Strona 9 z 9

Re: 4Runner 3VZ-E 1995 USA manual

: 26 paź 2023, 14:02
autor: Jake
Co tam bylo wczesniej, a co mozna zalozyc? Bo byla mowa o konwersji.

Re: 4Runner 3VZ-E 1995 USA manual

: 27 paź 2023, 10:06
autor: kmiecio
Po prostu kupujesz łożyska igiełkowe wraz z króciutką tuleją, wyciągasz stara i wprasowujesz to co kupiłeś i po temacie, filologii żadnej w tym nie ma. Kupując np. U Kylon - dzwonisz do firmy a tam Łukasz już będzie wiedział co Ci wyslać, a jak za trudno to powiedz że chcesz igielki do j8.

Re: 4Runner 3VZ-E 1995 USA manual

: 29 paź 2023, 14:10
autor: Jake
Filozofi nie ma, ale watpliwosci moze byc sporo. Poszukalem i znalazlem konkrety:

Tuleje mosiezne sa dwie. Wewnetrzna i zewnetrzna. Czesciej i mocniej zuzywa sie wewnetrzna, ale w autach z duzym przebiegiem moga byc zuzyte obie i na pewno tak wlasnie jest u mnie.
Tuleja zewnetrzna posiada numer: 90381-30003 90381-30002 (przy okazji Catcar.info podaje tu nieprawidlowe nnumery)
Natomiast wewentrzna dluga (stare rozwiazanie): 90381-30006
I te wewnetrzna tuleje zamienia sie na
Lozysko: 90364-30011
Oraz krotsza tuleje: 90381-32001

Zeby to wymienic trzeba uwolnic i wziac na stol cala zwrotnice. Czyli oba sworznie, amor, stabilizator, drazek kierowniczy i oczywiscie sprzegielko i polos do zdjecia. Majac to juz na stole warto przemyslec wymiane uszcelniaczy (sporo numerow 90304-76005 90316-60002 90316-60003 90316-60004 90316-60001 90304-76001 90304-76002 90304-76004 90304-76005) i malowanie tarczy oslonowej za tarcza hamulcowa.
Do demontazu moze sie przydac sciagacz bezwladnosciowy ("anty-mlotek").

Jak na zlosc miesiac temu zmienialem sworznie i smarowalem lozyska, mialem to juz od polowy rozebrane. Ech!

Re: 4Runner 3VZ-E 1995 USA manual

: 29 paź 2023, 19:00
autor: Rokfor32
W praktyce: wyjmujesz starą panewkę (w miarę delikatnie). Zakładasz ją na tokarkę, i skracasz na długość około 7mm (z pamięci). Tak zmodyfikowana stara panewka odpowiada tej z nowszym numerem OEM (do współpracy z łożyskiem igiełkowym).

Wprasowujesz łożysko igiełkowe, a potem obciętą stara panewkę. Panewkę najlepiej na kleju - raz, że już tam raz była (więc jest "skurczona"), a dwa, że jej długość osadzenia jest mała,i na kleju po prostu lepiej się trzyma. W takiej wersji panewka robi jedynie za łożysko wzdłużne - więc nie ma znaczenia stan jej zużycia (na cylindrycznej powierzchni współpracy z wałkiem przegubu).

Jak nie pomyliłem "kolekcji" na półce, to łożysko igiełkowe ma oznaczenie KOYO BTM344017A.

WAŻNE do takiej operacji powierzchnia przegubu pod łożyskiem ma być "idealna". Albo nowy przegub.

Re: 4Runner 3VZ-E 1995 USA manual

: 29 paź 2023, 22:18
autor: Jake
Rokfor32 pisze:
29 paź 2023, 19:00
W praktyce: wyjmujesz starą panewkę (w miarę delikatnie). Zakładasz ją na tokarkę, i skracasz na długość około 7mm (z pamięci). Tak zmodyfikowana stara panewka odpowiada tej z nowszym numerem OEM (do współpracy z łożyskiem igiełkowym).
Nowa tuleja wewnetrzna kosztuje grosze, wiec obicnanie nie ma sensu. Za to zewnetrzna jest dosc droga.
Rokfor32 pisze:
29 paź 2023, 19:00
WAŻNE do takiej operacji powierzchnia przegubu pod łożyskiem ma być "idealna". Albo nowy przegub.
Za to ten fragment jest istotny. Rozwieniesz? 30 letni przegub, po 400 tysiacach i nie wiadomo ilu z luzem po wytluczeniu tulei nie bedzie mial idealnej powierzchni. A wymieniac caly przegub ktory ogolnie jest w bardzo dobrym stanie z tego powodu zdecydowanie szkoda.

Re: 4Runner 3VZ-E 1995 USA manual

: 30 paź 2023, 07:23
autor: Rokfor32
Gdyż łożysko igiełkowe które tam przychodzi nie ma wewnętrznej bieżni - rolki pracują bezpośrednio po przegubie.

Jeżeli tam pojawia się duży luz - to półoś wraz z przegubem zamiast się równo kręcić zaczyna "balansować". Raz, że szybko zużywając łożysko (jeżeli jest duży luz, to rolki przestają sie kręcić, i układ zaczyna działać jak łożysko ślizgowe - tyle że w tym przypadku już jako para stal - stal) oraz po drugiej stronie wielowypust zabieraka, a dwa, że powodując silne wibracje półosi przy wyższych prędkościach.

