Sprężarka klimatyzacji
Moderator: luk4s7
Sprężarka klimatyzacji
Gorąco się stało więc postanowiłem napełnić układ klimatyzacji czynnikiem.
Przy okazji wymieniłem osuszacz.Klimę podłączono do maszyny,zaszły wszelkie procesy które obserwowałem osobiście na wyświetlaczu urządzenia(min.naolejanie,sprawdzanie szczelności,napełnienie układu)Po zakończeniu procedury (trwała z godzinę)odpalenie samochodu,wszystko działa ,zimne powietrze leci wiec ok.Następnego dnia odpalam samochód na postoju ,włączam klimę i słyszę piszczenie paska -trwało jakieś 10 sekund i spokój.Sytuacja powtarza się ale dziwnie bo dziś odpaliłem samochód ,dmuchawa na 1 biegu ,włączam klimę -cicho,daję na 4 bieg kwiczy strasznie.Postanowiłem z pomocą drugiej osoby sprawdzić jak to wygląda pod maską.W momencie włączenia klimy sprzęgło na sprężarce włącza się ,słyszę szum w okolicy sprzęgła,pasek zaczyna się przypalać ale nie zatrzymuje się.Oczywiście wymienię pasek i napinacz bo mają już 13 lat ale wydaje mi się ,że problem będzie w sprężarce albo w sprzęgle.
Moje pytanie,co może być popsute w sprzęgle i czy podlega wymianie?
Dodam ,że czynnika wpuszczono do układu ok 840 gramów.Nie wiem czy przepełnienie układu może dawać takie objawy?
Auto KZJ 95
Przy okazji wymieniłem osuszacz.Klimę podłączono do maszyny,zaszły wszelkie procesy które obserwowałem osobiście na wyświetlaczu urządzenia(min.naolejanie,sprawdzanie szczelności,napełnienie układu)Po zakończeniu procedury (trwała z godzinę)odpalenie samochodu,wszystko działa ,zimne powietrze leci wiec ok.Następnego dnia odpalam samochód na postoju ,włączam klimę i słyszę piszczenie paska -trwało jakieś 10 sekund i spokój.Sytuacja powtarza się ale dziwnie bo dziś odpaliłem samochód ,dmuchawa na 1 biegu ,włączam klimę -cicho,daję na 4 bieg kwiczy strasznie.Postanowiłem z pomocą drugiej osoby sprawdzić jak to wygląda pod maską.W momencie włączenia klimy sprzęgło na sprężarce włącza się ,słyszę szum w okolicy sprzęgła,pasek zaczyna się przypalać ale nie zatrzymuje się.Oczywiście wymienię pasek i napinacz bo mają już 13 lat ale wydaje mi się ,że problem będzie w sprężarce albo w sprzęgle.
Moje pytanie,co może być popsute w sprzęgle i czy podlega wymianie?
Dodam ,że czynnika wpuszczono do układu ok 840 gramów.Nie wiem czy przepełnienie układu może dawać takie objawy?
Auto KZJ 95
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8490
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Sprężarka klimatyzacji
Może. Acz przy przekroczeniu wartości krytycznych ciśnienia powinno nadmiar czynnika zwyczajnie wywalić na zewnątrz zaworem bezpieczeństwa.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8490
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Sprężarka klimatyzacji
W sprzęgle się nie ma co zepsuć w taki sposób. Natomiast sama sprężarka - może sie zatrzeć.
Re: Sprężarka klimatyzacji
To sprężarka firmy Delphi-leje się do niej olej z "zewnątrz " czy tylko naolejenie od środka?Wybaczcie jeśli pytam o sprawy oczywiste ale jedyny kontakt mam z kompresorem stacjonarnym w ktorym olej wymieniam ,filtr czyszczę i odwadniam.
Czy po spuszczeniu czynnika ,zrzuceniu paska,odkreceniu rurek,wlaczeniu sprzegla mozna cos stwierdzic krecac recznie czy demontaz i na stół?
Czy po spuszczeniu czynnika ,zrzuceniu paska,odkreceniu rurek,wlaczeniu sprzegla mozna cos stwierdzic krecac recznie czy demontaz i na stół?
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8490
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Sprężarka klimatyzacji
Ty to masz w oryginale? Czy zmota jakaś?
Generalnie - olej jest zamknięty w korpusie sprężarki. W czasie pracy częściowo miesza się z czynnikiem, i jest separowany w osuszaczu. Nie wiem jak realnie działają te nowoczesne agregaty do serwisowania klimy, ale tak na mój rozum to nie ma szans na wymianę/uzupełnienie oleju takim kombajnem, i powinno się to zrobić ręcznie, otwierając pokrywę sprężarki. Tak przynajmniej to wygląda w przypadku sprężarek denso.
Jak zrzucisz pasek, i podasz napięcie na sprzęgło - to powinno się dać zwyczajnie, i bez większych oporów ruszyć wałkiem sprężarki - bo ciśnienia są wyrównane, a opór niewielki. Jeżeli przy takim teście będzie problem - to stawiam że sprężarka jest zatarta.
