DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCEGO
Moderator: luk4s7
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 23 lut 2017, 15:50
- Auto: TOYOTA LAND CRUISER III J95 PRADO 3.0D-4D 163 KM
DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCEGO
Witam
Chciałbym poruszyć temat, który budzi wiele kontrowersji, a ustawa prawo o ruchu drogowym nie określa tego w sposób jasny.
Z uwagi, że do tej pory nie miałem okazji wykorzystać mojego auta zgodnie z jego przeznaczeniem , a podjąłem decyzję o zakupie
dużej przyczepy campingowej stoję przed problemem , jakie max DMC przyczepy mogę ciągnąć moim autem ( czy raczej max masę rzeczywistą).
I tak na przykładzie moim : TOYOTA LC
F1: 2750 kg - DMC
F2: 2750 kg
F3: 5550 kg - DMC zespołu pojazdów (holownik + przyczepa z hamulcem)
G: 2165 kg - masa własna samochodu
O1: 2800 kg - przyczepa z hamulcem
O2: 750 kg - przyczepa bez hamulca
Zapraszam do dyskusji i odpowiedzi na moje pytanie, bo jak wiadomo mowa jest o zachowaniu stosunku masy , różnych współczynnikach, które należy użyć lub też nie należy użyć ( auto terenowe) przy wyliczeniu tej wartości , a tak naprawdę fabryczna homologacja haka i jej wartość narzucona przez producenta pojazdu wpisana w dowód rejestracyjny pod pozycją O1 i O2 ni jak się ma z tego co usłyszałem do rzeczywistości. Ma ktoś z was doświadczenia w tej dziedzinie na terenie PL i UE przy ewentualnych kontrolach policji , czy ITD
Chciałbym poruszyć temat, który budzi wiele kontrowersji, a ustawa prawo o ruchu drogowym nie określa tego w sposób jasny.
Z uwagi, że do tej pory nie miałem okazji wykorzystać mojego auta zgodnie z jego przeznaczeniem , a podjąłem decyzję o zakupie
dużej przyczepy campingowej stoję przed problemem , jakie max DMC przyczepy mogę ciągnąć moim autem ( czy raczej max masę rzeczywistą).
I tak na przykładzie moim : TOYOTA LC
F1: 2750 kg - DMC
F2: 2750 kg
F3: 5550 kg - DMC zespołu pojazdów (holownik + przyczepa z hamulcem)
G: 2165 kg - masa własna samochodu
O1: 2800 kg - przyczepa z hamulcem
O2: 750 kg - przyczepa bez hamulca
Zapraszam do dyskusji i odpowiedzi na moje pytanie, bo jak wiadomo mowa jest o zachowaniu stosunku masy , różnych współczynnikach, które należy użyć lub też nie należy użyć ( auto terenowe) przy wyliczeniu tej wartości , a tak naprawdę fabryczna homologacja haka i jej wartość narzucona przez producenta pojazdu wpisana w dowód rejestracyjny pod pozycją O1 i O2 ni jak się ma z tego co usłyszałem do rzeczywistości. Ma ktoś z was doświadczenia w tej dziedzinie na terenie PL i UE przy ewentualnych kontrolach policji , czy ITD
Re: DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCE
Tutaj jest to dosyć dobrze opisane:
http://oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa
http://oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa
- waldek_BB
- Klubowicz
- Posty: 506
- Rejestracja: 25 wrz 2013, 12:57
- Auto: było: KZJ95
było: GV II 1.9 DDiS
jest: SX4 4x4 ... przynajmniej się nie psuje :) - Kontakt:
Re: DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCE
pytałem u kolegów z wydziału komunikacji wydających prawa jazdy i tu nie ma żadnej dyskusji (chyba że chcesz w sądzie podważać jakieś zapisy a sąd teraz może przypadkiem każdą głupią decyzję podjąć)
na kategorie B do 3,5t zestaw
czyli na naszym przykładzie (bo mam taką samą toyotę)
na B - możesz holować przyczepę o masie całkowitej = 3,5t (masa zestawu) minus masa całkowita toyoty z dowodu rejestracyjnego
mając B + E możesz przyczepę o masie określonej w dowodzie rejestracyjnym - do 2,8t
prosto i jasno
na kategorie B do 3,5t zestaw
czyli na naszym przykładzie (bo mam taką samą toyotę)
na B - możesz holować przyczepę o masie całkowitej = 3,5t (masa zestawu) minus masa całkowita toyoty z dowodu rejestracyjnego
mając B + E możesz przyczepę o masie określonej w dowodzie rejestracyjnym - do 2,8t
