HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Opis naszych samochodów.

Moderator: luk4s7

bartekbp01
Posty: 151
Rejestracja: 03 lis 2019, 08:06
Auto: HDJ80 4.2TD

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: bartekbp01 »

Witam, czy ktoś się orientuje czy wały korbowe w silnikach 1hd-t były oryginalnie azotowanie? Nie mogę znaleźć tej informacji w Manualu

Wysłane z mojego SNE-LX1 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: Rokfor32 »

Były hartowane indukcyjnie - same czopy. Azotowanie to czasochłonna technologia, i poza sportem się rzadko ją stosuje.

Co do tłoków - to nie jest kwestia czy komora spalania jest mała czy duża - bo jej kształt i wielkość zależy od zastosowanego rozpylacza, stopnia sprężania, stopnia doładowania. Chodzi o to, że silnik 12V ma wtryskiwacz umieszczony nie centralnie, jak większość nowych konstrukcji czterozaworowych, a lekko z boku i skośnie. Temu jego tłoki maja komorę wirowa przesuniętą na jedną ze stron.

Stożek w komorze jest ZAWSZE dopasowany do kąta rozpylacza - więc jeżeli tłoki idą inne niż fabryczne (bo sa takie dostępne - te silniki jeździły również w wózkach widłowych, i w marynistyce) - to końcówki trzeba zapodać dopasowane. do kształtu stożka w tłokach. Nie dobiera się tego na oko - dany tłok z danego zastosowania to pasująca do niego końcówka wtryskiwacza. Więc raczej sobie odpuść tłoki "jakieś", jeżeli nie wiesz precyzyjnie z czego one są.

Dwa - z tego co wiem do tego silnika powinny przychodzić tłoki z chłodzeniem. Te co są na małym obrazku tego chłodzenia nie maja (a przynajmniej nie widać nic tam - gdzie być powinno). To by sugerowało że są to tłoki ale właśnie z wózka widłowego, i silnika 1HD bez turbo.

bartekbp01
Posty: 151
Rejestracja: 03 lis 2019, 08:06
Auto: HDJ80 4.2TD

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: bartekbp01 »

Dziękuję za rzeczową odpowiedź, tłoki już mam z oryginału, walczę z wałem.

Wysłane z mojego SNE-LX1 przy użyciu Tapatalka

bartekbp01
Posty: 151
Rejestracja: 03 lis 2019, 08:06
Auto: HDJ80 4.2TD

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: bartekbp01 »

Remont silnika idzie powoli ale do przodu. Wczoraj został pomierzony wał po szlifie na nowych panewkach. Czekam teraz jeszcze na pierścienie tłokowe i w tygodniu będę składał silnik do kupy(porobię jakieś fotki). Pytanie mam, jaki olej silnikowy byście zarekomendowali po takiej generalce?

jezus
Posty: 1807
Rejestracja: 05 lut 2009, 20:58
Auto: IVECO 168M11
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: jezus »

Ja bym nadal lał 10W/40 . Osobiście leje od kilku lat Castrola Magnateka ... i silnik dalej żyje.

bartekbp01
Posty: 151
Rejestracja: 03 lis 2019, 08:06
Auto: HDJ80 4.2TD

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: bartekbp01 »

Silniczek już po odbudowie, przeszedł generalny remont. Głowica po obróbce, zawory uszczelniacze planowanie etc.
Cylindry na pierwszy szlif, blok planowany. Nowe tłoki, wał cały na drugim szlifie panewki ACL HD.
Nowa oryginalna pompa oleju, pompa wtryskowa po przeglądzie, nowe końcówki wtrysków denso. Silnik poskładany na originalnych uszczelkach. Dociera się właśnie a pierwsze 500 km ma już za sobą. Mruczy jak kotek i pali na widok kluczyka.

Wysłane z mojego SNE-LX1 przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: kylon »

Super.

bartekbp01
Posty: 151
Rejestracja: 03 lis 2019, 08:06
Auto: HDJ80 4.2TD

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: bartekbp01 »

Koledzy, powiedzcie mi jak działa ten czujnik ciśnienia oleju i czy można go jakoś sprawdzić. Nie rozumiem jak on działa, na ten środkowy pin mam kabel z 12plus, a na ten pin na obudowie mam masę, z kad się bierze sygnał na wskaźnik? Coś mam nie podłączone?
JAK sprawdzić działanie wskaźnika? Obrazek

Wysłane z mojego SNE-LX1 przy użyciu Tapatalka


wojtek.ie
Posty: 13
Rejestracja: 03 lut 2020, 21:56

HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: wojtek.ie »

bartekbp01 pisze:Koledzy, powiedzcie mi jak działa ten czujnik ciśnienia oleju i czy można go jakoś sprawdzić. Nie rozumiem jak on działa, na ten środkowy pin mam kabel z 12plus, a na ten pin na obudowie mam masę, z kad się bierze sygnał na wskaźnik? Coś mam nie podłączone?
JAK sprawdzić działanie wskaźnika? Obrazek

