Wymiana bezpiecznika 80A

Moderator: luk4s7

mateuszw_astro
Posty: 45
Rejestracja: 21 paź 2021, 02:37

Wymiana bezpiecznika 80A

Post autor: mateuszw_astro »

Hej

Potrzebuję wymienić bezpiecznik 80A od świec żarowych (GLOW) w J12 z 2005 roku (diesel 166KM). Może to głupie, ale nie mam pojęcia jak go wyjąć :) Bezpiecznik jest w skrzynce pod maską, duży, prostokątny. Ustaliłem, że styki są przykręcone wewnątrz skrzynki i trzeba ją rozebrać, żeby to odkręcić - tylko jak? Odkręciłem całą skrzynkę od nadkola, ale nie potrafię otworzyć skrzynki - widzę, że środek jest oddzielnym elementem od ścianek, ale nie wiem w którą stronę to powinno wyjść (i czy wyjdzie całe, czy fragment), nie chce się to ruszyć. Sprawy nie ułatwiają też grube wiązki kabli, które prawie uniemożliwiają ruszanie skrzynką.

Jeśli komuś udała się ta sztuka dostania się do środka, to będę bardzo wdzięczny za pomoc. Co i gdzie konkretnie podważyć, gdzie ruszyć zatrzaski i w którą stronę ciągnąć? Przeszukałem internet, znalazłem informacje tylko o innych autach i niby podobne skrzynki, ale te metody nie działają...

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 2063
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser, 4Runner
Kontakt:

Re: Wymiana bezpiecznika 80A

Post autor: rolkos »

Skrzynkę rozbierałem kilka lat temu, zatrzaski są po bokach i dość ciężko to szło, ale da radę. Już nie pamiętam dokładnie ale chyba musiałem zdjąć część taśmy izlolujacaje wiązkę wchodzącą do skrzynki żeby wiązka się cofnęła. Ogólnie mało przyjemna operacja.

Stefek
Posty: 134
Rejestracja: 01 kwie 2014, 17:42
Auto: KDJ120 2003 r

Re: Wymiana bezpiecznika 80A

Post autor: Stefek »

Widziałem gdzieś na youtube jak pokazywano wymianę bezpiecznika alternatora (ta sama skrzynka?), ale tak na szybko nie mogę znałeżć idealnego filmu.
Jak wpiszesz w youtube land cruiser albo fj cruiser i np fuse change, to pojawi się trochę filmów i któryś powinien pasować.
Jakbyś znalazł, to zamieść link :)

mateuszw_astro
Posty: 45
Rejestracja: 21 paź 2021, 02:37

Re: Wymiana bezpiecznika 80A

Post autor: mateuszw_astro »

rolkos pisze:
06 lis 2021, 10:35
Skrzynkę rozbierałem kilka lat temu, zatrzaski są po bokach i dość ciężko to szło, ale da radę. Już nie pamiętam dokładnie ale chyba musiałem zdjąć część taśmy izlolujacaje wiązkę wchodzącą do skrzynki żeby wiązka się cofnęła. Ogólnie mało przyjemna operacja.
A pamiętasz, czy wnętrze skrzynki ma wyjść do góry względem ścianek, czy jakoś inaczej? Czy może to ścianki mają wyjść w górę, a środek zostać?

Ogólnie to w końcu przylutowałem nowy bezpiecznik na grubych kablach do blaszek po starym, więc mam rozwiązanie tymczasowe, choć mało estetyczne :) Ale lutowanie tak grubych kabli nie było przyjemne.
Stefek pisze:
13 lis 2021, 19:30
Widziałem gdzieś na youtube jak pokazywano wymianę bezpiecznika alternatora (ta sama skrzynka?), ale tak na szybko nie mogę znałeżć idealnego filmu.
Jak wpiszesz w youtube land cruiser albo fj cruiser i np fuse change, to pojawi się trochę filmów i któryś powinien pasować.
Jakbyś znalazł, to zamieść link :)
Jak na razie nie udało mi się znaleźć sensownego filmiku z tego auta.

mateuszw_astro
Posty: 45
Rejestracja: 21 paź 2021, 02:37

Re: Wymiana bezpiecznika 80A

Post autor: mateuszw_astro »

Chyba znalazłem:
https://www.youtube.com/watch?v=GADNj8QGuYY
https://www.youtube.com/watch?v=tCtbVBRxg6E

Wygląda na to, że są 4 zatrzaski naokoło + dwa inne trzymające połówki "wkładu" ze sobą. Plus trzeba poluzować kable, żeby to wyszło. Zobaczymy, może uda się to wyszarpać...

