Ciekawostki z netu

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Ciekawostki z netu

Post autor: vGreg »

https://motoryzacja.interia.pl/raporty/ ... Id,5284212
Technologia baterii ze stałym elektrolitem może okazać się przełomem dla branży motoryzacyjnej. Który ze światowych gigantów ma największe szanse na zaoferowanie przełomowej technologii największej liczbie klientów i dlaczego wiele wskazuje na Toyotę?

Baterie ze stałym elektrolitem do zelektryfikowanych samochodów mają zastąpić akumulatory litowo-jonowe, które obecnie są stosowane przez niemal wszystkich producentów. Z punktu widzenia użytkownika zmiana będzie tylko na plus - uzupełnienie energii ma zajmować mniej czasu (mówi się o nawet kilku minutach do 80% pojemności), a zasięg pojazdów się wydłuży. Większa gęstość baterii oznacza, że można upakować w nich więcej energii przy tej samej objętości albo oferować mniejsze i tańsze baterie o zasięgu zbliżonym do tych stosowanych obecnie. A do tego, sam proces ładowania powoduje mniejsze nagrzewanie się układu, co czyni ten proces efektywniejszym i bezpieczniejszym.

Toyota planuje premierę prototypowego samochodu z akumulatorem ze stałym elektrolitem jeszcze w tym roku, a w kolejnych latach zaprezentuje produkcyjną wersję. W wyścigu o prezentację pierwszego auta z tego typu bateriami biorą udział też inni producenci, choć to Japończycy wydają się być na czele tej sztafety. Jak wygląda układ sił? Volkswagen zainwestował we wspierany przez Billa Gatesa start-up Quantum Space, Ford i BMW wpompowały środki w firmę Solid Power, chińskie Nio planuje wypuścić na rynek już w 2022 roku sedana z takim zasilaniem o zasięgu 1000 km, a koreański Hyundai masową produkcję takich aut planuje rozpocząć do 2030 roku. Wypuszczenie modeli z bateriami ze stałym elektrolitem przed 2030 rokiem zaplanowały też Honda i Nissan. Z kolei Tesla, uważana za lidera sektora pojazdów elektrycznych, milczy na ten temat, choć prezes firmy, Elon Musk, przyznawał, że obawia się wyczerpania złóż niklu, niezbędnego do produkcji obecnie stosowanych akumulatorów.

Dlaczego Toyota uważana jest za kandydata na lidera rynku aut z bateriami ze stałym elektrolitem? Koncern ma za sobą rządowe wsparcie, bo Japonia nie chce stracić pozycji lidera w dziedzinie nowych baterii, tak jak stało się to z akumulatorami litowo-jonowymi, gdzie obecnie aż 70% rynku przejęły firmy z Chin i Korei Południowej. Ten aspekt traktowany jest bardzo poważnie. Została powołana w tym celu agencja NEDO, której przewodzi laureat Nagrody Nobla Akira Yoshino, a jej zadaniem jest wsparcie finansowe i intelektualne japońskich koncernów motoryzacyjnych, firm chemicznych i uniwersytetów pracujących nad akumulatorami ze stałym elektrolitem.

Kolejna przewaga Toyoty to ponad dekada prac nad bateriami ze stałym elektrolitem i niesamowita liczba zgłoszeń patentowych. W latach 2014-2018 żaden inny podmiot nie złożył ich więcej od japońskiego koncernu. Co więcej, w 2020 roku Toyota wraz z firmą Panasonic, jednym z liderów w produkcji akumulatorów trakcyjnych do samochodów elektrycznych, powołała do życia spółkę Prime Planet Energy & Solutions, która pracuje nad rozwojem baterii, w tym takich ze stałym elektrolitem. "Przewagą Toyoty będzie to, że prowadzi wewnętrzne badania nad tego typu bateriami i prawdopodobnie ma już pomysł, jak mógłby wyglądać łańcuch dostaw" - uważa Christoph Neef z Towarzystwa Fraunhofera Wspierania Badań Stosowanych.

Japonia ma największy na świecie rynek zelektryfikowanych samochodów, ale tylko 2% stanowią auta w pełni elektryczne. Do tego liczba zgłaszanych patentów przez Japończyków nie przełożyła się na duży rynek wewnętrzny. A to musi się zmienić, jeśli kraj ma być światowym liderem w nowej technologii baterii. Tym bardziej że producenci z Chin już depczą im po piętach.

