oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
emilio
Posty: 185
Rejestracja: 21 kwie 2008, 19:03
Auto: KZJ95
GDJ150
Kontakt:

Re: oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Post autor: emilio »

BTW

Temat "grzania" sie automatu byl opisywany, sam mialem problem wchodzil w tryb awaryjny dlugie podjazdy wlasnie,
przerobilem wymiane chlodnicy i filtra skrzyni na nowe i na razie spokoj pracuje bez zastrzezen
Najrozsadniej wymienic co kilka lat chlodnice i nie kombinowac

cotopaxi
Posty: 58
Rejestracja: 10 kwie 2014, 22:56
Auto: J95
Kontakt:

Re: oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Post autor: cotopaxi »

Najpierw zapala sie kontrolka i jak probujesz jechac dalej zaczyna wywalac olej ze skrzyni odpowietrznikiem. Olej rozchlapywany jest po calym podwoziu i po zachlapaniu wydechu zaczyna sie zadyma ktora moze zakonczyc sie pożarem. Przy mocno rozgrzanym oleju zmiany biegów przebiegaja mniej płynnie to sie da z czasem wyczuc. Mysle ze termometr oleju+dodatkowa chlodnica to dobry pomysl.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Post autor: Rokfor32 »

Nie zapominaj jednak - że wymiennik w chłodnicy głównej to nie tylko do chłodzenia jest - to również podgrzewa olej - jeżeli jest za zimny :wink:

Jak chcesz ominać ten element - to nie tak na żywca, sama chłodnica dodatkowwa - a wpięta na termostacie. Tak mają to rozwiązane niektóre amerykańce (te które nie maja wymiennika w chłodnicy) - jak olej zimny, to obieg krótki, jak sie rozgrzeje - spec zawór termostatyczny przełącza na chłodnicę.

No a dwa - już na wstępie sam podałeś rozwiązanie. Po prostu się używa reduktora, jak są długie i strome podjazdy :wink:

Awatar użytkownika
BOCIAN
Posty: 355
Rejestracja: 23 maja 2013, 15:12
Auto: HDJ100 1HD-FTE
by?o: 7xLR Discovery, Vitara, Samurai, YJ, LO40
Kontakt:

Re: oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Post autor: BOCIAN »

Rokfor32 pisze:Nie zapominaj jednak - że wymiennik w chłodnicy głównej to nie tylko do chłodzenia jest - to również podgrzewa olej - jeżeli jest za zimny :wink:

Jak chcesz ominać ten element - to nie tak na żywca, sama chłodnica dodatkowwa - a wpięta na termostacie. <CIACH> :wink:
Szanowny Dr. Rokforze ...
Czy nie rozwiąże dylematu zmiana oleju na ATF Dextron III - by nie trzeba było "podgrzewać" oleju?
Moim zdaniem istotna jest tu tzw "temperatura płynięcia" i dla ATF DIII wynosi ona aż -54 stopnie celcjusza ...
Carlube ATF-Q3 Dexron III
Kolor Czerwony
Gęstość w tem. 15°C 0.868
Lepkość w tem. 40°C (mm2/s) 35.8
Lepkość w tem. 100°C (mm2/s) 8.0
Temperatura Zapłonu (Open) (°C) 200
Temperatura Płynięcia (°C) -54
Indeks Lepkości (VI) 200

Carlube ATF-Q Dexron II
Kolor Czerwony
Gęstość w tem. 15°C 0.876
Lepkość w tem. 40°C (mm2/s) 34.2
Lepkość w tem. 100°C (mm2/s) 7.2
Temperatura Zapłonu (Open) (°C) 193
Temperatura Płynięcia (°C) -43
Indeks Lepkości (VI) 181

I można chłodnicę założyć oddzielnie - olewając połączoną konstrukcję Toyoty, jednocześnie zakładając wydajniejszą chłodnicę chłodzenia silnika.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Post autor: kylon »

Cały czas mam wrażenie ż chcecie ukręcić z gówna bacik. Sprawna chłodnica nie powoduje żadnych problemów. Chłodnica dodatkowa stanowi dodatkowe chłodzenie i jest stosowana nawet fabrycznie na niektórych rynkach.

