Panel fotowoltaiczny

Wszystko o sprzęcie na wyprawy off-roadowe

Moderator: luk4s7

pmcomp
Posty: 463
Rejestracja: 07 lip 2020, 21:06
Auto: LC120

Panel fotowoltaiczny

Post autor: pmcomp »

Cześć,

ponieważ raczej na pewno wyleczyłem się z namiotu dachowego to dach mam wolny. I w związku z tym chodzi mi po głowie montaż panela fotowoltaicznego. Dostepne ogólnie na rynku panele to wymiar 1700x1000. 100 cm to wymiar idealny aby zmieścić go pomiędzy relingi i nie wychodzić powyżej max. wysokość auta 190 cm. 1700 mm to trochę za długo, najdzie ze 20 cm na szyberdach. Takie panele dają ok. 350-380W. To duzo.

Mi jednak chodzi po głowie panel max. 200W. Potrzebny wtedy mniejszy kontroler (do 20A) i prąd max. 16,7A co i tak jest nieźle. Znalazłem takie rozwiązanie na dwóch panelach 100W, każdy mniej więcej 1000x500 mm:

https://greenled.com.pl/produkt/panel-s ... l4QAvD_BwE

Obrazek

Największe wyzwanie to jak wprowadzić przewody do wnętrza samochodu ale jestem przekonany, że tu znajdę jakąś Waszą pomoc.

Mocowanie paneli do auta to poprzeczne kątowniki lub ceowniki aluminiowe i ich montaż do relingów, pomiędzy nimi. Wtedy nie wyjdę powyżej 190 cm i do dachu zostanie odpowiednia przerwa. Grubość tych paneli to 45mm (standard na rynku to raczej 35mm) ale powinny się zmieścić.


Teraz pytania:

- czy do kontrolera mogę podłączyć jako akumulator "całą instalację samochodową" (przewody z akumulatora przez bezpiecznik 20-25A do styków aku w kontrolerze) czyli czerpać prąd z instalacji auta, czy muszę czerpać go z zacisków "żarówka" dorabiając np. potrójne gniazdo zapalniczki?

Obrazek

Co o tym sądzicie? ktoś ma taką instalację?

Zapytacie pewnie, a po co mi to?
Ano do podłączenia non stop lodówki w krajach na południu Europy. I innych duperszwanców elektrycznych jak prawdziwy express do kawy, grzałka do wody itp.

Pozdro

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Panel fotowoltaiczny

Post autor: stachu_l »

Mam panele na przyczepie i akumulator 200Ah. Na samochodzie nie montowałem.
Nie sugerujmy się mocą maksymalną panelu bo prawie nigdy nie występuje choć południe europy daje lepsze szanse niż Polska.
Moc panelu jest określona dla warunków Standardowych - promieniowanie słoneczne 1000W/m2 prostopadle do panelu.
Panel na dachu raczej nie jest prostopadły do promieni słonecznych (może być w południe między zwrotnikami) więc trzeba zacząć od odpowiedniego sinusa kata padania. Raczej na dachu nie będziesz montował mechanizmu śledzenia słońca.
U siebie mam dwa panele "elastyczne", "flex" takie bez ramy - przykleiłem na dachu jakimś Sikaflexem.
Moc paneli 2x250W a regulator mam 40A MPPT - jeszcze nigdy nie widziałem prądu ładowania w pobliżu max.
Obserwacje krajowe: troche cienia, chmurki i moc szybko spada do około 1/10 maxa, chmury burzowe - ładowanie 1 do 2A.
W podanym zestawie regulator jest PWM - on nie uzyska prądu ładowania większego niż dają panele. Te dwa przykładowe dają nie więcej 2x 5,29 (prąd zwarciowy podany w ogłoszeniu) tak więc nawet przy pełnym słońcu nie ma co liczyć na więcej niż 10,6A. Panel osiąga max moc przy napięciu 18.9V i jak ładujesz akumulator 14,4V to 4,5V się traci.
Tylko regulator MPPT pozwala użyć cała moc (minus jego straty własne) panelu. Jest to odpowiednio sterowana przetwornica DC-DC i może zwiększyć prąd ładowania używając tych nadmiarowych 4,5V. Może zagospodarować większy nadmiar i ja mam panele połączone w szereg (mogą dać chyba ponad 60V w obwodzie otwartym - bez obciążenia) i na wyświetlaczu do regulatora widać jak większe napięcie panela i jego prąd są zamieniane na napięcie akumulatora i większy prąd.
Można używać obu przyłączy - podłączyć do akumulatora samochodowego i używać normalnych gniazd a jednocześnie podłączyć dodatkowe obciążenia na wyjście żarówki (Load). To wyjście ma dodatkowe funkcje: sterowanie tym zasilaniem on/off z klawiszy + zmierzchowe oraz pewno ochrona akumulatora czyli wyłączy Load poniżej pewnego napięcia (najczęściej ok 10.5V, czasem konfigurowalne). Dokładnie trzeba poczytać w instrukcji bo kontrolery mają różne zestawy funkcji tego wyjścia.
Możesz sobie wyjście Load skonfigurować jako zmierzchowe i podłączyć jakieś lampki oświetlające miejsce biwaku.

pmcomp
Posty: 463
Rejestracja: 07 lip 2020, 21:06
Auto: LC120

Re: Panel fotowoltaiczny

Post autor: pmcomp »

Dzięki za wyczerpujące info. Czyli trzeba szukac regulatora MPPT.