Jednym z największych wyzwań stojących przed producentami takich baterii jest sam ich proces powstawania, ze względu na trudność w zapewnieniu wystarczającego kontaktu między stałymi elektrolitami a elektrodami dodatnimi i ujemnymi. W konwencjonalnej baterii nie jest to problem, bo ciekły roztwór elektrolityczny wypełnia szczelinę między elektrodami. Wielu fachowców uważa, że ręczna produkcja jest gwarancją odpowiedniej jakości. "Nikt jeszcze nie był w stanie osiągnąć takiej techniki produkcji, która sprosta oczekiwaniom branży motoryzacyjnej. A to oznacza, że jeszcze nie została znaleziona najlepsza kombinacja materiałów i komponentów" - mówi Sam Abuelsamid, analityk Guidehouse Insights. I dodaje, że komercjalizacji tej technologii spodziewa się około 2030 roku.

"Techniczne wyzwania ciągle są duże. Pracujemy obecnie nad materiałami, które spełnią wymagania pod kątem bezpieczeństwa oraz wytrzymałości" - mówi Masahiko Maeda, szef ds. technologii w Toyocie.

"Rynek oczekuje od Toyoty jasnej deklaracji, że wprowadzi do sprzedaży samochody elektryczne zasilane bateriami ze stałym elektrolitem" - przekonuje Seiji Sugiura, analityk Tokai Tokyo Research Institute. Sugiura odniósł się w ten sposób do zapowiedzi japońskiego koncernu, który planuje, że do 2030 roku 30% gamy będą stanowiły auta elektryczne na baterie oraz zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi, co wielu uważa za mało ambitny cel. Podobnie jak sprzedaż ośmiu milionów aut elektrycznych.

Sugiura pokazuje jednak drugą stronę medalu. "Rywale Toyoty z USA i Europy szybko wypuszczają kolejne elektryczne modele. Strategia Toyoty daje jej trochę czasu na rozwój i przygotowanie masowej produkcji baterii ze stałym elektrolitem. A to na przełom w związku z tą technologią czekamy" - mówi, sugerując, że Toyota najprawdopodobniej obrała właściwy kurs.

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: Ciekawostki z netu

Post autor: PblO »

Spotkaliście J10 z LX'owymi lampami?

Wychodziły takie Cygnusy na Japonię, ale ten oto pierwsza rejestracja NL i kierownica po słusznej stronie od zawsze.


$_86.JPG
$_86.JPG (79,59 KiB) Przejrzano 3031 razy

vegas
Posty: 123
Rejestracja: 14 mar 2019, 09:28
Auto: LJ70 swap 1KZ-T
Kontakt:

Re: Ciekawostki z netu

Post autor: vegas »


Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Ciekawostki z netu

Post autor: vGreg »

Inteligentny system kontroli prędkości - obowiązkowe wyposażenie samochodów od 2022
https://motoryzacja.interia.pl/wiadomos ... ign=chrome

Począwszy od 2022 roku wszystkie samochody produkowane na rynek UE oraz Wielkiej Brytanii będą miały obowiązkowo montowane inteligentne czujniki prędkości tzw. Intelligent Speed Assistance (ISA). Urządzenia te będą określać dozwoloną prędkość na podstawie sygnału GPS. W momencie przekraczania prędkości komputer pokładowy zacznie ograniczać moc silnika, co zredukuje przyśpieszenie samochodu.

Bieżące regulacje zakładają, że system ISA będzie pełnił rolę pomocniczą tj. może zostać wyłączony przez kierowcę. "Spodziewam się, że taki stan utrzyma się dłużej, a przyczyna jest dość prozaiczna - siłowe wymuszanie zachowania na kierowcach skutkuje kreatywnymi próbami mylenia systemów np. podrabiania sygnału GPS. Dzisiaj takie zjawisko obserwujemy w przypadku zapinania pasów" - wyjaśnił ekspert PIE.
Według Rybackiego, rynek ubezpieczeń będzie ewoluował w stronę przyznawania zachęt do wykorzystywania technologii ISA. "Dość prawdopodobne jest wprowadzanie rabatów za jazdę z aktywnym systemem i współdzielenie danych. Alternatywnym rozwiązaniem będzie ograniczanie skali wypłat w momencie gdy kierowca zrezygnuje ze wsparcia automatycznego systemu i będzie miał wypadek".

