podłączenie przycisku przeciwmgielnych

Moderator: luk4s7

lipek
Posty: 62
Rejestracja: 18 sie 2020, 14:00
Auto: KZJ95 3.0D automat

podłączenie przycisku przeciwmgielnych

Post autor: lipek »

Cześć,
zamierzam dorobić sobie dodatkowe oświetlenie i do włączenia (przekaźnikiem) użyć oryginalnego przycisku od świateł przeciwmgielnych (oczywiście dodatkowego).
Niestety okazało się że ten przycisk ma 7 kabelków i mimo pomiarów w oryginalnej kostce, a także schematów nie jestem w stanie dobrze go podłączyć (na stole).
Miałem nadzieję, że doprowadzę jakoś do niego + i - i po naciśnięciu przycisku na jakimś kolejnym pojawi się + którym wysteruję przekaźnik do nowych świateł.
Kombinowałem w różne strony i niestety nie udało mi się tego zrobić. Czy ktoś może mi pomóc zrozumieć ze schematów który kabelek jest do czego?
Będę wdzięczny za każdą wskazówkę
Dzięki
IMG_20211102_001655.jpg
IMG_20211102_001655.jpg (92,76 KiB) Przejrzano 1323 razy
wnętrze przycisku - oznaczenie pinów od strony płytki
Screenshot 2021-11-02 at 08.38.46.png
Screenshot 2021-11-02 at 08.38.46.png (70,65 KiB) Przejrzano 1323 razy
dla pinów 1 3 4 5 7
Screenshot 2021-11-02 at 08.42.52.png
Screenshot 2021-11-02 at 08.42.52.png (35,6 KiB) Przejrzano 1323 razy
dla pinów 2 8

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: podłączenie przycisku przeciwmgielnych

Post autor: stachu_l »

Ten drugi schemat - styki (2) i (8) to podświetlenie klawisza abyś go po ciemku widział - możesz podłączyć do podświetlenia pozostałych (czyli np do 2 i 8 obecnych przeciwmgielnych).
Na B (3) musisz dać + zasilania (zależnie jak potrzebujesz - przed lub po kluczyku) a na E (7) masa.
Światło przeciwmgielne włączy się tylko jak masz włączone inne światła (drogowe, mijania) i w tym celu dostaje sygnał HR (styk 4) z przekaźnika przednich świateł. Tu chyba musisz podać +12V - jak możesz to zmierz jak to jest na przeciwmgielnych. Czasem aktywna jest masa (zewrzeć do masy aby zapalić) ale raczej będzie to +.

Wyjście na obciążenie jest z pinu L (1) i oryginalnie jest tam lampa bez przekaźnika ale tylna lampa to 21W (+ ewentualnie 21W przyczepy jak przyczepa nie wyłącza lampy w samochodzie). Jak trzeba więcej to tu podłączamy przekaźnik.

Nie mogę rozczytać gdzie idzie LH (5) ale wygląda na jakąś dodatkowa sygnalizacje o włączeniu - chyba można zostawić niepodłączone.

lipek
Posty: 62
Rejestracja: 18 sie 2020, 14:00
Auto: KZJ95 3.0D automat

Re: podłączenie przycisku przeciwmgielnych

Post autor: lipek »

Dzięki za szybką i precyzyjną odpowiedź.
Właśnie w ten sposób mniej więcej kombinowałem z tym podłączeniem.
Reasumując: 3 i 4 dostaje + a 7 -. Po wciśnięciu na 1 powinien się pojawić +.
to jeszcze mam dwa pytania:
czy wiesz skąd najwygodniej wziąć + w okolicach kierownicy? chyba lepiej zrobić go po kluczyku tak jak inne światła (żeby jednak ten kluczyk rozłączał)
i czy wiesz skąd wziąć (albo jak się nazywają) żaróweczki do przycisków (te na piny 2 i 8) bo ta co mam to nie działa (nawet na krótko podpięta pod 12v)

lipek
Posty: 62
Rejestracja: 18 sie 2020, 14:00
Auto: KZJ95 3.0D automat

Re: podłączenie przycisku przeciwmgielnych

Post autor: lipek »

Ostatnie pytanie nieaktualne - w pewnym serwisie aukcyjnym jest pełno tego i z oprawkami i bez. Dla potomnych: żarówka t3 12v

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: podłączenie przycisku przeciwmgielnych

Post autor: stachu_l »

