Reduktor w położeniu Neutralnym
Moderator: luk4s7
Re: Reduktor w położeniu Neutralnym
A moze ktorys z kolegow zrobi probe i pchnie manualnego kzj-ta z wrzuconym 1 biegiem i reduktorem w pozycji N ; ja swojego automata pcham nawet jak jest D wrzucone
Re: Reduktor w położeniu Neutralnym
BTW, ostatnio byłem w ASO i dowiedziałem się, że częstą przyczyną awarii LC są ... przesunięte lewarki reduktora do pozycji N.
Właściciele, nie mogąc jechać wzywają lawetę i za kilkaset złotych przywożą terenówkę do serwisu
Właściciele, nie mogąc jechać wzywają lawetę i za kilkaset złotych przywożą terenówkę do serwisu
Re: Reduktor w położeniu Neutralnym
no 5 biegow do przodu 1 do tyłu na skrzyni biegow plus 4 polozenia na reduktorze -to rzeczywiscie za duzo -mozna sie pogubic
Re: Reduktor w położeniu Neutralnym
Z doświadczenia: w starej Camry (reduktora tam nie ma oczywista) miałem kiedyś awarię automatu. Sprzęt był dowieziony do serwisu na lawecie, ale przy okazji naprawy (sprzęgło hydrokinetyczne) dowiedziałem się, że akurat Camry można holować na niezbyt długich odcinkach z prędkością do 40 km/h pod jednym warunkiem: silnik musi być włączony, żeby cały czas działało smarowanie skrzyni.
Specjaliści piszą:
"Możliwość holowania samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest bardzo ograniczona.Praktycznie każdy z producentów skrzyni biegów lub samochodu wyposażonego w taką skrzynię,jeżeli przewiduje możliwość holowania ,podaje inne warunki. Dla wielu modeli skrzyń nowej generacji producenci dla bezpieczeństwa wykluczają całkowicie możliwość holowania samochodu.Całkowite wykluczenie możliwości holowania ma uchronić przed powiększeniem uszkodzeń w skrzyni biegów - w przypadku konieczności holowania z powodu uszkodzenia skrzyni,oraz przed powstaniem uszkodzeń w skrzyni - w przypadku innej przyczyny , dla której chcemy holować samochód.Przykładowo może być to uszkodzenie silnika.
W przypadku intensywnego wycieku oleju ze skrzyni biegów posiadacz samochodu w żadnym wypadku nie powinien decydować się na holowanie.Podczas holowania na elementy wykonawcze skrzyni przenoszony jest napęd od kół sprzężonych ze skrzynią.
Dodatkowo,jeżeli pracuje silnik napędzana jest pompa olejowa skrzyni.Praca pompy olejowej bez oleju spowoduje jej zniszczenie.Sprzęgło hydrokinetyczne (konwertor) jest zamontowane szyjką od strony skrzyni w panewce promieniowej usytuowanej w koszu konwertora lub w obudowie pompy olejowej.
Sprzęgło to obraca się z prędkością obrotową silnika. Brak oleju w skrzyni spowoduje zniszczenie panewki.Może również spowodować zniszczenie szyjki sprzęgła , a tym samym konieczność wymiany tego sprzęgła.
Układ smarowania panewek i łożysk promieniowych oraz oporowych wewnątrz skrzyni jest układem ciśnieniowym.Podczas holowania kiedy elementy wykonawcze skrzyni są napędzane od kół samochodu brak oleju w skrzyni może spowodować zniszczenie panewek oraz zestawów planetarnych.
Jeżeli skrzynia jest sprawna ,a nastąpiło uszkodzenie silnika również nie należy decydować się na holowanie samochodu.Mimo,że w skrzyni znajduje się olej przy braku pracy silnika nie pracuje również pompa olejowa skrzyni biegów.W związku z tym obracające się od kół napędzanych elementy skrzyni nie są w sposób prawidłowy smarowane.Brak prawidłowego smarowania jeżeli nie zniszczy,to na pewno spowoduje nadmierne zużycie niektórych elementów wewnętrznych.
Inne niedomagania skrzyni wykluczające holowanie samochodu.
1.Po włączeniu w pozycję "P" dźwigni zmiany biegów silnik się dławi i przestaje pracować.
2.W pozycji "N" dźwigni zmiany biegów samochód toczy się do przodu lub do tyłu.
Jeżeli nie wystąpiły wyżej opisane objawy i decydujemy się na holowanie samochodu ze sprawnym silnikiem ale uszkodzoną skrzynią,należy bezwzględnie przestrzegać następujących zasad:
-jeżeli skrzynia posiada miarkę oleju - zgasić silnik i skontrolować stan oleju.Poziom powinien być wyższy od maksymalnego.Następnie należy uruchomić silnik i sprawdzić ponownie stan oleju.Poziom oleju powinien się obniżyć i mieścić się w granicach podziałki.Czynność ta
pozwala sprawdzić czy układ pompy olejowej nie uległ uszkodzeniu.Jeżeli poziom oleju na uruchomionym silniku nie zmienił się nie należy samochodu holować.
