Oradek i moja LJ73 z 1991

Opis naszych samochodów.

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: Oradek i moja LJ73 z 1991

Post autor: oradek »

Wszystko super, tylko skąd 2,5V w 12V instalacji?! :) Na foto w poście wyżej macie wyraźne zdjęcie - 2,5V...

U mnie jest sterowanie chyba przez +, w każdym razie, podając bezpośrednio na jedną lampę 12V obie działają, więc raczej plus dostają a nie masę ;) Tak musiałem się ratować, chwilowo :)

Poratuje ktoś schematem elektryki, takim, na którym będzie - kierownica z przełącznikami, kostka pod kierownicą, panel z przekaźnikami pod kierownicą?

Żebym mógł sobie sprawdzić, jakie tam powinny być napięcia na każdym pinie w zależności od stanu przełączników i ustalić co szwankuje?

Zrobił bym od nowa instalacje do świateł, ale szkoda mi wskaźników na desce rozdzielczej i przełączników przy kierownicy.

Niestety będę musiał dołożyć inny przełącznik świateł, jeśli nie będę miał schematu oryginalnego sterowania i nie odkryję co w oryginale jest zepsute. Będę musiał zrobić też nową instalację, częściowo. Bardzo nie podoba mi się ta myśl.

Poniżej foto głównej kostki pod kierownicą, przez które przechodzą instalacje wszystkich przełączników przy kierownicy i foto układu przekaźników, który tam jest.

Do niektórych przewodów były przylutowane jakieś dodatkowe obwody i przekaźnik... Niestety przestało to działać a na tych dodatkowych przewodach pojawiają się jakieś dziwne napięcia typu 2,5 czy 0,01V 8-)

Mój email oradek@poczta.fm gdyby ktoś miał ochotę wspomóc skanem schematu tej instalacji, ze szczególnym uwzględnieniem instalacji przełącznika świateł.

Po przejechaniu 20 km wyciekł płynu chłodniczego ustał...

Wniosek - moje auto ma moduł WAN i stałe łącze z internetem, plus moduł AI, auto przeczytało mój post na forum i się samo znów naprawiło w obawie przed przeróbką na żyletki Obrazek

Tymczasem znów nie mam świateł mijania i drogowych.

Wyrzuciłem panel sterowania z miernikiem, jaki sobie założył ostatnio RAT, bo gdzieś się robiło zwarcie. Do układu dochodzi 12V, ale dalej jest już tylko mniej, więc muszę carlingi zmienić na jakieś przełączniki bez elektroniki.

Na przyszłość już wiem, że muszę poza bezpiecznikiem dokładać diodę do obwodu każdego chińskiego badziewia.

Przyszły lusterka od Transita. Przymierzałem, idealnie pasuje wielkością. Muszę tylko wymyśleć mocowanie, żeby nie było lusterko niżej niż oryginał.

Poniżej foto prawego lusterka niby pasującego zamiennika z którego nie jestem zadowolony, lewego oryginalnego oraz dołożone dla porównania lusterko Transita.

@jezus
Nie jest to dom, tylko budynek warsztatowy, ma 6 bram 4,5x4,5m każda. Wiśniowski robi na zamówienie takie bramy, zapraszam na PW lub ww email, w tematach nie związanych bezpośrednio z nazwą wątku.
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

O.Radek lj73 2LT-II


Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Oradek i moja LJ73 z 1991

Post autor: Rokfor32 »

A nie przyszło Ci do głowy, że miernik może pokazywać przejście przez cewkę przekaźnika? :wink:

Wieczorem jak nie zapomnę to poszperam po schematach.

wojtek.ie
Posty: 13
Rejestracja: 03 lut 2020, 21:56

Oradek i moja LJ73 z 1991

Post autor: wojtek.ie »

Moim skromnym zdaniem do “rycia” w zagrynszpanionej instalacji zdecydowanie lepiej sprawdza się staroświecki “pròbnik” z żaròwkà w środku. Multimetry sà bardzo czułe na wszelkie “ błàdzàce pràdy “ i worowadzajà w błàd operatora.
Choć czèsto sà niezbèdne.
Pzdr.

