J6 - okiem użytkownika
: 09 cze 2009, 23:43
A więc tak : (wiem, wiem, zdania nie zaczynamy od "a więc" )
Toyotę Land Cruiser HJ61 wybrałem nieprzypadkowo. Złożyło się na to wiele czynników i masa czasu spędzona na czytaniu forów zagranicznych, zbieraniu katalogów itd.
Auto cechuje się ogromem miejsca wewnątrz, na zewnątrz jest jednym z największych LandCruiserów, większy była chyba tylko seria J55.
Silnik:
Silnik to czterolitrowy sześciocylindrowiec z turbodoładowaniem, moja wersja jest wyposażona dodatkowo w nieoryginalny intercooler firmy Mayer Tuning. Silnik jest niesamowicie elastyczny, ma dużą moc, ale bardzo rozsądne zapotrzebowanie na paliwo. Jadąc w trasie ze średnią prędkośćią 110-120km/h spalanie wychodzi w granicach 11,5l/100km, trzeba pamiętać że napędza klocka o masie 2,3t na oponach AT 33x11 Moja Toyka ma 280tyś przebiegu, silnik chodzi jak zegarek, trzyma wzorowe ciśnienie oleju, nie dymi, pali od strzału. W tym silniku nie trzeba martwić się okresową wymianą paska rozrządu gdyż albowiem.... zwyczajnie go nie ma Rozrząd realizowany jest za pomocą kół zębatych, co w razie awarii rozrusznika pozwala na bezstresowe napalanie samochodu na zaciąg
Ogólnie dużo by pisać na temat silnika... żeliwny blok, żeliwna głowica, rzędowa pompa wtryskowa smarowana olejem silnikowym, nie paliwem jak w innych konstukcjach, zapewniają długowieczną i bezproblemową eksploatację przy zachowaniu minimum kultury technicznej
Skrzynia biegów:
Skrzynia biegów to jedna z najmocniejszych konstrukcji stosowanych w samochodach terenowych, jej oznaczenie to H55 (występuje tylko z Dieslami). Ma 5 przełożeń + bieg nazad.
Po prawie 300tkm brak oznak zużycia, biegi wchodzą gładko, bez zgrzytów, a droga prowadzenia lewarka jest bardzo precyzyjna, jak na wybierak prawie pół metrowej długości
Reduktor:
Klasyczna skrzynia rozdzielcza o dwóch przełożeniach, niestety za pomocą lewarka wybieramy tylko rodzaj napędu- przełożenie szosowe/zredukowane, dołączanie przedniego napędu odbywa się podciśnieniowo Nie jest to rozwiązanie zbyt Heavy Duty ale jak narazie daje radę Reduktory wyposażone są w fabryczne wyjście odbioru mocy (PTO) do napędu mechaniczej wyciągarki, niestety mamy tylko dziurę w obudowie zaślepioną blachą na 8 śrub. Samą przystawkę należy zanabyć osobno.
Mosty:
Tutaj jest naprawdę Heavy Duty
W tym modelu występują najmocniejsze mosty jakie kiedykolwiek wyprodukowała Toyota, przejęte z modeli HD serii J4.
Mosty są bardzo mocne, przekładnie mają średnicę 9,5", seria J8 miała już tylko tylny most o tej średnicy koła talerzowego, z przodu zastosowano przekładnie 8". Przełożenie ze skrzynią manualną to 3,70:1, wersja z automatem ma przełożenie 4,11:1
Tylne piasty to konstrukcja w pełni odciążona, możliwa jest jazda nawet z ukręconą półośką ponieważ koło nie odpadnie od mostu, jak ma to miejsce w zwykłych konstrukcjach.
Z ciekawostek powiem że sprzęgiełka do przedniego mostu pasują od modelu J7
Wystepowały wersje z oryginalnymi blokadami obu mostów, załączane były poprez system linek i cięgła znajdujące się pod kierownica.
Zawieszenie:
Z przodu i z tyłu zawieszenie jest w pełni rozwiązaniem z serii Heavy Duty (znowu )
Mosty prowadzone są za pomocą mostów zawieszonych na resorach piórowych co mocno odbija się na komforcie jazdy autem....
Zaraz po tym jak nabyłem auto rozebrałem wszystkie resory i przesmarowałem smarem grafitowanym, pomogło, jedzie się przyjemniej, ale to jeszcze nie to czego oczekuje od tego zawieszenia....
