Skrzynia A750F + przeniesienie napędu diesel/benzyna

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
andrzejrolnik
Posty: 284
Rejestracja: 28 paź 2021, 21:32
Auto: HDJ80(S), Hilux 2.4TD, UZJ100

Skrzynia A750F + przeniesienie napędu diesel/benzyna

Post autor: andrzejrolnik »

Do rozkminienia są dwie kwestie:

1) czy przedmiotowa skrzynia automatyczna w J100 poliftowej różni się czymś w dieslu i benzynie?
2) jeśli nie ma różnic w przełożeniach skrzyni automatycznej to gdzie jest zmienione przełożenie wyjściowe za skrzynią - w reduktorze czy w dyfrach tył i przód? A może takowa różnica wcale nie występuje?

Nadal posiadam i nie spieszy mi się pozbywać kompletny układ napędowy z LX470 '07, zastanawia mnie czy mogę go wykorzystać w HDJ100 z roczników '04-07.


Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8874
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Skrzynia A750F + przeniesienie napędu diesel/benzyna

Post autor: Rokfor32 »

Skrzynie są takie same (acz trza sie przyglądnąć, czy nie ma jakiego dodatkowego czujnika, ta z lexa). Finalna różnica przełożeń to przekładnie w mostach. Mogą też być różnice we wtyczkach, czy czujniku nastawnika (zespolone złącze, do sygnalizacji przełożenia). Te elementy są współzamienne, między wszystkimi skrzyniami danej serii.

Awatar użytkownika
andrzejrolnik
Posty: 284
Rejestracja: 28 paź 2021, 21:32
Auto: HDJ80(S), Hilux 2.4TD, UZJ100

Re: Skrzynia A750F + przeniesienie napędu diesel/benzyna

Post autor: andrzejrolnik »

Czyli skrzynia A750F+reduktor nie różnią się mechanicznie (a więc i przełożeniem wyjściowym) w HDJ i UZJ
Tak więc trzeba by tylko wymienić atak w dyfrach i można zestaw wykorzystać

A w HDJ z manualem jest ten sam reduktor full time co w automatach (w szczególe przełożeń)?

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8874
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Skrzynia A750F + przeniesienie napędu diesel/benzyna

Post autor: Rokfor32 »

Nie ma żadnych "innych" przełożeń w reduktorach. Nie wiem w ogóle skąd powstał ten mit, że w danym typie skrzyni/reduktora mogą być tego rodzaju zmiany. NIE - NIE MOGĄ. Gdyby były, to podzespół miał by po prostu inne oznaczenie.

Na przykładzie skrzyń manualnych rodziny R1xx

Podstawowa skrzynia to R150. Stosowana od początku produkcji, głównie dla modeli benzynowych . Po '90 pojawiły się duże klekoty z turbo, i też zastosowano skrzynię R15 - ale ponieważ zmieniono przełożenia jedynki i dwójki (te biegi są "krótsze" niż w pierwowzorze) - skrzynia otrzymała inne oznaczenie - czyli R151.

Pojawiła się też wersja sportowa, stosowana w Suprach. W niej są zmienione wszystkie przełożenia oprócz czwórki (bo dla skrzyni trójwałkowej bieg bezpośredni zawsze będzie 1:1) - ta skrzynia ma bardzo długie biegi niskie, oraz wydłużoną piątkę. ma oznaczenie R154

Kolejna modyfikacja to R156 - biegi 1 do 4 ma takie jak R151, ale piątka jest nieco dłuższa.

Ta cała legendarna "zmiana przełożeń" to różnica zwykle o ... jeden ząbek na poszczególnych kołach zębatych. A cała różnica jakościowa to (dla przykładu między R151 a R156) około 200 obrotów silnika przy prędkości 120km/h i piątym biegu.

W przypadku automatów tego typu zmiany (w przekładniach planetarnych) mogły być w skrzyniach seri A43x. Bo jest kila oznaczeń, ale nie ma tego fizycznie potwierdzone.

Natomiast A750 - jest jedna i to wszystko. Podobnie ma się temat z reduktorami w młodszych modelach - nie ma odmian w ramach jednego typu. W J8 jest dodatkowe oznaczenie, ale temat dotyczy dołożonej wiskozy, a nie różnych przełożeń.

Różnice były w reduktorach starszych, takich jak w J4 do J7. Tam występowały faktycznie w sumie dwa przełożenia (1,96 i 2,29) - bez zmiany oznaczenia typu. Ale to też się skończyło w '96 - od czasu jak zniknęła z produkcji wersja LD - zostały już tylko reduktory z przełożeniem 1,96.

