Przepisy, ekologia i ograniczenia dla starszych aut. Jak sobie radzić z ekologizmem?
Moderator: luk4s7
Przepisy, ekologia i ograniczenia dla starszych aut. Jak sobie radzić z ekologizmem?
W dzisiejszym świecie coraz silniej walczy się z naszymi "ekologicznymi" autkami których wiek znacznie przewyższa przeciętny wiek aut w Europie.
Wydaje mi się że nasze auta są świetną odpowiedzią na kierunek "uni" w kwestii przedłużenia życia produktu. Zamiast trzech aut wystarczy jedno długo żyjące (mniej zużywamy zasobów planety przy produkcji i utylizacji wobec aut których żywotność niedługo nie przekroczy dziesięciu lat).
I sprawa ograniczeń i zakazów wjazdu do dużych miast w Polsce od przyszłego roku gdy powstaną strefy ekologiczne w centrum.
I pytanie do Was koledzy jak poradzić sobie z tymi nakazami i zakazami poradzić.
Pozdrawiam
(ps. WYBÓR NIE NAKAZ)
Wydaje mi się że nasze auta są świetną odpowiedzią na kierunek "uni" w kwestii przedłużenia życia produktu. Zamiast trzech aut wystarczy jedno długo żyjące (mniej zużywamy zasobów planety przy produkcji i utylizacji wobec aut których żywotność niedługo nie przekroczy dziesięciu lat).
I sprawa ograniczeń i zakazów wjazdu do dużych miast w Polsce od przyszłego roku gdy powstaną strefy ekologiczne w centrum.
I pytanie do Was koledzy jak poradzić sobie z tymi nakazami i zakazami poradzić.
Pozdrawiam
(ps. WYBÓR NIE NAKAZ)
Re: Przepisy, ekologia i ograniczenia dla starszych aut. Jak sobie radzić z ekologizmem?
Jest to jakieś wyjście. Ale eliminuje Cię z bardziej wymagających tras by czegoś zbytno nie uszkodzić więc pozostają przejażdżki turystyczne by konserwator zabytków nie zażucil nam czegoś.
Druga sprawa naprawa na oryginalnych częściach.
Trzecia to wyjazdy za granicę. Wymagane jest bowiem zezwolenie na wyjazd od konserwatora. Mieszkam w pobliżu granicy i wolę mieć możliwość wyjazdu w każdej chwili.
Pozytywy to ubezpieczenie na krutkie okresy jak nam pasuje i bodaj brak przeglądów.
Pozdr.
Andrzej.
Druga sprawa naprawa na oryginalnych częściach.
Trzecia to wyjazdy za granicę. Wymagane jest bowiem zezwolenie na wyjazd od konserwatora. Mieszkam w pobliżu granicy i wolę mieć możliwość wyjazdu w każdej chwili.
Pozytywy to ubezpieczenie na krutkie okresy jak nam pasuje i bodaj brak przeglądów.
Pozdr.
Andrzej.
Re: Przepisy, ekologia i ograniczenia dla starszych aut. Jak sobie radzić z ekologizmem?
Ale nie masz szkody całkowitej ! 75% oryginału musi być.
Re: Przepisy, ekologia i ograniczenia dla starszych aut. Jak sobie radzić z ekologizmem?
Na zabytek podobno nie jest już tak łatwo.
Znajomy ma j4(1978) i w Warszawie mu odmówili
Zarejestrował na wybrzeżu
Inny który już takie auta na żółtych blachach ma - otrzymał wezwanie do uzupełnienia dokumentów, może będzie musiał wrócić do białych
Tak bronią się u mas przez omijaniem wjazdu do SCT
Znajomy ma j4(1978) i w Warszawie mu odmówili
Zarejestrował na wybrzeżu
Inny który już takie auta na żółtych blachach ma - otrzymał wezwanie do uzupełnienia dokumentów, może będzie musiał wrócić do białych
Tak bronią się u mas przez omijaniem wjazdu do SCT
Re: Przepisy, ekologia i ograniczenia dla starszych aut. Jak sobie radzić z ekologizmem?