-samochód holujemy w pozycji "N" dźwigni zmiany biegów z uruchomionym silnikiem.
Prędkość holowanego pojazdu
nie powinna przekraczać połowy maksymalnej prędkości samochodu
na pierwszym biegu,a odległość nie powinna być
większa niż maksymalna wartość tej prędkości.
Należy mieć na uwadze,że mimo zachowania w/w uwarunkowań mogą w wyniku holowania nastąpić dodatkowe uszkodzenia skrzyni biegów.
Dlatego też najlepszym rozwiązaniem w przypadku awarii silnika lub skrzyni jest skorzystanie z usług przewoźnika.
Specjaliści piszą:
"Możliwość holowania samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest bardzo ograniczona.Praktycznie każdy z producentów skrzyni biegów lub samochodu wyposażonego w taką skrzynię,jeżeli przewiduje możliwość holowania ,podaje inne warunki. Dla wielu modeli skrzyń nowej generacji producenci dla bezpieczeństwa wykluczają całkowicie możliwość holowania samochodu.Całkowite wykluczenie możliwości holowania ma uchronić przed powiększeniem uszkodzeń w skrzyni biegów - w przypadku konieczności holowania z powodu uszkodzenia skrzyni,oraz przed powstaniem uszkodzeń w skrzyni - w przypadku innej przyczyny , dla której chcemy holować samochód.Przykładowo może być to uszkodzenie silnika.
W przypadku intensywnego wycieku oleju ze skrzyni biegów posiadacz samochodu w żadnym wypadku nie powinien decydować się na holowanie.Podczas holowania na elementy wykonawcze skrzyni przenoszony jest napęd od kół sprzężonych ze skrzynią.
Dodatkowo,jeżeli pracuje silnik napędzana jest pompa olejowa skrzyni.Praca pompy olejowej bez oleju spowoduje jej zniszczenie.Sprzęgło hydrokinetyczne (konwertor) jest zamontowane szyjką od strony skrzyni w panewce promieniowej usytuowanej w koszu konwertora lub w obudowie pompy olejowej.
Sprzęgło to obraca się z prędkością obrotową silnika. Brak oleju w skrzyni spowoduje zniszczenie panewki.Może również spowodować zniszczenie szyjki sprzęgła , a tym samym konieczność wymiany tego sprzęgła.
Układ smarowania panewek i łożysk promieniowych oraz oporowych wewnątrz skrzyni jest układem ciśnieniowym.Podczas holowania kiedy elementy wykonawcze skrzyni są napędzane od kół samochodu brak oleju w skrzyni może spowodować zniszczenie panewek oraz zestawów planetarnych.
Jeżeli skrzynia jest sprawna ,a nastąpiło uszkodzenie silnika również nie należy decydować się na holowanie samochodu.Mimo,że w skrzyni znajduje się olej przy braku pracy silnika nie pracuje również pompa olejowa skrzyni biegów.W związku z tym obracające się od kół napędzanych elementy skrzyni nie są w sposób prawidłowy smarowane.Brak prawidłowego smarowania jeżeli nie zniszczy,to na pewno spowoduje nadmierne zużycie niektórych elementów wewnętrznych.
Inne niedomagania skrzyni wykluczające holowanie samochodu.
1.Po włączeniu w pozycję "P" dźwigni zmiany biegów silnik się dławi i przestaje pracować.
2.W pozycji "N" dźwigni zmiany biegów samochód toczy się do przodu lub do tyłu.
Jeżeli nie wystąpiły wyżej opisane objawy i decydujemy się na holowanie samochodu ze sprawnym silnikiem ale uszkodzoną skrzynią,należy bezwzględnie przestrzegać następujących zasad:
-jeżeli skrzynia posiada miarkę oleju - zgasić silnik i skontrolować stan oleju.Poziom powinien być wyższy od maksymalnego.Następnie należy uruchomić silnik i sprawdzić ponownie stan oleju.Poziom oleju powinien się obniżyć i mieścić się w granicach podziałki.Czynność ta
pozwala sprawdzić czy układ pompy olejowej nie uległ uszkodzeniu.Jeżeli poziom oleju na uruchomionym silniku nie zmienił się nie należy samochodu holować.
-samochód holujemy w pozycji "N" dźwigni zmiany biegów z uruchomionym silnikiem.
Prędkość holowanego pojazdu
nie powinna przekraczać połowy maksymalnej prędkości samochodu
na pierwszym biegu,a odległość nie powinna być
większa niż maksymalna wartość tej prędkości.
