Najłatwiej się mądrzyć i docinki robić... Ehh, jak dzieci.
Ad rem Panowie! Chyba nikt się nie urodził z wiedzą. Kto pyta, nie błądzi.
Opcja na skrzyni - luz to na reduktorze - N.
Czyli reduktor jest rozłączony. Wrzucenie biegu na skrzyni biegów gdy reduktor jest rozłączny, nic nie daje. Nie ma przeniesienia napędu. Przy holowaniu na wyłączonym silniku przydatne. Gdy coś się w moście czy skrzyni zmieli też przydatne.
W aucie terenowym, poza skrzynią biegów, mamy drugą skrzynię nazywaną potocznie, w skrócie, reduktorem a pełna i poprawna nazwa to skrzynia rozdzielczo-redukcyjna. Wajcha reduktora służy do wybrania trybu pracy reduktora a tryby są właśnie oznaczone na niej. U nas w 70kach tryby pracy reduktora to 2H, N, 4H i L. Teraz wszystko jest elektrycznie sterowane i coraz mniej aut ma osobną wajchę. Toyota wprowadziła przycisk H4, który zastąpił mechaniczną opcję "włączenia napędu 4x4" bez reduktora.
Przełączanie z 2H (RWD - napęd na sam TYŁ) na H4 (napęd na obie osie bez redukcji) można robić przyciskiem, w czasie jazdy, tylko przy niskiej prędkości, do 25 mil, czyli 40km/godz.
Nie we wszystkich autach terenowych, ale w 70kach można.
Zwykle w 70kach są jeszcze sprzęgiełka na piastach. Przy wyłączonych sprzegielkach włączenie przycisku 4H niewiele zmieni.
Reduktor przekaże napęd na przedni most, ale dopiero włączenie sprzegielek (no chyba, że ktoś ma automat) spowoduje, że półosie napędowe otrzymają napęd poprzez przedni dyferencjał z wału napędowego, reduktora, skrzyni biegów, silnika.
Reduktor to mechanizm, który pozwala na rozdzielenie napędu ze skrzyni na 1 most lub oba mosty, oraz dodatkowo, na zmniejszenie/redukcję przełożenia, co daje zwiększenie momentu.
Auta, które mogą jeździć po asfalcie z napędem na 4 koła, mają jeszcze mechanizm centralnego, międzyosiowego, mechanizmu różnicowego i często blokadę tego mechanizmu, jeśli to auta terenowe. Auta typu SUV, czy sportowe, to też często mają napędy 4x4 ale za to bez blokady i bez reduktora
Takim autem, terenowym, z napędem stałe na 4 koła, ale z reduktorem i blokadą centralnego dyfra, jest na przykład Łada Niva.
Ma 3 gałki, jak do zmiany biegów.
Jedna gałka od biegów.
Druga gałka od załączania reduktora.
Trzecia od blokady centralnego mechanizmu.
W naszym aucie nie można jeździć z zapiętym napędem na 4 koła po dobrze przyczepnym podłożu - suchym asfalcie itp. Mamy auto tylno napędowe z dołączanym przednim napędem. Z tego powodu, że nie mamy w aucie centralnego dyferencjału. Gdybyśmy go mieli, to można by jeździć ze stałym napędem na obie osie. Ludzie sobie przerabiają tak skrzynie. Jednemu podoba się matka a drugiemu córka. Ja tam w teren lubię auta takie, jak tlc j70, tylnonapędowe, ale na ferie w góry, czy na wyprawy to wolę stały napęd 4x4.
Pozycja na reduktorze H4 czy przycisk H4 (to samo robi, różnie się realizuje fizyczne przełączenie w reduktorze - mechanicznie albo elektrycznie) oznacza dołączenie przedniego napędu - przedni most i tylny dostaje taki sam napęd. Nie ma podziału dynamicznego, po prostu, te same obroty cały czas na przód i tył. Czyli samochód ma stały napęd na obie osie.
W sumie ktoś by powiedział, że ma stały napęd na 4 koła i miał by rację, bo tak się to rozumie i mówi potocznie, ale realnie nie ma wtedy nasze auto napędu na 4 koła, bo do stałego na 4 koła potrzebne jest jeszcze zablokowanie mechanizmów różnicowych w obu mostach.
Realnie napęd jest na 4 koła, tylko, jeśli toczą się na wprost z równą prędkością. Jeśli auto skręca, to na moście tylko 1 koło, mniej obciążone, dostaje napęd z powodu działania mechanizmu różnicowego w mostach.
Pozycja L czy L4 (LOW) oznacza poza napędem realizowanym na obie osie, załączenie przełożeń reduktora. Reduktor w uproszczeniu powoduje, że na tym samym biegu, przy takich samych obrotach silnika, koła obracają się mniejszą ilość razy.
Reduktor jest po to, żeby zwiększyć moment przekazywany na koła lub jak kto woli, zmniejszyć obciążenie skrzyni i sprzęgła.
Reduktora używa się żeby ruszyć powoli, żeby chociażby w trudnym terenie nie palić sprzęgła a auto, żeby miało siłę obrócić kołami.
Załączenie reduktora w niektórych autach AWD powoduje też spięcie centralnego dyferencjału, ale to nas nie dotyczy
Tu ciekawy filmik, jak działa mechanizm różnicowy - stare, ale warte obejrzenia:
https://youtu.be/yYAw79386WI
No i nieśmiertelne filmiki terenwizji:
https://youtu.be/CQ1fhNc2Ptg
https://youtu.be/RDatUAroMOU
Oradek lj73 2LT-II