Przy kolektorze ssącym jest taki mały elektrozawór podobny do tych od napędów sterujący mieszkiem popychającym coś jakby przepustnicę choć to diesel .
Mam pewne podejżenia co do jego funkcji, ale wolę zapytać i je potwierdzić
Pytanie do czego ów zawór oraz "przepustnica" służą i co nimi steruje ???
W manualu silnika 2LT nazywa się to intake venturi system i widać że to coś w rodzaju przepustnicy.
O ile kumam efekt venturiego w silnikach benzynowych z gaźnikiem, o tyle w dieslu nie wiem o co biega
elektrozawór podciśnienia...pytanie silnik 2LT ???
Moderator: luk4s7
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8421
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: elektrozawór podciśnienia...pytanie silnik 2LT ???
Pytasz o zasadę działania?
Dosyć proste - ten zawór ogranicza ilość powietrza zasysanego przez silnik, jeżeli pedał gazu nie jest wciśnięty do końca. Nie jest wtedy ono do niczego potrzebne, bo dawka paliwa mała, a mniej powietrza łatwiej silnikowi sprężyć.
Ten patent toyota stosuje chyba we wszystkich swoich silnikach o większej pojemności, również w wolnossących.
Dosyć proste - ten zawór ogranicza ilość powietrza zasysanego przez silnik, jeżeli pedał gazu nie jest wciśnięty do końca. Nie jest wtedy ono do niczego potrzebne, bo dawka paliwa mała, a mniej powietrza łatwiej silnikowi sprężyć.
Ten patent toyota stosuje chyba we wszystkich swoich silnikach o większej pojemności, również w wolnossących.
Re: elektrozawór podciśnienia...pytanie silnik 2LT ???
Wiedziałem że na Ciebie można liczyć
Czyli moje podejżenia się sprawdziły ))
Pytałem kilku mechaników jak i fachowców od diesli sensu stricte, ale nikt nie potrafił tej tezy potwierdzić więc całkowicie zgłupiałem
Pytanie teraz mam jeszcze o sterowanie elektrozaworem, czy jest on załączany w jakiś sposób przez obrotomierz czy też bezpośrednio po zapłonie i otwarciem przepustnicy steruje wyłącznie podciśnienie ???
Czyli moje podejżenia się sprawdziły ))
Pytałem kilku mechaników jak i fachowców od diesli sensu stricte, ale nikt nie potrafił tej tezy potwierdzić więc całkowicie zgłupiałem
Pytanie teraz mam jeszcze o sterowanie elektrozaworem, czy jest on załączany w jakiś sposób przez obrotomierz czy też bezpośrednio po zapłonie i otwarciem przepustnicy steruje wyłącznie podciśnienie ???
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8421
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: elektrozawór podciśnienia...pytanie silnik 2LT ???
Nie znam tego typu zbyt dokładnie, diesle to nie moja działka.
Z tego co pamiętam, w 2L-T cięgnem gazu steruje się bezpośrednio pompą, a ten zawór z Twojego opisu ma raczej działanie zero - jedynkowe (czyli bez stanów pośrednich). Bardzo więc możliwe, że wysterowuje go ciśnienie doładowania, ale to tylko moje domysły. Prawidłowa odpowiedź znajduje się w serwisówce do tego modelu, a takowej akurat nie mam (mam papierową wersję w robocie, ale to dopiero po niedzieli mogę zerknąć).
ps. W większych silnikach, np. 1KZ-TE czy nawet starym 2H cięgnem gazu steruje się własnie tym zaworem, natomiast dawka paliwa jest dobierana na podstawie podciśnienia w kolektorze ssącym (2H), albo wylicza ja komputer (1KZ-TE).
Z tego co pamiętam, w 2L-T cięgnem gazu steruje się bezpośrednio pompą, a ten zawór z Twojego opisu ma raczej działanie zero - jedynkowe (czyli bez stanów pośrednich). Bardzo więc możliwe, że wysterowuje go ciśnienie doładowania, ale to tylko moje domysły. Prawidłowa odpowiedź znajduje się w serwisówce do tego modelu, a takowej akurat nie mam (mam papierową wersję w robocie, ale to dopiero po niedzieli mogę zerknąć).
ps. W większych silnikach, np. 1KZ-TE czy nawet starym 2H cięgnem gazu steruje się własnie tym zaworem, natomiast dawka paliwa jest dobierana na podstawie podciśnienia w kolektorze ssącym (2H), albo wylicza ja komputer (1KZ-TE).
Re: elektrozawór podciśnienia...pytanie silnik 2LT ???
To może być całkiem możliwe u mnie po stronie kolektora ssącego na nadkolu są zamontowane dwa czujniki ciśnienia doładowania działające na zasadzie zero/jeden podłączone do kontrolek doładowania w obrotomierzu.
Z niecierpliwością poczekam na info w poniedziałek jak uda Ci się zajrzeć do serwisówki
Z niecierpliwością poczekam na info w poniedziałek jak uda Ci się zajrzeć do serwisówki
Re: elektrozawór podciśnienia...pytanie silnik 2LT ???
więc tak......sprawdzone empirycznie na drugim samochodzie bo w moim elektryka rozgrzebana
Na sterowaniu owym zaworem pojawia się napięcie czyli go załącza bezpośrednio po zapłonie w sposób stały.
Odpięcie wtyczki z elektrozaworu skutkuje wygaszeniem silnika, a co za tym idzie zamknięciem dopływu powietrza do kolektora ssącego.
Można by domniemywać że wujek toyoda opracował ten system po to aby silnik po jego zgaszeniu czyli zamknięciu dopływu paliwa na pompie w ten sposób chciał zapobiec wyssaniu paliwa z pompy i łatwiejszemu ponownemu uruchomieniu silnika, ale może nie tylko to jest po to.
Na sterowaniu owym zaworem pojawia się napięcie czyli go załącza bezpośrednio po zapłonie w sposób stały.
Odpięcie wtyczki z elektrozaworu skutkuje wygaszeniem silnika, a co za tym idzie zamknięciem dopływu powietrza do kolektora ssącego.
Można by domniemywać że wujek toyoda opracował ten system po to aby silnik po jego zgaszeniu czyli zamknięciu dopływu paliwa na pompie w ten sposób chciał zapobiec wyssaniu paliwa z pompy i łatwiejszemu ponownemu uruchomieniu silnika, ale może nie tylko to jest po to.