Witojcie + zagadka

Moderator: luk4s7

terrorfiatem126
Posty: 6
Rejestracja: 20 paź 2010, 21:15
Auto: Hilux Surf JDM
Kontakt:

Witojcie + zagadka

Post autor: terrorfiatem126 »

Siemano wszystkim ;)
Maj nejm is olo i jestem szczesliwym posiadaczem surfa heh tzn szczesliwym jak sie nie psuje ;) Mam nadzieje ze bedziemy sobie pomagac w miare mozliwosci aaa no i pragne zapewnic ze wszystko co pisze to wiem z wlasnego doswiadczenia bo grzebie przy furze wlasnorecznie- zadnych historyjek z d....nie bedzie ;)


Taa to teraz jak juz sie przywitalem to mam zagadke : czy wiatrak przy 2.4 td od chlodnicy ma wisko ? Bo u mnie chodzi non stop a podobno powinien sie rozlaczac? Pytam bo szykuje sie wymiana chlodnicy i chce wszystkie czesci skompletowac zanim wszystko rozgrzebie.
Dzieki
olo

Awatar użytkownika
RobertK.
Klubowicz
Posty: 544
Rejestracja: 10 kwie 2007, 10:04
Auto: 4 runner 2LT
Kontakt:

Re: Witojcie + zagadka

Post autor: RobertK. »

Zdecydowanie ma wisko .
Kręci się zawsze cały czas, ale na zimnym zgaszonym silniku powinno dać się bardzo lekko ręką obracać natomiast na gorącym powinno być to zdecydowanie trudniejsze.

Awatar użytkownika
Vielebny
Posty: 42
Rejestracja: 09 sie 2010, 19:51
Auto: Hilux Surf SSR-X
Kontakt:

Re: Witojcie + zagadka

Post autor: Vielebny »

No hej :)
Też mam Surfa i wisko jest ale trzeba pamiętać że to nie jest tak że wiatrak będzie stał na zimnym silniku. Wiatrak chodzi non stop bo po prostu na sprzęgle wiskotycznym zawsze jest jakiś opór (spróbuj obrócić go na wyłączonym silniku to poczujesz) ale wiatrak nie będzie się kręcił szybciej niż jakaś tam wartość graniczna obrotów niezależnie od obrotów silnika, przy zwiększaniu się temperatury sprzęgło ma coraz większy opór dzięki czemu obroty wiatraka się zwiększają. Natomiast w razie wysokiej temperatury włącza się drugi wiatrak elektryczny który jest PRZED chłodnicą, zaraz za atrapą.
Ufff mam nadzieję że w miarę zrozumiale ;)

Awatar użytkownika
Dragunov
Posty: 337
Rejestracja: 23 cze 2008, 00:30
Auto: 4runner '88
Kontakt:

Re: Witojcie + zagadka

Post autor: Dragunov »

dodam tylko że tam (w środku sprzęgła) jest płyn zwiększający tarcie w momencie nagrzania się..Na zimnym silniku kręci się pod wpływem bezwładności.

też mam 4r.. i wisko robi przeciąg non stop :) kiedyś to naprawię ;).. albo przemotam..

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Witojcie + zagadka

Post autor: Rokfor32 »

W zasadzie poza hałasem działające stale wisko nie jest kłopotem. O ile termostat jest w pełni sprawny. Poza jedną rzeczą - jak chłodnica robi się leciwa i deczko zardzewiała, to wiatrak skutecznie usuwa wszystko, co się chłodnicy nie trzyma solidnie. W moim starym 4R w ten sposób z chłodnicy zostały tylko te pionowe rurki ... :mrgreen:

Awatar użytkownika
Dragunov
Posty: 337
Rejestracja: 23 cze 2008, 00:30
Auto: 4runner '88
Kontakt:

Re: Witojcie + zagadka

Post autor: Dragunov »

no u mnie środkiem też zostaja te grube lamelki.. reszta znikła była ;)

i na czapkę/kapelusz,chustkę trzeba uważać.. u mnie po podniesieniu maski huragan straszny jest..

terrorfiatem126
Posty: 6
Rejestracja: 20 paź 2010, 21:15
Auto: Hilux Surf JDM
Kontakt:

Re: Witojcie + zagadka

Post autor: terrorfiatem126 »

Ok. To juz wiem co i jak. Dzieki. Wlasnie nie bylem pewien do konca jak to jest z tym wiatrakiem. Sa momenty ze fura sie przegrzewa a czasem potrafi zrobic kilkaset kilosow i nic. Podejzewam zapowietrzony uklad. Tylko nie wiem gdzie sie zapowietrza ale wiem ze to gdzies pod maska ;) Wymieniony termostat i korek od chlodnicy. Teraz czas na chlodnice.