Należy mieć na uwadze,że mimo zachowania w/w uwarunkowań mogą w wyniku holowania nastąpić dodatkowe uszkodzenia skrzyni biegów.
Dlatego też najlepszym rozwiązaniem w przypadku awarii silnika lub skrzyni jest skorzystanie z usług przewoźnika.
Re: Reduktor w położeniu Neutralnym
te zasady tyczą się aut osobowych, głowy za to nie dam [bo ją lubię ] ale w terenówce po rozłączeniu reduktora skrzynia w ogóle nie pracuje, nawet wałek zdawczy do reduktora, natomiast reduktor ma osobny olej, przynajmniej u mnie. Do reduktora oba wały wychodzą mniej więcej na wysokości poziomu oleju tak że wydaje mi się, że można ciągnąć terenówkę na N bez dalszych kroków: włączenie silnika, skrzynia na N etc.
Ja swoją kilka razy ciągnąłem na dystansach powyżej 100km, z wyłączonym silnikiem i nie było problemu, chyba że miałem szczęście.
W sumie jak się nad tym zastanowić to terenówka powinna być przystosowana do ciągnięcia na długich dystansach z uszkodzonym silnikiem bo są takie miejsca na ziemi, w których o lawetach można tylko pomarzyć np. w Afryce a tam nasze Toyki są najpopularniejsze
Ja swoją kilka razy ciągnąłem na dystansach powyżej 100km, z wyłączonym silnikiem i nie było problemu, chyba że miałem szczęście.
W sumie jak się nad tym zastanowić to terenówka powinna być przystosowana do ciągnięcia na długich dystansach z uszkodzonym silnikiem bo są takie miejsca na ziemi, w których o lawetach można tylko pomarzyć np. w Afryce a tam nasze Toyki są najpopularniejsze
Re: Reduktor w położeniu Neutralnym
Dokładnie to co przytoczył hr jest ze strony automat.pl i tyczy się auta osobowego.
Co do terenówek to z tego co ja się doczytałem to praktycznie każda firma ma inaczej realizowany reduktor, w przypadku toyot też jest kilka wersji.
Możesz Adam napisać co na ten tema pisze instrukcja obsługi od twojego modelu?
Co do terenówek to z tego co ja się doczytałem to praktycznie każda firma ma inaczej realizowany reduktor, w przypadku toyot też jest kilka wersji.
Możesz Adam napisać co na ten tema pisze instrukcja obsługi od twojego modelu?
Re: Reduktor w położeniu Neutralnym
W zasadzie to cała dyskusja sprowadza się do tego, czy jeśli reduktor ustawiony jest w pozycję N, to czy od kół np. w trakcie holowania może zostać przekazany napęd do skrzyni biegów ( moim zdaniem nie ). Ja u siebie sprawdziłem ( co prawda skrzynia manualna ) ale jak reduktor ustawię na N to mogę mieć skrzynię na dowolnym biegu, a i tak mogę holować.
To kto zrobi teścik ze skrzynią automatyczną.
To kto zrobi teścik ze skrzynią automatyczną.
Re: Reduktor w położeniu Neutralnym
U mnie instrukcja zaleca po pierwsze skorzystanie z transportu ASO - to oczywiste.
Po drugie [nazywają to holowaniem awaryjnym ]:
- reduktor na N
- skrzynia na N
nie ma żadnych innych zaleceń, silnik może być wyłączony z tym, że oczywista nie działają wspomagania.
Faktycznie lepiej dodatkowo wrzucić N na skrzyni bo jak "przypadkowo" wskoczyłoby L lub H na rozdzielaczu a skrzynia byłaby na P to nie wyobrażam sobie sieczki jaka powstanie.
Sprawdziłem dziś - jak reduktor jest na N a skrzynia zablokowana autko toczy się swobodnie czyli cały napęd jest rozpięty.
Po drugie [nazywają to holowaniem awaryjnym ]:
- reduktor na N
- skrzynia na N
nie ma żadnych innych zaleceń, silnik może być wyłączony z tym, że oczywista nie działają wspomagania.
Faktycznie lepiej dodatkowo wrzucić N na skrzyni bo jak "przypadkowo" wskoczyłoby L lub H na rozdzielaczu a skrzynia byłaby na P to nie wyobrażam sobie sieczki jaka powstanie.
Sprawdziłem dziś - jak reduktor jest na N a skrzynia zablokowana autko toczy się swobodnie czyli cały napęd jest rozpięty.
Re: Reduktor w położeniu Neutralnym
To że napęd jest rozpięty ustaliliśmy w drugim poście, kwestia co pracuje i co jest pod obciążeniem. Np. jeśli skrzynia jest w N i reduktor w N a pracuje silnik to czy pracuje pompa od ASB i np sprzęgło wtedy te elementy działają bez obciążenia (do czego nie są przystosowane) lub czy elementy które są napędzane przez koła ( o ile takie są) nie poruszają się właśnie bez obciążenia i właściwego smarowania.