Czy masz może jakies linki do takich elastycznych paneli, o których wspominasz?

Co do kąta to chyba Klimek pokazywał kiedyś w TVN Turbo modyfikację TLC z panelem o zmiennym kącie wysuwanym na przednią szybę. Ale tam był namiot dachowy. Anyway jak się da kątowniki wzdłuż relingów to mozna zrobić coś podobnego czyli podnoszenia panela (paneli) np. wzdłuż, a przy kątownikach poprzecznych podnoszenie z jednego boku. Jakies rolki, zapadka, blokada i mozna kąt ustawiać.

Energia otrzymywana na długim postoju jest dla mnie ważna bo mi sie ciepłej wody do mycia zachciewa :D .

Jeszcze jedno pytanie: jesli podłącze np. grzałkę 12V do wody do wyjścia "żarówka", to jesli prąd ze słońca będzie za mały to kontroler doda mi prądu z akumulatora?

Awatar użytkownika
Mirekk
Klubowicz
Posty: 665
Rejestracja: 12 wrz 2017, 21:46
Auto: KZJ95, A6 Allroad
Kontakt:

Re: Panel fotowoltaiczny

Post autor: Mirekk »

Z racji o których napisał Stachu, możesz spokojnie niedowymiarowac przetwornice o 20%. Panel będzie zwykle pracował w podwyższonych temperaturach więc mu spadnie sprawność. Do tego kąt padania słońca, zacienienia itp i nigdy nie dobijesz do jego 100% wydajności. A im nizszy maksymalny prąd obsługiwany przez przetwornice, tym więcej uzbiera ze słabego nasłonecznienia.

pmcomp
Posty: 463
Rejestracja: 07 lip 2020, 21:06
Auto: LC120

Re: Panel fotowoltaiczny

Post autor: pmcomp »

Mirekk pisze:
17 kwie 2021, 20:59
Z racji o których napisał Stachu, możesz spokojnie niedowymiarowac przetwornice o 20%. Panel będzie zwykle pracował w podwyższonych temperaturach więc mu spadnie sprawność. Do tego kąt padania słońca, zacienienia itp i nigdy nie dobijesz do jego 100% wydajności. A im nizszy maksymalny prąd obsługiwany przez przetwornice, tym więcej uzbiera ze słabego nasłonecznienia.
Cenna uwaga, dzieki.

Awatar użytkownika
aadamuss
Posty: 538
Rejestracja: 23 paź 2012, 23:26
Auto: Hdj 100
Kontakt:

Re: Panel fotowoltaiczny

Post autor: aadamuss »

Panel można z jednej strony zamocować na zawiasie do zmiany kąta. Mam zrobioną osobna skrzynkę na aku z dodatkowymi gniazdami. Panel ładuje tylko dodatkowy aku. Kable od góry przez tylną klapę odpowiednio ułożone żeby woda nie wlatywala po kablu. Do lodówki prądu było aż nadto z panela - chyba 100W. Sprawdzę w garażu.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka


Qrzychu
Posty: 14
Rejestracja: 07 mar 2021, 15:09

Re: Panel fotowoltaiczny

Post autor: Qrzychu »

pmcomp pisze:
17 kwie 2021, 17:52
Cześć,

ponieważ raczej na pewno wyleczyłem się z namiotu dachowego
Dlaczego się wyleczyłeś ? Jakieś obawy, wątpliwości ?

pmcomp
Posty: 463
Rejestracja: 07 lip 2020, 21:06
Auto: LC120

Re: Panel fotowoltaiczny

Post autor: pmcomp »

Qrzychu pisze:
18 kwie 2021, 16:48
pmcomp pisze:
17 kwie 2021, 17:52
Cześć,

ponieważ raczej na pewno wyleczyłem się z namiotu dachowego
Dlaczego się wyleczyłeś ? Jakieś obawy, wątpliwości ?
Nie. Po prostu to dodatkowe ze 60 kg na dachu i ze 12 tys mniej w kieszeni. A w środku spi się znakomicie.
Może kiedyś.

pmcomp
Posty: 463
Rejestracja: 07 lip 2020, 21:06
Auto: LC120

Re: Panel fotowoltaiczny

Post autor: pmcomp »

aadamuss pisze:
18 kwie 2021, 13:24
Panel można z jednej strony zamocować na zawiasie do zmiany kąta. Mam zrobioną osobna skrzynkę na aku z dodatkowymi gniazdami. Panel ładuje tylko dodatkowy aku. Kable od góry przez tylną klapę odpowiednio ułożone żeby woda nie wlatywala po kablu. Do lodówki prądu było aż nadto z panela - chyba 100W. Sprawdzę w garażu.
Możesz podesłać jakis link jak taki zawias wygląda i gdzie go kupić?

jakoś nie chce mi sie łądować do auta trzeciego aku.

