Pneumatyczny silownik blokady dyfra

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

stasik
Posty: 273
Rejestracja: 09 sty 2021, 21:42
Auto: KDJ95

Re: Pneumatyczny silownik blokady dyfra

Post autor: stasik »

Mam ten zestaw w KDJ95 '2001 i mieści się bez scen, aczkolwiek ciasno jest. Rajmund nie przeklinał przy montażu ;-)

Działa fajnie, ale trzeba uważać. Po użyciu warto RĘCZNIE opróżnić zbiornik powietrza tak, żeby nic nie zostało. W przeciwnym razie przy następnej jeździe potrafi zapiąć blokadę nieproszony, czysta fizyka siłownika :mrgreen: Natomiast zawór, który ma opróżnić zbiornik przy wyłączaniu zapłonu robi tylko krótkie "psyk!", a ciśnienia zostaje całkiem sporo...

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Pneumatyczny silownik blokady dyfra

Post autor: Jake »

Ja mam 4R 2gen, stabi sa inne wiec nie ma pewnosci czy i u mnie sie zmiesci ;)

Hmmm, ale czemu trzeba oprozniac zbiornik? Przeciez maja kompresor - bedzie sie go takze uzywac do innych celow jak np przedmuchiwanie czegos albo pompowanie kol = zbiornik bedzie uzywany znacznie czesciej niz blokada. A przelacznik w pozycji "DIFF LOCK OFF" bedzie powodowal ze cisnienie w zbiorniku co najwyzej bedzie owa blokade rozpinac.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Pneumatyczny silownik blokady dyfra

Post autor: Rokfor32 »

Bo nie każdy używa do napędu siłownika zaworów typu 5/3. Często są używane dwa zawory typu 2/2 - a one w pozycji zamkniętej odcinają całkowicie komorę siłownika.

Prawidłowy zawór (5/3) w stanie zamkniętym pozostawia komorę siłownika otwartą do atmosfery (zależnie od podtypu, może zostawiać jedną lub obie strony tłoka).

Kłopot taki, że to typowa pneumatyka przemysłowa - a to oznacza, że taki zawór, wraz z dwoma cewkami, jest droższy niż sam siłownik blokady ... :wink:

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Pneumatyczny silownik blokady dyfra

Post autor: Jake »

Elektrozawor 5/3 kosztuje ok 100-120zl, ale przy zastosowaniu zaworu 5/2 takiego jak sprzedaje ore i rozpietej blokadzie cisnienie kompresora bedzie ja tylko nadal rozpinac.
https://ore4x4.pl/pl/pozostale-blokady- ... 41542.html
2/2 sie nie nadaje, tu nie ma sprezyny powrotnej, silownik musi dostac cisnienie z drugiej strony tloka zeby rozpiac blokade, to nie ARB.

stasik
Posty: 273
Rejestracja: 09 sty 2021, 21:42
Auto: KDJ95

Re: Pneumatyczny silownik blokady dyfra

Post autor: stasik »

Napisałem co zaobserwowałem i co pomogło. Nie jestem do końca pewny dlaczego tak się dzieje. Wygląda mi jednak na to, że po wyłączeniu zasilania elektrozawory głupieją, a identyczne ciśnienie po obu stronach tłoka pociśnie go w stronę z tłoczyskiem, czyli zapnie blokadę. Aczkolwiek to tylko moje spekulacje ;-)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Pneumatyczny silownik blokady dyfra

Post autor: Rokfor32 »

Napisałem wyraźnie: DWA zaworki 2/2. Sterowane selektywnie, oczywiście.

Zasilanie 12V robi problem dla pneumatyki przemysłowej, bo typowo w przemysłówce jest 24V. Owszem, są cewki 12V - ale niekoniecznie do każdego systemu/producenta elektrozaworów.

Zawory 5/3 za stówe? cóż. Może i są, nie grzebałem aż tak. Pisałem o "standardzie", czyli na naszym rynku Prema (chyba tak to się jeszcze nazywa). Inne poważnych producentów są tylko droższe. Chyba że mowa o używkach - tu czasem faktycznie udaje się coś sensownego tanio wyhaczyć.

Ale - rozmawiając o NOWYM siłowniku blokady zakładam również nowy osprzęt sterujący. Tak po prawdzie - producent powinien to oferować w komplecie. Acz, jak rozumiem - cena wówczas nie była by już taka fajna/atrakcyjna ... :wink:

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Pneumatyczny silownik blokady dyfra

Post autor: Jake »

Okej, to slowo dwa mi umknelo. Ale to nieistotne. Po co uzywac dwoch zaworow 2/2 jak istnieja 5/2 albo 5/3?
Nie pracuje na codzien przy pneumatyce, nie wiem co jest stnadardem, wiem ze 2 link od gory w google znajduje mi elektrozawor 5/3 na 12V za 119zl.
https://hpcontrol.pl/elektrozawor-5-3-4 ... v-24v.html
A za 115zl na stronie ORE jest jednocewkowy 5/2 ktory imho sprawdzi sie rownie dobrze, a jest prostszy w podlaczeniu elektrycznie.

ODPOWIEDZ