Sprężarka klimatyzacji

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
uboot
Posty: 41
Rejestracja: 18 maja 2009, 18:13
Auto: KZJ-95
Kontakt:

Sprężarka klimatyzacji

Post autor: uboot »

Gorąco się stało więc postanowiłem napełnić układ klimatyzacji czynnikiem.
Przy okazji wymieniłem osuszacz.Klimę podłączono do maszyny,zaszły wszelkie procesy które obserwowałem osobiście na wyświetlaczu urządzenia(min.naolejanie,sprawdzanie szczelności,napełnienie układu)Po zakończeniu procedury (trwała z godzinę)odpalenie samochodu,wszystko działa ,zimne powietrze leci wiec ok.Następnego dnia odpalam samochód na postoju ,włączam klimę i słyszę piszczenie paska -trwało jakieś 10 sekund i spokój.Sytuacja powtarza się ale dziwnie bo dziś odpaliłem samochód ,dmuchawa na 1 biegu ,włączam klimę -cicho,daję na 4 bieg kwiczy strasznie.Postanowiłem z pomocą drugiej osoby sprawdzić jak to wygląda pod maską.W momencie włączenia klimy sprzęgło na sprężarce włącza się ,słyszę szum w okolicy sprzęgła,pasek zaczyna się przypalać ale nie zatrzymuje się.Oczywiście wymienię pasek i napinacz bo mają już 13 lat ale wydaje mi się ,że problem będzie w sprężarce albo w sprzęgle.
Moje pytanie,co może być popsute w sprzęgle i czy podlega wymianie?
Dodam ,że czynnika wpuszczono do układu ok 840 gramów.Nie wiem czy przepełnienie układu może dawać takie objawy?
Auto KZJ 95

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8490
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sprężarka klimatyzacji

Post autor: Rokfor32 »

Może. Acz przy przekroczeniu wartości krytycznych ciśnienia powinno nadmiar czynnika zwyczajnie wywalić na zewnątrz zaworem bezpieczeństwa.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8490
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sprężarka klimatyzacji

Post autor: Rokfor32 »

W sprzęgle się nie ma co zepsuć w taki sposób. Natomiast sama sprężarka - może sie zatrzeć.

Awatar użytkownika
uboot
Posty: 41
Rejestracja: 18 maja 2009, 18:13
Auto: KZJ-95
Kontakt:

Re: Sprężarka klimatyzacji

Post autor: uboot »

To sprężarka firmy Delphi-leje się do niej olej z "zewnątrz " czy tylko naolejenie od środka?Wybaczcie jeśli pytam o sprawy oczywiste ale jedyny kontakt mam z kompresorem stacjonarnym w ktorym olej wymieniam ,filtr czyszczę i odwadniam.
Czy po spuszczeniu czynnika ,zrzuceniu paska,odkreceniu rurek,wlaczeniu sprzegla mozna cos stwierdzic krecac recznie czy demontaz i na stół?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8490
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sprężarka klimatyzacji

Post autor: Rokfor32 »

Ty to masz w oryginale? Czy zmota jakaś?

Generalnie - olej jest zamknięty w korpusie sprężarki. W czasie pracy częściowo miesza się z czynnikiem, i jest separowany w osuszaczu. Nie wiem jak realnie działają te nowoczesne agregaty do serwisowania klimy, ale tak na mój rozum to nie ma szans na wymianę/uzupełnienie oleju takim kombajnem, i powinno się to zrobić ręcznie, otwierając pokrywę sprężarki. Tak przynajmniej to wygląda w przypadku sprężarek denso.

Jak zrzucisz pasek, i podasz napięcie na sprzęgło - to powinno się dać zwyczajnie, i bez większych oporów ruszyć wałkiem sprężarki - bo ciśnienia są wyrównane, a opór niewielki. Jeżeli przy takim teście będzie problem - to stawiam że sprężarka jest zatarta.

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Sprężarka klimatyzacji

Post autor: seburaj »

jak na moje doświadczenie również stawiam na podtartą sprężarkę (i opiłki w całym układzie)

Awatar użytkownika
uboot
Posty: 41
Rejestracja: 18 maja 2009, 18:13
Auto: KZJ-95
Kontakt:

Re: Sprężarka klimatyzacji

Post autor: uboot »

Dzięki koledzy za rady/co do tych maszyn do uzupełniania czynnika to mechanik zapewnił mnie ,że przebiega także proces naolejania;sam widziałem zasobniki w maszynie.Cały układ klimy oryginał.Mechanik stwierdził ,że to Delphi.Szukałem nazwy sam ale nie znalazłem. Czy oleju można dolać gdy układ jest napełniony czynnikiem- jeśli to sprężarka Denso i ile tego oleju wchodzi?Wlew oleju przez jakiś korek czy przez górny dekiel przykręcony na 4 śrubach?
Jeszcze dojdę do wniosku ,że zajechali mi sprężarkę klimy swoja maszyną co wzbudzi moje duże niezadowolenie. :)

Tuco
Komisja Rewizyjna
Posty: 2165
Rejestracja: 18 gru 2008, 22:22
Auto: kdj95
Kontakt:

Re: Sprężarka klimatyzacji

Post autor: Tuco »

nie widziałem nigdzie w specyfikacji sprężarek Delphi oryginalnie montowanych w 95??

