TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: kylon »

Powinno się wszystko skalibrować na kompie. Większość wymienia na zasadzie a może się uda a potem dzwoni HELP :mrgreen:

Awatar użytkownika
021CLT
Posty: 205
Rejestracja: 15 cze 2012, 21:34
Auto: Toyota LC120
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: 021CLT »

Nie zgłupiały. Albo jeden z nich jest do wyrzucenia i wtedy zaczynają głupieć, albo trzeba ustawić punkt neutralny "0".
A tak z ciekawości na czym polega komputerowa kalibracja? Bo przecież i tak trzeba mechanicznie- fizycznie przestawić czujnik. Komputer tego nie zrobi?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: kylon »

Mechanicznie jak najbardziej kręcisz sobie łącznikiem dźwigienki ale za pomocą kompa masz opcję sprawdzenia każdego z nich z osobna aby pokazywały poprawne wartości. Przynajmniej takiego bardziej ogarniętego co łyka AHC i TEMS.

mateuszw_astro
Posty: 45
Rejestracja: 21 paź 2021, 02:37

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: mateuszw_astro »

Dobra, naprawione :) Dzięki Panowie za porady.
Okazało się, że przy jednym czujniku w łączniku z przegubami zepsuły się uszczelnienia, przeguby zardzewiały i zablokowały się na amen, a to wszystko doprowadziło do złamania się blachy mocującej czujnik (która i tak była już mocno przerdzewiała). Sam czujnik okazał się sprawny. Kupiłem komplet - blacha, czujnik, łącznik i wymieniłem. Najtrudniejsze z tego wszystkiego było wykręcenie starych śrub, ale po zmaganiach się poddały.
Wartości z czujników odczytałem sobie poprzez OBD iCar2 (który czyta TEMS, ale silnika już nie :) ) i aplikację ELMScan Toyota i ustawiłem mechanicznie tak, żeby w pozycji neutralnej były odpowiednie wartości.

cezarydob
Posty: 23
Rejestracja: 09 paź 2021, 20:29

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: cezarydob »

Ile mniej więcej powinna kosztować wymiana miechów wraz z niezbędnymi wężykami, zaciskami? Chciałbym tak orientacyjnie mieć porównanie.
Jakiej firmy poduszki polecacie jeśli chodzi o zamienniki?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: kylon »

Nie kupuj zamienników bo już się skazujesz na problemy. Parcieją w trybie ekspresowym ;-)

Awatar użytkownika
Man With Camera
Posty: 125
Rejestracja: 12 cze 2020, 21:55
Auto: KDJ120
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: Man With Camera »

Zamiennik zamiennikowi nie równy. Nie kupuj tanich zamienników.

Dostęp do miechów jest na tyle prosty, że można je wymieniać samodzielnie. Dlatego też można sobie pozwolić na nieoryginalne miechy - licząc się nawet z tym, że ewentualna wymiana może nastąpić (aczkolwiek wcale nie musi) częściej niż przy miechach oryginalnych. Do samodzielnej wymiany potrzebne są dwa koziołki, oryginalny lewarek i szczypce z długimi szczękami do wyjęcia/założenia zawleczek mocujących miech. Na YT można bez trudu znaleźć instrukcję jak wymienić miechy (tip: szukaj wymiany w Lexusie GX470 bo technologicznie to jest to samo co w J12 a więcej jest filmów nt Lexusa niż J12).

Nie słyszałem, żeby ktoś zrobił jakieś miarodajne testy porównawcze, które pozwoliłyby jednoznacznie stwierdzić relację ceny do trwałości - tak oryginałów, jak i zamienników, dlatego wszystkie opinie w powyższej kwestii są bardzo subiektywne. Ja uważam, że cena oryginałów jest mocno przeszacowana.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: kylon »

Wymienialiśmy chińskie gównolity uwaga - po 4 miesiącach użytkowania. Oba się rozsypały. Czasoprzestrzeń wymiany - luty 2022. Zakup chińskich przez Klienta na Allegro i wymiana gdzieś tam. Nie jest to jedyny znany nam przypadek.

Awatar użytkownika
Man With Camera
Posty: 125
Rejestracja: 12 cze 2020, 21:55
Auto: KDJ120
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: Man With Camera »

Tanie miechy na Allegro to śmieci oferowane przez Januszy biznesu, którzy kupują najtańsze produkty w Chinach i potem próbują tutaj robić interes życia.

Jeśli już kupować zamienniki, to za kwotę nie mniejszą niż ~800-900 PLN za parę na AliExpress i tylko u sprzedawców z wieloma dobrymi opiniami. Kupiłem
i zamontowałem takie ponad rok temu, używam ich do dziś i póki co nie narzekam. Gdy stawiam auto na koziołkach, to widzę wyraźnie w jakim stanie jest guma tych miechów: przy maksymalnym wysunięciu nie widać żadnych śladów zużycia - żadnych pęknięć, przetarć czy rozwarstwień.

