Strona 1 z 2

regulacja dawki paliwa

: 20 mar 2023, 21:08
autor: Synto
Chciałbym zmniejszyć nieco dawkę paliwa w moim Stworze, silnik HDT, 12 zaworów. Kiedyś jak miałem problemy z silnikiem była podkręcona (nie przeze mnie). Teraz chciałbym spróbować sam nieco ją zmniejszyć, ale nie wiem za bardzo jak się za to zabrać.

Re: regulacja dawki paliwa

: 21 mar 2023, 20:03
autor: Rokfor32
Całkiem prosto - po prostu WYKRĘCASZ nieco wkręt dawki max.

Powyższa operacja zazwyczaj wymaga jednocześnie podkręcenia ogranicznika wolnych obrotów (zderzaka dźwigni przyspieszenia).

Jak nie masz pojęcia, co napisałem - to ... może jednak nie wkładaj tam łapek ... :wink: :mrgreen:

Dwa - powyższa operacja ma sens jedynie w przypadku - kiedy silnik po wciśnięciu pedału gazu dymi na czarno. Jeżeli nie dymi (dawka była dźwignięta minimalnie, w przeszłości) - to się tego nawet nie dotykaj.

Re: regulacja dawki paliwa

: 21 mar 2023, 20:29
autor: Synto
Rokfor dzięki... właśnie dymi i po całym remoncie głowicy i wtrysków dymi bardziej (odczuwalnie) na czarno. Mechanik jak wyjeżdżałem szczęśliwy po 2 miechach stania to właśnie stwierdził, że pewnie trzeba będzie przykręcić.
Masz rację, nie znam się, ale skoro nie jest to wyższa mechanika to chciałbym sam spróbować, tak żeby się nauczyć TROCHĘ obsługi swojego auta. Uczę się powoli ale zanim coś przykręcę albo... odkręcę to nie idę na pałę. Dla Ciebie to proste pierdoły to co robię, ale ja mam z tego taki sam fan jak w samotnym spaniu na zadupiu.
Tak, że tak... rozjaśniłeś, jakiś trop mam... będę szperał. I pozwolę sobie jeszcze Cię wezwać na konsultację.
W ostateczności mechanik mnie uratuje :-) :-)

Re: regulacja dawki paliwa

: 21 mar 2023, 20:45
autor: Zibi
Kluczem 11 popuszczasz kontrę i delikatnie wykręcasz. Ale - wczęsniej zrób sobie znak - np. lakierem kropkę. Przy popuszczaniu kontry lubi sie to rozlegulowac a przy dokręcaniu ponownie dodać dawki. Jak będziesz miał kropkę będziesz widział lepiej.

Re: regulacja dawki paliwa

: 22 mar 2023, 12:52
autor: Synto
Czy o te śruby chodzi??

Re: regulacja dawki paliwa

: 22 mar 2023, 15:10
autor: Rokfor32
Iddle - tak.

Max speed - nie dotykaj.

Wkręt odpowiedzialny za max dawkę chyba jest opisywany jako "full load".

Re: regulacja dawki paliwa

: 22 mar 2023, 15:34
autor: Synto
Dobra Rokfor, to jak to się ma do Twojego wcześniejszego
"Całkiem prosto - po prostu WYKRĘCASZ nieco wkręt dawki max.
Powyższa operacja zazwyczaj wymaga jednocześnie podkręcenia ogranicznika wolnych obrotów (zderzaka dźwigni przyspieszenia)."

Iddle - to wolne obroty (czyli druga linijka) - tu mogę kręcić
Max - poprzednio pisałeś żeby wykręcić... teraz nie dotykać.
Chyba że nie rozumiem wskazówek.

I jeszcze takie pytanie, piszesz "nieco wykręcić", "podkręcić" - o jakie tu zakresy chodzi. Może to głupie pytanie ale dla kogoś kto robi pierwszy raz wszystko jest niepewne. Czyli przekręcam te śruby RACZEJ o 1/4 obrotu, 2 obroty czy więcej? jaki jest skok (mniej więcej oczywiście) tych kręceń.

Re: regulacja dawki paliwa

: 22 mar 2023, 18:27
autor: Rokfor32
"Max obroty" a "max dawka" to dwa osobne wkręty.