Giszter
Posty: 97
Rejestracja: 12 maja 2019, 15:53
Auto: Toyota Hilux VIII gen

Re: Ciekawostki z netu

Post autor: Giszter »

Ciekawy kanał na YouTube https://youtu.be/qQMBIvrjr3E.

Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Ciekawostki z netu

Post autor: vGreg »

Rusza "pobór" aut do wojska
Czytaj więcej na https://motoryzacja.interia.pl/wiadomos ... ign=chrome

Blisko tysiąc Polaków może wkrótce dostać od wojska pismo informujące o możliwości zajęcia ich dorobku na poczet ewentualnych działań zbrojnych i obronności kraju. Zarekwirowane mogą być budynki i pojazdy, w tym: samochody terenowe, ciężarówki, motocykle czy quady.
W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie określenia limitu świadczeń rzeczowych wykonywanych w 2022 roku na rzecz obrony państwa.
Celem projektu jest: "umożliwienie w 2022 roku realizacji zadań obronnych związanych z wykorzystywaniem świadczeń rzeczowych, w ramach określonego limitu". Ten ustalono na 400 nieruchomości (budynków lub ich części), 716 pojazdów samochodowych oraz 140 przyczep i 35 maszyn.

Limity 716 pojazdów samochodowych oraz 140 przyczep i 35 maszyn wraz z niezbędnym wyposażeniem - określa potrzeby "jednostek organizacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej związane z przeprowadzaniem ćwiczeń wojskowych, w tym organizowanych z zastosowaniem natychmiastowego stawiennictwa żołnierzy rezerwy i sprawdzaniem gotowości mobilizacyjnej oraz wykonujących zadania zwalczania klęsk żywiołowych i likwidacji ich skutków".
Wezwanie zobowiązuje właściciela do utrzymywania swojego pojazdu "w należytym stanie technicznym" oraz - uwaga - udostępniania go na żądanie wojskowym (nawet trzy razy do roku!) w celu:
- "sprawdzenia gotowości mobilizacyjnej Sił Zbrojnych" (na maksymalnie 48 godzin),
- "w związku z ćwiczeniami wojskowymi lub ćwiczeniami w jednostkach przewidzianych do militaryzacji" (na okres nie dłuższy niż 7 dni)
- "w związku z ćwiczeniami w obronie cywilnej lub ćwiczeniami praktycznymi w zakresie powszechnej samoobrony" (na 24 godziny).

Wezwania nie wolno zignorować! Właściciel pojazdu musi stawić się we wskazanym miejscu i czasie, a sam pojazd powinien być "gotowy do natychmiastowego użytku". Oznacza to, że auto ma mieć pełny zbiornik paliwa i odpowiedni stan wszystkich płynów eksploatacyjnych.

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Ciekawostki z netu

Post autor: stachu_l »

To kto z opozycji ma samochód terenowy albo kilka, może koparkę?
Tak dla przypomnienia to prawo ciągle istnieje i na jego podstawie "zaciągnięto do wojska" pojazdy terenowe pan Kluski z Optimusa.
Widać ktoś znowu podpada władzy.

Awatar użytkownika
mamut
Posty: 252
Rejestracja: 21 mar 2012, 08:56
Auto: GDJ150 '18
Kontakt:

Re: Ciekawostki z netu

Post autor: mamut »

Temat wraca co pewien czas. Nic nowego. ...

Giszter
Posty: 97
Rejestracja: 12 maja 2019, 15:53
Auto: Toyota Hilux VIII gen

Re: Ciekawostki z netu

Post autor: Giszter »

Tak z ciekawości co się stanie jak pożyczą i skasują albo uszkodzą auto?
Kto pokrywa naprawę i tak dalej?

Awatar użytkownika
mamut
Posty: 252
Rejestracja: 21 mar 2012, 08:56
Auto: GDJ150 '18
Kontakt:

Re: Ciekawostki z netu

Post autor: mamut »

Giszter pisze:
13 paź 2021, 11:39
Tak z ciekawości co się stanie jak pożyczą i skasują albo uszkodzą auto?
Kto pokrywa naprawę i tak dalej?
Z tego co wiem to MON bierze na siebie odpowiedzialność. W ustawie jest chyba dokładnie to wyjaśnione ale jak jest faktycznie to chyba nikt nie chcę się przekonać :D

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: Ciekawostki z netu

Post autor: stachu_l »

