jak jeździć

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Benior
Posty: 22
Rejestracja: 16 lis 2013, 19:01
Auto: LJ73
Kontakt:

jak jeździć

Post autor: Benior »

Przeszukałem forum ale nie znalazłem takiego tematu :(

Piszę tylko o jeżdzie po szosie i chodzi mi tylko o spalanie.
Jak jeżdzić? starać się aby cały czas turbina sie włączała i juz przy większych prędkościach jechać tak aby lampka zielona cały czas sie świeciła? Czy starać się jechać z obrotami poniżej 2000obr/min

Niby jak turbina pracuje to LJ73 ma lżej ale czy dawka paliwa wtedy nie jest podawana większa?

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8467
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: jak jeździć

Post autor: Rokfor32 »

Nie jest.

Generalnie - jak chcesz jeździć ekonomicznie - to trzeba rozeznać charakterystykę silnika, i jeździć w zakresie jego największej sprawności. Acz trza uwzględnić, że dane książkowe niekoniecznie sie pokrywają z realem - zużycie jednostki robi swoje.

Chcesz znać dokładnie - zrób se test na hamowni. Zakres ekonomiczny kończy sie tam, gdzie krzywa momentu zaczyna opadać. zakres ekonomiczny można przyjąć jako ten, gdzie silnik osiąga z 80% max momentu - licząc od strony mniejszych obrotów - do wartości max momentu i przełamania krzywej.

Dla tego silnika powinno to być w zakresie 2 do 3 tysie rpm.

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2522
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: jak jeździć

Post autor: kpeugeot »

kiedyś w eco drivingu mówili żeby w miarę szybko przyśpieszać i jak najdłużej jechać ze stałą prędkością

oczywiście auto nigdy nie będzie paliło mniej niż 10l/100 km ale realne jest koło 11-12

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18051
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: jak jeździć

Post autor: kylon »

Włos dęba staje jak czytam takie tematy :shock: Pytasz o zasady jazdy z silnikiem turbodoładowanym aby nie zakatować turbiny czy faktycznie chcesz starą terenówką uprawiać eko jazdę na oparach. Zielona kontrolka nie jest po to aby się świeciła non stop tylko informuje o poprawnym działaniu turbosprężarki w odpowiednich zakresach.

Awatar użytkownika
Jureq
Posty: 437
Rejestracja: 16 gru 2008, 15:42
Auto: szukam LC200
Kontakt:

Re: jak jeździć

Post autor: Jureq »

kylon przygładź włos :) kolega przesiadł się właśnie z Jeepa i pewnie jest jeszcze ciągle w szoku że jazda mniejszym, słabszym dieslem kosztuje go tyle co dużym, żwawym amerykanem z LPG :mrgreen:

Benior jak jeździć - rozsądnie, bezpiecznie i z głową, myśląc o tym jak to fajnie że można dojechać w ciekawe miejsca a nie ile to kosztuje - po zatankowaniu 5-go zbiornika powinieneś go(ją) wyczuć i już tylko rozkoszować się jazdą :wink:

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2522
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: jak jeździć

Post autor: kpeugeot »

Benior z tyłu PZM'tu przy Schell'u jest koleś który robi pompy paliwa do diesli podjedź do niego niech zerknie na twoją - bo wg mnie za dużo na szaro dymisz przyśpieszając z niskich obrotów

ogólnie silniki diesla - albo sa cherlawe i palą mniej
albo mają podkręconą pompę są żwawsze i palą więcej

Awatar użytkownika
Benior
Posty: 22
Rejestracja: 16 lis 2013, 19:01
Auto: LJ73
Kontakt:

Re: jak jeździć

Post autor: Benior »

Kylon chyba lepiej pytać i po to właśnie są fora.
Właśnie byłem ciekawy czy ciągła jazda na turbinie jej nie zabije i z twojego posta rozumuję, że tak.

Do pompy paliwa zaglądał Kmiecio i mówił, że jest jeszcze fabryczna plomba więc na razie jej nie ruszamy.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8467
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: jak jeździć

Post autor: Rokfor32 »

Nie wiem co masz na myśli pisząc "ciągła jazda na turbinie". Ten element nie da sie przecie "wyłączyć", żeby wirnik się nie kręcił. Można conajwyżej zmniejszyć obciążenie.

