Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Moderator: luk4s7

Franzka
Posty: 10
Rejestracja: 12 lut 2023, 19:30

Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Post autor: Franzka »

Jestem na etapie polowania na 4 Runnera V generacji po liftingu w 2014 roku. Do tej pory jeżdżę Foresterem, który ma stały napęd na 4 koła. Nie muszę się martwić czy jest sucho, mokro, luźna nawierzchnia tylko jadę. Najwyżej załączę reduktor. A jak jest w 4RUNNER? Tylko 2H czyli napęd tylny, a na luźnej nawierzchni 4H? Nie mam cały czas napędu 4x4? Nie mogę cały czas jeździć z napędem 4x4 na każdej nawierzchni? W LC 120 chyba jest stały napęd? Przyzwyczaiłem się do 4x4 na stałe, bo bardzo stabilizuje w każdej sytuacji tor jazdy… I nieraz ratuje sytuację…

Awatar użytkownika
tadeo
Klubowicz
Posty: 1428
Rejestracja: 18 kwie 2008, 22:48
Auto: VDJ 76 i 150
Kontakt:

Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Post autor: tadeo »

Muszę Cię zmartwić, nie masz w Foresterze stałego napędu na 4 koła.
W Toyotach masz dwa rozwiązania:
a) stały napęd na tył plus dołączany "wajchą" lub guzikiem przedni napęd, ale spinany na "zębatkach" szyli na sztywno, więc nie jeździ się nim po suchym asfalcie.
b) miękki (na sprzęgle, czyli taki sam jak w forester) napęd na 4 koła, ale w przeciwieństwie do Forestera, jest magiczny przycisk, który również spina ten napęd na "Sztywno", czyli na "zębatkach".

Swoją drogą, napęd 4x4 subaru, należy do jednych z najlepszych ale dalej nie jest to "sztywne" 4x4 toyoty

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Post autor: Jake »

Subaru nie ma AWD full time?

Awatar użytkownika
tadeo
Klubowicz
Posty: 1428
Rejestracja: 18 kwie 2008, 22:48
Auto: VDJ 76 i 150
Kontakt:

Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Post autor: tadeo »

Jakbyś pięknie tego nie nazwał to napęd który zamiast dyfra ma sprzęgło, czyli w przypadku oporu „popuszcza” koła. I steruje tym elektronika. Tam gdzie prawdziwe opory przestaje działać. Jakbyś założył MT i wjechał w ciężkie błoto, przestaje robić.

Najfajniejsze w napędzie subaru jest zachowanie symetrii. Idealnie w osi auta, osie tej samej długości, skrzynia i silnik w osi auta.

pinc6x6
Posty: 505
Rejestracja: 29 wrz 2010, 10:47
Auto: Hilux
Kontakt:

Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Post autor: pinc6x6 »

Jake pisze:
19 lut 2024, 17:03
Subaru nie ma AWD full time?
Ma AWD ale nie 4WD jak Toyota.

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Post autor: PblO »

Przecież są forestery i outbacki w manualu z full time 50/50 z reduktorem, dyframi i nawet ludzie do nich blokady montują.
Te nowe są sterowane wisko i elektroniką, a nie wiemy jak starego forestera kolega posiada.

Awatar użytkownika
tadeo
Klubowicz
Posty: 1428
Rejestracja: 18 kwie 2008, 22:48
Auto: VDJ 76 i 150
Kontakt:

Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Post autor: tadeo »

PblO pisze:
19 lut 2024, 19:54
Przecież są forestery i outbacki w manualu z full time 50/50 z reduktorem, dyframi i nawet ludzie do nich blokady montują.
Te nowe są sterowane wisko i elektroniką, a nie wiemy jak starego forestera kolega posiada.
Stare tez miały „wiskoze” w dyfrze przód tył. Inaczej Panie to by nie jechało na zakrętach:)

Franzka
Posty: 10
Rejestracja: 12 lut 2023, 19:30

Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Post autor: Franzka »

Wydaje mi się, że w Subaru manuale mają stały napęd 4x4. Dołączany - chociaż to nie jest dobre słowo mają automaty... Mój Forester SG jest z 2004 r.