Pewno MON.
Jak idziesz na ćwiczenia to teoretycznie w pracy masz bezpłatny urlop a MON wypłaca pensje za dni ćwiczeń ale nie więcej niż jakiś mnożnik średniej krajowej. Jak masz "bardzo patriotyczny" zakład to mogą ci dać pensje za te dni ale wtedy MON już nie wypłaca.
Co ciekawe MON samo wypłacanie sceduje na samorząd lokalny (chyba powiat) co doprowadziło gdzieś w roku 99 do wypłaty należności przez MOPS - jedzie gość samochodem pod MOPS i pobiera kasę z bezdomnymi, bezrobotnymi. Ja nie mam nić przeciwko, w końcu też ludzie, ale reszta w kolejce dziwnie się patrzy. Teraz to chyba przelewy robią jak podasz konto.
Te zasady są opisane w ustawie chyba "O powszechnym obowiązku obrony" albo coś podobnego + akta wykonawcze. Od tego 99 nie wzywali mnie na ćwiczenia więc nie wiem jak jest dziś.

Awatar użytkownika
aadamuss
Posty: 538
Rejestracja: 23 paź 2012, 23:26
Auto: Hdj 100
Kontakt:

Re: Ciekawostki z netu

Post autor: aadamuss »

Ciekawe czy wezmą auto bez przeglądu? :-)

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Ciekawostki z netu

Post autor: vGreg »

Nowy taryfikator mandatów podniósł kary za jazdę z tablicami nieczytelnymi (brudnymi czy zasłoniętymi). Dawniej takie wykroczenie było karane mandatem w wysokości 100 zł. Od stycznia mandaty są różne - za tablice brudne nadal jest to 100 zł, ale już jazda z tablicami ozdabianymi, zakrytymi, umieszczonymi w niewłaściwym miejscu (np. za szybą) będzie to 500 zł.

Dodatkowo 300 zł kosztuje jazda ze zmniejszonymi, amerykańskimi tablicami w samochodach, które nie są do tego konstrukcyjnie przystosowane.

Czytaj więcej na https://motoryzacja.interia.pl/raporty/ ... ign=chrome

Awatar użytkownika
aadamuss
Posty: 538
Rejestracja: 23 paź 2012, 23:26
Auto: Hdj 100
Kontakt:

Re: Ciekawostki z netu

Post autor: aadamuss »

Małe tablice byly wydawane na życzenie :-)

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
vGreg
Posty: 942
Rejestracja: 01 gru 2011, 11:27
Auto: LJ70 z 92'
Kontakt:

Re: Ciekawostki z netu

Post autor: vGreg »

Taka nowinka
Unijne Rozporządzenie skasuje auta (M1, N1) z wymienionymi silnikami i Youngtimery
https://polskiautohandel.pl/12362-2/?fb ... UVRXIZci9A
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 2023PC0451

Na stronie internetowej Komisji Europejskiej opublikowany został projekt rozporządzenia w sprawie wymogów w zakresie obiegu zamkniętego w odniesieniu do projektowania pojazdów oraz zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji.

Dokument dotyczy ogólnie recyklingu pojazdów. Niestety będzie miał również wpływ na handel samochodami używanymi. W szczególności uszkodzonymi, ponieważ znalazł się w nim między innymi załączniki numer 1, opisujący kryteria służące do określania, czy pojazd używany jest pojazdem wycofanym z eksploatacji.

Kryteria podzielono na dwie części:
A – KRYTERIA OCENY MOŻLIWOŚCI NAPRAWY POJAZDÓW i
B – ORIENTACYJNY WYKAZ KRYTERIÓW DOTYCZĄCYCH POJAZDÓW WYCOFANYCH Z EKSPLOATACJI.

CZĘŚĆ A
Naprawa pojazdu jest niemożliwa z technicznego punktu widzenia, jeśli naprawa wymaga wymiany silnika, skrzyni biegów, karoserii lub zespołu podwozia, skutkującej utratą pierwotnej identyfikacji pojazdu.

Naprawa jest niemożliwa jeżeli pojazd został pocięty na kawałki lub rozebrany, został zaspawany lub zamknięty z wykorzystaniem pianki izolacyjnej, został całkowicie spalony do tego stopnia, że komora silnika lub przedział pasażerski zostały zniszczone, został zanurzony w wodzie do poziomu powyżej tablicy rozdzielczej, nie można naprawić ani wymienić komponentów łączących z podłożem (takich jak opony i koła), zawieszenia, układu kierowniczego, układu hamulcowego i ich komponentów sterujących, mocowań i połączeń siedzeń, poduszek powietrznych, napinaczy wstępnych, pasów bezpieczeństwa i ich peryferyjnych komponentów eksploatacyjnych, karoserii i podwozia pojazdu, komponenty konstrukcyjne i zabezpieczające mają wady techniczne, które są nieodwracalne i sprawiają, że nie można ich wymienić, takie jak starzenie się metalu, liczne pęknięcia podkładów lub nadmierna korozja perforacyjna.

