[5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku

Moderator: luk4s7

eMDe
Posty: 29
Rejestracja: 18 wrz 2014, 08:45

[5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku

Post autor: eMDe »

Witam, mój 4runner 3.4 z 1999 roku wymaga dłuższego "pokręcenia" rozrusznikiem, żeby odpalił. Dłuższego, czyli tak około 3 lub 4 razy po około 6 sek. Świece ok, kable ok, wtryskiwacze wymienione, MAF wyczyszczony, przeczyściłem styki w przekaźniku (circut opening relay - kostka przy lewym kolanie, koło dingsa od otwierania klapy). W zasadzie pozostały wg mnie 2 elementy do sprawdzenia: pompa paliwa i regulator ciśnienia paliwa. Auto jak już odpali to nie ma problemu z dostarczaniem paliwa - pedał gazu do końca, 6k obrotów i nie ma problemów z przerywaniem czy czymś takim. Sprawdziłem miernikiem opór na pompie: było 0,6 Ω - powinno być 0,2 Ω - 0,3 Ω, jak na sztywno pod pompę podłączę 12V to "czuć", że pracuje (oczywiście nie widać nic). Czy jest jeszcze jakiś element w tej układance, na który powinienem zwrócić uwagę?

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku

Post autor: stachu_l »

eMDe pisze:
19 maja 2021, 09:05
Sprawdziłem miernikiem opór na pompie: było 0,6 Ω - powinno być 0,2 Ω - 0,3 Ω,
A jaki to był miernik?
Na jakim zakresie rezystancji mierzyłeś?
Takie zakresy rezystancji to kiedyś mierzyło się tylko mostkiem. Jak styk miernika z odbiornikiem jest słaby (korozja, tlenki na stykach, tłuszcz) to może się okazać, że większość tej wartości to własnie styki.
Teraz są cyfrowe mierniki stosujące dla niskich rezystancji pomiary 4-ro przewodowe - dwa przewody wymuszają prąd na rezystorze a dwa pozostałe przekazują spadek napięcia do miernika - unika się udziału rezystancji przewodów w pomiarze.
Taki miernik popularny ale nie najtańszy (nie taki za 20PLN, bliżej 100PLN np https://sprzedajemy.pl/miernik-uniwersa ... nr61642817) ma najniższy zakres rezystancji 200 Ohm i dokładność 0.8% co znaczy, że może nawet dla 0 Ohm pokazać 1.6 - dokładność liczymy od zakresu pomiarowego.
Nie damy się zwieść rozdzielczości - mierniki cyfrowe mają 4-ro cyfrowe wyświetlacze często od 0 do 1999 czyli rozdzielczość w zakresie 200 Ohm na poziomie 0.1 Ohm to by sugerowało dokładność 0.05% ale elektronika jest tania i łatwo wpakować wyświetlacz 4-ro cyfrowy trudniej osiągnąć dokładność nawet 0.5% w sprzęcie masowej produkcji. W czasach analogowych klasa miernika (dokładność) miała odzwierciedlenie w skali - więcej kresek/działek było na skalach lepszych mierników (teoretycznie dla 1% powinno skala powinna być podzielona na 100 działek) a aby uniknąć błędu odczytu pod złym kątem (paralaksa) dodatkowo pod skalą było lusterko. Zdarzało się jednak i w analogowych czasach, że drukowano gęstą skalę (druk jest tani) przy gorszej klasie miernika - klasa miernika analogowego powinna być wydrukowana na skali ale to "małe literki" więc trzeba wiedzieć co czytać.

Użycie miernika z zakresem 200 Ohm do pomiaru rezystancji na poziomie 0.5 Ohm to troche jak ważenie składników do ciasta domowego na wadze samochodowej na złomowcu.

Tyle z teorii pomiarów

eMDe
Posty: 29
Rejestracja: 18 wrz 2014, 08:45

Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku

Post autor: eMDe »

Używam miernika w zakresie do 200 Omów, o rozdzielczości 0,1 Ω i dokładności 1%, oznacza to, że przy wskazaniu 0,6 Ω posiada on dokładność +/1 0,006 Ω, jednak urządzenie posiada rozdzielczość 0,1 Ω, zatem można uznać, że wynik który podaje to 0,6 Ω +/- 0,1 Ω.
Pomijając zagadnienia metrologiczne auto nadal boryka się z problemem zapalania :)

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku

Post autor: stachu_l »

Przepraszam.
Wiedza się troche przeterminowała bo została na klasie przyrządu analogowego gdzie błąd zawsze był określany względem całego zakresu pomiarowego a nie względem wartości mierzonej.
Jednak dla przyrządu cyfrowego powinna być podana dokładność jako dwie liczmy np dla przytoczonego wyżej miernika jest podane jako +/-(0.8% + 2) co oznacza 0.8% wartości mierzonej i dodatkowo dwie wartości najmłodszej cyfry - dla zakresu 200 Ohm ta część daje +/- 0.2 co z pomiaru 0.6 zrobi zakres od 0.4 do 0.8 Ohm. Pomiar w tym zakresie jest robiony z rozdzielczością 0.1 ale dokładnością >= 0.2 (dla powyższego przyrządu).

Generalny wniosek
Jeżeli wartość różna od 0.2-0.3 jest uznawana za wadliwą pompę to nie można takich wniosków wysnuć na podstawie powyższego pomiaru, trzeba zastosować inna, dokładniejszą metodę.