Ja właśnie wczoraj oglądałem i czytałem o rejestracji na żółte i chyba spróbuję przejść tą drogę ze swoją LJ70 ale samodzielnie. Tak bardziej testowo bo póki co to daleko mam do sct i wyjeżdżam okazjonalnie tylko z garażu.
Re: Przepisy, ekologia i ograniczenia dla starszych aut. Jak sobie radzić z ekologizmem?
w Warszawie podobno każdemu odmawiają.irko pisze: ↑18 wrz 2023, 07:14Na zabytek podobno nie jest już tak łatwo.
Znajomy ma j4(1978) i w Warszawie mu odmówili
Zarejestrował na wybrzeżu
Inny który już takie auta na żółtych blachach ma - otrzymał wezwanie do uzupełnienia dokumentów, może będzie musiał wrócić do białych
Tak bronią się u mas przez omijaniem wjazdu do SCT
Re: Przepisy, ekologia i ograniczenia dla starszych aut. Jak sobie radzić z ekologizmem?
Strefa Czystego Transportu się kłania ...
- Jake
- Moderator
- Posty: 2354
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: Przepisy, ekologia i ograniczenia dla starszych aut. Jak sobie radzić z ekologizmem?
A to ja pojde w druga strone. I zamiast narzekac na zle i okropne czyste strefy albo polemizowac czy one maja sens czy nie - faktem sa ze je wprowadzaon i sa mikre szasne na to ze sie z tego wycofaja. Chcialbym wiec zastanowic sie czy mamy mozliwosc w naszych starych autach spelnic stawianie przez nie wymagania?
Na przykladzie Krakowa z tego co czytalem to poki co dla benzyniakow ma obowiazywac Euro 1, a nastepnie Euro 3. To naprawde nie sa bardzo wysokie wymagania. Sprawny silnik, z poprawnie rozpylajacymi wtryskami i dobrymi sondami lambda, ktory nie pracuje na przelanej mieszance; z nowoczesnym trojfunkcyjnym katalizatorem powinien byc w stanie spelnic normy emisyjne Euro 3 bez wielkich ceregieli.
Jak to zwykle bywa - aspekt techiczny jest latwiejszy niz aspekt prawny... Czy istnieje mozliwosc przeprowadanie badania/analizy spalin i uzyskania zaswiadczenia /opinii / decyzji (nie znam sie na terminologii prawniczej) o spelnieniu normy dla danej klasy ktora umozliwilaby nam wpis "EURO 3" w dowodzie rejestracyjnym?
Na przykladzie Krakowa z tego co czytalem to poki co dla benzyniakow ma obowiazywac Euro 1, a nastepnie Euro 3. To naprawde nie sa bardzo wysokie wymagania. Sprawny silnik, z poprawnie rozpylajacymi wtryskami i dobrymi sondami lambda, ktory nie pracuje na przelanej mieszance; z nowoczesnym trojfunkcyjnym katalizatorem powinien byc w stanie spelnic normy emisyjne Euro 3 bez wielkich ceregieli.
Jak to zwykle bywa - aspekt techiczny jest latwiejszy niz aspekt prawny... Czy istnieje mozliwosc przeprowadanie badania/analizy spalin i uzyskania zaswiadczenia /opinii / decyzji (nie znam sie na terminologii prawniczej) o spelnieniu normy dla danej klasy ktora umozliwilaby nam wpis "EURO 3" w dowodzie rejestracyjnym?
- kpeugeot
- Klubowicz
- Posty: 2515
- Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
- Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991 - Kontakt:
Re: Przepisy, ekologia i ograniczenia dla starszych aut. Jak sobie radzić z ekologizmem?
lepiej zrobić swap na silnik elektryczny, ino odpada temat wypraw
Re: Przepisy, ekologia i ograniczenia dla starszych aut. Jak sobie radzić z ekologizmem?
