Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Moderator: luk4s7
Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Jestem na etapie polowania na 4 Runnera V generacji po liftingu w 2014 roku. Do tej pory jeżdżę Foresterem, który ma stały napęd na 4 koła. Nie muszę się martwić czy jest sucho, mokro, luźna nawierzchnia tylko jadę. Najwyżej załączę reduktor. A jak jest w 4RUNNER? Tylko 2H czyli napęd tylny, a na luźnej nawierzchni 4H? Nie mam cały czas napędu 4x4? Nie mogę cały czas jeździć z napędem 4x4 na każdej nawierzchni? W LC 120 chyba jest stały napęd? Przyzwyczaiłem się do 4x4 na stałe, bo bardzo stabilizuje w każdej sytuacji tor jazdy… I nieraz ratuje sytuację…
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Muszę Cię zmartwić, nie masz w Foresterze stałego napędu na 4 koła.
W Toyotach masz dwa rozwiązania:
a) stały napęd na tył plus dołączany "wajchą" lub guzikiem przedni napęd, ale spinany na "zębatkach" szyli na sztywno, więc nie jeździ się nim po suchym asfalcie.
b) miękki (na sprzęgle, czyli taki sam jak w forester) napęd na 4 koła, ale w przeciwieństwie do Forestera, jest magiczny przycisk, który również spina ten napęd na "Sztywno", czyli na "zębatkach".
Swoją drogą, napęd 4x4 subaru, należy do jednych z najlepszych ale dalej nie jest to "sztywne" 4x4 toyoty
W Toyotach masz dwa rozwiązania:
a) stały napęd na tył plus dołączany "wajchą" lub guzikiem przedni napęd, ale spinany na "zębatkach" szyli na sztywno, więc nie jeździ się nim po suchym asfalcie.
b) miękki (na sprzęgle, czyli taki sam jak w forester) napęd na 4 koła, ale w przeciwieństwie do Forestera, jest magiczny przycisk, który również spina ten napęd na "Sztywno", czyli na "zębatkach".
Swoją drogą, napęd 4x4 subaru, należy do jednych z najlepszych ale dalej nie jest to "sztywne" 4x4 toyoty
- Jake
- Moderator
- Posty: 2402
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Subaru nie ma AWD full time?
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Jakbyś pięknie tego nie nazwał to napęd który zamiast dyfra ma sprzęgło, czyli w przypadku oporu „popuszcza” koła. I steruje tym elektronika. Tam gdzie prawdziwe opory przestaje działać. Jakbyś założył MT i wjechał w ciężkie błoto, przestaje robić.
Najfajniejsze w napędzie subaru jest zachowanie symetrii. Idealnie w osi auta, osie tej samej długości, skrzynia i silnik w osi auta.
Najfajniejsze w napędzie subaru jest zachowanie symetrii. Idealnie w osi auta, osie tej samej długości, skrzynia i silnik w osi auta.
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Przecież są forestery i outbacki w manualu z full time 50/50 z reduktorem, dyframi i nawet ludzie do nich blokady montują.
Te nowe są sterowane wisko i elektroniką, a nie wiemy jak starego forestera kolega posiada.
Te nowe są sterowane wisko i elektroniką, a nie wiemy jak starego forestera kolega posiada.
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Stare tez miały „wiskoze” w dyfrze przód tył. Inaczej Panie to by nie jechało na zakrętach:)
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Wydaje mi się, że w Subaru manuale mają stały napęd 4x4. Dołączany - chociaż to nie jest dobre słowo mają automaty... Mój Forester SG jest z 2004 r.
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Czyli ten napęd 4x4 w 4Runnerze V generacji jest skuteczny czy nie? W terenie, pod górę na kamieniach, błocie, mokrym? Przecież chyba Forester nie objedzie 4Runnera?
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Czyli ten napęd 4x4 w 4Runnerze V generacji jest skuteczny czy nie? W terenie, pod górę na kamieniach, błocie, mokrym? Przecież chyba Forester nie objedzie 4Runnera?
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Czyli ten napęd 4x4 w 4Runnerze V generacji jest skuteczny czy nie? W terenie, pod górę na kamieniach, błocie, mokrym? Przecież chyba Forester nie objedzie 4Runnera?
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Trochę nie rozumiem co masz na myśli mówiąc, że bez wisko nie jedzie się na zakrętach.
Tak czy inaczej, masz rację i jej nie masz, ponieważ były z LSD wiskotycznym, ale były też z otwartymi dyframi i do nich właśnie można zamontować blokadę.
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Blokadę montujesz na dyfrach które sa na mostach. Nie na środkowym ten z założenia jest „otwarty” aby bilansować i dokladac moment na przednia lub tylną oś. Wiskoza, sprzeglo, torsen itp itd rozdziela inteligentnie ten moment. Subaru chwali sie, ze ma 50/50 to znaczy jak jedziesz po idealnym czarnym a maja ten sam opor, to tak jest. Jak podjeżdżasz pod ośnieżoną gorke to moment jest przez mechanizm przekazywany na przód bo tam jest mniej tarcia. Na czarnym nigdy kola nie kreca sie z ta sama predkoscia, dlatego musi byc sprzeglo na centralnym dyfrze tak samo jak nie wolno uruchamiać blokad. Dlatego w cywilach nie robi sie blokad centralnego mechanizmu. No oczywisce chlopaki kombinuja i sluszalem co o elektronicznym blokowaniu sprzegla na sztywno:) moze o to Ci chodzi?
- Jake
- Moderator
- Posty: 2402
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…
Nie znam sie na nowoczesnych autach, ale Forester I czy II nie ma zadnych inteligentych cudow - jest centralny dyfer z LSD i tyle. czyli stale AWD 50/50. Zblizone do Toyot 4WD full time.