Zawieszenie pneumatyczne - zgon

Moderator: luk4s7

gracash
Posty: 23
Rejestracja: 08 sty 2014, 08:56

Zawieszenie pneumatyczne - zgon

Post autor: gracash »

Witajcie,

W dniu wczorajszym doświadczyłem kompletnego braku amortyzacji tylnego zawieszenia. Cytując P. Kononowicza, nic się nie dzieje, tj. sprężarka powietrza nie startuje po uruchomieniu auta, co wiadomo czym skutkuje. Prawdopodobnie oszukuje sam siebie licząc na błachy problem ale zapytam, czy moze to być spowodowane jakimś drobiazgiem, np. bezpiecznik lub podobny problem na sciezce prądowej?

pzdr.
gracash

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18038
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Zawieszenie pneumatyczne - zgon

Post autor: kylon »

Poczytaj forum. Czy każdy nowy musi mieć swój, najswójszy temat o TEMS? Przepraszam za sarkazm ale to wkurza jak się czyta ciągle to samo pytanie od posiadacza J120.

gracash
Posty: 23
Rejestracja: 08 sty 2014, 08:56

Re: Zawieszenie pneumatyczne - zgon

Post autor: gracash »

Wydaje mi się, ze forum przeszukałem dość wnikliwie, ale przypadku całkowitego zaniku działania TEMS'a w jednej chwili nie znalazłem. Czytałem o rożnych niedomaganiach zawieszenia ale o momentalnym zaprzestaniu działania nie znalazłem, dlatego pomyślałem ze możne to być jakiś drobiazg i bez pardonu zadałem pytanie na forum. Skoro piszesz, ze taki przypadek był już opisany, bezzwłocznie wracam do dalszych poszukiwań:)

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18038
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Zawieszenie pneumatyczne - zgon

Post autor: kylon »

Zazwyczaj jest ten sam
- któryś z czujników
- przerdzewiały kompresor
- dziurawy miech
Dwa pierwsze dzieją się nagle :mrgreen:

gracash
Posty: 23
Rejestracja: 08 sty 2014, 08:56

Re: Zawieszenie pneumatyczne - zgon

Post autor: gracash »

Choć diagnoza nie jest pocieszająca, to bardzo serdecznie dziękuję za wskazanie potencjalnych przyczyn awarii. Mam tylko nadzieję, ze przez przejechanie w takim stanie kilkunastu kilometrów nie pogorszyłem i tak juz nieciekawej sytuacji. Jeszcze raz dziękuję za podpowiedz!

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8438
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Zawieszenie pneumatyczne - zgon

Post autor: Rokfor32 »

Bez obaw - padnięty kompresor nie padł bardziej, a dziurawy miech nie przedziurawił sie z drugiej strony (nawet jeśli - to i tak bez różnicy - nie? :mrgreen: ).

Zacznij od kompresora - powinien dawać znaki życia po odpaleniu auta, nawet jak czujniki wysokości zawiasu zdechły (komp sterujący powinien czekać na sygnał z czujnika ciśnienia - a ten jest dosyć "nieśmiertelny"). Kompresor zawsze da się odpalić "na krótko" - to pozwala stwierdzić, czy padł - jak nie, to czy układ jest szczelny. Jeżeli kompresor daje sie odpalić bezpośrednio - a układ nie traci ciśnienia - znaczy że padło sterowanie wysokością zawiasu (czujniki wysokości, kabelki, albo moduł kontrolny).

MaxLux
Klubowicz
Posty: 2890
Rejestracja: 05 kwie 2007, 11:01
Auto: GRJ120
Kontakt:

Re: Zawieszenie pneumatyczne - zgon

Post autor: MaxLux »

Jak rurka powietrzna jest przetarta / przecieta to kompresor sam nie wystartuje - musisz wczesniej zlokalizowac wyciek.

ale z opisu wyglada ze padl ktorys czujnik wysokosci - potencjometr ...

p.s. nie probuj tego reanimowac ani kupowac uzywek bo za chwile ten sam problem bedzie - Kylon ma orginaly w dobrej cenie wiec wymien od razu pare a ewentualnie dobry trzymaj kaos zapas

gracash
Posty: 23
Rejestracja: 08 sty 2014, 08:56

Re: Zawieszenie pneumatyczne - zgon

Post autor: gracash »

Dzięki Panowie za pomoc i diagnozy. Po usunięciu usterki napiszę co dokładnie było przyczyną.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18038
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Zawieszenie pneumatyczne - zgon

Post autor: kylon »

Podpinasz kompa i wszystko wiadomo. Tylko nie każdy ogarnia TEMS.

Awatar użytkownika
021CLT
Posty: 205
Rejestracja: 15 cze 2012, 21:34
Auto: Toyota LC120
Kontakt:

Re: Zawieszenie pneumatyczne - zgon

Post autor: 021CLT »

Witam,

Żeby nie zakładać nowego wątku, bo problem dotyczy TEMS,
Czy ktokolwiek z szanownych kolegów ma jakieś wytyczne odnośnie kalibracji czujników poziomowania tył??
Pytam dlatego ponieważ 3 poziomy wysokości L,N,H muszą mieć jakieś odniesienie. Jako że N- neutral jest jakby wyznacznikiem dla H i L to jak jest wartość N?
Czy regulacja czujników odbywa się poprzez mimośrodowe przesuwanie na mocowaniu--- odpowiem tak. Ale czy znane są jakieś wartości???
Czy regulujemy N do czasu np jak odległość pomiędzy krawędzią górna felgi a nadkolem =33cm.......
A może tak jak pokazuje rdzenny amerykanin z rosyjskim akcentem na youtoobe (toyota sequoya) musimy znać wartość napięcia na poszczególnych poziomach , a napięcie mierzymy miernikiem wpinając w obwód właśnie czujnika wysokości i regulując mocowanie na mimośrodzie???
Czy ktoś zna poprawne wartości nie wiem: napięcia, a może odległości -wysokości, a może jeszcze coś innego??

