LC 150 2019 - zasilanie w gnieździe zapalniczki przy wyłączonym zapłonie

Moderator: luk4s7

operator
Posty: 8
Rejestracja: 02 gru 2019, 14:17

LC 150 2019 - zasilanie w gnieździe zapalniczki przy wyłączonym zapłonie

Post autor: operator »

Jak w temacie.
Zaczynam kończyć przygotowywać auto pod wyjazd w ciepłe rejony naszego globu;]
I mam problem z zasilaniem w gnieździe zapalniczki przy wyłączonym zapłonie - a lodówka musi chodzić 24h na dobę ;]
Czy jest jakaś możliwość żeby to "włączyć"?
Czy jedyna opcja to ciągnać kable od akumulatora ?



Pozdr.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 2819
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Wciąż LC
Kontakt:

LC 150 2019 - zasilanie w gnieździe zapalniczki przy wyłączonym zapłonie

Post autor: luk4s7 »

Nie znam takiej opcji. Masz auto bez kluczyka czy z kluczykiem? W opcji bez kluczyka nawet jak zostawisz zapłon włączony to i tak po jakichś 10min sam się wyłączy. Testowane. Powód dokładnie ten sam - chciałem zostawić lodówkę na postoju w upale włączoną na 1h (ja siedziałem obok i piłem zimne napoje). No niestety.
Ciągnij z aku i najlepiej pomyśl o zabezpieczeniu przed nadmiernym rozładowaniem. Chyba że lubisz ruską ruletkę (zapali czy nie)
Na pewno się znajdą tacy co powiedzą że przecież pojemność dwóch aku daje 3 dni pracy lodówki i nie ma co się stresować. No ale... jeden liczy że wyjmie w porę, a inny stosuje zabezpieczenie. Każdy ma wybór

operator
Posty: 8
Rejestracja: 02 gru 2019, 14:17

Re: LC 150 2019 - zasilanie w gnieździe zapalniczki przy wyłączonym zapłonie

Post autor: operator »

Bez kluczyka mam. Nie będę zatem się bawił i od razu z aku pociągnę. Zabezpieczenie przed rozładowaniem ma lodówka więc tu luz.

Jednak wrangler był genialny w swojej prostocie ;] Miesiąc w afg z lodówą włączoną non stop i to na jednym aku.



Dzieki.

pozdr

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 2819
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Wciąż LC
Kontakt:

LC 150 2019 - zasilanie w gnieździe zapalniczki przy wyłączonym zapłonie

Post autor: luk4s7 »

To bym przetestował to zabezpieczenie mimo wszystko w domowych warunkach.
A może jednak dodatkowe aku i DC-DC charger? Najlepsze i najskuteczniejsze rozwiazanie. Jeśli budżet nie jest problemem to poszedłbym wprost po Litowe. Coś takie... https://sklep.prostowniki-akumulatory.p ... -2792.html

To przykład. Są mniejsze i tańsze. Mają ten plus że lekkie i do dyskopzycji jest cała pojemność. Po rozładowaniu do 0 wstają bez stresu itd. Tylko cena jest minusem.

negocjator
Posty: 8
Rejestracja: 02 lis 2019, 23:49

Re: LC 150 2019 - zasilanie w gnieździe zapalniczki przy wyłączonym zapłonie

Post autor: negocjator »

Akumulator 100 AH - jeden.
Silnik 2.7 ropa
Lodowka Dometic CF16
Nie mialm absolutnie zadnych problemow przy takim zestawie na 4 tygodniowym wyjezdzie ciagiem. Auto co drugi weekend stalo nie uruchamiane i nie mialem problemow w poniedzialek odpalic. Nowoczesne lodowki kompresowowe pracuja kilka munit w ciagu godziny a czasmi sie nie wlaczaja nawet w ciagu godziny, u mnie temeratura 3 stopni to byl zloty balans. Ja uwazam ze kazde komplikowanie systemu robi problem potem. Obejdz zabezpiecznie albo idz do serwisu toyota, oni maja na bank obejscie tego albo zrealizuja usluge.
Ja szukam teraz 150ki teraz tez, jak uporasz sie z problemem pradu fajnie jak dropniesz info a jak nie to ja sie uporam i sam wrzuce dla potomonosci.