To nie sztuka wywalić dwa razy tyle kasy na oryginały ale znaleźć zamienniki, które są tańsze i jednocześnie nie ustępują jakością oryginałom.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: kylon »

Oczywiście każdy robi jak uważa. Oryginały wytrzymują ponad 15 lat. Na razie piszesz o roku ;-).

Awatar użytkownika
Man With Camera
Posty: 125
Rejestracja: 12 cze 2020, 21:55
Auto: KDJ120
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: Man With Camera »

Sprawdzałeś wszystkie oryginały, że tak kategorycznie wypowiadasz się o ich trwałości? W moim aucie oryginały nie wytrzymały tak długo, jak sugerujesz.

Powtórzę: przy tak łatwym dostępie do montażu miechów i tak dużej różnicy ceny pomiędzy oryginałami i zamiennikami, można sobie pozwolić na test.

Ps. parę postów wyżej, cezarydob wyraźnie pytał o wskazówki przy zakupie zamienników

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: kylon »

Prowadząc serwis od 21 lat, który serwisuje tylko Land Cruisery w ilościach dość sporych (kilka tysięcy samochodów) mam chyba jakąś wiedzę na ten temat ;-). Dodam tylko, że nie szukam tutaj chęci wciśnięcia swoich usług. Mam co robić na wiele miesięcy do przodu a w przypadku renowacji na kilka lat do przodu.

Awatar użytkownika
Man With Camera
Posty: 125
Rejestracja: 12 cze 2020, 21:55
Auto: KDJ120
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: Man With Camera »

Właśnie dlatego nigdy nikomu nie zamontujesz zamiennika, bo z twojego punktu widzenia mniej kłopotu sprawią Ci w warsztacie drogie, oryginalne części. Z tego powodu nie przyjadą do ciebie na wymianę miechów kierowcy, którzy z powodzeniem wymieniają sobie miechy samodzielnie, używając droższych zamienników. Stąd twoja 21 letnia niepodważalna wiedza serwisowa - w kwestii zamienników oryginalnych miechów jest ograniczona.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: kylon »

Zapewne jest tak jak piszesz dlatego często pomagamy takim mechanikom poprawć to co im nie wyszło ;-). Tak jak napisałem. Każdy jest panem swego losu i robi jak uważa. Każda część znajdzie swojego zwolennika. Zamienników montujemy bardzo dużo ale tylko sprawdzonych. Moje podejście jest zgoła inne. Jeździłem terenówką w rajdach, sam je organizowałem a potem na wyprawy. Nic tak nie wkurza jak coś co Ci się rozsypuje daleko od domu. Jeżdżąc od serwisu do serwisu pod domem oczywiście można sobie na to pozwolić ale jak już jedziesz daleko na wyprawę nie koniecznie. Tylko i wyłącznie dlatego stosuję takie a nie inne części. Czy zarobek na drogich oryginałach jest większy? Otóż wcale nie. Mniejsze marże i mniejsza ilość sprzedaży w stosunku do powszechnego gównolitu. Porządne części montowałem od początku mojej styczności z motoryzacją czyli od 35 lat i dobrze na tym wychodzę. Tylko tyle. Forum jest po to aby przedstawiać różne punkty widzenia. Mój jest taki.

Awatar użytkownika
Man With Camera
Posty: 125
Rejestracja: 12 cze 2020, 21:55
Auto: KDJ120
Kontakt:

Re: TEMS - czyli pneumatyczne zawieszenie w J12

Post autor: Man With Camera »

Wbrew pozorom mam bardzo zbliżone do twojego podejście do zamienników, z jedną istotną różnicą: mój budżet jest mniejszy niż twój, co skutkuje większą chęcią szukania tańszych rozwiązań - oczywiście w granicach rozsądku, bezpieczeństwa jazdy i własnych umiejętności serwisowych. Bo mam świadomość wszystkich argumentów, które podnosisz powyżej a propos wymiany części daleko od domu. Nie mam takiego doświadczenia jak Ty, ale mam na tyle wyobraźni, że pewne wydarzenia mogę przewidzieć i próbować ich uniknąć. Z tego właśnie powodu kupiłem np ostatnio oryginalne gumowe osłony przegubów (w tym jedną u Ciebie :wink:), chociaż są siedem razy droższe niż przyzwoite zamienniki. Czy są siedem razy lepsze? Pewnie nie, ale perspektywa uszkodzenia półosi, która może być konsekwencją uszkodzenia słabej manszety - gdzieś daleko na odludziu - jest mało kusząca. No i samodzielna wymiana osłony przegubu w warunkach polowych jest imho dużo trudniejsza, ryzykowna i czasochłonna niż samodzielna wymiana miecha - to jest dla mnie kluczowy argument w decyzji czy brać w danym przypadku oryginał czy zamiennik.

Dyskusja ciekawa, choć trochę odbiegliśmy od oryginalnego tematu - może moderator mógłby wydzielić odrębny wątek odnośnie zamienników?

.

ODPOWIEDZ