Obecnie stoję przed zakupem nowych resowów, mam do wyboru produkty firmy OME, Dobinsons, Trailmaster i HST.... sam nie wiem na co się zdecydować, na pewno po podjęciu decyzji podzielę się wrażeniami
Rama:
To niestety słaby punk J6.
Przednia i tylna część ramy to profile typu "C" spotykane w ciężarówkach, środkowa część ramy to normalny profil zamknięty.
Ja moją ramę po zakupie samochodu, pomimo tego że była w bardzo dobrym stanie, wypiaskowałem i pomalowałem proszkowo, dla spokoju wewnątrz ramy zagościł Fertan
Przy okazji malowania ramy pomalowane zostało na nowo całe zawieszenie
Karoseria:
Tutaj też nie jest wesoło
Ciężko znaleźć J6 w dobrym stanie blacharskim, gniją głównie tylne błotniki, nadkola,progi, drzwi...
Na szczęście dostępne są reparatury tych elementów karoserii
Przy zakupie warto zwrócić uwagę na ramkę znajdującą sie na tylnej klapie, mam na myśli chromowana listwę z napsem TOYOTA. One też lubi gnić. Co ciekawe w moim modelu cała blacha była wyjątkowo zdrowa, natomiast ramka miała dziury Zły stan tej listwy to argument do zbicia ceny, ponieważ nowa w ASO kosztuje 970pln
Podobnie sprawa ma się z przedniki reflektorami, korodują odbłyśniki a cena jednej lampy w ASO to 670pln ja moje lampy wysłałem do regeneracji i za jakieś nieduże pieniądze zregenerowano odbłysniki. Z efektu jestem bardzo zadowolony
Poza tym wspominałem że auto jest pięknym klasykiem ?
Wnętrze:
Jak już pisałem tutaj można się zgubić
Wnętrze jest potężne, bogate wersje VX mają np. podgrzewane siedzenia, elektrycznie regulowane podparcie lędźwi, termometr IN/OUT, klimatyzację, elektrykę szyb, centralny zamek itd.
Fotele dobrze trzymają na boki, boczki dodatkowo mają regulację ścisku, tak więc fotel możemy w pełni dostosować do swoich potrzeb
To auto było w zamierzeniach autem typu Sport Utility cośtam, tak więc mamy dużo różnych napisów "TURBO" oraz stoper w zegarku elektronicznym
Jazda:
Tym samochodem jeździ się... ciekawie
Dość twarde zawieszenie, wielka kierownica, dość długi aczkolwiek precyzyjny wybierak zmiany biegów upodabniają jazdę to kierowania 7,5 tonową ciężarówką
Mój samochód wyposażony w intercooler przyspiesza naprawdę nieprzeciętnie, osiągi porównywalne sa z modelem HDJ100
Ogólnie trzeba być skupionym, i mieć jakiś sentyment do jazdy takimi samochodami, zdecydowanie nie polecam do matką do wożenia dzieci do szkoły, ani lekarzom którzy nie wiedzą co to jest alternator To auto trzeba czuć i chcieć nim jeździć, inaczej będziemy się tylko denerwować
Plusy i minusy:
Plusy:
-silnik
-skrzynia
-mosty
-wnętrze
-ogólna wytrzymałość
-stylistyka
-duży wykrzyż
Minusy:
-ceny części w ASO
-długi zwis tylny
-niezbyt komfortowe oryginalne 20-sto letnie zawieszenie
Ogólnie polecam LandCruisera HJ61 wszystkim którzy "czują bluesa" i są pewni że chcą mieć takie auto które staje się już rzadkim klasykiem. Bo do takich samochodów trzeba dorosnąć
JESZCZE JEDNO !
NIE KUPUJCIE SERII J6 DO KATOWANIA W BŁOCIE PO KLAMKI !! TO NIE JEST SAMOCHÓD DO TAKICH ZASTOSOWAŃ !! TO STATECZNY KLASYK KTÓREMU NALEŻY SIĘ SZACUNEK I CZUŁA OPIEKA !! JEŚLI KTOŚ UPALA I NISZCZY J6 W BŁOCIE PO KLAMKI NIE MA U MNIE ZBYT WIELE POWAŻANIA !
