Swap 3VZ-E na 5VZ-FE

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2281
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Swap 3VZ-E na 5VZ-FE

Post autor: Jake »

Ku memu zaskoczeniu takiego tematu jeszcze tu nie ma. Moj temat w sumie przeksztalcil sie w opere mydlana pod tytulem "Jake grzebie przy swoim 4Runnerze" wiec przerzucilem go do dzialu Nasze Samochody, ale pomyslalem ze bardziej techniczny temat by sie na forum przydal, zeby potencjalnym nasladowcom (pragne myslec ze istnieje jeszcze ktos oprocz mnie kto jezdzi 4Runnerem) bylo latwiej.
Jak kazdy kto sie interesowal tematem wie, jest to bardzo popularny swap i anglojezyczna czesc internetu jest pelna informacji. Nie ma sensu przepisywac tutaj wszystkiego, ale mysle ze bede na biezaco wrzucal krotkie informacje i zdjecia dotyczace koniecznych i opcjonalnych modyfikacji.

Wstepne informacje:
-Bloki 3VZ i 5VZ sa prawie identyczne. Pasuja zarowno lapy jak i dzwon skrzyni.
-Mocowanie miski olejowej jest takie samo, ale same miski sa inne. Do swapu koniecznym jest uzycie miski z 3VZ przykreconej do bloku 5VZ.
-Smok pompy oleju z 5VZ nie bedzie do niej pasowal. Jest kilka opcji:
1)Smok z 5VZ z T100 - najlepsza opcja, ale droga
2)Smok z 3VZ i baffle z 5VZ z wywierconym otworem pod mocowanie - najlepsza opcja budzetowa. Wszystko pasuje, poza tym ze trzeba wywiercic wspominany otwor i podgiac lapki (jedna bedzie przykrecana pod bafflem, druga nad bafflem)
3)Smok z 3VZ i kanapkowy baflle z 3VZ - nie trzeba nic modyfikowac i wszystko pasuje ale to nadmiernie skomplikowana konstrukcja ktora daje dwie plaszczyzny wymagajace uszczelnienia, dwie plaszczyzny ktore moga potencjalnie cieknac i 2x wiecej roboty przy czyszczeniu plaszczyzna po zrzuceniu i ponownym montazu miski. Nie podoba mi sie ten design, to wieczne zrodlo wyciekow w 3VZ i nie polecam tej metody.
-Bagnet oleju pasuje od 3VZ, wymagane jest przelozenie tulejki z 3VZ lub wytoczenie nowej (mam rysunek techniczny tejze do dyspozycji). Otwor w pompie oleju 5VZ wymaga zaslepienia.
-Lapy z 3VZ i 5VZ sa pozornie takie same, ale ROZNIA sie - te z 5VZ za dlugie i nie pasuja do ramy 2 generacji 4R. Nalezy uzyc lap z 3VZ. Poduszki sa identyczne, mozna uzyc dowolnych.
-Zeliwne dokladki mocujace blok do miski - sa we wszystkich 3VZ, w wiekszosci 5VZ ich nie ma - ale w bloku sa otwory do nich i mozna je zamocowac - polecam to zrobic.
-Wydech jest po niewlasciwej stronie. Dostepne opcje to:
1)przelozenie wydechu na prawo - nie trzeba modyfikowac crosspipe, ale robi sie ciasno przy wale napedowym.
2)wykonanie customowego crosspiep na lewo (dostepne sa gotowce w USA - latwo je kupic ale sa drogie)
3)Wyrzucenie crosspipe i wykonanie dwoch osobnych downpipe ktore lacza sie na dole - generalnie skopiowanie design z fabrycznego wydechu od 6VD1 w Isuzu. - ja wybralem te opcje bo crosspipe niepotrzenie przegrzewa glowice 3 i 6 cylindra, zajmuje miejsce i cholernie utrudnia zdjecie kolektorow bez wyciagania silnika.
-Zaplon. Najprostsza opcja jest zostawienie fabrycznego ukadu zaplonowego z modulem i iskra tracona, ale nie jestem fanem tego rozwiazania. Lepiej jest wykonac konwersje na COP i uzyc cewkofajek z Yarisa o numerze 90919-02240. Cewki mozna polaczyc parami i bez problemu funkcjonuja z fabrycznym ECU. Pozbywamy sie tym samym ignitera, 3 wielkich i drogich cewkotworow i kabli WN.
-Dolot - 5VZ ma dolot na niewlasciwa strone. Wiekoszc hamerykanow przeklada puszke filtra na prawa strone. Ja zdecydowalem sie przerobic kolektor tak zeby wychodzil na lewa strone. Zalacze zdjecia gdy kolektor bedzie zrobiony.
-Uklad chlodzenia - pasuje w zasadzie plug&play, natomiast warto uzyc obudowy termostatu i dolnego weza chlodnicy od 3VZ - wtedy mamy 100% kompatybilnosci.
-Rozrusznik - najlepiej zostawic ten z 3VZ
-Alternator - mozna uzyc dowolny, ale najlepiej z Renault VelSatis 150A.
-Wspomaganie - waz od 3VZ pasuje do pompy 5VZ po drobnej modyfikacji
-Zasilanie paliwem. Potrzebujemy wezyk zasilajacy z 3VZ pasujacy do przewodu na ramie i albo kawalek przewodu z 5VZ pasuajcego do listwy albo uniwersalne oczko Banjo na srube M12 - obie czesci trzeba wyczyscic, ja dodatkowo ocynkowalem je na nowo - a potem zawiezc do zakucia nowego przewodu - dlugosc do wymierzenia, dam znac jak bede na tym etapie w moim etapie. Powrot paliwa - zwykly wezyk Ø6mm.

To be continued...

ODPOWIEDZ