Wkręt odpowiedzialny za max dawkę obniża jednak nie tylko samo "max" - obniża całą charakterystykę. Więc jak go wykręcisz (odejmiesz max dawkę) - to jednocześnie spadną wolne obroty. temu jednocześnie z korektą dawki max trzeba skorygować zderzak "iddle speed".

Generalnie, to chyba wszystkie punkty regulacyjne pompy tego typu są ze sobą powiązane, i ingerencja w jeden wymaga równocześnie skorygowania wartości pozostałych, z nim powiązanych. To nie jest takie proste do wytłumaczenia w kilku zdaniach komuś - kto ma marne pojęcie jak pompa jest zbudowana - a tak jest w tym własnie przypadku ... bez obrazy, oczywista :wink:

Jak chcesz, to mam gdzieś na kompie taki ogólny opis pomp tego typu (bosch VE), gdzie jest pokazane ładnie który regulator na co wpływa. Niduża broszurka - raptem 66 stron ... :mrgreen:

Re: regulacja dawki paliwa

: 22 mar 2023, 18:35
autor: Rokfor32
"nieco" w przypadku wkręta dawki max to około pół obrotu. W przypadku iddle speed - po prostu kręcisz tyle - żeby wolne obroty były prawidłowe.

Dawke max ustawia się (bez spec przyrządów) w taki sposób, żeby gwałtowne naciśnięcie gazu (z odpiętym wężykiem kompensacji turbo) generowało minimalne, ledwo widoczne dymienie na czarno. Ale takie na granicy widoczności. Jeżeli po takim ustawieniu jednak w czasie jazdy dymienie sie pojawi - to oznacza że rozjechana jest równiez regulacja kompensacji turbo (ten układ zwiększa dawkę max, wraz ze wzrostem ciśnienia doładowania).

To z kolei reguluje sie wewnątrz "grzybka" kompensacji turbo - i są tam ... trzy (a w zasadzie to cztery) opcje regulacji ... :wink:

Re: regulacja dawki paliwa

: 22 mar 2023, 18:55
autor: Synto
dzięki, dzięki... co do broszurki to na priv piszę

Re: regulacja dawki paliwa

: 22 mar 2023, 19:29
autor: Jake
Co nieco o pompa wtryskowych wiem, ale zawsze chetnie sie doksztalce. Jakby byla szansa na broszurke-poczytajke to ja tez chetny.

Re: regulacja dawki paliwa

: 22 mar 2023, 20:05
autor: Rokfor32
Znaczy - ma se serwer ftp zapodać? :mrgreen:

Forum nie umożliwia hostingu (poza obrazkami w mikrym formacie). jak chcecie, to mogę to zapodać na chomika. Ale wtedy trza wysupłać kilka zeta za ściągnięcie.

Re: regulacja dawki paliwa

: 22 mar 2023, 21:20
autor: Jake
Jak to nie wazy kilkaset megabajtow to i mailem zwyklym przejdzie. A jak nie to jest google drive i inne takie. Ale zlote chomiki za pobranie, tez moge wysuplac, nie ma problemu.

Re: regulacja dawki paliwa

: 23 mar 2023, 07:10
autor: Rokfor32
Chomik ma dla mnie ta zaletę - że nie wygasa, nawet jak o nim dawno zapomnę.

Googla w sumie jeszcze nie testowałem, muszę poczytać jakie tam zasady panują.

Re: regulacja dawki paliwa

: 26 mar 2023, 22:17
autor: Synto
Rokfor - THX za instrukcje. Dzisiaj wyregulowałem wolne obroty i max dawkę.Wykręciłem 3/4 obrotu. Chmury czarnego dymu zniknęły :-) :-). Podpowiedź Zibiego z białym znaczkiem też się przydała. Zrobiłem krechę po długości śruby wraz z kontrą. Wszystko ładnie widać ile obróciłem.
Po tych operacjach dorobię sobie sprytne małe klucze do tych śrub bo ze standardowymi to jest ekwilibrystyka pomiędzy osprzętem.
Następne do roboty to uszczelka szyby tył pasażer bo pozostałe rok temu zmieniałem i wymiana płynu chłodniczego po naprawie uszczelki głowicy.