Generalnie - olej jest zamknięty w korpusie sprężarki. W czasie pracy częściowo miesza się z czynnikiem, i jest separowany w osuszaczu. Nie wiem jak realnie działają te nowoczesne agregaty do serwisowania klimy, ale tak na mój rozum to nie ma szans na wymianę/uzupełnienie oleju takim kombajnem, i powinno się to zrobić ręcznie, otwierając pokrywę sprężarki. Tak przynajmniej to wygląda w przypadku sprężarek denso.
Jak zrzucisz pasek, i podasz napięcie na sprzęgło - to powinno się dać zwyczajnie, i bez większych oporów ruszyć wałkiem sprężarki - bo ciśnienia są wyrównane, a opór niewielki. Jeżeli przy takim teście będzie problem - to stawiam że sprężarka jest zatarta.
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: Sprężarka klimatyzacji
jak na moje doświadczenie również stawiam na podtartą sprężarkę (i opiłki w całym układzie)
Re: Sprężarka klimatyzacji
Dzięki koledzy za rady/co do tych maszyn do uzupełniania czynnika to mechanik zapewnił mnie ,że przebiega także proces naolejania;sam widziałem zasobniki w maszynie.Cały układ klimy oryginał.Mechanik stwierdził ,że to Delphi.Szukałem nazwy sam ale nie znalazłem. Czy oleju można dolać gdy układ jest napełniony czynnikiem- jeśli to sprężarka Denso i ile tego oleju wchodzi?Wlew oleju przez jakiś korek czy przez górny dekiel przykręcony na 4 śrubach?
Jeszcze dojdę do wniosku ,że zajechali mi sprężarkę klimy swoja maszyną co wzbudzi moje duże niezadowolenie.
Jeszcze dojdę do wniosku ,że zajechali mi sprężarkę klimy swoja maszyną co wzbudzi moje duże niezadowolenie.
Re: Sprężarka klimatyzacji
nie widziałem nigdzie w specyfikacji sprężarek Delphi oryginalnie montowanych w 95??
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: Sprężarka klimatyzacji
nieuboot pisze: Czy oleju można dolać gdy układ jest napełniony czynnikiem- jeśli to sprężarka Denso i ile tego oleju wchodzi?Wlew oleju przez jakiś korek czy przez górny dekiel przykręcony na 4 śrubach?
oleju nie dolewa się "osobno", tylko zapodaje go kombajn razem z czynnikiem... i razem z czynnikiem sobie on krąży - zresztą sa to niewielkie ilości, zwykle kilka-kilkanaście ml
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8490
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Sprężarka klimatyzacji
Seburaj - tak się to robi przy współczesnych wozach. Ale jak se rozbierzesz stary kompresor denso (czyli taki jak w J9) - to nijak nie pasuje teoria o wymianie oleju przez kombajn. Bo to wygląda tak - jakbyś próbował wyssać olej z wiaderka trzymając wężyk ssący przy górnej krawędzi tego wiaderka ...
I wcale się bym nie zdziwił, gdyby te typy instalacji miały mus ręcznej wymiany - wszystkie serwsówki jakie mam (do starszych modeli) w temacie serwisowania układu A/C piszą o ładowaniu czynnika z butli, a o oleju ani słowa (nie pamiętam teraz - czy czasem na tabliczce na korpusie sprężarki nie jest napisana jego ilość). A w takim przypadku (z butli) mowy nie ma o uzupełnianiu oleju wraz z czynnikiem.
Bo może tu być taka też sytuacja, że kombajn załadował za dużo oleju (dodał do tego oryginalnie wewnątrz kompresora) - i zwyczajnie blokuje on sprężarkę.
I wcale się bym nie zdziwił, gdyby te typy instalacji miały mus ręcznej wymiany - wszystkie serwsówki jakie mam (do starszych modeli) w temacie serwisowania układu A/C piszą o ładowaniu czynnika z butli, a o oleju ani słowa (nie pamiętam teraz - czy czasem na tabliczce na korpusie sprężarki nie jest napisana jego ilość). A w takim przypadku (z butli) mowy nie ma o uzupełnianiu oleju wraz z czynnikiem.
Bo może tu być taka też sytuacja, że kombajn załadował za dużo oleju (dodał do tego oryginalnie wewnątrz kompresora) - i zwyczajnie blokuje on sprężarkę.
Re: Sprężarka klimatyzacji
Kurcze myślałem ,że dostanę lekki ochrzan za brak wiedzy a tu ciekawa dyskusja ludzi z 2000 postów.Zawalony robotą jestem teraz ale Rokfor dał mi do myślenia-maszyna wlała za dużo oleju-toż to przednia myśl jest-za mało źle za dużo źle.
Jeszcze zapytam -czy układ klimy jest tak zabezpieczony ,że bez czynnika (zupełny brak gazu) kompresor będzie napędzany?Czy sprzęgło się włączy?Jeśli tak to czy olej w układzie będzie prawidłowo smarował sprężarkę?(czy czynnik jest niezbędny jako nośnik oleju?)Pytam bo jak skończył się gaz to parę razy włączyłem klimę w ubiegłym roku -mam nadzieję ,że jest to urządzenie hmm "odpornie na brak wiedzy" skonstruowane.
