Problem po wymianie oleju w skrzyni manualnej

Moderator: luk4s7

kisiel
Posty: 64
Rejestracja: 12 wrz 2012, 22:04
Auto: KZJ90
Kontakt:

Problem po wymianie oleju w skrzyni manualnej

Post autor: kisiel »

Witam szanownych kolegow . Potrzebuje pomocy , wymienilem olej w skrzyni biegow w J90 z 2000r przed wymjana skrzynia pracowala bez problemowo zalale mobila 75w90 Gl4 zgodnie z zaleceniami forum. Po przejechaniu kilku kilometrow i rozgrzaniu mam problem z wrzuceniem biegow
2-bardzo ciezko ,
1 - z calej swojej sily dodam ze nie jestem slabeuszem 130kg wagi dwa metry wzrostu.
Pozostale biegi - ciezej jak przed wymjana ale wchodza
Znalazlem w danych castrola ze oni zalecaja castrol ls 75w140
Czy za zadki olej moze byc problemem ?
Sory za brak polskich znakow

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18050
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Problem po wymjanie oleju w skrzyni manualnej

Post autor: kylon »

Od kiedy Castrol LS jest do skrzyni biegów - skrót LS oznacza limited slip i służy to tylnych przekładni z blokadą LSD.

Moim zdaniem przy okazji Ci coś wyszło

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8463
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Problem po wymjanie oleju w skrzyni manualnej

Post autor: Rokfor32 »

Owszem - szczeźnięte synchronizatory :wink:

Tak się dzieje, gdy skrzynia za długo jeździ na starym oleju przypominającym rzadką zupę - ma on słabsze właściwości smarne, ale dzięki temu wykończone synchronizatory jakoś pracują. Jak się zapoda świeżego oleju - to się nagle okazuje, że jednak synchronizatorów praktycznie nie ma ...

Tak ogólnie - im olej bardziej lepki, tym synchronizacja ciężej pracuje. Widać to bardzo dobrze zimą - na zimnym oleju biegi wchodzą znacznie ciężej niż na rozgrzanym.

Wymień te elementy puki reszta skrzyni (przesuwki i kły synchronizacyjne) są jeszcze w możliwym stanie. Później remont nie ma już sensu.

ps. Widziałeś, jak wyglądał stary olej? czy dałeś po prostu na warsztat do wymiany?

Taka sytuacja zdarza się dosyć często przy padających łożyskach - brokat metalowy załatwia pierścienie synchronizacyjne błyskawicznie - ale puki jest on w oleju - zwiększa tarcie i jakoś wszystko działa. Nowy olej z oczywistych przyczyn opiłków nie zawiera ... :wink: Temu ważne jest oblukanie stanu oleju przy wymianie, bo pozwala wychwycić to że skrzynia ma już dosyć, i czas na wymianę łożysk.

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Problem po wymjanie oleju w skrzyni manualnej

Post autor: seburaj »

kisiel pisze: Po przejechaniu kilku kilometrow i rozgrzaniu mam problem z wrzuceniem biegow
2-bardzo ciezko ,
a to ciekawe, ze po przejechaniu kilku kilometorw :roll:
a od razu - po ruszeniu - jest lepiej ?

generalnie na zimnej skrzyni jakos tak biegi cięzej wchodzą, to fakt... co ciekawe, z reguły jest problem z dwójką (w nissanach nawet bardzo), ja zawsze robie tak: odpalam auto, wrzucam N(eutral) i 2-ke na skrzyni, puszczam sprzęgło - i odpalam fajkę :wink:

skrzynia sie w tym czasie "miele", olej sie grzeje, po fajce jest juz znacznie lepiej jechac... zycie jest za piękne aby się spieszyć :mrgreen:

kisiel
Posty: 64
Rejestracja: 12 wrz 2012, 22:04
Auto: KZJ90
Kontakt:

Re: Problem po wymjanie oleju w skrzyni manualnej

Post autor: kisiel »

Olej Castrol ls 75w140 podano mi w serwisie Toyoty na Słowacji gdzie pracuje.
Olej wymieniał mi znajomy mechanik wymieniał komplet reduktor mosty ,w przednim moście olej w stanie słabym pieniący z śladowymi ilościami wody ale pozostałe oleje stan dobry nawet się dziwił po co wymieniam taki dobry olej.
Auto zakupione przed miesiącem w Dani przyjechało na kołach z przyczepa i drugim autem na plecach, wymiana standardowa płyny paski itp.
Autko jak jest zimne sprawuje się idealnie nie wygląda mi to na skrzynie ale ?

kisiel
Posty: 64
Rejestracja: 12 wrz 2012, 22:04
Auto: KZJ90
Kontakt:

Re: Problem po wymjanie oleju w skrzyni manualnej

Post autor: kisiel »

Rokfor32 o jakich łożyskach myślisz auto ma przejechane 260 tys kupione z gospodarstwa rolnego teren widziało ale raczej nie był strasznie katowane.
Musze jeszcze sprawdzić czy na postoju rozgrzany zgaszony ma problemy z wkładaniem biegów , czy to przypadkiem nie sprzęgło.
Jak ktoś z kolegów ma pomysł co to może być proszę o pomoc.