prosto i jasno
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 23 lut 2017, 15:50
- Auto: TOYOTA LAND CRUISER III J95 PRADO 3.0D-4D 163 KM
Re: DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCE
Pabur zanim tak naprawdę dałem tutaj ten post czytałem wiele artykułów , grzebałem w ustawach, oprócz policji dzwoniłem praktycznie wszędzie: producenci przyczep , egzaminatorzy nauki jazdy , i nawet ITD , wniosek producent do którego dzwoniłem pierwszy raz nie słyszał o stosunku mas 1,33:1 , egzaminator główny w Katowicach poprosił bym zadzwonił później , po czym nie odbierał telefonu , nie wiem może był zajęty , ale dzwoniłem kilkukrotnie , ITD to Państwo w Państwie dzwoniłem na różne oddziały nikt nie odbiera , w końcu ktoś niechcący podniósł słuchawkę i co ? gość nie jest od tego dostałem dwa telefony dyżurujące 817406973 i 413625400 . Od dzwonienia tam mam odciski na palcu bo nikt nie odbiera . Oczywiście znam ten artykuł, który wkleiłeś, na dowód jest tam też moje pytanie o tym z datą i jest ona wcześniejsza niż ten post . Tematem głównym tam jest jakie prawo jazdy potrzebujesz , przy danym zestawie auto + przyczepa . Mnie nie martwią uprawnienia bo mam wszystkie Kat. prawa jazdy, jednak po przeczytaniu innego artykułu :Pabur pisze:Tutaj jest to dosyć dobrze opisane:
http://oskduet.pl/nauka-jazdy/prawo-jazdy-przyczepa
http://www.vitay.pl/AutoSwiat/Artykul,N ... 038,1.html
martwi mnie fakt ,że mimo że moje auto ma homologacje na haku 2800 kg. to wynika z tego ,że mogę ciągnąć 2,067,66 kg
masy rzeczywistej , która to też rzeczywista masa pojazdu powinna być wyższa od rzeczywistej masy ciągniętej przyczepy.
Z kolei w i innych dyskusjach na ten temat ktoś przytacza inny stosunek 1,5 dla aut terenowych , który według niego mnożymy przez masę własną pojazdu . Wychodzi 3247,5 kg jakaś paranoja , o ile teoretycznie mógłbym przy tym założeniu nie martwić się niczym to ni jak ma się to do reszty informacji dostępnych w necie. W związku z tym szukam potwierdzenia , chcę coś ustalić , być w końcu świadomym zakupu , który planuje , gdyż jak wiadomo nie chodzi o tylko masę przyczepy , ale też masę tego co się w niej znajduje
podczas podróży. Wiem też, że na terenie Niemiec nikt nie łamie sobie głowy w wyliczanki mas , tylko sprawdza uprawnienia i dokumenty , porównuje wartości , jeśli się pokrywają jest OK . Z tego co się orientuję te wszystkie zmiany, wyliczenia i odstępstwa dotyczące tego tematu dotyczą w PL i to ,żeby było śmieszniej nie każdy mundurowy zna , jednak część świadomych robi z tego użytek karając nieświadomych użytkowników zestawów za coś co przecież tak naprawdę nie do końca jest oczywiste i jak u lekarzy tak tutaj ilu specjalistów tyle opinii na ten temat. Ja zgłupiałem doszczętnie i już nie wiem co o tym myśleć , więc pytam kolejny raz szanowną RADĘ NAJWYŻSZĄ jak się to ma w waszym przypadku ?
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 23 lut 2017, 15:50
- Auto: TOYOTA LAND CRUISER III J95 PRADO 3.0D-4D 163 KM
Re: DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCE
waldek_BB pisze:pytałem u kolegów z wydziału komunikacji wydających prawa jazdy i tu nie ma żadnej dyskusji (chyba że chcesz w sądzie podważać jakieś zapisy a sąd teraz może przypadkiem każdą głupią decyzję podjąć)
na kategorie B do 3,5t zestaw
czyli na naszym przykładzie (bo mam taką samą toyotę)
na B - możesz holować przyczepę o masie całkowitej = 3,5t (masa zestawu) minus masa całkowita toyoty z dowodu rejestracyjnego
mając B + E możesz przyczepę o masie określonej w dowodzie rejestracyjnym - do 2,8t
prosto i jasno
Waldek_BB dzięki za podjęcie tematu , tak też myślałem i rozumowałem ja , do puki mnie nie dopadła chęć zakupu przyczepy było to dla mnie oczywiste . No cóż jak wiadomo spory wydatek jej zakupu i wgłębienie się w temat pozostawia więcej pytań niż odpowiedzi.
