Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Moderator: luk4s7

vegas
Posty: 123
Rejestracja: 14 mar 2019, 09:28
Auto: LJ70 swap 1KZ-T
Kontakt:

Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Post autor: vegas »

Cześć,

Od niedawna jestem posiadaczem LJ70 z 1993 roku, ale z przełożonym silnikiem na 1KZ-T. Ponieważ jestem kompletnym nowicjuszem w temacie terenówek i Land Cruiserów, chciałbym się dowiedzieć, jak zweryfikować, czy ta przekładka została wykonana poprawnie/sensownie. Będę wdzięczny za wszelkie informacje - co mogę samodzielnie zweryfikować, co powinno być przy takiej przekładce wykonane, na co szczególnie zwrócić uwagę, itp.

Z góry dziękuję!

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Post autor: kylon »

Gdzieś na forum jest temat gdzie to opisywałem.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Post autor: kylon »

- przespawanie mocowań poduszek silnika
- poduszki silnika (ale tu nie pamiętam)
- dzwon skrzyni biegów
- komplet sprzęgła (no ale to z silnikiem)
- chłodnica
- mocowania chłodnicy
- puszka filtra powietrza (większy filtr powietrza)
- wiązka elektryczna ale raczej kwestia zmiany końcówek
- linka gazu
- wydech (większa średnica rur)

vegas
Posty: 123
Rejestracja: 14 mar 2019, 09:28
Auto: LJ70 swap 1KZ-T
Kontakt:

Re: Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Post autor: vegas »

Wielkie dzięki!
Faktycznie, znalazłem teraz Twój post: viewtopic.php?p=173295#p173295
Jest tam mowa jeszcze o przełożeniach w mostach. Jak można stwierdzić, czy w moim egzemplarzu LJ70 są one takie same, jak w KZJ70, czy może są różne i wymagają zmiany?

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Post autor: kylon »

W różnych modelach nawet tego samego silnika są dwa rodzaje przełożeń. Czyli KZJ7 ma np dwa przełożenia. Tak zwane szybkie i wolne. Ich dobór teraz zależy od wielkości kół. No i jeszcze mogą być różnice w układzie hamulcowym. Nie wiem w jakim J7 zmieniałeś silnik. KZJ7 ma większe zaciski. 2,4 ma tarcze wentylowane oraz nie (w starszej wersji)

vegas
Posty: 123
Rejestracja: 14 mar 2019, 09:28
Auto: LJ70 swap 1KZ-T
Kontakt:

Re: Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Post autor: vegas »

Dzięki za odpowiedź. Silnik zmieniany był w LJ70 po 90 roku, jeśli o to chodziło.

Poczytałem trochę o przełożeniach w J70, ale mam jeszcze pytania.

W LJ70 i KZJ70 jednym z oryginalnych rozmiarów opon były 265/75R15 (w calach to 31/10.5/15). To już samo w sobie mnie trochę zdziwiło, gdy spojrzałem na tabelę zamieszczoną tutaj: https://sklep.4x4team.com.pl/gear-ratio-calculator. LJ70 ma oryginalne przełożenie mechanizmu różnicowego 4,88, co daje przy fabrycznych oponach 31" i prędkości 105 km/h wynikowe obroty 3438 rpm na 4 biegu (przełożenie 1:1), a w tabelkach opisane jest jako "reduced fuel economy" albo już w ogóle jest poza skalą czerwoną, tak jak w tabelce z linku, który podałem. Wydawałoby się, że logicznym byłoby montować większe koła, np. 33" lub inne przełożenie. Skąd taka fabryczna kombinacja przełożenia i opon?

W związku z tym, czy dobrze rozumiem, że przy oryginalnym przełożeniu mechanizmu różnicowego pozostawionym z LJ70 (czyli 4,88, muszę jeszcze sprawdzić, czy takie występuje u mnie) i przełożonym do LJ70 silniku 1KZ-T oraz oponach 33" efekt będzie taki jak w KZJ70 z fabrycznymi oponami 31" oraz oryginalnym przełożeniem 4,56?

