne - to nie sa czujniki rezystancyjne. Pojęcia nie mam jak one działają - ale się kiedyś pokusiłem, i podpiąłem oscyloskop. Wyszło, że generują impulsy prostokątne, o zmiennej częstotliwości.
Ale - jak chcesz to możesz zastosować liniowy czujnik z wyjściem napięciowym. Są takie akcesoryjne (np. jako dodatkowe czyjniki do zestawów revetronic), ale sa też oryginalne toyotowe, z płaskich modeli. Sa zasilane napięciem 5V - i generują na wyjściu liniowy sygnał 0 - 4,5V zaleznie od ciśnienia. Nie próbowałem - ale myślę że się je da spiąć z ori wskaźnikiem J7 - conajwyżej skalibrowanie rezystorem (w układzie dzielnika napięcia).
poszukaj ich na allegro - od zwykłych różnią się tym, że mają trzypinowe złącze, z kostką taką samą jak do MAP sensoorów.
Ale - jak chcesz to możesz zastosować liniowy czujnik z wyjściem napięciowym. Są takie akcesoryjne (np. jako dodatkowe czyjniki do zestawów revetronic), ale sa też oryginalne toyotowe, z płaskich modeli. Sa zasilane napięciem 5V - i generują na wyjściu liniowy sygnał 0 - 4,5V zaleznie od ciśnienia. Nie próbowałem - ale myślę że się je da spiąć z ori wskaźnikiem J7 - conajwyżej skalibrowanie rezystorem (w układzie dzielnika napięcia).
poszukaj ich na allegro - od zwykłych różnią się tym, że mają trzypinowe złącze, z kostką taką samą jak do MAP sensoorów.
Re: czujnik ciśnienia oleju
Czy ktoś się orientuje jaki taki czujnik ma gwint? Chodzi mi o dobór odpowiedniej przejściówki do miernika ciśnienia oleju, ewentualnie może ktoś wie, jaki miernik (dla amatora ) ma pasującą przejściówkę?
Mam podobny problem ze wskazaniami ciśnienia oleju, tzn. po rozruchu chwilę jest OK, potem lampka się świeci, szczególnie na wolnych/mniejszych obrotach.
Mam podobny problem ze wskazaniami ciśnienia oleju, tzn. po rozruchu chwilę jest OK, potem lampka się świeci, szczególnie na wolnych/mniejszych obrotach.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8455
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: czujnik ciśnienia oleju
Te czujniki to 1/8 NPT. Taki sam gwint jak seryjne czujniki J7.
Re: czujnik ciśnienia oleju
Dzięki!
Moje pytanie było trochę wyrwane z kontekstu, ale odpowiedź otrzymałem. Chodziło mi o gwint oryginalnego czujnika. Chcę zrobić pomiar ciśnienia oleju manometrem, żeby sprawdzić, czy to faktycznie czujnik oryginalny szwankuje. Niby mój manometr ma taką przejściówkę, ale ciasno wchodziła i nie dokręcałem na siłę. Może to po prostu chińskie wykonanie. Spróbuję znaleźć taki gwint żeński gdzieś i sprawdzić tę przejściówkę, żeby nie ryzykować przekręcenia gwintu w silniku.
Moje pytanie było trochę wyrwane z kontekstu, ale odpowiedź otrzymałem. Chodziło mi o gwint oryginalnego czujnika. Chcę zrobić pomiar ciśnienia oleju manometrem, żeby sprawdzić, czy to faktycznie czujnik oryginalny szwankuje. Niby mój manometr ma taką przejściówkę, ale ciasno wchodziła i nie dokręcałem na siłę. Może to po prostu chińskie wykonanie. Spróbuję znaleźć taki gwint żeński gdzieś i sprawdzić tę przejściówkę, żeby nie ryzykować przekręcenia gwintu w silniku.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8455
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: czujnik ciśnienia oleju
Są dwa rodzaje gwintów stożkowych calowych - standardowe, opisywane (w tym przypadku) po prostu jako 1/8" (lub G1/8") - i typowe stożkowe NPT.
One są bardzo podobne - ale nieznacznie różnią się średnicą początkową - oraz - co istotne - skokiem gwintu. Z pamięci - 28 vs 27 zwojów na cal. niby niewiele - ale jednak ...
Dodatkowo - są one bardzo zbliżone do gwintu M10x1.
Część chińskich zestawów pomiarowych wszystkie te trzy odmiany gwintu traktuje jako jeden - czyli realnie jeden z nich, odpowiednio luźniejszy, coby sie wystarczająco wkręcił we wszystkie trzy rozmiary ...
Toyota stosowała (dla modeli z tamtych lat - ale chyba i do teraz) standardowy gwint stożkowy 1/8" NPT.
