Bagaznik alu
Moderator: luk4s7
Bagaznik alu
Takie oto cudo chce zmajstrowac...
Zalozenia:
- profil alu 20x20x3 oraz 30x20x3 (poprzeczki)
- popdparcie na 8 lapkach Thule'a 369
- poprzeczki kompatybilne z Thule'm wiec wszelkie adaptery powinny pasowac.
- reszta wyjdzie w praniu
- no i lanserka 4x Hella FF75 (to akirat pomysl mojej ladniejszej polowy) bardzo mi milo ze zainteresowala sie taka kwestia, bo ja w sumie o lampkach nie myslalem...
- co wyjdzie w praniu zobaczymy.. bo spawacz dobry potrzebny bedzie...
PS. Bedzie jezdzil na niekoszernym w tym srodowisku Patrolu Y61
Zalozenia:
- profil alu 20x20x3 oraz 30x20x3 (poprzeczki)
- popdparcie na 8 lapkach Thule'a 369
- poprzeczki kompatybilne z Thule'm wiec wszelkie adaptery powinny pasowac.
- reszta wyjdzie w praniu
- no i lanserka 4x Hella FF75 (to akirat pomysl mojej ladniejszej polowy) bardzo mi milo ze zainteresowala sie taka kwestia, bo ja w sumie o lampkach nie myslalem...
- co wyjdzie w praniu zobaczymy.. bo spawacz dobry potrzebny bedzie...
PS. Bedzie jezdzil na niekoszernym w tym srodowisku Patrolu Y61
Re: Bagaznik alu
Pamiętaj o pomalowaniu ( proszkowo ?) bo aluminium się utlenia i po pewnym czasie będzie miało brudne plamy .
Robię teraz bagażnik na swojego transita; 1,6 x 4 m. Zdecydowałem się jednak na stal. Pójdzie do cynkowania.
Stal jest cięższa ale bardziej wytrzymała i potrzeba mniejsze przekroje.
Ze względu na ciężar będzie się składał z 2-ch równych części skręconych ze sobą na dachu. Oparcie na 5-ciu fabrycznych belkach. Ponieważ będziemy po nim chodzić to kratownica zostanie przykryta siatką stalową 40x40 mm z drutu plecionego 5 mm, która już przyjechała od producenta.
Robię teraz bagażnik na swojego transita; 1,6 x 4 m. Zdecydowałem się jednak na stal. Pójdzie do cynkowania.
Stal jest cięższa ale bardziej wytrzymała i potrzeba mniejsze przekroje.
Ze względu na ciężar będzie się składał z 2-ch równych części skręconych ze sobą na dachu. Oparcie na 5-ciu fabrycznych belkach. Ponieważ będziemy po nim chodzić to kratownica zostanie przykryta siatką stalową 40x40 mm z drutu plecionego 5 mm, która już przyjechała od producenta.
Re: Bagaznik alu
siatka przy takiej powierzni robi gre- bo mozna sie przekimac
zelezy jakie przeznaczenie. kumpel 3 lata updejtowal bagarek dochodzac do perfekcji.
zelezy jakie przeznaczenie. kumpel 3 lata updejtowal bagarek dochodzac do perfekcji.
Re: Bagaznik alu
@Grześ - liczyłeś jakoś te przekroje?
Bo tak mi się jakoś wydało mało 20x20 (ścianka 3 mm chyba może być), że aż poszedłem do garażu, wygrzebałem kawałek profilu 20x20 i przyłożyłem do dachu auta. Moim zdaniem, do dużego auta to wygląda trochę "za cienko" - minimum 25 mm wysokości bym dawał.
PS. Dawno, dawno temu, przed wiekami, jeszcze w ubiegłym tysiącleciu, uczyli mnie, że konstrukcja inżynierska, oprócz wyliczonych kryteriów wytrzymałościowych, powinna też wzbudzać swoim wyglądem zaufanie
Bo tak mi się jakoś wydało mało 20x20 (ścianka 3 mm chyba może być), że aż poszedłem do garażu, wygrzebałem kawałek profilu 20x20 i przyłożyłem do dachu auta. Moim zdaniem, do dużego auta to wygląda trochę "za cienko" - minimum 25 mm wysokości bym dawał.
PS. Dawno, dawno temu, przed wiekami, jeszcze w ubiegłym tysiącleciu, uczyli mnie, że konstrukcja inżynierska, oprócz wyliczonych kryteriów wytrzymałościowych, powinna też wzbudzać swoim wyglądem zaufanie
Re: Bagaznik alu
Profile nośne (podłużne ) powinny być ustawione "pionowo" i 30 mm przy "oczku" 300x300 mm powinno być ok.MariuszS pisze:@Grześ - liczyłeś jakoś te przekroje?
)
Na "oczko" . Piszę o profilach bagażnika a nie belkach, na których on leży.
Przy bagażniku stalowym i późniejszym jego cynkowaniu należy pamiętać o zostawieniu otworów technologicznych; można też część konstrukcji wykonać z profili otwartych; kątownik lub ceownik.
Re: Bagaznik alu
dzieki za wszelkie uwagi - przemysle to jeszcze, ew. przelicze. 100% decyzja co do alu jeszcze nie zapadla, bo tu tylko masa ma znaczenie, jesli sie okaze ze zyskam 10kg na korzysc alu przy podobnej wytrzymalosci to pojde w stal.
to jest pierwsze przyblizenie...
profil srodkowy musi byc 30x20 bo taki jest profil belki thule'a i to wchodzi w lapki... tu nie bedzie kombinowal...
to jest pierwsze przyblizenie...
profil srodkowy musi byc 30x20 bo taki jest profil belki thule'a i to wchodzi w lapki... tu nie bedzie kombinowal...
Re: Bagaznik alu
Jeśli bagażnik ma być aluminiowy to profil główny 20x20mm będzie za delikatny by swobodnie po nim chodzić. Swój wykonałem z profila 30x20mm gdzie większy wymiar to pion, belki nośne x4szt pod którymi są łapy bagażnika (również alu) to blacha alu 4mm wykrawędziowana na prasie w profil "C" 50x30mm, wypełnienie to już wspomniany profil 20x20mm.
Całość przy rozmiarach 2200x1300mm waży ok 12 kg.
Wykonanie jednak zabiera "odrobinę", czasu szczególnie spawanie, bo aluminium wykazuje silne tendencje do naprężeń i odkształceń. Efekt końcowy po pomalowaniu proszkowym wynagradza trudy.
Całość przy rozmiarach 2200x1300mm waży ok 12 kg.
Wykonanie jednak zabiera "odrobinę", czasu szczególnie spawanie, bo aluminium wykazuje silne tendencje do naprężeń i odkształceń. Efekt końcowy po pomalowaniu proszkowym wynagradza trudy.
Re: Bagaznik alu
u mnie projekt troche dojrzal
poszedlem w stal, troche zmienilem projekt, okazalo sie ze bagaznik stalowy nie bedzie jakos makabrycznie ciezki, wytrzymalosc duzo wieksza... no i przede wszystkim latwosc wykonania i jak dla mnie niskie koszty -> dostep do slusarni i spawacza...
jak wrzuce na auto to wkleje foto, aktualnie zderzak powstaje na slusarni...
poszedlem w stal, troche zmienilem projekt, okazalo sie ze bagaznik stalowy nie bedzie jakos makabrycznie ciezki, wytrzymalosc duzo wieksza... no i przede wszystkim latwosc wykonania i jak dla mnie niskie koszty -> dostep do slusarni i spawacza...
jak wrzuce na auto to wkleje foto, aktualnie zderzak powstaje na slusarni...