Re: Reduktor w położeniu Neutralnym
No to biorąc jako absolutną wyrocznię zalecenia producenta, to tak jak napisałem można holując auto mieć silnik włączony [lub wył], zawsze z 2xN - czyli pompa i ew. inne elementy mogą pracować bez obciążenia z włączonym silnikiem.
Wydaje mi się, że bardziej wiarygodnej informacji nie uzyskamy.
Z innej beczki - wyobraź sobie, że jesteś w kraju, gdzie do serwisu jest 200km, nie masz większego pojęcia o budowie auta [większość nawet zawodowych kierowców w Afryce czy Płd Ameryce], silnik masz sprawny [czyli możesz używać wspomagań] i musisz odholować auto do naprawy, czy normalnym odruchem byłoby holowanie z wyłączonym silnikiem wręcz odwrotnie a - Toyka tworzy auta dla ludzi, wiedząc o tym, że instrukcja ginie po 3 latach a Landami jeździ się po 30 i mniej świadomy kierowca zawsze ułatwi sobie życie a ostatecznie .. "klient musi być zadowolony i mieć poczucie, że ma niezawodny i przemyślany samochód".
Wydaje mi się, że bardziej wiarygodnej informacji nie uzyskamy.
Z innej beczki - wyobraź sobie, że jesteś w kraju, gdzie do serwisu jest 200km, nie masz większego pojęcia o budowie auta [większość nawet zawodowych kierowców w Afryce czy Płd Ameryce], silnik masz sprawny [czyli możesz używać wspomagań] i musisz odholować auto do naprawy, czy normalnym odruchem byłoby holowanie z wyłączonym silnikiem wręcz odwrotnie a - Toyka tworzy auta dla ludzi, wiedząc o tym, że instrukcja ginie po 3 latach a Landami jeździ się po 30 i mniej świadomy kierowca zawsze ułatwi sobie życie a ostatecznie .. "klient musi być zadowolony i mieć poczucie, że ma niezawodny i przemyślany samochód".
Re: Reduktor w położeniu Neutralnym
Tak to sobie wyobrażam jako klienta,
a jako toyota a niech ciągnie wraka 200km jak dociągnie to mu wymienimy skrzynię, reduktor i co tam trzeba będzie za duże $$$ w końcu stać go na toyote za grube $$$
Dzięki chodziło mi o to co jest w j12 w instrukcji.
a jako toyota a niech ciągnie wraka 200km jak dociągnie to mu wymienimy skrzynię, reduktor i co tam trzeba będzie za duże $$$ w końcu stać go na toyote za grube $$$
Dzięki chodziło mi o to co jest w j12 w instrukcji.
Re: Reduktor w położeniu Neutralnym
Kiedyś zrobiłem mały eksperyment i zostawiłem reduktor w pozycji N i większość moich znajomych nie wiele mających wspólnego z 4x4 nie potrafiła odjechać samochodem, myśląc że mam mega zabezpieczenie przed kradzieżą . Od tamtej pory często tak zostawiam samochód , przynajmniej przed totalnymi amatorami jest to jakieś zabezpieczenie
Re: Reduktor w położeniu Neutralnym
Moja instrukcja obsługi dotyczaca holowania awaryjnego nakazuje:dzwignie automatycznej skrzyni biegow ustawic w pozycji N oraz zwolnic blokade miedzyosiowego mechanizmu roznicowego (moze to oznaczac ustawienie dźwigni reduktora zarowno w pozycji H jak i w pozycji N )
co do skrzyni rozdzielczej-instrukcja obslugi mowi iż jest ona wypełniona olejem przekładniowym API GL4 lub GL5 o lepkosci SAE 75W-90 .Ilosc oleju 1,2 litra.
W skrzyni automatycznej jest olej Dexron czyli wynika z tego iz skrzynia rozdzielcza ma swoj wlasny układ smarowania
co do skrzyni rozdzielczej-instrukcja obslugi mowi iż jest ona wypełniona olejem przekładniowym API GL4 lub GL5 o lepkosci SAE 75W-90 .Ilosc oleju 1,2 litra.
W skrzyni automatycznej jest olej Dexron czyli wynika z tego iz skrzynia rozdzielcza ma swoj wlasny układ smarowania
Re: Reduktor w położeniu Neutralnym
uboot o prędkości coś jest?
Tak reduktor i asb mają inny olej, ale ich pompy napędzane są silnikiem auta.
Tak reduktor i asb mają inny olej, ale ich pompy napędzane są silnikiem auta.
Re: Reduktor w położeniu Neutralnym
wedlug instrukcji obslugi nalezy:holować na małe odległości,po twardej drodze ,z niewielką predkoscią