jak jeździć
Moderator: luk4s7
jak jeździć
Przeszukałem forum ale nie znalazłem takiego tematu
Piszę tylko o jeżdzie po szosie i chodzi mi tylko o spalanie.
Jak jeżdzić? starać się aby cały czas turbina sie włączała i juz przy większych prędkościach jechać tak aby lampka zielona cały czas sie świeciła? Czy starać się jechać z obrotami poniżej 2000obr/min
Niby jak turbina pracuje to LJ73 ma lżej ale czy dawka paliwa wtedy nie jest podawana większa?
Piszę tylko o jeżdzie po szosie i chodzi mi tylko o spalanie.
Jak jeżdzić? starać się aby cały czas turbina sie włączała i juz przy większych prędkościach jechać tak aby lampka zielona cały czas sie świeciła? Czy starać się jechać z obrotami poniżej 2000obr/min
Niby jak turbina pracuje to LJ73 ma lżej ale czy dawka paliwa wtedy nie jest podawana większa?
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8467
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: jak jeździć
Nie jest.
Generalnie - jak chcesz jeździć ekonomicznie - to trzeba rozeznać charakterystykę silnika, i jeździć w zakresie jego największej sprawności. Acz trza uwzględnić, że dane książkowe niekoniecznie sie pokrywają z realem - zużycie jednostki robi swoje.
Chcesz znać dokładnie - zrób se test na hamowni. Zakres ekonomiczny kończy sie tam, gdzie krzywa momentu zaczyna opadać. zakres ekonomiczny można przyjąć jako ten, gdzie silnik osiąga z 80% max momentu - licząc od strony mniejszych obrotów - do wartości max momentu i przełamania krzywej.
Dla tego silnika powinno to być w zakresie 2 do 3 tysie rpm.
Generalnie - jak chcesz jeździć ekonomicznie - to trzeba rozeznać charakterystykę silnika, i jeździć w zakresie jego największej sprawności. Acz trza uwzględnić, że dane książkowe niekoniecznie sie pokrywają z realem - zużycie jednostki robi swoje.
Chcesz znać dokładnie - zrób se test na hamowni. Zakres ekonomiczny kończy sie tam, gdzie krzywa momentu zaczyna opadać. zakres ekonomiczny można przyjąć jako ten, gdzie silnik osiąga z 80% max momentu - licząc od strony mniejszych obrotów - do wartości max momentu i przełamania krzywej.
Dla tego silnika powinno to być w zakresie 2 do 3 tysie rpm.
- kpeugeot
- Klubowicz
- Posty: 2522
- Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
- Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991 - Kontakt:
Re: jak jeździć
kiedyś w eco drivingu mówili żeby w miarę szybko przyśpieszać i jak najdłużej jechać ze stałą prędkością
oczywiście auto nigdy nie będzie paliło mniej niż 10l/100 km ale realne jest koło 11-12
oczywiście auto nigdy nie będzie paliło mniej niż 10l/100 km ale realne jest koło 11-12
Re: jak jeździć
Włos dęba staje jak czytam takie tematy Pytasz o zasady jazdy z silnikiem turbodoładowanym aby nie zakatować turbiny czy faktycznie chcesz starą terenówką uprawiać eko jazdę na oparach. Zielona kontrolka nie jest po to aby się świeciła non stop tylko informuje o poprawnym działaniu turbosprężarki w odpowiednich zakresach.
Re: jak jeździć
kylon przygładź włos kolega przesiadł się właśnie z Jeepa i pewnie jest jeszcze ciągle w szoku że jazda mniejszym, słabszym dieslem kosztuje go tyle co dużym, żwawym amerykanem z LPG
Benior jak jeździć - rozsądnie, bezpiecznie i z głową, myśląc o tym jak to fajnie że można dojechać w ciekawe miejsca a nie ile to kosztuje - po zatankowaniu 5-go zbiornika powinieneś go(ją) wyczuć i już tylko rozkoszować się jazdą
Benior jak jeździć - rozsądnie, bezpiecznie i z głową, myśląc o tym jak to fajnie że można dojechać w ciekawe miejsca a nie ile to kosztuje - po zatankowaniu 5-go zbiornika powinieneś go(ją) wyczuć i już tylko rozkoszować się jazdą
- kpeugeot
- Klubowicz
- Posty: 2522
- Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
- Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991 - Kontakt:
Re: jak jeździć
Benior z tyłu PZM'tu przy Schell'u jest koleś który robi pompy paliwa do diesli podjedź do niego niech zerknie na twoją - bo wg mnie za dużo na szaro dymisz przyśpieszając z niskich obrotów
ogólnie silniki diesla - albo sa cherlawe i palą mniej
albo mają podkręconą pompę są żwawsze i palą więcej
ogólnie silniki diesla - albo sa cherlawe i palą mniej
albo mają podkręconą pompę są żwawsze i palą więcej
Re: jak jeździć
Kylon chyba lepiej pytać i po to właśnie są fora.
Właśnie byłem ciekawy czy ciągła jazda na turbinie jej nie zabije i z twojego posta rozumuję, że tak.