Tyle - że to jest bez sensu. Bolączka klasycznych turbin jest właśnie to - że nie pracują od dołu, i wiekszość ludzi staje na uju, żeby to poprawić - a nie odwrotnie ... :wink:

Awatar użytkownika
Benior
Posty: 22
Rejestracja: 16 lis 2013, 19:01
Auto: LJ73
Kontakt:

Re: jak jeździć

Post autor: Benior »

Rokfor32 pisze:Nie wiem co masz na myśli pisząc "ciągła jazda na turbinie":
Taka jazda na 4 biegu ok 70-80km/h i z obrotami ponad 2000 wtedy moja lampka oznajmia włączenie się turbiny. Z tego powodu się pytam czy tak lepiej sobie dalej pomykać z taką prędkością/świecącą się zieloną lampką czy wrzucić 5 czy zwolnić aby turbiny nie nadwyrężać.
Wiem, że kiedy działa turbina to tojce jest lżej i teoretycznie powinna mniej spalić ale czy ja dobrze rozumuje? nie wiem.

Jestem mechanicznym idiotą i nie potrafię wyrażać się fachowo, wiedza moja w tym temacie jest mierna. Stąd i pytania mogą wydawać się dziwne.

Czeka mnie długa podróż i chciałbym po prostu wiedzieć co i jak. Kręcąc się wokół lublina z wypadami w teren nie jestem w stanie tego zbadać.

Awatar użytkownika
kpeugeot
Klubowicz
Posty: 2522
Rejestracja: 24 cze 2009, 06:52
Auto: Taro(hilux) 3.0 V6
lj70 2LTII r1986
LJ78 2LT EFI 1991
Kontakt:

Re: jak jeździć

Post autor: kpeugeot »

powyzej 70km/h to juz raczej tylko 5 bieg

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8467
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: jak jeździć

Post autor: Rokfor32 »

Lampka nie oznacza "włączenia się" turbiny - ale osiągnięcie minimalnego ciśnienia doładowania. Jest to po prostu sygnalizacja - że turbina działa prawidłowo. Turbina działa stale - jak lampka nie świeci - również :wink:

Awatar użytkownika
Benior
Posty: 22
Rejestracja: 16 lis 2013, 19:01
Auto: LJ73
Kontakt:

Re: jak jeździć

Post autor: Benior »

Rokfor dzięki za łopatologiczne wyjaśnienie :D

Awatar użytkownika
kmiecio
Klubowicz
Posty: 566
Rejestracja: 04 gru 2010, 16:30
Auto: TOYTOYOWE szale?stwo :)
Kontakt:

Re: jak jeździć

Post autor: kmiecio »

Beniu u Ciebie trzeba sprawdzić wtryski i prawdopodobnie wymienić końcówki w nich (ale to wyjdzie na diagnostyce) a jeśli chcesz to możesz skoczyć na jakąś stacje diagnostyczną aby sprawdzili Ci skład spalin...
a Toyka będzie Ci paliła 13/15l/100km i już, może Ci się uda zejść do 10/11l ale raczej nie w zimie, a patentem na drastyczne zmniejszenie spalania jest sztywny hol...

Bartek1
Posty: 139
Rejestracja: 18 lip 2013, 12:21
Auto: LC LJ70 '91, LC HDJ 100 '01
Pajero 1 '91 2,5 TD
Pajero 1 '90 2,5 TD (soft top)
Kontakt:

Re: jak jeździć

Post autor: Bartek1 »

No to spalanie też myślałem, że będzie mniejsze, w Pajero1 2,5 TD to nawet mniej niż 10 schodziłem. A tu nie widzę takiej możliwości nawet.

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8467
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: jak jeździć

Post autor: Rokfor32 »

Jest kupa czynników dodatkowych, z których se ludzie nie zdają sprawy. Przy większych prędkościach to opór powietrza - tu z aerodynamiką cegły wiele się zrobić nie da - ale każde wodotryski sterczące z kabiny plus lift = zwiększony opór.

Przy mniejszych prędkościach, a szczególnie zimą - opony (wzór i ciśnienie) plus opory w przekładniach. Jest mega różnica między olejami 75W - a 85W .

Plus źle ustawiona pompa, plus stałe (zwykle zbędne) dodatkowe obciążenie w ilości pół tony ... :wink:

Znam osobiście przypadki zejścia ze spalaniem grubo poniżej dychy, w tych modelach. Oczywiście na trasie, miasto musi zżerać więcej.

ODPOWIEDZ