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Oradek i moja LJ73 z 1991

Post autor: kylon »

Kabelkologia stosowana. Czasem lepiej wyjąć wiązkę i podejść do niej kompleksowo.

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: Oradek i moja LJ73 z 1991

Post autor: oradek »

Et tu Kylon, contra me? :(

Żartuję oczywiście. Kylon masz rację, to najlepsze rozwiązanie, ale dość czasochłonne.

Zwykle grzebanie w starym trwa dłużej i jest droższe niż zrobienie od nowa.

Żeby się wpiąć do starych przełączników i zegarów trzeba mieć jednak ich schemat, bo te układy są powiązane.

Zintegrowany przełącznik świateł jest o tyle ważny i trudny, że poza światłami i kierunkowskazami steruje oświetleniem deski całej i jest na przekaźnikach spiętych ze sobą chyba.

Także u mnie co się będzie psuło, będzie przerzucane na nową instalację. Miejsca na nowe przełączniki na desce jest sporo :) tylko jakoś trzeba to spiąć ze starą częścią a do tego jednak warto mieć schemat. Bo gdy coś się zepsuło, to ciężko odkryć, jak powinno działać...

Gdybyście mieli dobrzy ludzie, jednak po prostu schemat instalacji, to będę ogromnie wdzięczny za skan podesłany na email.

O.Radek lj73 2LT-II


Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Oradek i moja LJ73 z 1991

Post autor: Rokfor32 »

To się dużo lepiej robi na ścianie niż na stole. Trza mieć oczywiście odpowiednio duża ścianę, czyli w praktyce np. dużą płytę ze sklejki na stojaku. Rozkłada się wówczas wiązkę w taki kształt - jak ma na samochodzie, i stabilizuje na "ścianie" wkrętami. Tak samo ustala się wszystkie zakrety i rozgałęzienia. Wiązkę się wtedy składa nie bezpośrednio na podłożu - a "w powietrzu", właśnie na tych wkrętach. Wtedy bardzo łatwo jest taką wiązkę otaśmować.

Bardzo podobnie wyglądają w fabryce stanowiska do składania takich wiązek - to jest nadal robione ręcznie :wink:

Czemu "ściana" na nie stół? po prostu kwestia wygody - wiązka tak rozbudowana jest po prostu duża, i na stole potem trza na niej leżeć, żeby wszędzie sięgnąć, wiec kabelki łatwo przypadkowo poprzestawiać. Na ścianie jest to jednak wygodniejsze.

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: Oradek i moja LJ73 z 1991

Post autor: oradek »

Jakiego bym nie wziął przekaźnika i jak go nie obciążył, to nie wychodzi mi spadek napięcia na obwodzie cewki z 12 do 2,5V.

Przełączniki i woltomierz jednak nie mają zwarcia, sprawdzone na stole.

W aucie po podłączeniu do instalacji pokazywał ten śmieszny woltomierz elektroniczny, że dostaje tylko 5V, chociaż na kostce do której był podłączony zmierzyłem 12V...

Wot zagadka.

Jak ja bym się nudził bez tego auta ;) Obrazek

O.Radek lj73 2LT-II


Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Oradek i moja LJ73 z 1991

Post autor: Rokfor32 »

Ale ty mierzysz "spadek napięcia" na stykach, nie na cewce (tak masz podpięte na zdjęciu). Na stykach masz zerowy (niemierzalny) spadek napięcia - tak jak to podłączyłeś to robisz pomiar spadku na ... przewodach miernika :wink:

bartekbp01
Posty: 151
Rejestracja: 03 lis 2019, 08:06
Auto: HDJ80 4.2TD

Re: Oradek i moja LJ73 z 1991

Post autor: bartekbp01 »

Takie coś Cie ratuje? Obrazek

Wysłane z mojego SNE-LX1 przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
piter69A
Posty: 612
Rejestracja: 30 sty 2009, 14:48
Auto: HZJ-73, HDJ-100, 2xGAZ69
Kontakt:

Re: Oradek i moja LJ73 z 1991

Post autor: piter69A »

Możliwe, że mam manuala ze schematami. Wieczorem poszukam i jeśli znajdę to wstawię tutaj.

