Zabudowa HZJ75

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
mpiatek
Posty: 157
Rejestracja: 28 lut 2007, 02:57
Auto: HZJ75
Kontakt:

Re: Zabudowa HZJ75

Post autor: mpiatek »

Po pomiarach rowerów szerokości skrzynek bocznych uległy zmianie na 48cm z każdej strony.
Martusia przygotowała szablon rozkroju sklejki (PDF). Na jutro sklejka ma być pocięta.

Gałka
Sąd Koleżeński
Posty: 4425
Rejestracja: 05 kwie 2007, 21:04
Auto: HZJ73 3w1
Kontakt:

Re: Zabudowa HZJ75

Post autor: Gałka »

Magnus pisze:Róbcie, ja bym chętnie na kolejny numerek się załapał, bo latające skrzynki mnie okrutnie wkurzają :evil:
jak mi wyjdzie nowy "ludwik" to Ci sprzedam moją 'Ikeę' :D

Awatar użytkownika
Magnus
Klubowicz
Posty: 985
Rejestracja: 04 kwie 2007, 20:34
Auto: aktualnie bez auta, kiedyś HZJ73, HDJ80
Kontakt:

Re: Zabudowa HZJ75

Post autor: Magnus »

Janek, tyle mnasz wersji zabudowy tyłu, że nawet nie kojarzę Twej Ikei :roll: ale koncepcja warta zastanowienia :wink:

Awatar użytkownika
mpiatek
Posty: 157
Rejestracja: 28 lut 2007, 02:57
Auto: HZJ75
Kontakt:

Re: Zabudowa HZJ75

Post autor: mpiatek »

Pierwszy pracowity weekend zakończony. Z góry uprzedzam, że stolarzem nie jestem i słowotwórstwo oraz działania niezgodne ze stolarską sztuką w moich opisach mogą się pojawić. Nie ponoszę odpowiedzialności za szkody wyrządzone naśladowaniem moich poczynań :mrgreen:

Na uprzednio przygotowanym w AutoCAD i wydrukowanym rysunku podłogi wycinamy miejsce na nadkola i inne krągłości, zostawiając po 5mm luzu po każdej stronie na zmianę wymiarów sklejki pod wpływem wilgotności.
Obrazek

Obrysowujemy od szablonu sklejkę pod płytę podłogową.
Obrazek

Wycinamy wyrysowane kształty wyrzynarką z cienkim brzeszczotem.
Obrazek

Podłoga i ścianki boczne Bushtaxi oczyszczone w wszelkich dodatków - poza jedną nieszczęsną śrubą z ukręconą nitonakrętką, z którą trzeba będzie jeszcze powalczyć... Niebieską pianką oznaczone są otwory pod mocowanie płyty podłogowej, które już były w podłodze. Pewnie jeszcze 2...4 dodatkowe trzeba będzie nawiercić. Planuję zrobić to w miejscach gdzie widać zaślepki jakiś nie wykorzystanych otworów technologicznych.
Obrazek

Przymierzamy płytę podłogową i w razie potrzeby korygujemy wycięcia.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Po podłodze przyszła kolej na pierwszą skrzynkę - przednią, pod zbiornik na wodę. Zamówione na wymiar formatki sklejki skręcane są wkrętami 3x40, wkręcanymi w otwory prowadzące, nawiercone wiertłem o średnicy 2mm. Na łączenia sklejki nanosimy cienką warstwę kleju poliuretanowego do drewna.
Obrazek

Przy skręcaniu skrzynek pomocne są ściski stolarskie z kątem prostym
Obrazek

Pierwsza skrzynka skręcona w stanie surowym, do dalszej obróbki
Obrazek

Ciąg dalszy nastąpi...

Awatar użytkownika
mpiatek
Posty: 157
Rejestracja: 28 lut 2007, 02:57
Auto: HZJ75
Kontakt:

Re: Zabudowa HZJ75

Post autor: mpiatek »

Na izolację i wyciszenie płyty podłogowej planuję zastosować (jeśli uda się kupić od ręki) samoprzylepną matę AF/Armaflex o grubości 16mm (opis w PDF).