Część tych kryteriów nie budzi moich obaw, ale zapis dotyczący wymiany silnika lub skrzyni biegów jest moim zdaniem zdecydowanie zbyt daleko idącym, ponieważ od wielu lat są one ogólnie traktowane jako elementy wymienne.

Naprawa pojazdu jest niemożliwa z ekonomicznego punktu widzenia, jeżeli jego wartość rynkowa jest niższa niż koszt niezbędnych napraw koniecznych do przywrócenia go w Unii do stanu technicznego, który byłby wystarczający do uzyskania świadectwa zdatności do ruchu drogowego w państwie członkowskim, w którym pojazd był zarejestrowany przed naprawą.

KTO TO BĘDZIE WYCENIAŁ I SPRAWDZAŁ?
Tutaj pojawia się pytanie, kto i na jakiej podstawie będzie wyceniać koszty koniecznych napraw. Wszyscy wiemy, że ceny części i napraw różnią się dość znacznie w różnych krajach UE. Np. naprawa silnika w Niemczech może kosztować 6.500 Euro, a w Polsce 6.500 złotych czyli ponad czterokrotnie mniej.

Zgodnie z tym projektem rozporządzenia, naprawę pojazdu można będzie uznać za niemożliwą z technicznego punktu widzenia, np. gdy w wyniku zalania uszkodzeniu uległ silnik lub układ elektryczny, nie są do niego przymocowane drzwi, paliwo lub pary paliwa wyciekły, stwarzając ryzyko pożaru i wybuchu, gaz wyciekł z układu gazu płynnego, stwarzając ryzyko pożaru i wybuchu, płyny eksploatacyjne (paliwo, płyn hamulcowy, płyn zapobiegający zamarzaniu, kwas akumulatorowy, ciecz chłodząca) wyciekły, stwarzając ryzyko zanieczyszczenia wody, lub hamulce i komponenty układu kierowniczego są nadmiernie zużyte.
Jak zastanowicie się jakich samochodów dotyczą te zapisy, to uświadomicie sobie, że w praktyce większości nawet delikatnie uszkodzonych pojazdów będzie można uznać za odpad.
Jeżeli jeden z wyżej przedstawionych warunków będzie spełniony, będziemy musieli poddać nasz pojazd indywidualnej ocenie teletechnicznej w celu ustalenia, czy jego stan techniczny byłby wystarczający do uzyskania świadectwa zdatności do ruchu drogowego w państwie członkowskim, w którym pojazd był zarejestrowany przed naprawą.

CZĘŚĆ B
Opisano w niej kryteria, które również można wykorzystać jako dodatkowe uzasadnienie w celu ustalenia, czy pojazd używany jest pojazdem pełno sprawny czy powinien zostać wycofanym z eksploatacji.

Jeżeli pojazd nie był poddawany wymaganemu krajowemu technicznemu badaniu zdatności do ruchu drogowego przez okres dłuższy niż dwa lata od daty, kiedy było ono wymagane po raz ostatni, nie jest odpowiednio zabezpieczony przed uszkodzeniem podczas przechowywania, transportu, załadunku i rozładunku, został przekazany do przetworzenia do uprawnionego punktu zbierania lub uprawnionego zakładu przetwarzania odpadów lub jego właściciel nie jest znany będzie można go uznać za pojazd wycofany z eksploatacji.

YOUNGTIMERY NA ZŁOM
Te zapisy moim zdaniem mogą wyeliminować z rynku większość samochodów, które dziś są Youngtimerami i mogą zostać w przyszłości samochodami zabytkowymi.

MASZ CZAS – DZIAŁAJ
Rozporządzenie jest dla nas bardzo istotne ponieważ wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich.

Do 4 Grudnia 2023 za pośrednictwem strony Komisji Europejskiej można przesłać swoją opinię do tego rozporządzenia do czego serdecznie Was namawiam. Opinie może przesłać każdy z Was, może być napisana w języku polskim i być anonimowa. W najbliższym czasie prześlę opinię PolskiegoAutoHandlu w tej sprawie.

ODPOWIEDZ