Awatar użytkownika
staf
Posty: 69
Rejestracja: 18 mar 2015, 16:59
Auto: KDJ120-MY07
Kontakt:

Re: Zawieszenie pneumatyczne - zgon

Post autor: staf »

Walcząc z TEMS założyłem możliwość jazdy na L bez dobijania na drobnych nierównościach. Jako wyznacznik przyjąłem konieczny dystans (~2 cm) między pochwą mostu (półosi) a gumowymi odbojnikami przy zawieszeniu opuszczonym do pozycji L i zatankowanym pod korek zbiornikiem paliwa. Z tego założenia wynikły pozostałe wartości wysokości (N oraz H). Uprzedzając pytania o szczegóły, samą kalibrację zawieszenia zleciłem w ASO. Swoją drogą, więcej na ten temat można przeczytać w instrukcji warsztatowej RM990E.

Awatar użytkownika
021CLT
Posty: 205
Rejestracja: 15 cze 2012, 21:34
Auto: Toyota LC120
Kontakt:

Re: Zawieszenie pneumatyczne - zgon

Post autor: 021CLT »

O właśnie o takie dane mi chodzilo!! Jest konkretna wartość napięcia na poszczególnych poziomach. I nawet pokazali w tym pliku-manualu- jak to zmierzyć ! Dzięki :D :D


Awatar użytkownika
021CLT
Posty: 205
Rejestracja: 15 cze 2012, 21:34
Auto: Toyota LC120
Kontakt:

Re: Zawieszenie pneumatyczne - zgon

Post autor: 021CLT »

Udało się doprowadzić TEMS do stanu używalności.
1.samochod od dawna stał nisko i nierówno. Różnica w tyle pomiędzy lewą i prawą stroną 2,5 cm
2. Sprężarka włączała się co 3min na postoju i wyrównywała nie wiadomo co...
3. Któregoś dnia, ze 3 tygodnie temu, wyjeżdżam rano ,a tył wali jak dziki ogier i siedzi nisko. Nie podnosi się automatycznie i ręcznie.
4. Diagnoza w serwisie- urwany łącznik czujnika poziomowania tył. Najlepiej zamówić całość tzn. Czujnik razem z łącznikiem w aso 1900pln :lol: Na Allegro to samo 980zl., Ale można kupić sam łącznik za 180zl Toyota. Więc zamawiam lewy i prawy.
http://www.fotosik.pl/zdjecie/bc09df1963e56507
5. 3 dniowe zalewanie penetratorem śrub mocujących czujniki
http://www.fotosik.pl/zdjecie/c6a0156d1b4890d4

6.Demontaż czujników, piaskowanie i malowanie blach mocujących za 20zl
http://www.fotosik.pl/zdjecie/6faf651e2fc43a74



7. Montaż wszystkiego do kupy ( rozkrecilem czujniki w srodku- nówka zero rdzy, wilgoci itp)http://www.fotosik.pl/zdjecie/6c9ff5d4173737cd


8. Czyszczenie śrub mocujących i smar miedziany.
9. Mocowanie, montaż.wszystko działa jest miękko i równo. Ale po jakimś czasie samochód opuszcza się na pozycję Low i tak zostaje. Potrzebna kalibracja o której wspominałem i prosiłem o jakieś dane.
Jako że mocowanie łącznika czujnika odbywa się poprzez uchwyt owalny i tam można ustalić pozycję to mocuje na samym dole. Za nisko. Za wysoko. Nierówno. Kalibracja (bez miernika czy kompa)w ASO opuszcza samochód na sam dół znowu wali jak na dzikim koniu.
10. Odłączam obydwa czujniki i sprawdzam wg manualu napięcie pracy na poszczególnych zakresach LNH wyniki bardzo dobre. Obydwa czujniki działają prawidłowo.
11. Ponownie montuje do samochodu i ustawiam poziom Neutralny na wartość 2,53V .Okazuje się że dla jednego czujnika to mocowanie w dolnej części owalnego uchwytu, a dla drugiego to górna końcowa część i jeszcze trzeba trochę podregulowac na łączniku żeby uzyskać wzorcową wartość napięcia. Ramię czujnika ma być w poziomie ale bez jakieś wartośći robimy to na oko. Oczywiście podobno czujniki uśredniają ewentualne rozbieżności, ale jak różnica jest zbyt duża to wariują i opuszczają samochód bez przyczyny.http://www.fotosik.pl/zdjecie/9c730ded1dafb320


12. Nareszcie samochód stoi (różnica 4mm) pomiędzy górną krawędzią felgi a nadkolem z lewej i prawej to żadna różnica. Nie głupieje, nie opuszcza bez przyczyny, nie tłucze, podnosi i opuszcza na rozkaz. :D
Ostatnio zmieniony 08 maja 2017, 20:00 przez 021CLT, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18038
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Zawieszenie pneumatyczne - zgon

Post autor: kylon »

Albo całość z dźwigienką i blachą mocującą za 1048 pln.
http://www.wyprawa4x4.pl/czujnik-zawies ... y-tyl.html

ODPOWIEDZ