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Sprężarka klimatyzacji

Post autor: seburaj »

uboot pisze: Czy oleju można dolać gdy układ jest napełniony czynnikiem- jeśli to sprężarka Denso i ile tego oleju wchodzi?Wlew oleju przez jakiś korek czy przez górny dekiel przykręcony na 4 śrubach?
nie
oleju nie dolewa się "osobno", tylko zapodaje go kombajn razem z czynnikiem... i razem z czynnikiem sobie on krąży - zresztą sa to niewielkie ilości, zwykle kilka-kilkanaście ml

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8490
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sprężarka klimatyzacji

Post autor: Rokfor32 »

Seburaj - tak się to robi przy współczesnych wozach. Ale jak se rozbierzesz stary kompresor denso (czyli taki jak w J9) - to nijak nie pasuje teoria o wymianie oleju przez kombajn. Bo to wygląda tak - jakbyś próbował wyssać olej z wiaderka trzymając wężyk ssący przy górnej krawędzi tego wiaderka ... :wink:

I wcale się bym nie zdziwił, gdyby te typy instalacji miały mus ręcznej wymiany - wszystkie serwsówki jakie mam (do starszych modeli) w temacie serwisowania układu A/C piszą o ładowaniu czynnika z butli, a o oleju ani słowa (nie pamiętam teraz - czy czasem na tabliczce na korpusie sprężarki nie jest napisana jego ilość). A w takim przypadku (z butli) mowy nie ma o uzupełnianiu oleju wraz z czynnikiem.

Bo może tu być taka też sytuacja, że kombajn załadował za dużo oleju (dodał do tego oryginalnie wewnątrz kompresora) - i zwyczajnie blokuje on sprężarkę.

Awatar użytkownika
uboot
Posty: 41
Rejestracja: 18 maja 2009, 18:13
Auto: KZJ-95
Kontakt:

Re: Sprężarka klimatyzacji

Post autor: uboot »

Kurcze myślałem ,że dostanę lekki ochrzan za brak wiedzy a tu ciekawa dyskusja ludzi z 2000 postów.Zawalony robotą jestem teraz ale Rokfor dał mi do myślenia-maszyna wlała za dużo oleju-toż to przednia myśl jest-za mało źle za dużo źle.
Jeszcze zapytam -czy układ klimy jest tak zabezpieczony ,że bez czynnika (zupełny brak gazu) kompresor będzie napędzany?Czy sprzęgło się włączy?Jeśli tak to czy olej w układzie będzie prawidłowo smarował sprężarkę?(czy czynnik jest niezbędny jako nośnik oleju?)Pytam bo jak skończył się gaz to parę razy włączyłem klimę w ubiegłym roku -mam nadzieję ,że jest to urządzenie hmm "odpornie na brak wiedzy" skonstruowane.
Załączniki
DSC00159.JPG
DSC00159.JPG (93,95 KiB) Przejrzano 5614 razy

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Sprężarka klimatyzacji

Post autor: seburaj »

jak skończył się czynnik nie nie włączyłeś klimy, a co najwyżej przycisk ;)

Rokfor, kompresora nie rozbierałem - ale przy ostatnim serwisie klimy miałem wrzucany nowy czynnik wraz z olejem przez maszyne i klima chodzi tak, że niezwłocznie po włączeniu zamarzają włosy w nosie...

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8490
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sprężarka klimatyzacji

Post autor: Rokfor32 »

Olej nie jest elementem przemian termodynamicznych w układzie A/C ... :mrgreen:

Ta fota wyżej ładnie pokazuje to o czym mówię - kompresory denso są tak skonstruowane, że cały olej siedzi w korpusie, a oba przyłącza (strona niska i wysoka kończą się na tym dekielku. Są wyżej niż olej, więc "odessać" się go, tak normalnie, nie da. Jedyna szansa to że w czasie pracy sprężarki wymiesza się on z czynnikiem, i zostanie odseparowany w kombajnie - tyle, że z kolei wewnętrzna budowa sprężarki jest taka, że tą metodą powinno to trwać z kilka godzin albo i dłużej - bo komora olejowa, i owszem, połączona jest ze stroną niską (ssącą) kompresora - ale czynnik nie przepływa przez komorę olejową. To połączenie służy jedynie do kompensacji ciśnienia.

Parę instalacji zdarzyło się mi otwierać, i faktycznie w tych młodszych leci emulsja olejowa. Starsze które otwierałem były niestety zwykle już bez ciśnienia ... :mrgreen:, ale olej zawsze zostawał w sprężarce, a nie w rurkach czy separatorze albo chłodnicy.

Tam jest zapewne trochę tolerancji na ilość oleju, i ciut więcej czy mniej nie gra aż takiej roli. Ale jak będzie załadowane za dużo - to cóż - olej jest nieściśliwy ... :wink:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8490
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Sprężarka klimatyzacji

Post autor: Rokfor32 »

Ja bym podjechał jeszcze raz na ten sam serwis klimy, co byłeś, i podpiął instalację do kombajnu. I tym razem zwrócił uwagę, ile oleju kombajn odzyskuje przy odsysaniu czynnika (powinieneś mieć dane ile poprzednio zapodał, bo za to się płaci). A jak układ będzie bez czynnika - to można wtedy otworzyć pokrywę i zobaczyć, czy w korpusie oleju nie ma aby "do pełna" :wink:

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: Sprężarka klimatyzacji

Post autor: seburaj »

Rokfor32 pisze: Jedyna szansa to że w czasie pracy sprężarki wymiesza się on z czynnikiem, i zostanie odseparowany w kombajnie
ta "jedyna szansa" jest właśnie typowym mechanizmem i tak właśnie się dzieje, włącznie z separacją w kombajnie :mrgreen:

ODPOWIEDZ