Felgi 17cali a KDSS

Moderator: luk4s7

Aleks_37
Posty: 13
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:28
Auto: LC 150 2018
2,8 177 KM

Felgi 17cali a KDSS

Post autor: Aleks_37 »

Witam wszystkich
Mam taki dylemat. Zamierzam zakupić J15 Prestige.
Ta wersja jest już z zawieszeniem KDSS i na kołach 19 cali.
Kombinowałem aby na wyprawy typu Bałkany założyć felgi 17 cali z oponami AT.
Wersja niższa Prado bez KDSS chodzi na takich kołach i myślałem że bez problemu takie też wcisnę do wersji Prestige.
Przeglądając forum znalazłem wzmiankę że wersje z KDSS nie mogą mieć felg 17 cali?
Czy może ktoś zna temat i mógłby się podzielić wiedzą ?
Byłbym szczerze zobowiązany.

Następny temat czy KDSS i lift idzie w parze? Czy w przyszłości można by zrobić lift auta z takim systemem? Czy jest to w ogóle możliwe?
Z góry dziękuję za merytoryczene odpowiedzi.
Pzd.
Alex

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 3389
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Kiedyś znowu pewnie LC
Kontakt:

Felgi 17cali a KDSS

Post autor: luk4s7 »

Nie wiem co KDSS miałby mieć do 17” felg. Według mojej najlepszej wiedzy to tylko zbieg okoliczności występujący w naszym kraju (takie kombinacje są u nas dostępne).

Liftować się daje również bez problemu.

Aleks_37
Posty: 13
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:28
Auto: LC 150 2018
2,8 177 KM

Re: Felgi 17cali a KDSS

Post autor: Aleks_37 »

Widzisz
Bo ja coś takiego znalazłem na forum:

„Zgodnie z odpowiedzią importera TOYOTA MOTOR POLAND w zawieszeniu KDDS nie wolno stosować felg mniejszych niż rozmiar 18" z tego względu felgi w rozmiarze 17" PZ49Q-J0670-ZE
mipox pisze:
felg 17" CANYON
nie mają aplikacji do tej wersji LC150.

Importer Toyota Motor Poland nie podaje dokładnych szczegółów dlaczego nie można stosować felg mniejszych niż 18”.”



I dlatego moje pytanie czy ktoś coś więcej może wie.
Dziękuję za szybką odpowiedź.
Pozdrawiam

kalina
Posty: 2
Rejestracja: 31 sie 2022, 19:09
Auto: J150, wcześniej LR D2 TD5

Re: Felgi 17cali a KDSS

Post autor: kalina »

I co, założyłeś 17"? :)

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: Felgi 17cali a KDSS

Post autor: oradek »


Też się zdziwiłem jakieś 5 lat temu, przy próbie zamówienia całych kół na zimę do aut, że nie każdy rozmiar Toyota pozwala założyć, chociaż jeszcze w katalogach producentów felg i opon są te "inne" rozmiary widoczne, jako "pasujące" do danego modelu.

Źródło tego zakazu tkwi w nowej homologacji.

Kiedyś auta miały jedną homologację dla różnych wersji modelu auta - z wieloma różnymi silnikami, felgami, oponami i można było dlatego zamiennie stosować wiele rodzajów felg i opon między innymi. Ważna była głównie średnica całego koła, żeby licznik poprawnie pokazywał prędkość.

Po zmianie przepisów, ze względu na koszty i procedury, koncerny samochodowe zaczęły homologować auta z minimalną ilością opcji, takich jak różne rozmiary felg i opon.

Nawet modele, które rok wcześniej miały w homologacji 5 wielkości felg, po zmianach nagle miały już tylko 2 rozmiary dozwolone.
W świadectwie homologacji od czasu zmiany przepisów występuje już nie, jak kiedyś, wiele rodzajów i wielkości kół a zwykle 2, czasem nawet jedna opcja.

Pod względem prawnym założenie innych kół niż wymienione w świadectwie homologacji dla danego pojazdu jest naruszeniem warunków homologacji.