Awatar użytkownika
emilio
Posty: 185
Rejestracja: 21 kwie 2008, 19:03
Auto: KZJ95
GDJ150
Kontakt:

Re: oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Post autor: emilio »

no chyba też mam wrażenie :-)

jak auto jeździ mocno turystycznie i skrzynia nie dostała przez zaniedbanie to na sprawnej chłodnicy , włąsciwym oleju i wymienianym filtrze powinna przelelecieć ok 400 500 tyś bez remontu ...czy udziwnień
co prawda nie zagotowałem oleju do takiego stopnia alezacząłbym od podstaw a nie kombinacjii

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Post autor: Rokfor32 »

Bocian - to nie chodzi o przechłodzenie do ujemnych temperatur - olej w skrzyni ma być utrzymywany stabilnie w temperaturze około 70 stopni - bo po prostu dla takich parametrów są liczone wydajności pompy, nastawy konwertera, przepustowości kanałów - i przede wszystkim współczynniki tarcia na tarczkach sprzęgieł. Zbyt przechłodzony olej jest zwyczajnie dla skrzyni szkodliwy na dłuższa metę, a auto po prostu konsumuje więcej paliwa. Dlatemu sama zewnętrzna chłodnica wpięta na krutko - w naszych warunkach klimatycznych - to pomysł średni.

Albo jak Kylon napisał - dodatkowa chłodnica w szereg z wymiennikiem fabrycznym, albo układ z bypasem na termostacie, jak w amerykańcach. Tak jest "zgodnie ze sztuką".

No a dwa - naumieć się, że reduktor w terenówce to nie ozdoba :wink: Zapinając reduktor w tych samych okolicznościach co usilna jazda bez niego pod silnym obciążeniem - to około 2,5x mniejsze obciążenie mechaniczne (a więc i hydrauliczne) skrzyni.

cotopaxi
Posty: 58
Rejestracja: 10 kwie 2014, 22:56
Auto: J95
Kontakt:

Re: oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Post autor: cotopaxi »

Ciezko z tym reduktorem na asfalcie;-)
Co do termostatu to chyba nie jest prosta sprawa zeby cos pasującego dobrac.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Post autor: Rokfor32 »

Wcale nie aż tak ciężko - każde z LC da się całkiem łatwo zmodyfikować w taki sposób - żeby reduktor uruchomić bez blokady centralnej czy tam dopięcia przodu.

Ale - zwykle temat przegrzewającego się oleju to jednak nie asfalt. :wink:

Awatar użytkownika
waldek_BB
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 25 wrz 2013, 12:57
Auto: było: KZJ95
było: GV II 1.9 DDiS
jest: SX4 4x4 ... przynajmniej się nie psuje :)
Kontakt:

Re: oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Post autor: waldek_BB »

Rokfor32 pisze:Wcale nie aż tak ciężko - każde z LC da się całkiem łatwo zmodyfikować w taki sposób - żeby reduktor uruchomić bez blokady centralnej czy tam dopięcia przodu.
To kwestia "odkręcenia śrubki" ? w sensie da się zrobić samemu w sytuacji awaryjnej?

czy wymaga wizyty w Sączu :wink:

ps. odbiegając oczywiście od walorów kulturalnych takiej wycieczki do Sącza które są niepodważalne :)

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Post autor: Rokfor32 »

Zależy. W J7 z pneumatycznym dopinaniem przodu - to po prostu rozpięcie jednej wtyczki na reduktorze. To samo w J8 i J100 - ale wtedy trzeba się nabawić ori przycisku na deske z napisem "center diff lock" :wink:

Przy manualnym reduktorze J7 czy J6 - wywala się mechaniczną blokadę - taką blachę uniemożliwiającą ruch dźwigni.

Przy J9 - zamawia się na ebay specjalny shifter do reduktora, z podwójną dźwignią. Wtedy osobno zapina się blokadę - i osobno steruje reduktorem. To samo z hilami.

Jedynie przy układach z TRC) (czyli J12, J15 i J200) jest kiepsko - bo serwosilnik jedzie sekwencyjnie, i nie ma jak zrobić dyskryminacji na jeden wodzik - acz może się mylę - nie grzebałem w tym sterowaniu jeszcze ... :wink:

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Post autor: kylon »

A jak się nie ma przycisku z diff-lock w J8 i potrzeba to zrobić w trasie to się przekłada przycisk od awaryjnych 8)

Awatar użytkownika
proto
Posty: 761
Rejestracja: 18 lis 2012, 15:50

Re: oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Post autor: proto »

kylon pisze:A jak się nie ma przycisku z diff-lock w J8 i potrzeba to zrobić w trasie to się przekłada przycisk od awaryjnych 8)
Ale wtedy nie działają kierunkowskazy :oops:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Post autor: Rokfor32 »

Drobna niedogodność ... :mrgreen: Do ominięcia zresztą jednym kabelkiem (tak samo jak blokada zamiast przycisku ori) - ino trza po prostu wiedzieć które piny we wtyczkach trzeba zewrzeć :wink:

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: oddzielna chłodnica oleju skrzyni automatycznej

Post autor: kylon »

Ale J8 jedzie bez reduktora z ukręconą półosią do domu lub warsztatu. Może zawsze kierunkami mrygać i czekać na zbawienie :wink:

ODPOWIEDZ