Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
irko
Posty: 1831
Rejestracja: 19 lip 2010, 21:53
Auto: Hilux 09
Kontakt:

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Post autor: irko »

Witam!

Byłem dziś w ASO i ze zdziwieniem przyjąłem do wiadomości, że producent NIE ZALECA wymiany oleju w skrzyni automatycznej :shock:
Miły pan z ASO stwierdził, że skrzynie automatyczne w Toykach są tak doskonałe, że producent nie zastosował nawet bagnetu do sprawdzania oleju w nich.

Ja jakoś nie chcę w to wierzyć i u Kylona olej zmienię.

Czytam to tu to tam o skrzyniach automatycznych i każdy wymianę zaleca np:

http://www.motofakty.pl/artykul/pamieta ... rzyni.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.auto-swiat.pl/1-wymiana-olej ... yni-biegow" onclick="window.open(this.href);return false;

"Zaoszczędzisz na oleju, wydasz na naprawy
W wielu oficjalnych instrukcjach serwisowych znajdziemy informację, że olej w skrzyni biegów należy wymieniać wyłącznie w autach eksploatowanych w wyjątkowo trudnych warunkach: w taksówkach, karetkach oraz radiowozach. Rzekomo ma to służyć obniżeniu kosztów eksploatacji oraz wygodzie właścicieli aut.

Czyżby więc koncerny motoryzacyjne dobrowolnie zrezygnowały z zysków wynikających ze sprzedaży oleju? Tak, ale tylko po to, żeby zarabiać jeszcze więcej na sprzedaży samochodów i części zamiennych. W praktyce wygląda to tak, że pierwszy właściciel rzeczywiście może zaoszczędzić na tym, że będzie jeździł na oleju, którym napełniono przekładnię jeszcze w fabryce. Ale już kolejni prawdopodobnie dopłacą do interesu i to z nawiązką. Po prostu, po 100-150 tys. km skrzynia biegów będzie wymagała poważnej naprawy lub nawet wymiany, tyle że wtedy może się to wiązać z wydatkiem wyższym od wartości używanego auta. I interes firm motoryzacyjnych się kręci – zamiast sprzedać w ciągu kilku lat 20 litrów drogiego oleju mają klienta albo na nową skrzynię, albo wręcz na nowy samochód. Zysk jest nieporównywalnie większy...

Niezależni eksperci z przymrużeniem oka traktują deklaracje producentów, że olej fabrycznie wlewany do automatycznej skrzyni biegów ma wystarczyć na całe jej życie. Jest to prawda, ale tylko pod jednym warunkiem – życie to ma nie być zbyt długie. Jeżeli zależy nam na tym, żeby przekładnia działała długo i bezawaryjnie, to w większości modeli pierwszą wymianę oleju należy przeprowadzić po przebiegu ok. 60-100 tys. km, a następne już częściej – co ok. 30-40 tys. km. Skąd ten skrócony interwał przy późniejszych wymianach? Skrzynie automatyczne są tak skonstruowane, że bez kompletnego demontażu nie da się nigdy wymienić całego znajdującego się w nich oleju. Część pozostaje stara. W przeciwieństwie do wymiany oleju w silniku wymiana oleju w skrzyni to zadanie dla prawdziwych fachowców – warto zlecić jej wykonanie w warsztacie, który specjalizuje się w obsłudze i naprawach „automatów”. W wielu przypadkach eksperci na podstawie wyglądu spuszczanego, starego oleju potrafią ocenić stan przekładni i stwierdzić, czy nie wymaga ona naprawy. Bywa, że np. do oleju przedostaje się płyn chłodniczy, co może drastycznie skrócić żywot skrzyni. Wiele o kondycji przekładni mówią np. opiłki znajdujące się w filtrze oleju. W dodatku w wielu przypadkach tylko specjaliści potrafią dobrać odpowiedni olej do skrzyni. Wśród mechaników samochodowych powszechne jest błędne przekonanie, że do każdego „automatu” stosuje się taki sam „czerwony ATF”."