W Polsce teoretycznie takie naruszenie warunków homologacji nic nie znaczy, bo nikt się temu nie przygląda, praktycznie.

Jednak teoretycznie i formalnie, patrząc na literę prawa, taki pojazd na innych niż w świadectwie homologacji kołach NIE JEST DOPUSZCZONY DO PORUSZANIA SIĘ PO DROGACH PUBLICZNYCH, traci przegląd techniczny i traci prawo legalnej jazdy, bo nie spełnia warunków technicznych, dla których wydano świadectwo dopuszczenia do ruchu - homologację.

Na tzw chłopski rozum takie auto normalnie jeździ i hamuje, wielkość kół może być nawet zgodna z takim samym modelem auta wyprodukowanym tylko rok wcześniej, które miało dany rozmiar kół w homologacji. Prędkościomierz poprawnie będzie wskazywał, ABS działa, komputer nie pokazuje żadnych błędów a jednak auto traci automatycznie przegląd techniczny i nie powinno jeździć po drogach publicznych.

W związku z powyższym w razie kontroli, wciąż opisuję to tylko teoretycznie, można stracić dowód rejestracyjny, co jest oczywiście dość mało prawdopodobne w Polsce, gdzie zwykle policjant na drodze nie ma dostępu do danych o warunkach homologacji naszego auta i zwykle niestety słabo zna przepisy.

Praktycznie to wyłącznie przy wjeździe do serwisu Toyoty mogą narobić nam pracownicy serwisu Toyoty kłopotów, mogą nie uznać gwarancji i zapisać w systemie zmianę wielkości kół, jako odstępstwo od homologacji skutkujące utratą gwarancji.

To nie jedyny kłopot, który możemy napotkać naruszając warunki homologacji przez zmianę wielkości felg na niezgodne z homologacją.

Gorsze kłopoty mogą nam się przytrafić w razie kolizji lub wypadku. Naruszenie warunków homologacji prowadzące do utraty ważności przeglądu technicznego może być przyczyną odmowy wypłaty odszkodowania z AC a w ostateczności może spowodować regres UFG o zwrot wypłaconego odszkodowania z OC.
Ubezpieczyciele szukają każdego pretekstu do zaniżenia lub odmowy wypłaty odszkodowania.
Można być zmuszonym przez sąd np do wypłaty renty uczestnikom wypadku do końca ich życia.
W razie wypadku można też podlegać surowszej kwalifikacji karnej za świadome spowodowanie zagrożenia w ruchu i za poruszanie się pojazdem nie dopuszczonym do ruchu, bez ważnego badania.

Więc jeden będzie jeździł całe życie na takich felgach i nic się nie stanie a drugi wyjedzie z wulkanizacji zaraz po zmianie, będzie miał pecha, zderzy się z kimś i potem do śmierci będzie płacił odszkodowania i renty :( Więc chyba warto mieć świadomość ryzyka.


oRadek LJ73 polift 1991r.


Jarosław Prezes
Posty: 40
Rejestracja: 25 paź 2022, 19:03
Auto: TLC J15
Kontakt:

Re: Felgi 17cali a KDSS

Post autor: Jarosław Prezes »

Zapytałem w dwóch serwisach Toyoty jak to jest z 17 bo też mam model z końca 2017 z KDSS. Otrzymałem informacje że to co na naklejce na progu to można montować. No i ja mam tylko 265/55R19 wpisane. W takim rozmiarze to można zapomnieć o czymś innym jak asfalt ew szuterki. Słabo to wygląda więc. Może ktoś zna sposób na legalizację innego rozmiaru? Typu 265/65R17 chociażby?