Nie do końca w temacie ale skoro już o tym wspomniałem wcześniej to informacyjnie jeszcze dodam - u mnie już "po zabiegu". Około dwa dni mi zeszło z dokumentami (zdjęcia i wydruki, pół dnia poszło na pisanie opisu jak pogoda sprzyjała zamknięciu w domu). Po tygodniu od złożenia wniosku o wpis do konserwatora miałem telefon, że pozytywnie będzie rozpatrzony wniosek i w uwagach Pani wpisała mi dane widniejące w dowodzie rejestracyjnym aby nie było problemów w wydziale komunikacji (mają doświadczenie w podobnych sprawach typu - w karcie użyto sformułowania samochód terenowy, a w dowodzie jest osobowy, napisałem LJ70 a w dowodzie mam LC 2,5 TD). Potem poczta dostarczała 7 dni przesyłkę z pismem, przegląd od ręki tylko szybko musiałem 4 zdjęcia dodrukować i w ciągu nieco ponad 2 tygodni procedura była zakończona. Lubelskie, powiat zamojski. W ewidencji tej delegatury WKZ mają około 450 pojazdów w tym "tylko" połowa to samochody. Podobno obecnie chętnie wpiszą kolejne - do najbliższej sct bardzo daleka droga i może to też ma wpływ na podejście do wnioskujących. Łączny koszt 305 zł badanie techniczne, 180 zł przerejestrowanie z tablicami, kilka złotych za wywołanie 40 zdjęć. W cepiku sprawdzałem i po aktualizacji dot. normy emisji spalin pojawił się wpis - brak danych.
- Załączniki
-
- IMG_20231026_183649.jpg (37,76 KiB) Przejrzano 2256 razy
Re: Przepisy, ekologia i ograniczenia dla starszych aut. Jak sobie radzić z ekologizmem?
Sam wszystko robiłeś ? bez rzeczoznawcy?OMM pisze: ↑26 paź 2023, 18:51Nie do końca w temacie ale skoro już o tym wspomniałem wcześniej to informacyjnie jeszcze dodam - u mnie już "po zabiegu". Około dwa dni mi zeszło z dokumentami (zdjęcia i wydruki, pół dnia poszło na pisanie opisu jak pogoda sprzyjała zamknięciu w domu). Po tygodniu od złożenia wniosku o wpis do konserwatora miałem telefon, że pozytywnie będzie rozpatrzony wniosek i w uwagach Pani wpisała mi dane widniejące w dowodzie rejestracyjnym aby nie było problemów w wydziale komunikacji (mają doświadczenie w podobnych sprawach typu - w karcie użyto sformułowania samochód terenowy, a w dowodzie jest osobowy, napisałem LJ70 a w dowodzie mam LC 2,5 TD). Potem poczta dostarczała 7 dni przesyłkę z pismem, przegląd od ręki tylko szybko musiałem 4 zdjęcia dodrukować i w ciągu nieco ponad 2 tygodni procedura była zakończona. Lubelskie, powiat zamojski. W ewidencji tej delegatury WKZ mają około 450 pojazdów w tym "tylko" połowa to samochody. Podobno obecnie chętnie wpiszą kolejne - do najbliższej sct bardzo daleka droga i może to też ma wpływ na podejście do wnioskujących. Łączny koszt 305 zł badanie techniczne, 180 zł przerejestrowanie z tablicami, kilka złotych za wywołanie 40 zdjęć. W cepiku sprawdzałem i po aktualizacji dot. normy emisji spalin pojawił się wpis - brak danych.
Re: Przepisy, ekologia i ograniczenia dla starszych aut. Jak sobie radzić z ekologizmem?
No to się zaczyna:) oficjalny komunikat władz Krakowa.
"W ostatnim czasie w Internecie pojawiło się sporo ogłoszeń dotyczących okazyjnej sprzedaży starszych samochodów z silnikiem Diesla. Oferowane są w promocyjnych cenach auta z rocznika 2009 i wcześniejszych, z normą spalania Euro 4 i niższą. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że takie pojazdy nabywane teraz, co do zasady, od 1 lipca 2024 r. nie będą już mogły poruszać się po Krakowie"
"W ostatnim czasie w Internecie pojawiło się sporo ogłoszeń dotyczących okazyjnej sprzedaży starszych samochodów z silnikiem Diesla. Oferowane są w promocyjnych cenach auta z rocznika 2009 i wcześniejszych, z normą spalania Euro 4 i niższą. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że takie pojazdy nabywane teraz, co do zasady, od 1 lipca 2024 r. nie będą już mogły poruszać się po Krakowie"
Re: Przepisy, ekologia i ograniczenia dla starszych aut. Jak sobie radzić z ekologizmem?
Kraków Polską Californią.