Awatar użytkownika
MariuszS
Klubowicz
Posty: 1494
Rejestracja: 27 lip 2007, 10:56
Auto: LJ-79 na do?ywocie
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Post autor: MariuszS »

Dokładnie podobną historię przeżyłem na własnej skórze, "przed miliardmi lat, w odległej galaktyce".. ;-)
Na początku lat 90.-tych ubiegłego stulecia jeździlem Oplem Senatorem 3,0 z automatem.
W Polsce były wtedy dwa takie auta, i nieliczne serwisy autoryzowane. I właśnie taką odpowiedź dostałem z ASO - z tym, że wynikała raczej z niedouczenia, niż z wyrachowania. :mrgreen:
No i po ok. 200 tys. km musiałem robić kompletny remont skrzyni..... :mrgreen:

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18032
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Post autor: kylon »

U siebie w warsztacie miałem następujący przypadek:
- auto serwisowane w ASO - pełna historia
- nie wymieniany olej w automatycznej skrzyni biegów bo producent nie widzi potrzeby
- u nas postanowiliśmy zajrzeć jednak do miski i wymienić olej z filtrem
- po odkręceniu miski na dnie na magnesach znaleźliśmy sporą ilość opiłków
- w efekcie naprawa skrzyni kosztowała ponad dwie dychy. Auto nie typowe i w używce nic nie było. W dodatku klient chciał nowe części.

W innym aucie olej był tak przepracowany że spokojnie mógł robić za diesla w pojemniku.

endurance
Klubowicz
Posty: 1442
Rejestracja: 26 gru 2007, 17:59
Auto: Hilux - owocow?z
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Post autor: endurance »

co prawda nie Toyota, ale znam podobną historię w Nissanie Polska, Europa i wszystkie ASO mówiły, że oleju się nie wymienia, a jednak maluśkimi literkami w instrukcji jest napisane, że jak się jeździ z przyczepą lub w terenie olej należy wymieniać. I tak w pathfinderze został wymieniony olej i tu uwaga są dwa sposoby wymiany jeden statyczny czyli wykręca się korek i zlewa tyle co zleci, a nie wyleje się tego więcej niż połowa i dolewa do starego nowy, druga metoda dynamiczna i na moją wiedzę lepsza czyli wylewa się tyle ile zleci resztę przepłukuje się nowym olejem i dopiero po takim "czyszczeniu" wlewa świeży olej.
Podobna wiedza dotyczy mechanizmów różnicowych z LSD.

smarujący
wojciech endurance
http://www.polkasteam.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

patrol911
Posty: 26
Rejestracja: 22 mar 2011, 00:36
Auto: LC J95
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Post autor: patrol911 »

ja swój J90 mam umówiony w aso na środy i właśnie mnie informowali ze przy wymianie oleju mam :wymiana filtru w aut.skrzyni oraz olej i by to zrobić muszą otwieracz skrzynie i potem jakimś specjalny silikonem to zamykają bo nie ma uszczelek do tego :?

Mam nadzieje ze nie będzie kłopotów i tez dlatego wole akurat to zrobić w aso ,a co do bagnetu to u mnie jest bagnet do skrzyni..

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18032
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Post autor: kylon »

ASO broni się wymian w J100, Hilach, J120, FJ Cruiserach. Uszczelka o której Ci wspomnieli to uszczelka płynna czyli tzw silikon. Oczywiście są dobre silikony motoryzacyjne i nie ma potrzeby kupowania ich w ASO za prawie 300 PLN. Ja korzystam z Wurtha oraz Bernera. FJ Cruiser ma zwykłą uszczelkę wymienną.

Na dnie miski są przyklejone magnesy. Są rozmieszczone równomiernie na całej powierzchni. Na korku spustowym nie zbierają się opiłki więc wymiana oleju i odklejenie miski to jedyny sposób aby sprawdzić obecność opiłków.

Awatar użytkownika
Alban
Posty: 591
Rejestracja: 17 cze 2010, 21:58
Auto: HDJ 100

BJ 40
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Post autor: Alban »

Witam - wtrącę swoje 5 groszy.