Porównanie z wagą troche przesadzone - raczej bliższe ważeniu składników ciasta na wadze łazienkowej :-)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku

Post autor: Rokfor32 »

Auto ma LPG?

eMDe
Posty: 29
Rejestracja: 18 wrz 2014, 08:45

Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku

Post autor: eMDe »

Tak, jest

eMDe
Posty: 29
Rejestracja: 18 wrz 2014, 08:45

Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku

Post autor: eMDe »

stachu_l pisze:
19 maja 2021, 15:07
Przepraszam.
Wiedza się troche przeterminowała bo została na klasie przyrządu analogowego gdzie błąd zawsze był określany względem całego zakresu pomiarowego a nie względem wartości mierzonej.
Jednak dla przyrządu cyfrowego powinna być podana dokładność jako dwie liczmy np dla przytoczonego wyżej miernika jest podane jako +/-(0.8% + 2) co oznacza 0.8% wartości mierzonej i dodatkowo dwie wartości najmłodszej cyfry - dla zakresu 200 Ohm ta część daje +/- 0.2 co z pomiaru 0.6 zrobi zakres od 0.4 do 0.8 Ohm. Pomiar w tym zakresie jest robiony z rozdzielczością 0.1 ale dokładnością >= 0.2 (dla powyższego przyrządu).

Generalny wniosek
Jeżeli wartość różna od 0.2-0.3 jest uznawana za wadliwą pompę to nie można takich wniosków wysnuć na podstawie powyższego pomiaru, trzeba zastosować inna, dokładniejszą metodę.

Porównanie z wagą troche przesadzone - raczej bliższe ważeniu składników ciasta na wadze łazienkowej :-)
Ja sie pomyliłem nieco w obliczeniach i ty również:)

Powinno być tak:
- miernik dla zakresu do 200 omów ma dokładność 1% + 3 cyfry oraz rozdzielczość 0.1 oma (tak w instrukcji jest zapisane, mój błąd to było zignorowanie tego "3")
Zatem dla wskazania 0.6 oma mamy:
(0.01*0.6)+(3*0.1) oma czyli (0.006+0.3)=0.306. po zaokrągleniu do rozdzielczości mamy 0.3 oma, czyli ostatecznie:
0.6 oma ± 0.3 oma

Podsumowując: miernik daje wynik (0.3-0.9) oma a powinno byc minimalnie mniej.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku

Post autor: Rokfor32 »

Rezystancja kabli i złącz. Bez znaczenia dla tego urządzenia. Tym bardziej, ze to urządzenie indukcyjne - tak niska rezystancja to pomiar stojącego wirnika. W czasie pracy pomiar impedancji pokarze kilkanaście do kilkadziesiąt omów - zależnie od obciążenia.

Przy LPG w pierwszej kolejności trzeba skontrolować szczelność parownika. Jego przeciek powoduje pompowanie gazu przez układ podciśnienia do kolektora ssącego - co wzbogaca mieszanke ponad wartości zapłonowe. W takim stanie silnik przy rozruchu zalewa świece, i chwilę potem trwa, zanim sie wystarczająco oczyszczą do przeskoczenia iskry.

Jest to dosyć częsta usterka - i można ją zdiagnozować interfejsem LPG (spadek ciśnienia fazy lotnej na postoju - to ciśnienie jest monitorowane), lub odpalając silnik awaryjnie od razu na LPG (można tak bez problemu jeżeli silnik ma 30 st i wyżej). Gaz w fazie lotnej - nawet jak jest za bogato żeby nastąpił zapłon - to nie zaleje świec. Więc rozruch będzie łatwiejszy niż na benzynie.

Dwa - mogą też przeciekać wtryski benzynowe. też sie zdarza (pisałeś, że założyłeś nowe. Nowe NOWE - czy po prostu inne używki?). Objaw jest wówczas podobny - ale interwały czasowe są inne. problem z odpalaniem występuje po postoju rzędu godziny do kilku godzin. Benzyny przeciekającej w ten sposób jest znacznie mniej niż LPG, i nie ma szans na głębsze zalanie - więc już np. po jednym dniu auto ponownie odpala normalnie.

Trzy - mogą też być usterki czujników - MAF, TPS, THA. THW. ich odczyty trzeba sprawdzić od strony kompa, mają siedzieć w widełkach serwisowych. Można ich wartości podglądnąć też przez OBD - mają się mniej więcej zgadzać z rzeczywistością.

eMDe
Posty: 29
Rejestracja: 18 wrz 2014, 08:45

Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku

Post autor: eMDe »

Dzięki za info - zaczne więc po kolei od LPG :)
Czyli samo przełączenie na benzynę nic nie da? Chyba że zakręcę zawór na butli?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8298
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku

Post autor: Rokfor32 »

Jeżeli będziesz jeździł stale na benzynie (nie używał LPG, i zakładając że elektrozawory trzymają - lub zakręcisz ręcznie butlę) - to brak problemów z odpalanie ewidentnie wskaże LPG jako winowajcę. Jeżeli natomiast jeżdżąc tylko na benie problem nie zniknie - to będzie to na 95% przeciekający któryś wtryskiwacz benzynowy.

eMDe
Posty: 29
Rejestracja: 18 wrz 2014, 08:45

Re: [5vz-fe 4runner 3gen] Problemy z odpaleniem na zimnym silniku

Post autor: eMDe »

1 poranna próba bez LPG: auto odpaliło od razu.
Zobaczymy później :)

Wczoraj zakręciłem butle i wyjeździłem to co zostało w przewodach. Mam nadzieje, że to będzie to.

ODPOWIEDZ