Do pompy paliwa zaglądał Kmiecio i mówił, że jest jeszcze fabryczna plomba więc na razie jej nie ruszamy.
Właśnie byłem ciekawy czy ciągła jazda na turbinie jej nie zabije i z twojego posta rozumuję, że tak.
Do pompy paliwa zaglądał Kmiecio i mówił, że jest jeszcze fabryczna plomba więc na razie jej nie ruszamy.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8467
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: jak jeździć
Nie wiem co masz na myśli pisząc "ciągła jazda na turbinie". Ten element nie da sie przecie "wyłączyć", żeby wirnik się nie kręcił. Można conajwyżej zmniejszyć obciążenie.
Tyle - że to jest bez sensu. Bolączka klasycznych turbin jest właśnie to - że nie pracują od dołu, i wiekszość ludzi staje na uju, żeby to poprawić - a nie odwrotnie ...
Tyle - że to jest bez sensu. Bolączka klasycznych turbin jest właśnie to - że nie pracują od dołu, i wiekszość ludzi staje na uju, żeby to poprawić - a nie odwrotnie ...
Re: jak jeździć
Taka jazda na 4 biegu ok 70-80km/h i z obrotami ponad 2000 wtedy moja lampka oznajmia włączenie się turbiny. Z tego powodu się pytam czy tak lepiej sobie dalej pomykać z taką prędkością/świecącą się zieloną lampką czy wrzucić 5 czy zwolnić aby turbiny nie nadwyrężać.Rokfor32 pisze:Nie wiem co masz na myśli pisząc "ciągła jazda na turbinie":
Wiem, że kiedy działa turbina to tojce jest lżej i teoretycznie powinna mniej spalić ale czy ja dobrze rozumuje? nie wiem.
Jestem mechanicznym idiotą i nie potrafię wyrażać się fachowo, wiedza moja w tym temacie jest mierna. Stąd i pytania mogą wydawać się dziwne.
Czeka mnie długa podróż i chciałbym po prostu wiedzieć co i jak. Kręcąc się wokół lublina z wypadami w teren nie jestem w stanie tego zbadać.
- kpeugeot
- Klubowicz
- Posty: 2522
- Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
- Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991 - Kontakt:
Re: jak jeździć
powyzej 70km/h to juz raczej tylko 5 bieg
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8467
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: jak jeździć
Lampka nie oznacza "włączenia się" turbiny - ale osiągnięcie minimalnego ciśnienia doładowania. Jest to po prostu sygnalizacja - że turbina działa prawidłowo. Turbina działa stale - jak lampka nie świeci - również
Re: jak jeździć
Rokfor dzięki za łopatologiczne wyjaśnienie
Re: jak jeździć
Beniu u Ciebie trzeba sprawdzić wtryski i prawdopodobnie wymienić końcówki w nich (ale to wyjdzie na diagnostyce) a jeśli chcesz to możesz skoczyć na jakąś stacje diagnostyczną aby sprawdzili Ci skład spalin...
a Toyka będzie Ci paliła 13/15l/100km i już, może Ci się uda zejść do 10/11l ale raczej nie w zimie, a patentem na drastyczne zmniejszenie spalania jest sztywny hol...
a Toyka będzie Ci paliła 13/15l/100km i już, może Ci się uda zejść do 10/11l ale raczej nie w zimie, a patentem na drastyczne zmniejszenie spalania jest sztywny hol...
-
- Posty: 139
- Rejestracja: 18 lip 2013, 12:21
- Auto: LC LJ70 '91, LC HDJ 100 '01
Pajero 1 '91 2,5 TD
Pajero 1 '90 2,5 TD (soft top) - Kontakt:
Re: jak jeździć
No to spalanie też myślałem, że będzie mniejsze, w Pajero1 2,5 TD to nawet mniej niż 10 schodziłem. A tu nie widzę takiej możliwości nawet.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8467
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: jak jeździć
Jest kupa czynników dodatkowych, z których se ludzie nie zdają sprawy. Przy większych prędkościach to opór powietrza - tu z aerodynamiką cegły wiele się zrobić nie da - ale każde wodotryski sterczące z kabiny plus lift = zwiększony opór.
Przy mniejszych prędkościach, a szczególnie zimą - opony (wzór i ciśnienie) plus opory w przekładniach. Jest mega różnica między olejami 75W - a 85W .
Plus źle ustawiona pompa, plus stałe (zwykle zbędne) dodatkowe obciążenie w ilości pół tony ...
Znam osobiście przypadki zejścia ze spalaniem grubo poniżej dychy, w tych modelach. Oczywiście na trasie, miasto musi zżerać więcej.
Przy mniejszych prędkościach, a szczególnie zimą - opony (wzór i ciśnienie) plus opory w przekładniach. Jest mega różnica między olejami 75W - a 85W .
Plus źle ustawiona pompa, plus stałe (zwykle zbędne) dodatkowe obciążenie w ilości pół tony ...
Znam osobiście przypadki zejścia ze spalaniem grubo poniżej dychy, w tych modelach. Oczywiście na trasie, miasto musi zżerać więcej.