Lift 2' - tylni most

Moderator: luk4s7

Sputer
Posty: 13
Rejestracja: 17 lip 2019, 16:27

Lift 2' - tylni most

Post autor: Sputer »

Cześć,

Jestem świeżo po założeniu liftu 2 Dobinsona MRR do J15.
Przy robieniu geometrii wyszło, że trzeba tylni most przesunąć w prawo 1-2 cm.

Czy to jest normalne przy lifcie? Miał ktoś podobnie? Martwić się tym?
Czy ma to sens, że przy doładowaniu go (sprężyny są +100-300) to most się ustawi centralnie?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18030
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Lift 2' - tylni most

Post autor: kylon »

Może masz za wysoko podniesiony tył czyli sprężyny do jakiegoś stałego obciążenia którego brak.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3395
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Lift 2' - tylni most

Post autor: luk4s7 »

kylon pisze:czyli sprężyny do jakiegoś stałego obciążenia którego brak.
Podkreślmy to żeby wybrzmiało właściwie chodzi o STAŁE obciążenie. Napisałeś +100-300kg czyli na codzień wozisz na aucie co najmniej 100kg a najlepiej 200kg a maksymalnie 300kg żeby zawias pracował dobrze. Że to bardzo dużo to chyba dość jasne. Wyciągarka dodaje jakieś 50kg, zabudowa coś podobnie. Czyli mamy dopiero 100. A reszta? Bagażnik dachowy, hilift, szpej wyprawowy i do wyciągania to pewnie następne 100kg. Stalowe zderzaki przód i tył to pewnie znowu 100kg. No i dopiero jesteśmy przy stałym obciążeniu. Masz to wszystko? Planujesz założyć i wozić?

Most pracuje na boki - taka jego natura ze względu na obecność poprzecznego drążka który zapobiega nadmiernemu przesuwaniu się na boki. Podniesiony na sprężynie w górę przesuwa się na bok. Dociśnięty właściwym ciężarem wróci tam gdzie trzeba. Stałym.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18030
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Lift 2' - tylni most

Post autor: kylon »

Ale wyciągarka Łuki to przód a tu się rozchodzi o sam tył. Bardzo częsty przykład nieprawidłowego doboru sprężyn ale nie zawsze z winy sprzedającego. Dzieje się tak gdy sprzedawany jest zestaw przez internet albo telefon. Jednym słowem zdalnie. Klient wymieni i liczy kilogramy tylko zapomina o najważniejszym. One muszą być na stałe w samochodzie aby był dany lift i komfort jazdy. Jak producent mówi o lifcie +4 ze sprężyną 300 kg to jest on wtedy gdy fizycznie samochód jest zapakowany tymi 300-a kilogramami. Na pusto potrafi się zrobić nawet i 10-12 cm. Wtedy jest twardo. Przesuwa się panhard, szybko zużywają się łączniki, gumy i amorki są rozciągnięte. Nie tędy droga. Tak się dzieje często gdy samochód na wyprawy jest jedynym samochodem również po zakupy i dojazdu do pracy z pustym bagażnikiem. Również powstające jak grzyby po deszczu kolejne nowe warsztaty nie mają o tym pojęcia ale sprzedają bo coś przeczytali w necie i jest zysk.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3395
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Lift 2' - tylni most

Post autor: luk4s7 »

kylon pisze:Ale wyciągarka Łuki to przód a tu się rozchodzi o sam tył.
Rozumiem. Zakładam że założony jest zestaw i te +300kg dotyczy całego auta a nie osi. Domyślam się jednak że może być tak że przód ma inne i tył inne sprężyny.

Co do auta na zakupy i wyprawy to najlepiej zostać przy fabryce ewentualnie +50kg od Terrain Tamera na tyle jak miałem w J9. Jeździła tam na stałe zabudowa i trochę w niej gratów więc stałe obciążenie dodatkowe było. Wtedy jest i komfort i tył nie siada nadmiernie.
Niestety nie ma efektu liftu czyli +100 do lansu Obrazek

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18030
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Lift 2' - tylni most

Post autor: kylon »

Przód określa się osobno i tył osobno.

Sputer
Posty: 13
Rejestracja: 17 lip 2019, 16:27

Re: Lift 2' - tylni most

Post autor: Sputer »

Ok, dzięki za informację, lift wybrałem świadomie po odbytej wyprawie na Bałkany, gdzie odczuwałem jego brak.
Przód mam +50 i tam jest wyciągarka, zaraz po założeniu wyciągarki bez liftu przód zanurkował jakieś 1-1,5 cm.
Faktycznie trochę kłopot jest z tyłem, bo tam brakuje na ten moment stałego obciążenia.
Czyli pozostaje albo zmienić sprężyny albo doposażyć auto :).