Czy uważacie że taka grubość nie będzie za duża/mała :?: Przypuszczam, że mata powinna się pod masą zabudowy i ładunku ukształtować do przetłoczeń blachy podłogowej i nie dodawać całych 16mm do wysokości zabudowy.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2143
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Zabudowa HZJ75

Post autor: sebastian44 »

Izolacja może być, jedyną wadą będzie to że podłoga będzie się uginać przy chodzeniu po niej. Zastanawia mnie sposob łączenia scianek skrzyni wkrętami- czy przez te wkręty sklejka nie będzie się rozwarstwiać? Poza tym skręcenie na sztywno uniemożliwi pracę scianek, i wkręty mogą wypadać (może się mylę). Ja zastosowalem taki łącznik
Obrazek wtedy ścianki mają mozliwość niewielkiego ruchu, bo łącznik się delikatnie wygina, a wkręty pracują na ścinanie ,a nie na wyrywanie.Ale też nie jestem stolarzem, wiec tak sobie tylko marudze:)

Awatar użytkownika
estewes
Klubowicz
Posty: 1399
Rejestracja: 28 sie 2009, 19:30
Auto: HJ60 2H turbo
Kontakt:

Re: Zabudowa HZJ75

Post autor: estewes »

Pełna profeska,aż się nie chce wierzyć że nie jesteś stolarzem :D
Co do maty to chyba nie jest to najlepszy wybór :roll:
Taka gąbczasta pianka stosowana w budownictwie ma za zadanie zatrzymać ciepło w rurach przez co nie dopuszcza do skraplania się wody(różnica temperatur).
Jeżeli chodzi o wygłuszenie(wyciszenie) to lepsza by była taka bardziej gumowa :wink: .
Nie jestem ekspertem w tej dziedzinie ale ....

Awatar użytkownika
mpiatek
Posty: 157
Rejestracja: 28 lut 2007, 02:57
Auto: HZJ75
Kontakt:

Re: Zabudowa HZJ75

Post autor: mpiatek »

Dotychczas wykorzystywane przeze mnie skrzynki, mocowane pasami do podłogi, pomiędzy ławki, też skręcałem wkrętami z nawierconymi otworami i nie rozwarstwiały się. Co prawda te skrzynie będą o wiele dłuższe i na sztywno przytwierdzone do podłogi... Szwajcarzy też skręcili swoje skrzynie wkrętami więc mam nadzieję, że wiedzieli co robią (warsztat wyglądał profesjonalnie) i sklejki nie popękają. Poza łączeniem na wkręty krawędzie skrzyń będą skręcane kątownikami aluminiowymi - dla estetyki a przy okazji będzie to dodatkowe wzmocnienie - już nie takie sztywne.

Awatar użytkownika
estewes
Klubowicz
Posty: 1399
Rejestracja: 28 sie 2009, 19:30
Auto: HJ60 2H turbo
Kontakt:

Re: Zabudowa HZJ75

Post autor: estewes »

sebastian44 pisze:Zastanawia mnie sposob łączenia scianek skrzyni wkrętami- czy przez te wkręty sklejka nie będzie się rozwarstwiać? Poza tym skręcenie na sztywno uniemożliwi pracę scianek, i wkręty mogą wypadać (może się mylę).
Jak się najpierw nawierci to nic nie będzie pękać ani rozwarstwiać,
i ma być na sztywno sklejone i skręcone i można dać jeszcze drewniane kołki pomiędzy,ale to przerost formy nad treścią :wink:

piekarz
Klubowicz
Posty: 387
Rejestracja: 23 lip 2009, 10:07
Auto: FJ40, BJ45, HDJ100
Kontakt:

Re: Zabudowa HZJ75

Post autor: piekarz »

Zobacz na http://www.scapa-intra.pl/_s_pianki_1.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Są maty różnej grubości i twardości. Macałem je i wydają się dosyć solidne.