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: Wymiana bezpiecznika 80A

Post autor: oradek »

Wiadomo dlaczego przepalił się bezpiecznik?
Gdy pali się tak duży bezpiecznik to naprawdę warto przejrzeć instalację. Przewody, jak wszystko, się zużywają a zwłaszcza styki.
Żeby uniknąć pożaru, pomyślał bym o czyszczeniu styków głównych i wymianie podstawowych łączy lub dodaniu równolegle nowych (masa - nadwozie, rama, silnik, komputer oraz duże plusowe - alternator, rozrusznik, świece). Masowe są oczywiście najważniejsze bo zwykle szybciej korodują i fabrycznie są słabe. Po takiej konserwacja zauważam zawsze dużą poprawę.

oRadek LJ73 polift 1991r.


mateuszw_astro
Posty: 45
Rejestracja: 21 paź 2021, 02:37

Re: Wymiana bezpiecznika 80A

Post autor: mateuszw_astro »

Tak, przyczyna została znaleziona :)
Odkręcił się metalowy uchwyt z silnika (od wibracji?) , spadł na szynę dodatnią świec i zrobił zwarcie do masy :) W efekcie przytopił się przekaźnik oraz właśnie wyleciał bezpiecznik. Wszystko naprawione i śmiga teraz. Bezpiecznik udało się "wyskrobać" z przytopionego plastiku, bo nawet zamiennik jest strasznie drogi...

Przy okazji wymieniłem też kabel masowy przykręcany do karoserii obok skrzynki, bo oryginalny praktycznie przegnił. Ale co ciekawe, nawet bez tego kabla wszystko działało, choć był większy spadek napięcia np od świateł.

Awatar użytkownika
oradek
Posty: 805
Rejestracja: 06 lis 2017, 19:46
Auto: Lj73 po 1990

Re: Wymiana bezpiecznika 80A

Post autor: oradek »

Gratuluję udanej diagnostyki i naprawy. Ważne, że działa, chociaż nawet chwilowy brak masy może się dość długo odbijać czkawką na różnych elementach :(
Super, że udało się odzyskać bezpiecznik, chociaż dziwne że się wtopił a nie spalił.

Co do bezpieczników to powtórzę, że radzę uważać. Za dużo czasu i pieniędzy inwestujemy w nasze zabawki, żeby puszczać je z dymem przez drobny błąd.

Kiedyś Rokfor wspominał, że lepsze stare i używane niż zamienniki nowe, ale aż ciężko było mi uwierzyć. Przecież całe życie uczono, że "nowe" zawsze lepsze... Teraz już wiem, że jak Rokfor tak mówi, to tak jest.

Musiałem się przekonać na własnej skórze i teraz już zamiast kupować "zamienniki" wolę kupować używane, stare. Kupiłem sobie kilka skrzynek z bezpiecznikami i przekaźnikami oryginalnymi do swoich aut. Teraz nawet zwykłe, podstawowe bezpieczniki recyklinguję zamiast kupować nowe.

Zamienniki japońskich bezpieczników (japval) są u nas na rynku coraz gorszej jakości. Ogólnie popularne bezpieczniki są coraz słabszej jakości. Nie trzymają żadnych norm. Nasi "przyjaciele" z Chin ładnie kopiują wygląd ale gorzej z funkcjonalnością lub przychodzą do nas części najtańsze - "podróbki". Nie ma nad tym żadnej kontroli niestety. Robi się niebezpiecznie.

Walczyłem jakiś czas z bezpiecznikami 80 i 100A. Nie mogłem naprawić auta bo zamienniki takich jak na zdjęciu bezpieczników japval (chińskie prawdopodobnie) przepalały się, chociaż pomiar wykazywał realny pobór "tylko" 70A maksymalnie. Kupowałem od sprawdzonej firmy. Dużo pracy żeby wyjąć i założyć a żywotność bezpiecznika zerowa i tą samą pracę musiałem wykonywać 3x. Długa historia, ale morał prosty.

Więc z własnego doświadczenia podpowiadam - jeszcze dobre są włoskie (podobno włoskie) bezpieczniki midval na kabel. Są do nich też ładne obudowy i można mocować kable dużo większej średnicy. Jak jest napisane 100A to wytrzymują 100 a nie 50. ObrazekObrazek

oRadek LJ73 polift 1991r.


mateuszw_astro
Posty: 45
Rejestracja: 21 paź 2021, 02:37

Re: Wymiana bezpiecznika 80A

Post autor: mateuszw_astro »

oradek pisze:
01 gru 2021, 02:03
Super, że udało się odzyskać bezpiecznik, chociaż dziwne że się wtopił a nie spalił.
Przejęzyczenie :) Przytopił się przekaźnik i on po "wyskrobaniu" plastiku okazał się w pełni sprawny i pracuje nadal, a bezpiecznik się normalnie przepalił i wymieniłem na nowy. Dałem zamiennik i generalnie nie mam problemów, które opisujesz, kilkadziesiąt startów auta i wytrzymuje. Niemniej dałeś mi do myślenia...

ODPOWIEDZ