Niestety nie wiem praktycznie (w sensie wtyczka numer pin kolor kabla) gdzie to jest - u siebie szukam kabli jak cos nie działa w rejonie kierownicy na razie działa a do tego mam LC120 więc pewno są różnice.
W LC120 są takie napięcia ACC i IGN. Pierwsze pojawia się zanim włączysz zapłon - wtedy gra radio, pracuje nawigacja, gniazda zapalniczki i rożne inne. Druga pozycja pojawia się jak przekręcisz kluczyk w pozycje zapłon, wtedy działa już wszystko. ACC ma taką przypadłość, że znika na czas pracy rozrusznika. Generalnie te napięcia występują czasem w kilku odsłonach - np ING i IGN2 mają oddzielne styki w stacyjce i oddzielne bezpieczniki.
Tak więc gdzieś przy stacyjce tych napięć można oczekiwać ale niektóre trafiają ze stacyjki na przekaźnik aby nie wypalać styków w stacyjce zbyt wysokim obciążeniem. W takim wypadku nie powinno się ich używać do zasilania tylko pociągnąć kable od tego przekaźnika albo poszukać gdzie to trafia w skrzynce bezpieczników w kabinie.
Schematu J9 nie mam więc trudno mi powiedzieć jak to jest zrobione dokładnie. Z drugiej strony na schemacie są podane numery styków na złączach i kolory przewodów więc może uda się zlokalizować

lipek
Posty: 62
Rejestracja: 18 sie 2020, 14:00
Auto: KZJ95 3.0D automat

Re: podłączenie przycisku przeciwmgielnych

Post autor: lipek »

Dzięki jeszcze raz za dzielenie się wiedzą.
Pomierzyłem piny w kostce w samochodzie (z przyciskiem i bez). Faktycznie 2,3 i 4 mają plus a 7,8 minus. na 1 pojawia się + po wciśnięciu przycisku i utrzymuje się do czasu aż nie wcisnę jeszcze (słychać trzask stycznika). Na kabelku 5 jest napięcie ok 1v. Niestety dalej nie udało mi się odtworzyć działania na stole - mimo podawania + na 2 3 4 i - na 7 8 nie chce działać przycisk (na 1 jest wręcz ujemne napięcie ok -0,5v). Co ciekawe na 5 pojawia się +12. Może on jednak jest istotny (mimo iż na schemacie jest zaznaczony jako wyjście).
Przycisk, włożony w oryginalne miejsce działa i wszystko ok. Będę szukał dalej bo jakoś to musi się przecież dać podłączyć na stole

lipek
Posty: 62
Rejestracja: 18 sie 2020, 14:00
Auto: KZJ95 3.0D automat

Re: podłączenie przycisku przeciwmgielnych

Post autor: lipek »

Odświeżam temat bo dalej mam problem z podłączeniem tego przycisku na stole (więc nie wiem jak go podłączyć w samochodzie).
Daję na kabelki 2 3 4 +12v a na 7 i 8 -
Powoduje to zapalenie lampki w przycisku (kabelki 2 i 8 zgodnie ze schematem).
Niestety wciśniecie przycisku nie powoduje przeskoku stycznika i nie pojawia się + na kabelku 1.
Co ciekawe po dotknięciu nawet na krótko 1 do + następuje przeskok stycznika i stoi w tej pozycji (i wtedy na 1 jest cały czas +12v), ale przecież to nie to powinno wyzwalać tylko przycisk.
znalazłem schemat z miejscem gdzie dochodzą kabelki 4 i 5, ale to nie wygląda na jakoś bardzo istotne (i tez próbowałem podłączyć i + i - do 5 ale bez zmian).
Wszelkie pomysły mile widziane :)
Screenshot 2022-01-27 at 00.22.42.png
Screenshot 2022-01-27 at 00.22.42.png (84,22 KiB) Przejrzano 1055 razy

stachu_l
Posty: 416
Rejestracja: 08 sie 2017, 15:54
Auto: KDJ120 AT
Kontakt:

Re: podłączenie przycisku przeciwmgielnych

Post autor: stachu_l »

lipek pisze:
27 sty 2022, 23:50
znalazłem schemat z miejscem gdzie dochodzą kabelki 4 i 5, ale to nie wygląda na jakoś bardzo istotne
I bardo dobrze bo ten schemat jest istotny - oba miejsca są połączone i są sterowane masą. Ja się zasugerowałem, że sygnał włączenia świateł to będzie +12 ale z tego dodatkowego schematu wynika, że tak nie jest.
Trzeba 4 i 5 połączyć na masę (-). Może wystarczy 4 bo na 5 na masie nie reagowało jak piszesz. Podłączyłbym oba.

lipek
Posty: 62
Rejestracja: 18 sie 2020, 14:00
Auto: KZJ95 3.0D automat

Re: podłączenie przycisku przeciwmgielnych

Post autor: lipek »

Dzięki wielkie stachu!!!
Masz u mnie piwo przy jakiejś okazji :)
Faktycznie teraz działa. Co ciekawe + od podświetlenia (czyli kabelek 2) też musi być podłączony bo inaczej nie działa.
Czyli reasumując:
Kabelek 2,3 do +12 4,5,7/8 do masy (-) (7 z 8 są wewnętrznie połączone więc nie ma znaczenia czy jeden czy oba) i wtedy po wciśnięciu przycisku na 1 pojawia się +12

ODPOWIEDZ