Jako ciekawostka - typowe gwinty rurowe stożkowe różnią się od tych NPT (w obu przypadkach jest mowa o gwintach stożkowych) tym - że gwintowniki (czyli gwinty w otworach) w pierwszym przypadku są cylindryczne (a gwint stożkowy to wyłącznie gwint na wałku (lub "męski"), natomiast typowe gwinty NPT to również gwintowniki (a więc i gwint w otworach - żeńskie) są stożkowe.
Różnica jest taka, że doszczelnianie gwintu (po to sa stożkowe) w pierwszym przypadku następuje na zaledwie może dwóch zwojach, najbliżej krawędzi otworu, (czyli tam, gdzie stożkowy gwint męski zaczyna być za ciasny względem cylindrycznego otworu) - a w drugim przypadku na całej długości wkręconego gwintu.
One są bardzo podobne - ale nieznacznie różnią się średnicą początkową - oraz - co istotne - skokiem gwintu. Z pamięci - 28 vs 27 zwojów na cal. niby niewiele - ale jednak ...
Dodatkowo - są one bardzo zbliżone do gwintu M10x1.
Część chińskich zestawów pomiarowych wszystkie te trzy odmiany gwintu traktuje jako jeden - czyli realnie jeden z nich, odpowiednio luźniejszy, coby sie wystarczająco wkręcił we wszystkie trzy rozmiary ...
Toyota stosowała (dla modeli z tamtych lat - ale chyba i do teraz) standardowy gwint stożkowy 1/8" NPT.
Jako ciekawostka - typowe gwinty rurowe stożkowe różnią się od tych NPT (w obu przypadkach jest mowa o gwintach stożkowych) tym - że gwintowniki (czyli gwinty w otworach) w pierwszym przypadku są cylindryczne (a gwint stożkowy to wyłącznie gwint na wałku (lub "męski"), natomiast typowe gwinty NPT to również gwintowniki (a więc i gwint w otworach - żeńskie) są stożkowe.
Różnica jest taka, że doszczelnianie gwintu (po to sa stożkowe) w pierwszym przypadku następuje na zaledwie może dwóch zwojach, najbliżej krawędzi otworu, (czyli tam, gdzie stożkowy gwint męski zaczyna być za ciasny względem cylindrycznego otworu) - a w drugim przypadku na całej długości wkręconego gwintu.
Re: czujnik ciśnienia oleju
Ile to się człowiek może o gwintach dowiedzieć. Doktorat można z tego zrobić.
W moim zestawie (NEO) niby jest osobno adapter opisany jako M10x1,0P i osobno 1/8" x 27 NTP (ale to raczej literówka, obok jest 1/4" x 18 NPT). Jest też R1/8" x DIN 2999 - to jest chyba ten rurowy, o którym wspominasz?
Wygląda więc na to, że w tym zestawie są 3 adaptery do tych 3 "podobnych" gwintów, o których piszesz. Dobrze myślę? Czemu więc ciężko mi ten NPT wchodził w porównaniu do czujnika? Może tylko pierwszy raz tak idzie?
Na dodatek mi suwmiarka gdzieś zniknęła i nie mogę pomierzyć tych gwintów.
W moim zestawie (NEO) niby jest osobno adapter opisany jako M10x1,0P i osobno 1/8" x 27 NTP (ale to raczej literówka, obok jest 1/4" x 18 NPT). Jest też R1/8" x DIN 2999 - to jest chyba ten rurowy, o którym wspominasz?
Wygląda więc na to, że w tym zestawie są 3 adaptery do tych 3 "podobnych" gwintów, o których piszesz. Dobrze myślę? Czemu więc ciężko mi ten NPT wchodził w porównaniu do czujnika? Może tylko pierwszy raz tak idzie?
Na dodatek mi suwmiarka gdzieś zniknęła i nie mogę pomierzyć tych gwintów.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8455
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: czujnik ciśnienia oleju
To, że opis jest NPT nie oznacza, że końcówka w chińskim wykonaniu trzyma parametry dla tego gwintu ...
- Jake
- Moderator
- Posty: 2401
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: czujnik ciśnienia oleju
Rokfor, a'propos tych gwintów to mądrze prawisz, ale jednak nie do końca.
Gwint G to gwint BSPP czyli British Standard Pipe Parallel - wiec jak sama nazwa wskazuje gwint równoległy, bez stożka.
Ten o którym mówisz, stożkowy to
Gwint R czyli BSPT – British Standard Pipe Tapered
A gwint NPT, to American National Standard Pipe Thread.