Pięknie by było jak piszesz , jednak nie chciał bym , by coś co powiedziała Pani czy Pan w twoim urzędzie okazało się śmieszne dla
kontrolującego mnie funkcjonariusza. Mam dla ciebie zagwozdkę , przeczytaj więc kolejny artykuł , który nawiązuje do twojej wypowiedzi , a mianowicie uprawnienia B+E
http://www.prawojazdy.com.pl/kategorie-prawa-jazdy
Re: DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCE
Tu masz to dobrze wyjaśnione wraz z odpowiednimi przepisami.
Oczywiście dmc przyczepy musi być zgodny z dowodem pojazdu i homologacją haka.
Oczywiście dmc przyczepy musi być zgodny z dowodem pojazdu i homologacją haka.
- waldek_BB
- Klubowicz
- Posty: 506
- Rejestracja: 25 wrz 2013, 12:57
- Auto: było: KZJ95
było: GV II 1.9 DDiS
jest: SX4 4x4 ... przynajmniej się nie psuje :) - Kontakt:
Re: DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCE
Wybacz, nie czytam artykułów ani forów czy innych w sprawie którą reguluje jakikolwiek przepis (i do tych przepisów mam jakieś dojście i wyjaśnienie )JACKJACKUSS pisze: Mam dla ciebie zagwozdkę , przeczytaj więc kolejny artykuł , który nawiązuje do twojej wypowiedzi , a mianowicie uprawnienia B+E
http://www.prawojazdy.com.pl/kategorie-prawa-jazdy
to wynika z tego że mnie w pracy najbardziej wkur.ia gdy przychodzi "ekspert" który w Działkowcu przeczytał że może a ja mu że nie może i urzędas chu.j
odwagi więc! holuj ile chcesz - odpowiedzialność na siebie bierz
pozdro!
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 23 lut 2017, 15:50
- Auto: TOYOTA LAND CRUISER III J95 PRADO 3.0D-4D 163 KM
Re: DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCE
konus pisze:Tu masz to dobrze wyjaśnione wraz z odpowiednimi przepisami.
Oczywiście dmc przyczepy musi być zgodny z dowodem pojazdu i homologacją haka.
Dzięki konus , tabelka rzeczywiście mówi dużo i potwierdza moje obawy, w przypadku HAMULCA NAJAZDOWEGO przyczepy stosunek mas 1,33 przy DMC auta 2750 kg . to wspomniane max DMC przyczepy 2067,66 kg. które mogę ciągnąć w PL.
Re: DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCE
też miałem ten dylemat, ciągam LC150 przyczepę kempingowa DMC 1700.
O współczynniku 1,33 nie wielu słyszało i jeszcze mniej osób orientuje się w tym bajzlu, który narobili.
Na szczęście współczynnik obowiązuje tylko w PL. Tylko w PL zestawy kempingowe (przyczepa+auto i kamper powyżej 3,5 podlegają opłatą ViaToll jak auta ciężarowe) ustawodawca zapomniał wyodrębnić ten typ pojazdów. Efekt taki że masa zestawów omija Polskę w obawie o skomplikowane procedury opłat.
O współczynniku 1,33 nie wielu słyszało i jeszcze mniej osób orientuje się w tym bajzlu, który narobili.
Na szczęście współczynnik obowiązuje tylko w PL. Tylko w PL zestawy kempingowe (przyczepa+auto i kamper powyżej 3,5 podlegają opłatą ViaToll jak auta ciężarowe) ustawodawca zapomniał wyodrębnić ten typ pojazdów. Efekt taki że masa zestawów omija Polskę w obawie o skomplikowane procedury opłat.
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 23 lut 2017, 15:50
- Auto: TOYOTA LAND CRUISER III J95 PRADO 3.0D-4D 163 KM
Re: DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCE
maar.adv pisze:też miałem ten dylemat, ciągam LC150 przyczepę kempingowa DMC 1700.
O współczynniku 1,33 nie wielu słyszało i jeszcze mniej osób orientuje się w tym bajzlu, który narobili.
Na szczęście współczynnik obowiązuje tylko w PL. Tylko w PL zestawy kempingowe (przyczepa+auto i kamper powyżej 3,5 podlegają opłatą ViaToll jak auta ciężarowe) ustawodawca zapomniał wyodrębnić ten typ pojazdów. Efekt taki że masa zestawów omija Polskę w obawie o skomplikowane procedury opłat.
No cóż zakup przyczepy to nie zakup skarpet , kupuje na lata , jak widać na przykładzie auto z homologacją hak 2800 kg. a w Polsce jak to w Polsce Homologacja – pozwolenie na użytkowanie urządzenia na terytorium kraju wydającego pozwolenie, przyznawane przez uprawnioną instytucję. Korzystanie ze sprzętu, który jej nie posiada powoduje, że za uszkodzenia lub szkody spowodowane użytkowaniem odpowiada użytkownik.