Awatar użytkownika
Dragunov
Posty: 337
Rejestracja: 23 cze 2008, 00:30
Auto: 4runner '88
Kontakt:

Re: Witojcie + zagadka

Post autor: Dragunov »

masz jeszcze 2 nagrzewnice ;) mnie się zapomniało o tylnej - wkurzający bulgot przy ruszaniu :wink:

Awatar użytkownika
igor
Klubowicz
Posty: 102
Rejestracja: 21 gru 2008, 14:34

Re: Witojcie + zagadka

Post autor: igor »

Nie wiem jak jest w tym modelu Toyoty, ale z moich doświadczeń w innych autach wynika

1. Wiskoza oczywiście pracuje non stop, i nawet na zimnym będzie się kręcić
2. Odpowiada za to m.in. bimetal (taka jakby sprężynka od nakręcanej zabawki)
który reguluje zaworek w samym sprzęgle.
3. Jeśli wiskoza ulega awarii to z reguły kręci się wówczas wiatrak luźno - problemy z chłodzeniem
4. Kiedy się zblokuje wiskozę to:
- bardziej wyje na wysokich obrotach
- troszkę trudniej się wkręca (kiedy wymieniłem na wiatrak elektryczny czułem się jak bym chipa wsadził)
- obciąża łożyska - u mnie oznaczało to po pewnym czasie rozwalenie pompy wody

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Witojcie + zagadka

Post autor: Rokfor32 »

Ano - wiatrak tej wielkości rozbujany do 8 tys obrotów (koło na wale jest większe niż na wiatraku) pochłonie tak na oko jakieś 5 - 7 kW mocy. A może i więcej. Da się odczuć na silniku, szczególnie jak dychawiczny ... :mrgreen:

Awatar użytkownika
Vielebny
Posty: 42
Rejestracja: 09 sie 2010, 19:51
Auto: Hilux Surf SSR-X
Kontakt:

Re: Witojcie + zagadka

Post autor: Vielebny »

Dragunow - Ke? Dwie nagrzewnice? Ja to muszę jutro obejrzeć bo coś odpinałem od chłodnicy od dołu, takie dwie rurki gumowe i właśnie się zastanawiałem co to to to...

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Witojcie + zagadka

Post autor: Rokfor32 »

Cłodzenie oleju skrzyni automatycznej ... :wink:

4Runnery (wszystkie od drugiej generacji, i niektóre w pierwszej) mają oprócz głównej dodatkową nagrzewnicę 9z wiatrakiem) dla pasażerów.

Awatar użytkownika
Vielebny
Posty: 42
Rejestracja: 09 sie 2010, 19:51
Auto: Hilux Surf SSR-X
Kontakt:

Re: Witojcie + zagadka

Post autor: Vielebny »

No ale to znaczy się te rurki to od tej drugiej nagrzewnicy czy od oleju skrzyni? Bo już nie wiem...
A jeśli od oleju ze skrzyni to ta druga nagrzewnica to gdzie ma jakieś podłączenie?
Bo tak faktycznie jak skojarzyłem fakty to jest nawiew na pasażerów a przez tunel środkowy przecież nie idzie żaden kanał prowadzący ciepłe powietrze od nagrzewnicy przedniej... Wot tiechnika...

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Witojcie + zagadka

Post autor: Rokfor32 »

Rurki w chłodnicy są od oleju. Tylna nagrzewnica jest podłączona niemal w tym samym miejscu, co przednia - przy ściance grodziowej. Na wężach do głównej nagrzewnicy są trójniki.

ODPOWIEDZ