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3395
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Re: Lift 2' - tylni most

Post autor: luk4s7 »

Sputer pisze: Faktycznie trochę kłopot jest z tyłem, bo tam brakuje na ten moment stałego obciążenia.
Czyli pozostaje albo zmienić sprężyny albo doposażyć auto :).
Dokładnie tak Obrazek

chopperpl
Posty: 8
Rejestracja: 15 lut 2023, 15:46

Re: Lift 2' - tylni most

Post autor: chopperpl »

Witam,
Czy rozwiazales juz problem? Moze zamiast nowych sprezyn taniej bedzie zalozyc adapter obnizajacy panharda, albo kupic regulowany?
Mozna wiedziec nr sprezyny jaki zalozyles? Jestem swiezo po montazu MRR na sprezynach 314 przod i 327 tyl. Wedlug katalogu Dobinsona powinienem miec lift z przodu 50mm na obciazeniu 50kg (lub 65 bez), a z tylu 45mm przy obciazeniu 200kg i 65mm bez. Po zrzuceniu na ziemie i przetoczeniu mam 70mm przod (juz z wyciagarka !!!!), a tyl 80mm tylko ze jeszcze bez zabudowy. Rozumiem, ze zawieszenie musi sie ulozyc, ale nie chce mi sie wierzyc, zeby opadlo az 20mm. Mozesz sie podzielic swoim doswiadczeniem?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18030
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Lift 2' - tylni most

Post autor: kylon »

Przejedź się i zrób geometrię. Już będzie inaczej.

chopperpl
Posty: 8
Rejestracja: 15 lut 2023, 15:46

Re: Lift 2' - tylni most

Post autor: chopperpl »

Jestem po geometrii i 120km. Przod i tyl osiadly na 65-68mm. Narazie nie byli w stanie ustawic przodu do tolerowanej specyfikacji fabrycznej, a probowaly juz trzy warsztaty. Jak osiagne docelowa mase, to spuszcze przednie sprezyny o 5mm i spowrotem na geometrie. Zauwazylem, ze sprezyny 327 siadaja ok. 10mm na kazde 50kg.

chopperpl
Posty: 8
Rejestracja: 15 lut 2023, 15:46

Re: Lift 2' - tylni most

Post autor: chopperpl »

Sputer pisze:
02 wrz 2023, 15:48

Przy robieniu geometrii wyszło, że trzeba tylni most przesunąć w prawo 1-2 cm.
Ja zalozylem regulowanego panharda i problem rozwiazany. Jak sie kiedys zmieni obciazenie, to zawsze mozesz zrobic korekte. Dodatkowo mozesz to zrobic sam. W moim przypadku zmierzylem odleglosc od ramy do krawedzi felgi i dociagnalem walek o 5mm. Po przetoczeniu auta odleglosci byly identyczne, co potwierdzono pozniej na geometrii.

Sputer
Posty: 13
Rejestracja: 17 lip 2019, 16:27

Re: Lift 2' - tylni most

Post autor: Sputer »

chopperpl pisze:
02 paź 2023, 22:27
Witam,
Czy rozwiazales juz problem? Moze zamiast nowych sprezyn taniej bedzie zalozyc adapter obnizajacy panharda, albo kupic regulowany?
Mozna wiedziec nr sprezyny jaki zalozyles? Jestem swiezo po montazu MRR na sprezynach 314 przod i 327 tyl. Wedlug katalogu Dobinsona powinienem miec lift z przodu 50mm na obciazeniu 50kg (lub 65 bez), a z tylu 45mm przy obciazeniu 200kg i 65mm bez. Po zrzuceniu na ziemie i przetoczeniu mam 70mm przod (juz z wyciagarka !!!!), a tyl 80mm tylko ze jeszcze bez zabudowy. Rozumiem, ze zawieszenie musi sie ulozyc, ale nie chce mi sie wierzyc, zeby opadlo az 20mm. Mozesz sie podzielic swoim doswiadczeniem?
Cześć,
Tak penhard mam regulowany, i tak to wygląda, że na pusto tylni most mi się wysuwa na prawo, po załadowaniu powinien wrócić centralnie, w sumie muszę to w końcu przetestować :).

Sprężyny C59-350 lub 352 (przód) oraz C59-327 tył , teraz jest jestem jakieś 2-3k nalotu od liftu, pomierzę i dam Ci znać.

ODPOWIEDZ