Franzka
Posty: 10
Rejestracja: 12 lut 2023, 19:30

Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Post autor: Franzka »

Czyli ten napęd 4x4 w 4Runnerze V generacji jest skuteczny czy nie? W terenie, pod górę na kamieniach, błocie, mokrym? Przecież chyba Forester nie objedzie 4Runnera?

Franzka
Posty: 10
Rejestracja: 12 lut 2023, 19:30

Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Post autor: Franzka »

Czyli ten napęd 4x4 w 4Runnerze V generacji jest skuteczny czy nie? W terenie, pod górę na kamieniach, błocie, mokrym? Przecież chyba Forester nie objedzie 4Runnera?

Franzka
Posty: 10
Rejestracja: 12 lut 2023, 19:30

Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Post autor: Franzka »

Czyli ten napęd 4x4 w 4Runnerze V generacji jest skuteczny czy nie? W terenie, pod górę na kamieniach, błocie, mokrym? Przecież chyba Forester nie objedzie 4Runnera?

Awatar użytkownika
PblO
Posty: 578
Rejestracja: 07 maja 2018, 14:29
Auto: LX450 '97, RJ70 '85, FZJ80 '97
Kontakt:

Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Post autor: PblO »

tadeo pisze:
19 lut 2024, 20:05
Stare tez miały „wiskoze” w dyfrze przód tył. Inaczej Panie to by nie jechało na zakrętach:)
Trochę nie rozumiem co masz na myśli mówiąc, że bez wisko nie jedzie się na zakrętach.
Tak czy inaczej, masz rację i jej nie masz, ponieważ były z LSD wiskotycznym, ale były też z otwartymi dyframi i do nich właśnie można zamontować blokadę.

Awatar użytkownika
tadeo
Klubowicz
Posty: 1428
Rejestracja: 18 kwie 2008, 22:48
Auto: VDJ 76 i 150
Kontakt:

Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Post autor: tadeo »

Franzka pisze:
19 lut 2024, 20:40
Czyli ten napęd 4x4 w 4Runnerze V generacji jest skuteczny czy nie? W terenie, pod górę na kamieniach, błocie, mokrym? Przecież chyba Forester nie objedzie 4Runnera?
Jest skuteczny. Brac

Awatar użytkownika
tadeo
Klubowicz
Posty: 1428
Rejestracja: 18 kwie 2008, 22:48
Auto: VDJ 76 i 150
Kontakt:

Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Post autor: tadeo »

PblO pisze:
19 lut 2024, 20:41
tadeo pisze:
19 lut 2024, 20:05
Stare tez miały „wiskoze” w dyfrze przód tył. Inaczej Panie to by nie jechało na zakrętach:)
Trochę nie rozumiem co masz na myśli mówiąc, że bez wisko nie jedzie się na zakrętach.
Tak czy inaczej, masz rację i jej nie masz, ponieważ były z LSD wiskotycznym, ale były też z otwartymi dyframi i do nich właśnie można zamontować blokadę.
Blokadę montujesz na dyfrach które sa na mostach. Nie na środkowym ten z założenia jest „otwarty” aby bilansować i dokladac moment na przednia lub tylną oś. Wiskoza, sprzeglo, torsen itp itd rozdziela inteligentnie ten moment. Subaru chwali sie, ze ma 50/50 to znaczy jak jedziesz po idealnym czarnym a maja ten sam opor, to tak jest. Jak podjeżdżasz pod ośnieżoną gorke to moment jest przez mechanizm przekazywany na przód bo tam jest mniej tarcia. Na czarnym nigdy kola nie kreca sie z ta sama predkoscia, dlatego musi byc sprzeglo na centralnym dyfrze tak samo jak nie wolno uruchamiać blokad. Dlatego w cywilach nie robi sie blokad centralnego mechanizmu. No oczywisce chlopaki kombinuja i sluszalem co o elektronicznym blokowaniu sprzegla na sztywno:) moze o to Ci chodzi?

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Jak prawidłowo używać napędów, czyli coś co niby jest proste…

Post autor: Jake »

Nie znam sie na nowoczesnych autach, ale Forester I czy II nie ma zadnych inteligentych cudow - jest centralny dyfer z LSD i tyle. czyli stale AWD 50/50. Zblizone do Toyot 4WD full time.

ODPOWIEDZ