Jeszcze zapytam -czy układ klimy jest tak zabezpieczony ,że bez czynnika (zupełny brak gazu) kompresor będzie napędzany?Czy sprzęgło się włączy?Jeśli tak to czy olej w układzie będzie prawidłowo smarował sprężarkę?(czy czynnik jest niezbędny jako nośnik oleju?)Pytam bo jak skończył się gaz to parę razy włączyłem klimę w ubiegłym roku -mam nadzieję ,że jest to urządzenie hmm "odpornie na brak wiedzy" skonstruowane.
- Załączniki
-
- DSC00159.JPG (93,95 KiB) Przejrzano 5614 razy
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: Sprężarka klimatyzacji
jak skończył się czynnik nie nie włączyłeś klimy, a co najwyżej przycisk
Rokfor, kompresora nie rozbierałem - ale przy ostatnim serwisie klimy miałem wrzucany nowy czynnik wraz z olejem przez maszyne i klima chodzi tak, że niezwłocznie po włączeniu zamarzają włosy w nosie...
Rokfor, kompresora nie rozbierałem - ale przy ostatnim serwisie klimy miałem wrzucany nowy czynnik wraz z olejem przez maszyne i klima chodzi tak, że niezwłocznie po włączeniu zamarzają włosy w nosie...
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8490
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Sprężarka klimatyzacji
Olej nie jest elementem przemian termodynamicznych w układzie A/C ...
Ta fota wyżej ładnie pokazuje to o czym mówię - kompresory denso są tak skonstruowane, że cały olej siedzi w korpusie, a oba przyłącza (strona niska i wysoka kończą się na tym dekielku. Są wyżej niż olej, więc "odessać" się go, tak normalnie, nie da. Jedyna szansa to że w czasie pracy sprężarki wymiesza się on z czynnikiem, i zostanie odseparowany w kombajnie - tyle, że z kolei wewnętrzna budowa sprężarki jest taka, że tą metodą powinno to trwać z kilka godzin albo i dłużej - bo komora olejowa, i owszem, połączona jest ze stroną niską (ssącą) kompresora - ale czynnik nie przepływa przez komorę olejową. To połączenie służy jedynie do kompensacji ciśnienia.
Parę instalacji zdarzyło się mi otwierać, i faktycznie w tych młodszych leci emulsja olejowa. Starsze które otwierałem były niestety zwykle już bez ciśnienia ... , ale olej zawsze zostawał w sprężarce, a nie w rurkach czy separatorze albo chłodnicy.
Tam jest zapewne trochę tolerancji na ilość oleju, i ciut więcej czy mniej nie gra aż takiej roli. Ale jak będzie załadowane za dużo - to cóż - olej jest nieściśliwy ...
Ta fota wyżej ładnie pokazuje to o czym mówię - kompresory denso są tak skonstruowane, że cały olej siedzi w korpusie, a oba przyłącza (strona niska i wysoka kończą się na tym dekielku. Są wyżej niż olej, więc "odessać" się go, tak normalnie, nie da. Jedyna szansa to że w czasie pracy sprężarki wymiesza się on z czynnikiem, i zostanie odseparowany w kombajnie - tyle, że z kolei wewnętrzna budowa sprężarki jest taka, że tą metodą powinno to trwać z kilka godzin albo i dłużej - bo komora olejowa, i owszem, połączona jest ze stroną niską (ssącą) kompresora - ale czynnik nie przepływa przez komorę olejową. To połączenie służy jedynie do kompensacji ciśnienia.
Parę instalacji zdarzyło się mi otwierać, i faktycznie w tych młodszych leci emulsja olejowa. Starsze które otwierałem były niestety zwykle już bez ciśnienia ... , ale olej zawsze zostawał w sprężarce, a nie w rurkach czy separatorze albo chłodnicy.
Tam jest zapewne trochę tolerancji na ilość oleju, i ciut więcej czy mniej nie gra aż takiej roli. Ale jak będzie załadowane za dużo - to cóż - olej jest nieściśliwy ...
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8490
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: Sprężarka klimatyzacji
Ja bym podjechał jeszcze raz na ten sam serwis klimy, co byłeś, i podpiął instalację do kombajnu. I tym razem zwrócił uwagę, ile oleju kombajn odzyskuje przy odsysaniu czynnika (powinieneś mieć dane ile poprzednio zapodał, bo za to się płaci). A jak układ będzie bez czynnika - to można wtedy otworzyć pokrywę i zobaczyć, czy w korpusie oleju nie ma aby "do pełna"
- seburaj
- Posty: 2541
- Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
- Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
- Kontakt:
Re: Sprężarka klimatyzacji
ta "jedyna szansa" jest właśnie typowym mechanizmem i tak właśnie się dzieje, włącznie z separacją w kombajnieRokfor32 pisze: Jedyna szansa to że w czasie pracy sprężarki wymiesza się on z czynnikiem, i zostanie odseparowany w kombajnie