Strona 1 z 1
BJ45 - rama i jej odbudowa.
: 19 sty 2019, 11:44
autor: kylon
Re: BJ45 - rama i jej odbudowa.
: 19 sty 2019, 12:36
autor: luk4s7
Kowalstwo artystyczne! Renowacja takiej ramy w tysiaku się zmieści prawda?
/Luk4s7 (czyt. Łukasz)
Re: BJ45 - rama i jej odbudowa.
: 19 sty 2019, 13:27
autor: kylon
W tym przypadku odbudowa w zasadzie nie ma najmniejszego sensu. Większość jej elementów jest zniszczona. Stanęliśmy w obliczu znalezienia drugiej ramy w lepszym stanie. Niestety to jak wygrana w totka. Szukałem w wielu miejscach. Pomagał mi nawet członek zaprzyjaźnionego Klubu LC z Finlandii. Dostawałem zdjęcia i większość tam była totalnie zgnita albo podobnie naprawiana. Może ktoś się popuka w głowę ale rama się znalazła w Portugalii. Tam cieplej. Mimo to również zaatakowała ją rdza i wymaga odbudowy. Ale jest na czym budować.
Re: BJ45 - rama i jej odbudowa.
: 19 sty 2019, 16:14
autor: kylon
Re: BJ45 - rama i jej odbudowa.
: 19 sty 2019, 16:44
autor: Rokfor32
To nie musi być nitowane na gorąco. Fabryka tak robiła ze względów technologicznych (mniejsze siły, większa szybkość. Czyli taniej i szybciej, co ma znaczenie w produkcji seryjnej). Można na zimno - jak się ma czym. Czyli odpowiednia siła zacisku, i odpowiednia sztywność narzędzia, plus odpowiedni materiał na nita.
Piszę to dlatemu - że nitowanie na gorąco bez podgrzewania elektrycznego (jak w zgrzewarkach) - czyli palnikiem - niszczy powłokę lakierniczą, co widać na fotach wyżej. Na dosyć dużym obszarze wokół nita. Z zewnątrz to niewielki problem - ale cała idea odbudowy takiej ramy to przecież porządne zabezpieczenie jej od wewnątrz.
Kiedyś nad tym tematem myślałem trochę, i wyszło mi, że żeby nie konstruować gigantycznej prasy do zakuwania na zimno może by sensowne było podgrzewanie indukcyjne nita. Acz zgrzewarka to też niegłupi pomysł.
Re: BJ45 - rama i jej odbudowa.
: 19 sty 2019, 17:09
autor: kylon
Eee. Jak zwykle przesadzasz i teoretyzujesz. Nity są zawsze w łatwo dostępnym miejscu bo inaczej nie dało by się ich zanitować. Wystarczy wyczyścić i pomalować. Ważne że nie ma rdzy. Do nitów na zimno możesz użyć nitów zrywalnych. Tak jest w słabo dostępnych punktach w ramie od GPW.
Re: BJ45 - rama i jej odbudowa.
: 19 sty 2019, 17:18
autor: kylon
Dodam tylko że podgrzewanie indukcyjne za pomocą spotera czy zgrzewarki też niszczy farbę wokół nita
Mamy
Używamy
To tak jak byś chciał nam powiedzieć że mogę gołymi palcami złapać za podkładkę rozgrzanej do białości śruby.
Re: BJ45 - rama i jej odbudowa.
: 19 sty 2019, 18:35
autor: Rokfor32
To było takie sobie teoretyczne rozważanie, a nie realne pomysły
Rozważałem kilka opcji - jak zawsze praktyka weryfikuje założenia
.
O nagrzewarce indukcyjnej wiedziałem, że może próbować nagrzewać profil - ale przyjąłem, że różnica w masie (nit vs. reszta wokół) spowoduje, że nagrzeje się głównie nit.
Opcja dwa - czyli nagrzewanie zgrzewarką (czyli elektrycznie metodą zwarciową) wydaje się sensowniejsza - prąd płynie praktycznie tylko przez nit, i tylko on się istotnie nagrzewa). To mógłby być pomysł warty rozważenia, bo stare zgrzewarki zwarciowe można kupić za drobne.
Opcja trzecia, jaką rozważałem, to zrobienie zaciskarki w taki sposób - żeby do szczęk dało się podłączyć końcówki zgrzewarki. Normalnie prasa na zimno musi mieć konkretny nacisk (więc i gabaryt) - pewnie okolice 50T lub wyżej, żeby zamknąć nit 10 czy 12mm. Ale gdyby to mogło jednocześnie nit nagrzewać - to prawdopodobnie by starczyło tak do 10T nacisku. Mniejsze, poręczniejsze - i łatwiejsze do zmajstrowania (mam na myśli izolowany stempel zaciskarki).
Gdyby iść w minimalizm formy - to teoretycznie powinno w zupełności starczyć wielgachne kowadło (tak wyprofilowane, coby wlazło w otwory konstrukcyjne ramy) - i odpowiedni młotek ...
Re: BJ45 - rama i jej odbudowa.
: 21 sty 2019, 19:55
autor: kylon
Jak widać nie ma tragedii i wychodzi super.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Re: BJ45 - rama i jej odbudowa.
: 24 sty 2019, 17:50
autor: kylon
Re: BJ45 - rama i jej odbudowa.
: 19 sty 2020, 14:16
autor: sebek73
Robicie takie ramy do LJ73?
Re: BJ45 - rama i jej odbudowa.
: 19 sty 2020, 17:47
autor: kylon
Odbudować można każdą ramę. To kwestia budżetu i czasu. W LJ-ocie to taniej jest kupić auto z papierami.
Re: BJ45 - rama i jej odbudowa.
: 19 sty 2020, 22:31
autor: szelma
Jako lajkonik zapytam nieśmiało, czy zamiast nitów nie można użyć śrub ?