Jest wiele marek które twierdzą, że nie wymienia się oleum w automacie.
Np. BMWerke ...
Nikt w normalnych skrzyniach tego tam nie wymienia poza M5 i M6
Jest jedno ale - te skrzynie wytrzymują około 200tyś km.
Później wymienia się cały agregat za zylion złotych.
Taka jest polityka wielu firm. Samochód lub jego podzespół ma wytrzymać określoną ilość czasu lub kilometrów i wymienia się na nowy. Za wielką wodą stosuje się taką politykę już bardzo mocno i stąd tanie i paskudne jakościowo samochody z materiałów z recyklingu.
Inna sprawa jest taka, że w wielu przypadkach po wymianach oleju przestają chodzić.
Wynika to stąd, że podczas wymiany oleju osad który jest między tarczkami albo się wypłukuje i przez to tarczki nie utrzymują już takiego ciśnienia jak powinny, albo oderwane jego części podczas wymiany dostają się do płyty sterującej i zatykają to czego nie powinny.
Tylko stare automaty były na to odporne bo były proste i sterowane mechanicznie a nie elektronicznie.
W Buick'u którego mieliście okazję zobaczyć w moich postach skrzynia po wymianie oleju i uszczelnień chodzi tak że trzeba się dobrze skupić żeby zauważyć kiedy staruszek zmienił bieg ...
Czasy wiecznych samochodów a co za tym idzie i skrzyń automatycznych bezpowrotnie minęły.
Amen.

Awatar użytkownika
irko
Posty: 1831
Rejestracja: 19 lip 2010, 21:53
Auto: Hilux 09
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Post autor: irko »

To co, nie wymieniać?

Awatar użytkownika
Pyrka
Posty: 3742
Rejestracja: 15 mar 2009, 12:59
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Post autor: Pyrka »

Poniżej masz do pobrania znaleziony harmonogram czynności obsługowych Hiluxa z tabelą w excelu Maintenance Schedule new Hilux 2006.xls, z którego wynika, że olej w skrzyni należy zmieniać co 80 tys. km - wiersz chyba 114. Pan mechanik od skrzyń, który robił mi rozsypaną skrzynię po poprzednim właścicielu w mojej starej camry mówił, że olej w skrzyni należy wymieniać nie rzadziej niż co 40 tys - w tych przykrych okolicznościach przyrody poznałem opiłki, o których pisze Kylon.

Dokument do pobrania: http://www.google.pl/url?sa=t&source=we ... JeuEAE6wEw

Dokument pochodzi od, Toyota Gibraltar Stockholdings Ltd., którzy chyba się nie najgorzej na Toyotach znają :wink: http://www.toyota-gib.com/
Obrazek

Awatar użytkownika
irko
Posty: 1831
Rejestracja: 19 lip 2010, 21:53
Auto: Hilux 09
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Post autor: irko »

Linijka 63 - Automatic transmission fluid - inspekcja co 40 tyś km
Czyli nie wymiana

Awatar użytkownika
Pyrka
Posty: 3742
Rejestracja: 15 mar 2009, 12:59
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Post autor: Pyrka »

Doczytaj Irko, doczytaj. R-Replacement Inspection or replacement of automatic transmission fluid R: Every 80,000 km (48,000 miles) or 48 months

Awatar użytkownika
irko
Posty: 1831
Rejestracja: 19 lip 2010, 21:53
Auto: Hilux 09
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Post autor: irko »

No własnie doczytuję
Inspection or replacement ...

to lub to...

consigliero
Klubowicz
Posty: 1889
Rejestracja: 17 sie 2008, 22:14
Auto: 4Runner
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Post autor: consigliero »

U mnie było tak , że zauważyłem wyciek przy bagnecie , próba uszczelnienia się nie powiodła to zdecydowałem się na wymianę tego plastikowego cieknącego elementu. Podczas próby wymiany ów wziął i się rozpadł ,przy czym jeden kawałek wpadł do środka . Aby go wyjąć trzeba było rozszczelnić dekiel a jak już tam byliśmy to przy okazji wymiana filtra i nowy olej plus ta specjalna masa jako uszczelka.Też się podobno nie wymienia
PozdrawiaM

MaxLux
Klubowicz
Posty: 2890
Rejestracja: 05 kwie 2007, 11:01
Auto: GRJ120
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Post autor: MaxLux »

Tez sie zastanawiam czy zmianiac olej w Bejcy :roll:
Po przeczytaniu paru watkow sie odniechciewa - "bo bylo dobrze a po wymianie bledy na kompie" ...
Co ciekawe producent skrzyni (ktoremu teoretycznie powinno bardziej zalezec na czestszej wymianie calej skrzyni) wlasnie zaleca wymiane oleum z filtrem ...

Ciekawy artykul - po germansku ale google cost tam potlumaczy 3po3

http://www.automatikoelwechselsystem.de ... ystem.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18032
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w automatycznej skrzyni

Post autor: kylon »

Gdzie skrzynie z Toyki a gdzie z BMW :mrgreen:. Tam z fabryki wyjeżdżają już błędy.

ODPOWIEDZ