Awatar użytkownika
mpiatek
Posty: 157
Rejestracja: 28 lut 2007, 02:57
Auto: HZJ75
Kontakt:

Re: Zabudowa HZJ75

Post autor: mpiatek »

estewes pisze:Co do maty to chyba nie jest to najlepszy wybór :roll:
Taka gąbczasta pianka stosowana w budownictwie ma za zadanie zatrzymać ciepło w rurach przez co nie dopuszcza do skraplania się wody(różnica temperatur).
Jeżeli chodzi o wygłuszenie(wyciszenie) to lepsza by była taka bardziej gumowa :wink: .
Nie jestem ekspertem w tej dziedzinie ale ....
Też się nad taką zastanawiałem. Izolacja termiczna zabudowy w sumie też się przyda - zimą i latem. Co do tłumienia hałasu to ta mata daje 30dB(A) redukcji dźwięków. To chyba dosyć dużo - tak mi się przynajmniej wydaje ale też się nie znam...

Awatar użytkownika
mpiatek
Posty: 157
Rejestracja: 28 lut 2007, 02:57
Auto: HZJ75
Kontakt:

Re: Zabudowa HZJ75

Post autor: mpiatek »

piekarz pisze:Zobacz na http://www.scapa-intra.pl/_s_pianki_1.html" onclick="window.open(this.href);return false; . Są maty różnej grubości i twardości. Macałem je i wydają się dosyć solidne.
Dzięki za namiary. Scapa 3509 (PDF) wydaje się być OK. Tylko zastanawiam się czy 6mm grubości to nie będzie za mało :?: Jest też grubsza Scapa 3829 (PDF) - 10mm - pewnie byłaby lepsza.

Awatar użytkownika
estewes
Klubowicz
Posty: 1399
Rejestracja: 28 sie 2009, 19:30
Auto: HJ60 2H turbo
Kontakt:

Re: Zabudowa HZJ75

Post autor: estewes »

Na prawdę nie wiem za dużo o piankach i matach ale hałas (Szept podczas rozmowy wykazuje ok. 15 dB),na ulicy hałas jest w granicy 90dB ale to tak na marginesie :roll:
Ja osobiście poszedłem w kierunku izolacji gumowej(izolacja akustyczna) z dodatkową srebrną warstwą na wierzchu(izolacja termiczna) o grubości chyba 6mm i różnica w wyciszeniu auta jest ogromna :wink:

Awatar użytkownika
mpiatek
Posty: 157
Rejestracja: 28 lut 2007, 02:57
Auto: HZJ75
Kontakt:

Re: Zabudowa HZJ75

Post autor: mpiatek »

Kolejny problem do rozwiązania - okucia z profili aluminiowych. Ogólna koncepcja jest taka:
- pionowe narożniki - kątowniki 30x30 mm,
- dolne narożniki - 30x30 mm lub płaskownik na widoczny bok skrzyni,
- otwór skrzyni - 30x10 mm.

Dylemat płaskownik czy kątownik na dolnej krawędzi wynika z obaw o połączenie skrzyń z płytą podłogową - aluminium/drewno z dodatkowymi 2mm grubości kątownika na krawędziach.

Co do samego montażu zastanawiam się nad dwoma opcjami skręcenia kątowników ze skrzyniami za pomocą śrub z nakrętkami:
- bez kątownika wewnątrz skrzyni - sama podkładka i nakrętka - na pewno taniej, estetyki na zewnątrz nie zmieniamy,
- z kątownikiem wewnątrz - drożej ale solidniej; tylko czy to połączenie nie jest już zbędne biorąc pod uwagę że skrzynie są i tak skręcone na sztywno wkrętami?

Na rysunku rozmieszczenie w/w profili:
Obrazek

Problematyczne jest również rozwiązanie montażu zawiasu i okuć pokrywy skrzynek. Myślałem o okuciu pokrywy kątownikiem 30x10mm, podobnie jak otworu skrzyń. Obawiam się jednak, że krótszy bok kątownika będzie zachodził na zawias (rysunek poniżej). Może ktoś z Was już takie łączenie przećwiczył w praktyce :?:

Obrazek

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18049
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Zabudowa HZJ75

Post autor: kylon »

Zawiasy powinny być dobrej jakości czyli dobrze spasowane. Zbyt luźne będą latać i trzeszczeć na wybojach. Nie wspomnę już o ich krótko trwałości.

ODPOWIEDZ