Wysłane z mojego SNE-LX1 przy


wojtek.ie
Posty: 13
Rejestracja: 03 lut 2020, 21:56

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: wojtek.ie »

wojtek.ie pisze:
bartekbp01 pisze:Koledzy, powiedzcie mi jak działa ten czujnik ciśnienia oleju i czy można go jakoś sprawdzić. Nie rozumiem jak on działa, na ten środkowy pin mam kabel z 12plus, a na ten pin na obudowie mam masę, z kad się bierze sygnał na wskaźnik? Coś mam nie podłączone?
JAK sprawdzić działanie wskaźnika? Obrazek

Wysłane z mojego SNE-LX1 przy
Witam
To złącze na środku czujnika to zwykle sygnał do wskaźnika, skąd tam +? Zasilany + jest raczej wskaźnik a czujnik „wysyła” masè. Ale może w Toyocie jest jakoś inaczejObrazek
Pzdr.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

bartekbp01
Posty: 151
Rejestracja: 03 lis 2019, 08:06
Auto: HDJ80 4.2TD

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: bartekbp01 »

No właśnie zazwyczaj tak jest, ale tu jest z gola inaczej ( woim egzemplarzu). Nie wiem o co kaman

Wysłane z mojego SNE-LX1 przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: Rokfor32 »

Panowie - DO SZKOŁY, albo poczytać jak działają tego typu układy pomiarowe :wink:

Oczywiście że wskaźnik "wysyła" sygnał napięciowy - i spadek tegoż napięcia na czujniku jest odczytywany. Wyjątkiem sa układy z czujnikami aktywnymi (czujnik ma swoje własne zasilanie) - wówczas miernik odczytuje napięcie na czujniku, lub przepływ prądu przez czujnik.

W przypadku tych czujników z toytoya jest jednak nieco inaczej. To nie jest zwykły czujnik pasywny (rezystancyjny). W czasie pracy, jak się pojawia ciśnienie - czujnik wysyła impulsy. Tak dokładniej - co jakiś czas wyzwala impuls prądowy, i od częstotliwości tegoż impulsowania zależy ilość mocy(a dokładniej ciepła) wydzielona na elemencie pomiarowym wskaźnika (wskaźnik to płytka bimetalowa owinięta drucikiem oporowym). Czyli takie niby sterowanie PWM.

Tak że - działanie czujnika można sprawdzić oscyloskopem, podając napięcie około 5V, i patrząc czy ze wzrostem ciśnienia pojawiają się impulsy - albo po prostu wpiąć w układ auta, i patrzeć czy coś wskazuje :wink:

Czego tak to skomplikowali? pewnie temu, że jeżeli jest wszystko ładnie skalibrowane (chodzi głównie o wskaźnik), to układ działa logarytmicznie. Czyli, minimalne już ciśnienie odchyla wskazówkę - ale jednocześnie nawet bardzo duże nie za bardzo chce przekroczyć 2/3 skali.

bartekbp01
Posty: 151
Rejestracja: 03 lis 2019, 08:06
Auto: HDJ80 4.2TD

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: bartekbp01 »

Ok, tylko dalej nie wiem jak to działa, skoro na czujniku są dwa piny, jeden ewidentnie masowy a drugi jest izolowany względem pierwszego to mogę mniemać ze tam jest jakiś plus. Sytuacja jest u mnie o tyle skomplikowana ze od początku zegar nie działał i do czujnika nic nie było podłączone. Po zrobieniu porządku z instalacją pod maską pozostały mi tylko dwa pasujące w to miejsce przewody. Jeden jest zakończony czarna specyficzna wtyczka (wsówką) która pasuje na środkowy pin a drugi kabel był obcięty ale na nim mam masę. Próbuję to wszystko jakoś ogarnąć ale nie mam schematu, stąd moje pytania. Napisałeś że czujnik wysyła sygnał, hmm ale jak ?musiałby mieć jakiś trzeci pin(tak na moją logikę).


Wysłane z mojego SNE-LX1 przy użyciu Tapatalka


bartekbp01
Posty: 151
Rejestracja: 03 lis 2019, 08:06
Auto: HDJ80 4.2TD

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: bartekbp01 »

Niewykluczone oczywiście że te przewody nie są od tego czujnika, tylko że wtedy nie mam co tam podpiąć

Wysłane z mojego SNE-LX1 przy użyciu Tapatalka


Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: HDJ80 odbudowa by bartekbp01

Post autor: Rokfor32 »

Czytaj uważniej. Nie czujnik wysyła sygnał, tylko wskaźnik. Wysyła napięcie wzorcowe, czy też w tym konkretnym wydaniu - inicjujące pracę czujnika.

Ten czujnik jest jednopinowy. Ten środkowy, sygnałowy. Ten drugi odczep, masowy, był stosowany w części modeli do podpięcia ekranu przewodu sygnałowego. Masa jest brana standardowo, przez gwint.

ODPOWIEDZ