ciemny płyn hamulcowy w środkowej części zbiorniczka

Moderator: luk4s7

Synto
Posty: 347
Rejestracja: 12 paź 2020, 20:51
Auto: HDJ80
Kontakt:

ciemny płyn hamulcowy w środkowej części zbiorniczka

Post autor: Synto »

W moim Stworze jakiś czas temu pojawił się taki objaw:
ciemniejszy płyn hamulcowy w środkowej części zbiorniczka.
Dodatkowo od niedawna pedał hamulca zaczyna nienaturalnie wpadać przy pierwszym naciśnięciu (podczas jazdy) i muszę raz czy drugi "podpompować" wtedy wraca do normy.
Czy jesteście w stanie naprowadzić mnie jaka może być przyczyna i czy oba objawy (kolor płynu i zapadanie przy pierwszym naciśnieciu) mogą być wynikiem tej samej usterki?

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: ciemny płyn hamulcowy w środkowej części zbiorniczka

Post autor: Jake »

A co to znaczy srodkowa czesc? Bo zbiorniczek w J80 (jak w prawie kazdym samochodzie) ma dwie sekcje, ciut wieksza na przod i ciut mniejsza na tyl.
Ciemne zabarwienie moze miec kilka przyczyn - stary plyn, zanieczyszczenia lub stare uszczelnieni wchodzac po latach w rekacje z plynem.

Wpadajacy pedal to najczesciej albo wyciek albo przepuszczajaca sekcja pompy albo uszkodzenie i przepuszczanie zaworu proporycjnego LSPBV przy tylnym moscie. We wszystkich wypadkach nalezy temat obadac i usunac.
Wyciek wiadomo trzeba znalezc i usunac, pompe mozna zregenerowac lub wymienic, a zawor proporcyjny albo wymienic albo usunac, bo niestety nie spotkalem sie z mozliwoscia naprawy tychze.

Synto
Posty: 347
Rejestracja: 12 paź 2020, 20:51
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: ciemny płyn hamulcowy w środkowej części zbiorniczka

Post autor: Synto »

Tak to wygląda bez i z korkiem.
Załączniki
20230918_083410a.jpg
20230918_083410a.jpg (46,8 KiB) Przejrzano 967 razy
20230918_083241a.jpg
20230918_083241a.jpg (62,6 KiB) Przejrzano 967 razy

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: ciemny płyn hamulcowy w środkowej części zbiorniczka

Post autor: Rokfor32 »

Brudzenie płynu świadczy o zużyciu pompy (to są drobiny alu ze ścierającego się cylindra).

Synto
Posty: 347
Rejestracja: 12 paź 2020, 20:51
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: ciemny płyn hamulcowy w środkowej części zbiorniczka

Post autor: Synto »

O Rokforze :-). Pamiętam, że to Ty już mi na to zwracałeś uwagę tylko wtedy (sierpień) pedał się jeszcze nie zapadał. Czyli najlepiej wymienić pompę? Już sprawdzałem numery części.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8420
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: ciemny płyn hamulcowy w środkowej części zbiorniczka

Post autor: Rokfor32 »

Cóż - sama się nie naprawi ... :mrgreen:

Synto
Posty: 347
Rejestracja: 12 paź 2020, 20:51
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: ciemny płyn hamulcowy w środkowej części zbiorniczka

Post autor: Synto »

Pompę już mam. Czy przy jej wymianie trzeba wymienić cały płyn hamulcowy? Znalazłem gdzieś na ih8mud , że na przepłukanie całości zużyć trzeba ok 2,5 l płynu? W manualu jest, że trzeba napełnić zbiorniczek pompy i odpowietrzyć przy każdym kole, ale wtedy w przewodach chyba zostaje stary płyn?

Zastanawiam się też czy jest jakiś moment na dokręcanie przewodów do pompy, czy też "na wyczucie"?

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: ciemny płyn hamulcowy w środkowej części zbiorniczka

Post autor: Jake »

Plyn hamulcowy warto wymienic. Jest niedrogi a z biegiem czasu ulega degradacji i chlonie wilgoc z powietrza.
Nie wiem jaka jest pojemnosc ukladu, ale z pewnoscia mniejsza niz 2,5litra.
Wymieniajac pompe zapowietrzasz uklad na samym poczatku - wiec odpowietrzajac go na kolach - przepychasz plyn przez cala dlugosc przewodow od pompy az do kola - wiec de facto go wymieniasz w calosci. Zostaje tylko to co sie ostanie w zaciskach.
Tu nie ma tajemnej metody typu 12 razy nacisknac, 7 razy przeplukac i 3 razy podskoczyc. Wymiana plynu polega na tym ze dolewasz do zbiorniczka do pelna i przepompowujesz az przy kole bedzie leciec ladny swiezy klarowny plyn. Bez czarnego podbarwienia oczywiscie bez babelkow. Co kilka(nascie) pompniec kontroluj poziom plynu w zbiorniczku i dolewaj zeby nie zapowietrzyc ukladu wtronie.
Najlatwiej to robic we dwoch ale jest to do ogarniecia jednoosobowo. Moja metoda jesli nie mam narzedzia do wymiany cisnienowej lub podcisnieniowej (czyli garaz/pole a nie warsztat) jest taka ze zakldam na odpowietrzniki wezyk ktory zanurzam w butelce wypelnionej do 1/4 plynem. Odkrecam odpowietrznik i zasiadam pompowac - dzieki temu kazde pompniecie odpowietrza uklad, a puszcenia hamulca zaciaga tylko plyn z butelki - w ten sposob nie trzeba zakrecac odpowietrznika w trakcie i idzie duzo szybciej.
Moim zdaniem wyrobisz sie w 1litrze plynu i w max 1h pracy. W razie czego pisz/dzwon do mnie.

A'propos momentow - musialbys miec klucz dynamometryczny z kruczymi/wronimi stopkami, zalozonymi rowno pod katem 90° (lub jesli pod katem 0°/180° to z przeliczeniem momentu) i takim zestawem dokrecac.
Jesli Toyota takowe momenty zdefiniowala powinny byc w manualu. Jesli ich nie ma, mozesz kierowac sie tabela standardowych momentow dla gwintu M10x1. Ale to jest teoria.
Przy silnikach lotniczych faktycznie zawsze trzymam sie tych wytycznych i zalecanych momentow, w samochodach staram sie ich uzywac jak najczesciej czyli wszedzie gdzie ma to uzasadnienie, ale tez nie fanatycznie.

Jesli o przewody hamulcowe chodzi to w praktyce - dokrecam je na wyczucie krotkim kluczem pol-otwartym (dedykowany do przewodow hamulcowych) jedna reka, do wyczuwalnego oporu. Zwykle czuc kiedy nypel sie ulozy w gniezdzie i przestaje ustepowac przy dalszym dokrecaniu. To nie jest bardzo duza sila - czuc w dloni nacisk klucza, ale nie jest to wysilek.

Synto
Posty: 347
Rejestracja: 12 paź 2020, 20:51
Auto: HDJ80
Kontakt:

Re: ciemny płyn hamulcowy w środkowej części zbiorniczka

Post autor: Synto »

Dzięki za wskazówki. Jeszcze tylko musiałem domówić uszczelkę pod mocowanie pompy bo zapomniałem i nowe nakrętki :-).

Awatar użytkownika
Jake
Moderator
Posty: 2241
Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
Kontakt:

Re: ciemny płyn hamulcowy w środkowej części zbiorniczka

Post autor: Jake »

Synto pisze:
06 lis 2023, 09:06
nowe nakrętki :-).
I kto tu jest peefekcjonista, haha!

ODPOWIEDZ