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Problem po wymjanie oleju w skrzyni manualnej

Post autor: seburaj »

moim prywatnym zdaniem objawy nie zgadzaja sie z usterką skrzyni biegów (po wymianie oleju z dobrego na nowy, prawidłowy) - tu raczej po paru kilometrach powinno byc lepiej, a nie gorzej... :roll:

kisiel
Posty: 64
Rejestracja: 12 wrz 2012, 22:04
Auto: KZJ90
Kontakt:

Re: Problem po wymjanie oleju w skrzyni manualnej

Post autor: kisiel »

Zastanawiam się poważnie nad sprzęgłem a wymiana oleju to chyba zbieg okoliczności .
Sprawdzę to po powrocie do domu w sobotę .

kisiel
Posty: 64
Rejestracja: 12 wrz 2012, 22:04
Auto: KZJ90
Kontakt:

Re: Problem po wymjanie oleju w skrzyni manualnej

Post autor: kisiel »

Nie jestem ciekawy ile kosztuje sprzęgło ,ale mam nie odparte wrażenie że , się dowiem.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8463
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Problem po wymjanie oleju w skrzyni manualnej

Post autor: Rokfor32 »

Jeżeli nalałeś olej LS (limited slip) - to nie jest prawidłowy olej do skrzyni. Jest to bardzo zły olej do skrzyni - bo zawiera on dodatki przeciwcierne (zapobiegające zacieraniu się tarczek układu lsd). Ale w skrzyni te dodatki "zapobiegają" działaniu synchronizatorów ... :mrgreen:

Wylej, wypłókaj skrzynię (zwykłym olejem, jakimś tanim - wlej, rozgrzej dobrze skrzynkę, wylej), a potem nalej prawidłowy. Ja leję oleje klasy GL5 (w czasie kiedy J9 wchodziło na rynek tych olejów po prostu nie było, gl4 było "najwyższą półką"), lepkość 75W90. po pewnym czasie powino wrucić wszystko do normy, jak się te dodatki LS zetrą.

kisiel
Posty: 64
Rejestracja: 12 wrz 2012, 22:04
Auto: KZJ90
Kontakt:

Re: Problem po wymjanie oleju w skrzyni manualnej

Post autor: kisiel »

Rokfor32 zalałem olejem 75w90 i wystąpiły problemy , wiec sprawdziłem w najbliższym dostępnym serwisie Toyoty na Słowacji gdzie pracuje a tam miejscowy orzeł powiedział ze to zły olej i oni dają 75w140 znalazłem odpowiednik castrol ls i zapytałem czy może wymienić na taki , bo problemy po rozgrzaniu występują na zimnym jest ok.
Ale teraz się zastanawiam czy to nie sprzęgło a awaria nie pokryła się z wymiana oleju.

Rafi
Posty: 897
Rejestracja: 17 cze 2009, 15:49
Auto: VZJ90, KDJ120
Kontakt:

Re: Problem po wymjanie oleju w skrzyni manualnej

Post autor: Rafi »

Tak czy siak zmień olej w skrzyni, powinien być 75W-90. A jak oni "taki dają" to ich omijaj szerokim łukiem :shock:

kisiel
Posty: 64
Rejestracja: 12 wrz 2012, 22:04
Auto: KZJ90
Kontakt:

Re: Problem po wymjanie oleju w skrzyni manualnej

Post autor: kisiel »

Rafi skrzynia jest zalana 75w90 i po wymianie na ten olej wystąpiły problemy ze zmianą biegów na rozgrzanym silniku. :(

kisiel
Posty: 64
Rejestracja: 12 wrz 2012, 22:04
Auto: KZJ90
Kontakt:

Re: Problem po wymjanie oleju w skrzyni manualnej

Post autor: kisiel »

Kombinowałem sobie , że jak na rozgrzanym to olej jest za rzadki i myślałem o tym co powiedziano mi w serwisie Toyoty na Słowacji ze oni dają 75w140 :shock:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8463
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Problem po wymjanie oleju w skrzyni manualnej

Post autor: Rokfor32 »

Bo to bardzo dobry olej (pełny syntetyk) - na kraje z ciepłym klimatem. Ale do skrzyni nie może mieć dodatków LS.

A problem ze sprzęgłem - faktycznie może być. Ale nie z tarczą czy dociskiem, a pompą. Zdarza się w tym modelu, mniej więcej przy takich przebiegach jak podałeś, przy jeździe typu miejskiego. W pompie pojawiają się przecieki wewnętrzne, i nie trzyma ciśnienia jak trzeba.

Sprzęgło stosowane w LC (mam na myśli cały system) pracuje w taki dosyć charakterystyczny sposób - jak jest sprawne - że siła potrzebna do wysprzęglania spada po naciśnięciu pedału tak o 2/3 skoku. Da sie to wyczuć w każdym razie. Jeżeli tego nie ma, to oznacza zapowietrzenie, całkiem skończoną tarczę, albo właśnie zużytą pompę.

ODPOWIEDZ