A - i dla jasności: WSZYSTKIE reduktory toyoty, nawet jeżeli mają różnice jakieś w przełożeniu redukcyjnym - to przełożenie drogowe zawsze jest 1: 1. ZAWSZE - od J4 do teraz. :wink:

Awatar użytkownika
andrzejrolnik
Posty: 284
Rejestracja: 28 paź 2021, 21:32
Auto: HDJ80(S), Hilux 2.4TD, UZJ100

Re: Skrzynia A750F + przeniesienie napędu diesel/benzyna

Post autor: andrzejrolnik »

To mam już pełną jasność
Dzięki prof Rokfor

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3038
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Skrzynia A750F + przeniesienie napędu diesel/benzyna

Post autor: Jake »

Rokfor32 pisze:
24 lis 2024, 18:08

Na przykładzie skrzyń manualnych rodziny R1xx

Podstawowa skrzynia to R150. Stosowana od początku produkcji, głównie dla modeli benzynowych . Po '90 pojawiły się duże klekoty z turbo, i też zastosowano skrzynię R15 - ale ponieważ zmieniono przełożenia jedynki i dwójki (te biegi są "krótsze" niż w pierwowzorze) - skrzynia otrzymała inne oznaczenie - czyli R151.
Tak, ale nie do konca xD innymi slowy tak, ale to jednak bardziej skomplikowane.
Bo R150f z 3VZ jednak sporo sie rozni od R150f z 5VZ. Dzwon inny, walek wejsciowy inny, ryjek inny, dupka inna... a oznaczenie takie samo. A, inny jest tez wybierak po stronie adaptera:
1634067629928.png
1634067629928.png (305,51 KiB) Przejrzano 528 razy
R150f i R151f zas oprocz przelozen zwykle roznia sie tez dzwonem i dupka (chociaz oczywiscie mozna to sobie dowolnie poprzekladac) R151f ma dupke pod reduktor forward shifter, R150f nie ma takiego feature'a. Roznica wynika z roznej dlugosci 3VZ vs 22R / 1KZ i przesuniecia ukladu napedowego (a wajchy musza nadal trafiac w te sama dziure w podlodze).
Co wiecej, symbol skrzyni nie mowi nam nic o tym do jakiego auta i do jakiego reduktora pasuje skrzynia. Latwo sie tak pomylic nie wiedzac tego wszystkiego chcac kupic skrzynie.
Nie wiem jak jest w automatach, bo nie zglebialem.

4 bieg skrzyni jest zawsze 1:1, "H" reduktora tez jest zawsze 1:1, ale "L" moze byc rozne. W VF1A jest przekladnia planetarna ktora zawsze ma 2.556, ale w RF1A sa kola zebate, fabrycznie 2.276, ale mozna zalozyc dowolne. Na przyklad 4.70 :)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8874
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Skrzynia A750F + przeniesienie napędu diesel/benzyna

Post autor: Rokfor32 »

Mowa była o przełożeniach. To, co pokazałeś na zdjęciach to ewolucja wnętrza skrzyni (ona jest produkowana już ponad 30 lat) - zmiana budowy wodzików, synchronizacji piątego biegu, a w ostatnich wydaniach również synchronizacji biegów 1 do 3. Ale na przełożenia wpływu to nie miało. Tak samo jak długi lub krótki wałek sprzęgła (lub z innym wielowypustem).

Natomiast adaptery - czy to do skrzyni, czy to do reduktora (tylny karter skrzyni) - nie są integralną częścią samej skrzyni. Po to są w wielu wersjach, żeby dało się jeden typ skrzyni zamontować w kilkunastu, jak nie kilkudziesięciu aplikacjach. Ale nadal typ skrzyni pozostaje ten sam, bez znaczenia czy była montowana w hiluxie 2wd, czy w montereyu.

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 3038
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: Skrzynia A750F + przeniesienie napędu diesel/benzyna

Post autor: Jake »

To tak, z przelozeniami akurat w Toyotach jest jasno i klarownie, ale w innych kwestiach az sie w glowie kreci od roznic i niekompatybilnosci :)
W Montereyu te skrzynie byly sygnowane AR-5 i tez mialy sporo roznic, inny walek wejsciowy, inny zdawczy, inny wybierak, wiecej czujnikow, i co ciekawe zalecano lac do nich olej silnikowy 5W30.

ODPOWIEDZ