RAT
Posty: 640
Rejestracja: 02 lis 2015, 14:38

Re: Oradek i moja LJ73 z 1991

Post autor: RAT »

Cześć
Wysłałem Ci schematy na maila którego podałeś , to są manuale ale wszystko tam chyba jest

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Oradek i moja LJ73 z 1991

Post autor: kylon »

Można i na ścianie ale czasem wygodniej na podłodze. Wiązka z Land Cruisera HDJ80. Czyli jak z manuala 1HD-FT zrobić automat.

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: Oradek i moja LJ73 z 1991

Post autor: oradek »

Kylon potrafi człowieka zmotywować ;)

Dzięki wielkie RAT!!! W załączeniu popatrz na foto dodatkowej konsoli, myślę, że Ci się spodoba :) dostępny na Alli. Są też tam ciekawe poszerzenia nadkoli.

Teraz walczę z tymi schematami.

Poprawcie mnie, jeśli się mylę:

Przekaźnik Headlight ma stały plus na pin 4 od cewki i pin 1, stale otwarty.
Jak na przekaźnik na pin 3 podamy masę, to przekazuje prąd do przekaźnika Dimmer.

Ze schematu wynika, że z przekaźnika Dimmer ią dwa plusy na światła:
- stałe wyjście przez pin 4 i przewód koloru R-W.
- po załączeniu przekaźnika Dimmer, przez podanie masy na pin3 przewód R-Y prąd przestaje iść na Pin 4 i idzie na pin 2.
- pin 2 kolor przewodu R-L do świateł Head-HI.

Czyli sterowanie przekaźników jest przez podanie masy na przełączniku.

Załączenie przekaźnika Headlight (przez podanie masy na przewód w przełączniku świateł) dopiero zasila Dimmer i daje od razu z Dimmer wyjście prądu na światła (head LO), ale żeby uruchomić przekaźnik Dimmer to trzeba dać mu masę na przełączniku.

Do przełącznika przy kierownicy od przekaźnika pod kierownicą (headlight) idą przewody:
- R-W pin nr 4,
- R-G pin nr 12,
natomiast od przekaźnika dimmer idzie:
- R-Y pin nr 5.
Natomiast do masy z przełącznika (C15 kogut Control SW/Dimmer SW):
- przewody W-B piny 10 i 13.

Połączenia są na złączach j1 i C15. Będę musiał je namierzyć, w schemacie nie rozumiem zbytnio ich położenia.

Czyli po pierwsze muszę sprawdzić przekaźniki Headlight i Dimmer.

Headlight test przekaźnika:
- czy jest ciągłość między 3 a 4 pinem i ile prądu pobiera cewka, jaki opór,
- po zamknięciu obwodu 3i4 czy jest przejście prądu między pinami 1 i 2i jaki jest opór obwodu.

Dimmer test przekaźnika:
- ciągłość, pobór prądu cewki i opór 1-3
- czy jest ciągłość pin 1 i 4 na wyłączonym przekaźniku (brak minusa na 3)
- po zamknięciu obwodu cewki przekaźnika 1-3 czy jest przepływ 1-2 a nie powinno być na 1-4


Jeszcze nie rozumiem tych różnych wersji (Iceland, Denmark, ex Europe), ja mam brzęczyk przypominający o zapalonych światłach.

Jeśli dobrze czytam schemat to bordowy przekaźnik to Headlight a czarny z białą podstawą, na środku zdjęcia poniżej, na którym nie widać napisów, to Dimmer.ObrazekObrazekObrazekObrazek

O.Radek lj73 2LT-II



Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Oradek i moja LJ73 z 1991

Post autor: Rokfor32 »

Jeszcze raz. Zacznij od sprawdzenia kolorów kabelków przy wtyczce żarówki. określi to, którą masz wersję instalacji, sterowaną plusem czy minusem. Wtedy działasz wg. odpowiedniego schematu.

Awatar użytkownika
piter69A
Posty: 612
Rejestracja: 30 sty 2009, 14:48
Auto: HZJ-73, HDJ-100, 2xGAZ69
Kontakt:

Re: Oradek i moja LJ73 z 1991

Post autor: piter69A »

Pokaż te poszerzenia nadkoli

ODPOWIEDZ