Płacisz za takie auto z homologacją po to, żeby później płacić mandaty
Chętnie ominął bym tą Polskę tak jak mówisz jadąc z zestawem , tylko problem polega na tym , że w niej mieszkam
Re: DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCE
Już był kiedyś taki temat tu na forum.
Pojazd może ciągnąć tyle na ile pozwala homologacja producenta i uprawnienia kierującego.
Moja HZJ-73 ma homologację na dmc przyczepy 3500kg i mając PJ kat. B+E mogę tyle ciągnąć.
DMC zestawu mam 6410kg
Pojazd może ciągnąć tyle na ile pozwala homologacja producenta i uprawnienia kierującego.
Moja HZJ-73 ma homologację na dmc przyczepy 3500kg i mając PJ kat. B+E mogę tyle ciągnąć.
DMC zestawu mam 6410kg
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 23 lut 2017, 15:50
- Auto: TOYOTA LAND CRUISER III J95 PRADO 3.0D-4D 163 KM
Re: DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCE
piter69A pisze:Już był kiedyś taki temat tu na forum.
Pojazd może ciągnąć tyle na ile pozwala homologacja producenta i uprawnienia kierującego.
Moja HZJ-73 ma homologację na dmc przyczepy 3500kg i mając PJ kat. B+E mogę tyle ciągnąć.
DMC zestawu mam 6410kg
Piter69A zostawiłem jeszcze ten temat bo ostatecznie chcę poznać wersję ITD jednak zerknij w tabelkę , na jej podstawie można wnioskować , że nie do końca masz rację. Kluczowy w tym wypadku jest hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy, działający bezpośrednio na hamulec przyczepy, którego podejrzewam nie masz, gdyż w tym wypadku jedynym hamulcem jest hamulec najazdowy przyczepy. Nie sądzę też, aby twoje auto miało DMC 3500kg, jeśli nawet byś miał to przy homologacji haka DMC 3500kg stosując współczynnik 1,33 zachowując w tym wypadku stosunek mas możesz mieć max DMC przyczepy 2625 kg . co daje według tabelki DMC zespołu pojazdów 6125 kg. I TAKIE ZESTAWIENIE W PL JEST ZGODNE Z PRZEPISAMI przy hamulcu najazdowym przyczepy. Twoja wersja bez tych uwarunkowań technicznych ma zastosowanie w PL pod warunkiem właśnie posiadania hamulca uruchamianego z miejsca kierowcy jak i uprawnień B+E. uwzględniając przy tym , że rzeczywista masa całkowita przyczepy musi być mniejsza lub równa rzeczywistej masie całkowitej pojazdu holującego. Prawdę mówiąc nie podobają mi się te ograniczenia , gdyż
tylko z Państw UE tylko w PL coś takiego ma miejsce. Jednak lubię być świadomy i o ile za przekroczenie prędkości dostajesz mandat i jedziesz dalej to nie chciał bym by przy kontroli oprócz mandatu ktoś kazał mi odpiąć przyczepę Jeśli uda mi się lub komuś potwierdzić to w ITD dam znać i uzupełnię ten post. Na tą chwilę ta tabelka jest najbardziej namacalnym dokumentem wyjaśniającym
szczegóły dotyczące tego tematu, a czy stosować się do tego czy nie pozostawiam zainteresowanym.
Re: DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCE
Skończ, wpadasz "nowy"
Nic nie wniesiesz - przepisy są stałe, przynajmniej w tej kwestii.
Wszystko zostało powiedziane ... tylko Ty chcesz nagle przyczepę kupić.
Nic nie wniesiesz - przepisy są stałe, przynajmniej w tej kwestii.
Wszystko zostało powiedziane ... tylko Ty chcesz nagle przyczepę kupić.
-
- Posty: 11
- Rejestracja: 23 lut 2017, 15:50
- Auto: TOYOTA LAND CRUISER III J95 PRADO 3.0D-4D 163 KM
Re: DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCE
Szkoda "stary" ,że masz uwagi gdy wszystko jak twierdzisz wiedziałeś, gdzie byłeś wcześniej jak szukałem odpowiedzi na ten temat.Fazi pisze:Skończ, wpadasz "nowy"
Nic nie wniesiesz - przepisy są stałe, przynajmniej w tej kwestii.
Wszystko zostało powiedziane ... tylko Ty chcesz nagle przyczepę kupić.
Re: DMC ciągmiętej PRZYCZEPY w stosunku do DMC AUTA HOLUJĄCE
na marginesie jest jeszcze taka subcategoria B96 uwaga w PJ - na zachodzie dostaje sie to praktycznie z automatu dla posiadajacych prawko powyzej 2 lat a umozliwia prowadzenie na B zespolu pojazdow do 250 DMC