RAT
Posty: 640
Rejestracja: 02 lis 2015, 14:38

Re: Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Post autor: RAT »

KZJ chyba musiały mieć różne przełożenia bo ja mam 4,3 np. a nie 4,56 jak piszesz powyżej

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18006
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Post autor: kylon »

Dokładnie. Były różne przełożenia w KZJ. Skoro masz 4,88 to w zasadzie najfajniejsze przełożenie jak chcesz założyć większe koła od 33 cali w górę.

vegas
Posty: 123
Rejestracja: 14 mar 2019, 09:28
Auto: LJ70 swap 1KZ-T
Kontakt:

Re: Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Post autor: vegas »

A jakbym chciał mieć dobre właściwości na asfalcie (prowadzenie, hałas, wygoda, spalanie - oczywiście w zakresie dostępnym dla przeciętnej J7 :-) ), to jest sens schodzić do 31" (opony AT) z przełożeniem 4,88?

vegas
Posty: 123
Rejestracja: 14 mar 2019, 09:28
Auto: LJ70 swap 1KZ-T
Kontakt:

Re: Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Post autor: vegas »

Odgrzeję stary temat, żeby nie zakładać nowego - czy ktoś wie, gdzie można znaleźć rysunki ramy KZJ70? Znalazłem rysunki do LJ70 (RJ70/LJ72) po 90 w serwisówce RM183E, ale jest ona za stara, żeby zawierać informacje o KZJ, bo jeszcze nie istniał.

vegas
Posty: 123
Rejestracja: 14 mar 2019, 09:28
Auto: LJ70 swap 1KZ-T
Kontakt:

Re: Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Post autor: vegas »

Albo inaczej zadam pytanie - chciałbym zweryfikować, czy u mnie mocowania poduszek silnika znajdują się w tym samym miejscu, jak oryginalnie w KZJ. Mogę porównać rysunek ramy LJ70 i dodać 6 cm przesunięcia wspomniane przez Kylona w wątku tutaj viewtopic.php?p=173295#p173295. Ale może ktoś jest w stanie podać mi odległość np. od początku (przodu) ramy?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Post autor: Rokfor32 »

Generalnie, to lepszym pomysłem jest ustawienie łap pod silnik "z natury".

Miałem już u siebie kilka ram (oryginalnych) z KZJ, i WSZYSTKIE miały łapy (moim zdaniem) około 0,5 cm za bardzo "do przodu". Na nowych poduszkach (pod skrzynią też) napęd naprężał przednie mocowania, tak, że ewidentnie nie były one zgrane z poduszką.

Odcięte mocowania silnika (z ramy) pozwalają na posadowienie napędu, i przesuwanie tych mocowań wzdłuż ramy, aż się ustawi najbardziej optymalną pozycję - i wtedy to można poprawnie zespawać. Ja mogę Ci zmierzyć pozycję łapy od początku ramy na przykład - ale łapa jest przestrzenna, więc starczy że ją delikatnie przekosisz (zachowując ciągle wymiar startowy), i już poducha nie będzie siedzieć jak należy.

vegas
Posty: 123
Rejestracja: 14 mar 2019, 09:28
Auto: LJ70 swap 1KZ-T
Kontakt:

Re: Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Post autor: vegas »

Dziękuję bardzo za odpowiedź!

Jasne, rozumiem - odległość od początku ramy to jedno, ale zostaje jeszcze kąt pod jakim łapy są przyspawane w płaszczyźnie poziomej.
Na rysunkach ramy LJ70 łapy wyglądają jakby były przyspawane jedna pod innym kątem, niż druga i nawet lekko przesunięta (choć te odległości nie są podane). W naturze też tak to wygląda?

Cały temat mnie ciekawi, bo przy wyłączaniu silnika nienaturalnie mocno nim telepie i zastanawiam się, czy nieprecyzyjne mocowanie łap może mieć na to wpływ. W trakcie pracy silnika raczej nie czuję nienaturalnych wibracji.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Post autor: Rokfor32 »

Tak, przy tym silniku jest bardzo mocne telepnięcie przy gaszeniu. Temu później to rozwiązano stosując przepustnicę w dolocie (1KZT-E).

I drugie tak, łapy nie sa symetryczne w osi wzdłużnej, i są pochylone, ze względu na ustawienie napędu, oraz kształt ramy (nie jest przecież płaska).

vegas
Posty: 123
Rejestracja: 14 mar 2019, 09:28
Auto: LJ70 swap 1KZ-T
Kontakt:

Re: Przekładka 2L-T na 1KZ-T

Post autor: vegas »

Dzięki za fachowe wyjaśnienia!
Czyli prawdopodobnie mogę spać spokojnie. ;-)
Przy najbliższej okazji może spróbuję przyjrzeć się położeniu łap, czy to wygląda poprawnie u mnie.

ODPOWIEDZ