Jarosław Prezes
Posty: 40
Rejestracja: 25 paź 2022, 19:03
Auto: TLC J15
Kontakt:

Re: Felgi 17cali a KDSS

Post autor: Jarosław Prezes »

Odpowiadając sam sobie na postawione pytanie znalazłem taki artykuł na temat zakładania innych rozmiarów felg niż te w homologacji.
https://www.autocentrum.pl/publikacje/p ... na-zmiane/

Awatar użytkownika
Transporter
Posty: 141
Rejestracja: 09 sty 2011, 19:20
Auto: KDJ 120
Kontakt:

Re: Felgi 17cali a KDSS

Post autor: Transporter »

oradek pisze:
01 wrz 2022, 17:50
Też się zdziwiłem jakieś 5 lat temu, przy próbie zamówienia całych kół na zimę do aut, że nie każdy rozmiar Toyota pozwala założyć, chociaż jeszcze w katalogach producentów felg i opon są te "inne" rozmiary widoczne, jako "pasujące" do danego modelu.

Źródło tego zakazu tkwi w nowej homologacji.

Kiedyś auta miały jedną homologację dla różnych wersji modelu auta - z wieloma różnymi silnikami, felgami, oponami i można było dlatego zamiennie stosować wiele rodzajów felg i opon między innymi. Ważna była głównie średnica całego koła, żeby licznik poprawnie pokazywał prędkość.

Po zmianie przepisów, ze względu na koszty i procedury, koncerny samochodowe zaczęły homologować auta z minimalną ilością opcji, takich jak różne rozmiary felg i opon.

Nawet modele, które rok wcześniej miały w homologacji 5 wielkości felg, po zmianach nagle miały już tylko 2 rozmiary dozwolone.
W świadectwie homologacji od czasu zmiany przepisów występuje już nie, jak kiedyś, wiele rodzajów i wielkości kół a zwykle 2, czasem nawet jedna opcja.

Pod względem prawnym założenie innych kół niż wymienione w świadectwie homologacji dla danego pojazdu jest naruszeniem warunków homologacji.

W Polsce teoretycznie takie naruszenie warunków homologacji nic nie znaczy, bo nikt się temu nie przygląda, praktycznie.

Jednak teoretycznie i formalnie, patrząc na literę prawa, taki pojazd na innych niż w świadectwie homologacji kołach NIE JEST DOPUSZCZONY DO PORUSZANIA SIĘ PO DROGACH PUBLICZNYCH, traci przegląd techniczny i traci prawo legalnej jazdy, bo nie spełnia warunków technicznych, dla których wydano świadectwo dopuszczenia do ruchu - homologację.

Na tzw chłopski rozum takie auto normalnie jeździ i hamuje, wielkość kół może być nawet zgodna z takim samym modelem auta wyprodukowanym tylko rok wcześniej, które miało dany rozmiar kół w homologacji. Prędkościomierz poprawnie będzie wskazywał, ABS działa, komputer nie pokazuje żadnych błędów a jednak auto traci automatycznie przegląd techniczny i nie powinno jeździć po drogach publicznych.

W związku z powyższym w razie kontroli, wciąż opisuję to tylko teoretycznie, można stracić dowód rejestracyjny, co jest oczywiście dość mało prawdopodobne w Polsce, gdzie zwykle policjant na drodze nie ma dostępu do danych o warunkach homologacji naszego auta i zwykle niestety słabo zna przepisy.

Praktycznie to wyłącznie przy wjeździe do serwisu Toyoty mogą narobić nam pracownicy serwisu Toyoty kłopotów, mogą nie uznać gwarancji i zapisać w systemie zmianę wielkości kół, jako odstępstwo od homologacji skutkujące utratą gwarancji.

To nie jedyny kłopot, który możemy napotkać naruszając warunki homologacji przez zmianę wielkości felg na niezgodne z homologacją.

Gorsze kłopoty mogą nam się przytrafić w razie kolizji lub wypadku. Naruszenie warunków homologacji prowadzące do utraty ważności przeglądu technicznego może być przyczyną odmowy wypłaty odszkodowania z AC a w ostateczności może spowodować regres UFG o zwrot wypłaconego odszkodowania z OC.
Ubezpieczyciele szukają każdego pretekstu do zaniżenia lub odmowy wypłaty odszkodowania.
Można być zmuszonym przez sąd np do wypłaty renty uczestnikom wypadku do końca ich życia.
W razie wypadku można też podlegać surowszej kwalifikacji karnej za świadome spowodowanie zagrożenia w ruchu i za poruszanie się pojazdem nie dopuszczonym do ruchu, bez ważnego badania.