Przepraszam, musiałem odreagować widok tych wszystkich skatowanych i bezsensowie pociętych LC J6...
koniec transmisji
Toyotę Land Cruiser HJ61 wybrałem nieprzypadkowo. Złożyło się na to wiele czynników i masa czasu spędzona na czytaniu forów zagranicznych, zbieraniu katalogów itd.
Auto cechuje się ogromem miejsca wewnątrz, na zewnątrz jest jednym z największych LandCruiserów, większy była chyba tylko seria J55.
Silnik:
Silnik to czterolitrowy sześciocylindrowiec z turbodoładowaniem, moja wersja jest wyposażona dodatkowo w nieoryginalny intercooler firmy Mayer Tuning. Silnik jest niesamowicie elastyczny, ma dużą moc, ale bardzo rozsądne zapotrzebowanie na paliwo. Jadąc w trasie ze średnią prędkośćią 110-120km/h spalanie wychodzi w granicach 11,5l/100km, trzeba pamiętać że napędza klocka o masie 2,3t na oponach AT 33x11 Moja Toyka ma 280tyś przebiegu, silnik chodzi jak zegarek, trzyma wzorowe ciśnienie oleju, nie dymi, pali od strzału. W tym silniku nie trzeba martwić się okresową wymianą paska rozrządu gdyż albowiem.... zwyczajnie go nie ma Rozrząd realizowany jest za pomocą kół zębatych, co w razie awarii rozrusznika pozwala na bezstresowe napalanie samochodu na zaciąg
Ogólnie dużo by pisać na temat silnika... żeliwny blok, żeliwna głowica, rzędowa pompa wtryskowa smarowana olejem silnikowym, nie paliwem jak w innych konstukcjach, zapewniają długowieczną i bezproblemową eksploatację przy zachowaniu minimum kultury technicznej
Skrzynia biegów:
Skrzynia biegów to jedna z najmocniejszych konstrukcji stosowanych w samochodach terenowych, jej oznaczenie to H55 (występuje tylko z Dieslami). Ma 5 przełożeń + bieg nazad.
Po prawie 300tkm brak oznak zużycia, biegi wchodzą gładko, bez zgrzytów, a droga prowadzenia lewarka jest bardzo precyzyjna, jak na wybierak prawie pół metrowej długości
Reduktor:
Klasyczna skrzynia rozdzielcza o dwóch przełożeniach, niestety za pomocą lewarka wybieramy tylko rodzaj napędu- przełożenie szosowe/zredukowane, dołączanie przedniego napędu odbywa się podciśnieniowo Nie jest to rozwiązanie zbyt Heavy Duty ale jak narazie daje radę Reduktory wyposażone są w fabryczne wyjście odbioru mocy (PTO) do napędu mechaniczej wyciągarki, niestety mamy tylko dziurę w obudowie zaślepioną blachą na 8 śrub. Samą przystawkę należy zanabyć osobno.
Mosty:
Tutaj jest naprawdę Heavy Duty
W tym modelu występują najmocniejsze mosty jakie kiedykolwiek wyprodukowała Toyota, przejęte z modeli HD serii J4.
Mosty są bardzo mocne, przekładnie mają średnicę 9,5", seria J8 miała już tylko tylny most o tej średnicy koła talerzowego, z przodu zastosowano przekładnie 8". Przełożenie ze skrzynią manualną to 3,70:1, wersja z automatem ma przełożenie 4,11:1
Tylne piasty to konstrukcja w pełni odciążona, możliwa jest jazda nawet z ukręconą półośką ponieważ koło nie odpadnie od mostu, jak ma to miejsce w zwykłych konstrukcjach.
Z ciekawostek powiem że sprzęgiełka do przedniego mostu pasują od modelu J7
Wystepowały wersje z oryginalnymi blokadami obu mostów, załączane były poprez system linek i cięgła znajdujące się pod kierownica.
Zawieszenie:
Z przodu i z tyłu zawieszenie jest w pełni rozwiązaniem z serii Heavy Duty (znowu )
Mosty prowadzone są za pomocą mostów zawieszonych na resorach piórowych co mocno odbija się na komforcie jazdy autem....
Zaraz po tym jak nabyłem auto rozebrałem wszystkie resory i przesmarowałem smarem grafitowanym, pomogło, jedzie się przyjemniej, ale to jeszcze nie to czego oczekuje od tego zawieszenia....