Awatar użytkownika
aadamuss
Posty: 538
Rejestracja: 23 paź 2012, 23:26
Auto: Hdj 100
Kontakt:

Re: Panel fotowoltaiczny

Post autor: aadamuss »

Jula :-)


Awatar użytkownika
aadamuss
Posty: 538
Rejestracja: 23 paź 2012, 23:26
Auto: Hdj 100
Kontakt:

Re: Panel fotowoltaiczny

Post autor: aadamuss »

Tak wygląda zawias i skrzynka na aku. ObrazekObrazek

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka


stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Panel fotowoltaiczny

Post autor: stachu_l »

Kilka uwag w zasadzie oczywistych jak się je przeczyta ale często pomijanych w początkowych rozważaniach
Panel na dachu a miejsce postoju - aby auto nie zmieniło się w piekarnik szukamy miejsca w cieniu ale miejsce w cieniu to słabe ładowanie - jak rozwiązać ten problem? Może demontowany stelaż z panelami stawiany w słońcu gdy samochód stoi w cieniu. Dla takiej konfiguracji polecam panele połączone w szereg z napięciem 60-100V i odpowiedni regulator MPPT (nie wszystkie dobrze pracują z tak wysokim napięciem) -> wyższe napięcie to mniejszy prąd i mniejsze straty na długich kablach a regulator MPPT blisko akumulatora ładuje dużym prądem.
Takie z serii jak pokazuje kolega aadamuss mają napięcie max (otwartej pętli czyli paneli bez obciążenia) 100V albo 150V. Mam tej firmy większy na 40A bez tego wyświetlacza ale ma na kabelku zdalny panel LCD.
Jest na forum wątek o trzecim/hotelowym akumulatorze - tam chyba wszystkie argumenty za/przeciw oraz rożne sposoby łączenia w celu ładowania hotelowego (hebel, separator, booster- przetwornica DC-DC). Każdy wybiera co mu pasuje.
W LC 120 można rozdzielić akumulatory i jeden potraktować jak hotelowy. Silnik odpala na jednym przynajmniej w temperaturach dodatnich przy tęgim mrozie nie sprawdzałem - "tryb awaryjny" gdy jeden akumulator padł i do czasu zakupu nowego jeździłem na jednym.
Na zimę można je połączyć ponownie montując np "hebel" w tym celu.
Przy połączonych akumulatorach gdy parkujemy na dworze panel zimą doładowuje akumulatory więc nawet po dłuższym staniu nie powinno być problemów z odpaleniem.
U mnie zestaw na przyczepie utrzymuje naładowany akumulator całą zimę więc go nie wyciągam bo naładowany wytrzymuje nasze mrozy (przynajmniej w strefie wpływu Bałtyku).
Mały odsyłacz:
viewtopic.php?f=49&t=19186&p=246070&hil ... wy#p246070
Tam dalsze odsyłacze do pokrewnych wątków.

pmcomp
Posty: 463
Rejestracja: 07 lip 2020, 21:06
Auto: LC120

Re: Panel fotowoltaiczny

Post autor: pmcomp »

stachu_l pisze:
19 kwie 2021, 09:22

Panel na dachu a miejsce postoju - aby auto nie zmieniło się w piekarnik szukamy miejsca w cieniu ale miejsce w cieniu to słabe ładowanie - jak rozwiązać ten problem?
Nawet jak się auto w słońcu nagrzeje to klima poradzi sobie w 5-10 min.

Pozdro

Grunthor
Posty: 53
Rejestracja: 15 lis 2012, 10:04
Auto: Suzuki
Kontakt:

Re: Panel fotowoltaiczny

Post autor: Grunthor »

Korzystam z paneli 240 W już dobrych kilka lat i stachu_l dobrze pisze 👍. Jednak do twoich przemyśleń bym dodał: Nie zawracaj sobie głowy grzaniem wody prądem. Te grzałki na 12V mogą działać, ale w akwarium. Poza tym przy naszych samochodach poruszających się wielokrotnie na pochyłościach proponowałbym jednak panele flexi. Te parę kilo na dachu robi różnicę.

ODPOWIEDZ