Awatar użytkownika
luk4s7
Moderator
Posty: 2819
Rejestracja: 15 gru 2013, 23:32
Auto: Wciąż LC
Kontakt:

LC 150 2019 - zasilanie w gnieździe zapalniczki przy wyłączonym zapłonie

Post autor: luk4s7 »

Operator, Negocjator... zrobiło się taktycznie.

Oczywiście masz racje co do zużycia prądu przez lodówkę. Dodam że mam Engel’a czyli mistrza świata w niskim zużyciu prądu wśród lodówek turystycznych. Nie ma ona jednak zabezpieczenia przed nadmiernym rozładowaniem aku. Ale to szczegół.
Z bilansem energii to jest tak że jest bilansem a nie chwilowym zużyciem czy zapotrzebowaniem. Jeśli codziennie wyciągniesz aku do połowy a potem naładujesz do pełna to wszytko jest git. Najwyżej szybciej się zużyje. Jeśli jednak przez kilka dni będzie go coś drenować po kilka % i nie będzie miał szans się do pełna naładować (bo krótka trasa albo słaby alternator lub zużyty aku) to się w końcu będzie można zdziwić. Nic to starszego pod domem czy w trasie niedaleko od cywilizacji. Ale już w górach Rumunii czy na plaży Albanii to może być spory problem. Co z tego że mamy drugie auto jak kabli rozruchowych niet.
Co do bilansu to 1x aku 100Ah to większe ryzyko niż 2x 50Ah. A to dlatego że akumulator nie ładuje się liniowo. Im bliżej końca tym szybciej absorbuje energię (nie do końca tam ale zróbmy takie uproszczenie). Mocno rozladowany potrzebuje dużo czasu zanim się naładuje do pełna. Zakładając więc sprawny alternator, naładuje on 2 mniejsze aku szybciej niż 1 duży (przy wcześniejszym wyciągnięciu z obu setupów tej samej ilości energii). Do tego dochodzą jeszcze kwestie zasiarczenia, tylu akumulatora i tak dalej i tak dalej.

Dlatego dla spokojności stosuje się aku hotelowy tylu AGM z ładowarką DC-DC. Zwykły separator typu hebel to kolejny układ zależności i problemów. Najnowsze osiągniecie techniki to aku LiFePol (czy jak te tam zwą). Taki aku jeśli ma 100Ah to dokładnie tyle jest do dyspozycji. W tradycyjnych aku tylko około 50% pojemności jest do wykorzystania.

To wszystko objawia się szczególnie boleśnie na skrajnych wartościach. Czyli daleko od cywilizacji, duże rozładowanie itd. Jak ktoś zostawia lodówkę kompresorową na noc na dużym aku (albo dwóch mniejszych) a potem jedzie cały dzień, to nigdy tego nie doświadczy. Tego każdemu życzę.

negocjator
Posty: 8
Rejestracja: 02 lis 2019, 23:49

Re: LC 150 2019 - zasilanie w gnieździe zapalniczki przy wyłączonym zapłonie

Post autor: negocjator »

Faktycznie z tymi aliasami, hit!
Moze ujme to inaczej co mialem na mysli.
Uwazam ze lepiej kupic akumulator czesciej niz ladowac dodatkowe kilogramy i kable, kable rozruchowe to must have chyba, jak zamordujemy aku zawsze mozna z gor zjechac i kupic w sklepie po prostu , chociaz na x razy jak bylem to zawsze udaje sie najgorszego trupa uruchomic ktorego zarznie lodowka termoelektryczna albo jakas glupota na zapalniczke.

Jak jedziesz auto solo no to inna rozmowa..
P.s. Do Rumunii do szybciutko bo rzna lasy na potege i wylewaja asfalt w gorach...

Wysłane z mojego BTV-DL09 przy użyciu Tapatalka


operator
Posty: 8
Rejestracja: 02 gru 2019, 14:17

Re: LC 150 2019 - zasilanie w gnieździe zapalniczki przy wyłączonym zapłonie

Post autor: operator »

Mam kompresorową 50L produkcji polskiej ( sprawdziła się w jeepie miesiąc w Azji na 1 akumulatorze !) Więc w LC przy 2 aku powinno być ok.
W zapasie do odpalenia jak coś to jumpstarter i od biedy panel solarny do podładowania.

Będę w takim razie ciągnął kable do kabiny może na weekend.


Dzięki za podpowiedzi.

ODPOWIEDZ