Obecnie stoję przed zakupem nowych resowów, mam do wyboru produkty firmy OME, Dobinsons, Trailmaster i HST.... sam nie wiem na co się zdecydować, na pewno po podjęciu decyzji podzielę się wrażeniami
Rama:
To niestety słaby punk J6.
Przednia i tylna część ramy to profile typu "C" spotykane w ciężarówkach, środkowa część ramy to normalny profil zamknięty.
Ja moją ramę po zakupie samochodu, pomimo tego że była w bardzo dobrym stanie, wypiaskowałem i pomalowałem proszkowo, dla spokoju wewnątrz ramy zagościł Fertan
Przy okazji malowania ramy pomalowane zostało na nowo całe zawieszenie
Karoseria:
Tutaj też nie jest wesoło
Ciężko znaleźć J6 w dobrym stanie blacharskim, gniją głównie tylne błotniki, nadkola,progi, drzwi...
Na szczęście dostępne są reparatury tych elementów karoserii
Przy zakupie warto zwrócić uwagę na ramkę znajdującą sie na tylnej klapie, mam na myśli chromowana listwę z napsem TOYOTA. One też lubi gnić. Co ciekawe w moim modelu cała blacha była wyjątkowo zdrowa, natomiast ramka miała dziury Zły stan tej listwy to argument do zbicia ceny, ponieważ nowa w ASO kosztuje 970pln
Podobnie sprawa ma się z przedniki reflektorami, korodują odbłyśniki a cena jednej lampy w ASO to 670pln ja moje lampy wysłałem do regeneracji i za jakieś nieduże pieniądze zregenerowano odbłysniki. Z efektu jestem bardzo zadowolony
Poza tym wspominałem że auto jest pięknym klasykiem ?
Wnętrze:
Jak już pisałem tutaj można się zgubić
Wnętrze jest potężne, bogate wersje VX mają np. podgrzewane siedzenia, elektrycznie regulowane podparcie lędźwi, termometr IN/OUT, klimatyzację, elektrykę szyb, centralny zamek itd.
Fotele dobrze trzymają na boki, boczki dodatkowo mają regulację ścisku, tak więc fotel możemy w pełni dostosować do swoich potrzeb
To auto było w zamierzeniach autem typu Sport Utility cośtam, tak więc mamy dużo różnych napisów "TURBO" oraz stoper w zegarku elektronicznym
Jazda:
Tym samochodem jeździ się... ciekawie
Dość twarde zawieszenie, wielka kierownica, dość długi aczkolwiek precyzyjny wybierak zmiany biegów upodabniają jazdę to kierowania 7,5 tonową ciężarówką
Mój samochód wyposażony w intercooler przyspiesza naprawdę nieprzeciętnie, osiągi porównywalne sa z modelem HDJ100
Ogólnie trzeba być skupionym, i mieć jakiś sentyment do jazdy takimi samochodami, zdecydowanie nie polecam do matką do wożenia dzieci do szkoły, ani lekarzom którzy nie wiedzą co to jest alternator To auto trzeba czuć i chcieć nim jeździć, inaczej będziemy się tylko denerwować
Plusy i minusy:
Plusy:
-silnik
-skrzynia
-mosty
-wnętrze
-ogólna wytrzymałość
-stylistyka
-duży wykrzyż
Minusy:
-ceny części w ASO
-długi zwis tylny
-niezbyt komfortowe oryginalne 20-sto letnie zawieszenie
Ogólnie polecam LandCruisera HJ61 wszystkim którzy "czują bluesa" i są pewni że chcą mieć takie auto które staje się już rzadkim klasykiem. Bo do takich samochodów trzeba dorosnąć
JESZCZE JEDNO !
NIE KUPUJCIE SERII J6 DO KATOWANIA W BŁOCIE PO KLAMKI !! TO NIE JEST SAMOCHÓD DO TAKICH ZASTOSOWAŃ !! TO STATECZNY KLASYK KTÓREMU NALEŻY SIĘ SZACUNEK I CZUŁA OPIEKA !! JEŚLI KTOŚ UPALA I NISZCZY J6 W BŁOCIE PO KLAMKI NIE MA U MNIE ZBYT WIELE POWAŻANIA !
Przepraszam, musiałem odreagować widok tych wszystkich skatowanych i bezsensowie pociętych LC J6...
koniec transmisji