Więc jeden będzie jeździł całe życie na takich felgach i nic się nie stanie a drugi wyjedzie z wulkanizacji zaraz po zmianie, będzie miał pecha, zderzy się z kimś i potem do śmierci będzie płacił odszkodowania i renty :( Więc chyba warto mieć świadomość ryzyka.


oRadek LJ73 polift 1991r.
Rozumując tym tokiem, to montaż tak lubianych przez userów Landków : zderzaków customowych, progów, liftów, orurowań i reszty szpeju groziłoby wieloletnim więzieniem i srogimi karami. Nie popadajmy w skrajności ;-)
Post Jarosława Prezesa z linkiem do Autocentrum chyba rozwiewa większość wątpliwości.
Co do montowania 17stek do KDSS to odpowiem naocznie już niedługo, bo 17stki się piaskują aktualnie, będą malowane proszkowo i zakładane na zimę, bo po sprzedaży LC120 zostały mi piękne roczne zimówki nokian, tylko lakier z felg zaczął odchodzić ze starości, więc trzeba je odświeżyć. Salon przy zakupie zaproponował mi komplet kół zimowych za 10 tys PLN. Jeszcze nie upadłem na głowę ... ;)

Awatar użytkownika
Jake
Posty: 2017
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Felgi 17cali a KDSS

Post autor: Jake »

Tylko to co na naklejce na progu xD Dobre! Ja mam na naklejce mam 215R15 ;) Jakos nie wyobrazam sobie na takowych jezdzic.

Jarosław Prezes
Posty: 40
Rejestracja: 25 paź 2022, 19:03
Auto: TLC J15
Kontakt:

Re: Felgi 17cali a KDSS

Post autor: Jarosław Prezes »

Dla wyjaśnienia - fizycznie 17 pasują do LC z KDSS. Mam to przećwiczone i przejechane dobrych kilkanaście tyś km w takim wariancie. Mam felgi takie:
INTER ACTION GRABBER MAT BLACK
8,00x17 6x139.70 25.00
W komplecie z Pirelli Scorpion All Terrain Plus 265/65R17 robi to naprawdę fajną robotę. Na trasie oczywiście trochę głośniej od "cywilnych" AT i spalanie ok 0,5 l większe. Nie ma jakiegoś dyskomfortu w czasie jazdy po asfalcie po krętych drogach górskich, KDSS jak świetnie działał tak działa. ZMiana konfiguracji nie wpłynęła negatywnie. Poza asfaltem sprawdziłem jak to jeździ m.in w Bośni na kilku fajnych trasach. Na przykład kto zna to wyjechałem moją J15 na szczyt Brasina oraz górę Plocno (gdzie zresztą spotkałem ekipę z Polski w zmodyfikowanych Patrolach, która była lekko zdziwiona widokiem mojego "SUVa" w tym miejscu, haha)

Awatar użytkownika
FoxMulder
Posty: 142
Rejestracja: 19 wrz 2022, 21:36
Auto: LC 150
Kontakt:

Re: Felgi 17cali a KDSS

Post autor: FoxMulder »

Jarosław Prezes pisze:Dla wyjaśnienia - fizycznie 17 pasują do LC z KDSS. Mam to przećwiczone i przejechane dobrych kilkanaście tyś km w takim wariancie. Mam felgi takie:
INTER ACTION GRABBER MAT BLACK
8,00x17 6x139.70 25.00
W komplecie z Pirelli Scorpion All Terrain Plus 265/65R17 robi to naprawdę fajną robotę. Na trasie oczywiście trochę głośniej od "cywilnych" AT i spalanie ok 0,5 l większe. Nie ma jakiegoś dyskomfortu w czasie jazdy po asfalcie po krętych drogach górskich, KDSS jak świetnie działał tak działa. ZMiana konfiguracji nie wpłynęła negatywnie. Poza asfaltem sprawdziłem jak to jeździ m.in w Bośni na kilku fajnych trasach. Na przykład kto zna to wyjechałem moją J15 na szczyt Brasina oraz górę Plocno (gdzie zresztą spotkałem ekipę z Polski w zmodyfikowanych Patrolach, która była lekko zdziwiona widokiem mojego "SUVa" w tym miejscu, haha)
Wrzucisz fotkę jak wyglada Twój LC na tych felgach?
Szukam inspiracji ;)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Jarosław Prezes
Posty: 40
Rejestracja: 25 paź 2022, 19:03
Auto: TLC J15
Kontakt:

Re: Felgi 17cali a KDSS

Post autor: Jarosław Prezes »

FoxMulder pisze:
17 lut 2023, 15:08
Jarosław Prezes pisze:Dla wyjaśnienia - fizycznie 17 pasują do LC z KDSS. Mam to przećwiczone i przejechane dobrych kilkanaście tyś km w takim wariancie. Mam felgi takie:
INTER ACTION GRABBER MAT BLACK
8,00x17 6x139.70 25.00
W komplecie z Pirelli Scorpion All Terrain Plus 265/65R17 robi to naprawdę fajną robotę. Na trasie oczywiście trochę głośniej od "cywilnych" AT i spalanie ok 0,5 l większe. Nie ma jakiegoś dyskomfortu w czasie jazdy po asfalcie po krętych drogach górskich, KDSS jak świetnie działał tak działa. ZMiana konfiguracji nie wpłynęła negatywnie. Poza asfaltem sprawdziłem jak to jeździ m.in w Bośni na kilku fajnych trasach. Na przykład kto zna to wyjechałem moją J15 na szczyt Brasina oraz górę Plocno (gdzie zresztą spotkałem ekipę z Polski w zmodyfikowanych Patrolach, która była lekko zdziwiona widokiem mojego "SUVa" w tym miejscu, haha)
Wrzucisz fotkę jak wyglada Twój LC na tych felgach?
Szukam inspiracji ;)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Załączniki
Znalazłem tylko zdjęcie archiwalne z lata bo teraz mam inne felgi z zimówkami. Trochę przykurzone ;-)
Znalazłem tylko zdjęcie archiwalne z lata bo teraz mam inne felgi z zimówkami. Trochę przykurzone ;-)
IMG_7823.jpg (132,82 KiB) Przejrzano 1112 razy

Awatar użytkownika
FoxMulder
Posty: 142
Rejestracja: 19 wrz 2022, 21:36
Auto: LC 150
Kontakt:

Re: Felgi 17cali a KDSS

Post autor: FoxMulder »

Jarosław Prezes pisze:
FoxMulder pisze:
17 lut 2023, 15:08
Jarosław Prezes pisze:Dla wyjaśnienia - fizycznie 17 pasują do LC z KDSS. Mam to przećwiczone i przejechane dobrych kilkanaście tyś km w takim wariancie. Mam felgi takie:
INTER ACTION GRABBER MAT BLACK
8,00x17 6x139.70 25.00
W komplecie z Pirelli Scorpion All Terrain Plus 265/65R17 robi to naprawdę fajną robotę. Na trasie oczywiście trochę głośniej od "cywilnych" AT i spalanie ok 0,5 l większe. Nie ma jakiegoś dyskomfortu w czasie jazdy po asfalcie po krętych drogach górskich, KDSS jak świetnie działał tak działa. ZMiana konfiguracji nie wpłynęła negatywnie. Poza asfaltem sprawdziłem jak to jeździ m.in w Bośni na kilku fajnych trasach. Na przykład kto zna to wyjechałem moją J15 na szczyt Brasina oraz górę Plocno (gdzie zresztą spotkałem ekipę z Polski w zmodyfikowanych Patrolach, która była lekko zdziwiona widokiem mojego "SUVa" w tym miejscu, haha)
Wrzucisz fotkę jak wyglada Twój LC na tych felgach?
Szukam inspiracji ;)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Bardziej „męsko” :)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

ODPOWIEDZ