Dodatkowa roznica jest taka, ze gwinty brytyjskie szeregu R i G tak jak kazde gwinty standardu Whitworth maja kąt zwojów 55°, a gwint NPT tak samo jak gwinty metryczne szeregu M ma kąt 60°. Skoki zwojów na cal dla 1/8" sa dokladnie takie jak podales. Odpowiednio 28 i 27 zwojów na cal
Poprawne pasowania obrazuje ponizsza rycina:
Gwint BSPP uszczelnia sie tasma lub dodatkowa uszczelka
Gwint BSPT w gniezdzie BSPP uszczelnia sie sam na pierwszych dwoch/trzech zwojach
Gwint BSPT w gniezdzie BSPT uszczelnia sie na pelnej dlugosci gwintu
Kat stozka na rycinie jest oczywiscie specjalnie przesadzony, celem lepszego zilustrowania problemu, w praktyce otwor nagwintowany z reki gwintownikiem BSPT ma na tyle luzne pasowanie ze nawet gwint BSPP wkreci sie bez problemu, jednak nie gwarantujac uszczelnienia.
Gwint G to gwint BSPP czyli British Standard Pipe Parallel - wiec jak sama nazwa wskazuje gwint równoległy, bez stożka.
Ten o którym mówisz, stożkowy to
Gwint R czyli BSPT – British Standard Pipe Tapered
A gwint NPT, to American National Standard Pipe Thread.
Dodatkowa roznica jest taka, ze gwinty brytyjskie szeregu R i G tak jak kazde gwinty standardu Whitworth maja kąt zwojów 55°, a gwint NPT tak samo jak gwinty metryczne szeregu M ma kąt 60°. Skoki zwojów na cal dla 1/8" sa dokladnie takie jak podales. Odpowiednio 28 i 27 zwojów na cal
Poprawne pasowania obrazuje ponizsza rycina:
Gwint BSPP uszczelnia sie tasma lub dodatkowa uszczelka
Gwint BSPT w gniezdzie BSPP uszczelnia sie sam na pierwszych dwoch/trzech zwojach
Gwint BSPT w gniezdzie BSPT uszczelnia sie na pelnej dlugosci gwintu
Kat stozka na rycinie jest oczywiscie specjalnie przesadzony, celem lepszego zilustrowania problemu, w praktyce otwor nagwintowany z reki gwintownikiem BSPT ma na tyle luzne pasowanie ze nawet gwint BSPP wkreci sie bez problemu, jednak nie gwarantujac uszczelnienia.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8455
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: czujnik ciśnienia oleju
W praktyce u nas nie spotyka się gwintów wewnętrznych BSP stożkowych (z oznaczeniem BSPT). Temu do gwintów rurowych calowych gwintowniki są z oznaczeniem G - np. G1/8" BSP. Wykonuje się nim gniazdo cylindryczne - ale odpowiedni pasujący gwint zewnętrzny (końcówka nyplowa) ma już gwint stożkowy. W taki sposób jest wykonana calutka armatura hydrauliczna/pneumatyczna dostępna na naszym rynku.
Natomiast gwintownik 1/8 NPT nacina gwint stożkowy. Pod niego z kolei powinno sie stosować nie wiertło walcowe - a rozwiertak stożkowy. Inaczej nacinanie idzie albo bardzo ciężko (lub po prostu nie idzie, w twardszych materiałach), albo trzeba zastosować powiększoną średnicę wiertła, co powoduje, że głębiej w otworze gwint nie ma pełnego zarysu.
Natomiast gwintownik 1/8 NPT nacina gwint stożkowy. Pod niego z kolei powinno sie stosować nie wiertło walcowe - a rozwiertak stożkowy. Inaczej nacinanie idzie albo bardzo ciężko (lub po prostu nie idzie, w twardszych materiałach), albo trzeba zastosować powiększoną średnicę wiertła, co powoduje, że głębiej w otworze gwint nie ma pełnego zarysu.
- Jake
- Moderator
- Posty: 2401
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: czujnik ciśnienia oleju
Sposob pasowania o ktorym mowisz jest oczywiscie poprawny i szeroko stosowany, ale nie jest prawda ze szereg BSPT/R jesli chodzi o gwintowniki nie wystepuje u nas.
Tutaj na zdjeciu polskiej produkcji gwintownik R 3/8" i odpowiedni stożkowy nypel. Robilem w ten sposob splyw oleju z wakupompy do miski olejowej. Wyszło idealnie i jest szczelne.
Tutaj na zdjeciu polskiej produkcji gwintownik R 3/8" i odpowiedni stożkowy nypel. Robilem w ten sposob splyw oleju z wakupompy do miski olejowej. Wyszło idealnie i jest szczelne.
- Załączniki
-
- IMG_20210324_1650241.jpg (38,43 KiB) Przejrzano 2372 razy