Re: 4Runner 3VZ-E 1995 USA manual

: 30 paź 2023, 11:51
autor: Jake
Tak, tak, budowe znam, wiem ze nie ma wewnetrznej biezni, ale nie sadzilem ze to az tak istotne zeby polos byla dziewicza.

Dokladnie takie zjawisko mam u siebie - silne wibracje przy jezdzie z zapietymi sprzegielkami i na to wlasnie szukam remedium. To mowisz ze dac po staremu dwie tuleje?

Re: 4Runner 3VZ-E 1995 USA manual

: 30 paź 2023, 13:10
autor: Rokfor32
Ale jakie DWIE tuleje?

Łożysko igiełkowe zastępuje tulejkę z mosiądzu.

Re: 4Runner 3VZ-E 1995 USA manual

: 30 paź 2023, 15:39
autor: Jake
Od zewnatrz (od strony kola) pod sprzegielkiem przeciez tez jest tuleja.

Re: 4Runner 3VZ-E 1995 USA manual

: 30 paź 2023, 18:01
autor: Rokfor32
Nie zawsze. W naturze chyba tylko raz je spotkałem - zwykle jak jest stały zabierak (a dla 4Rmk2 to 95% aut) to tej panewki nie było.

Tak czy siak - w przypadku zmiany na igiełki robi się to tak, jak opisałem wyżej.

Podobny temat jest od strony mostu - jak jest z ADD,to jest tam łożysko igiełkowe w koszu satelitów. I zwykle,jak już jest duży luz - to do wymiany jest ono razem z kielichem.

Re: 4Runner 3VZ-E 1995 USA manual

: 30 paź 2023, 18:40
autor: Jake
Zeby byl konkret o czym rozmawiamy to wrzucam rysunek, bo szkoda czasu na nieporozumienia ;)
Screenshot_11.png
Screenshot_11.png (82,68 KiB) Przejrzano 1738 razy
Na rysunku jest zwrotnica z 4R, na czerwono zaznaczylem obie tuleje, od strony mostu i od strony kola.
Tuleja od strony mostu albo dluga ALBO krotka + lozysko
Tuleja od strony kola - zawsze ta sama. Ja z kolei nie spotkalem sie jeszcze zeby jej nie bylo... Nie calkiem sobie to wyobrazam - polos wisiala by w powietrzu niebedac o nic oparta??
Tu wyraznie widac zewnetrzna tuleje o ktorej mowie:
HTB1JI_DayYrK1Rjy0Fdq6ACvVXar.jpg_960x960.png
HTB1JI_DayYrK1Rjy0Fdq6ACvVXar.jpg_960x960.png (421,81 KiB) Przejrzano 1736 razy
Moje auto pierwotnie mialo ADD - a wiec mialo stale zabieraki. Tuleja byla na swoim miejscu. ADD zdemontowalem i zalozylem manuale sprzegielka AISINa, wszystko pasuje plug&play.

Powiedz mi prosze. Bo nie widzi mi sie zmieniac 100% dobrych przegubow zewnetrznych ktore nie maja ksztyny luzu i pracuja idealnie - z powodu brzydkiej powierzchni pod lozysko; nie mowiac juz o sporym koszcie takiej operacji. Czy w tej sytuacji powienienem raczej zalozyc dluga tuleje tak jak bylo pierwotnie?

-----------
A'propos mostu... Piszesz o koszu satelitow w dyfrze z ADD, ale budowa dyfra jest identyczna niezaleznie do tego czy ADD jest czy ADD nie ma. Rozni sie tylko boczna tuleja ktora jest dokrecana do pochwy mostu.
A ze te lozyska w koszu niestety tez sie wyrabiaja i tez dostaja luzu to neistety prawda, ale zeby sie do nich dobrac to trzeba rozebrac caly przedni zawias i zrzucic most oraz wyjac glowke dyfra. Dodatkowo wymienic kielichy - rowniez sprawne. No i wychodzi lekka reka czterocyfrowa suma za czesci, zeby rozwiazac dosc blachy problem.... Niespecjalnie skorka warta wyprawki w tej sytuacji.

Re: 4Runner 3VZ-E 1995 USA manual

: 31 paź 2023, 07:16
autor: Rokfor32
Tulejka może pracować z dowolnym stanem czopa (w tym przypadku bieżni przegubu) - po prostu się do niego ułoży. Łożysko igiełkowe natomiast wymaga pracy z niewielkim luzem, inaczej rolki zamiast sie kręcić staną, a czop zacznie się po nich ślizgać.

Re: 4Runner 3VZ-E 1995 USA manual

: 31 paź 2023, 12:48
autor: Jake
Wszystko jasne, dzieki Rokfor, to cenna wiedza.

Re: 4Runner 3VZ-E 1995 USA manual

: 26 gru 2023, 11:22
autor: namlooc_2
ajj nie widzialem postów. W podpisie u mnie jest adres na messengera. Ktoś by coś potrzebował napisz :) Tyle lat jazdy i naprawiania samemu zostawiło dużo wiedzy.

@jake Mam taki zestaw igiełek i wszystkiego w szufladzie ciągle

Re: 4Runner 3VZ-E 1995 USA manual

: 29 gru 2023, 15:36
autor: Jake
namlooc_2 pisze:
26 gru 2023, 11:22
ajj nie widzialem postów. W podpisie u mnie jest adres na messengera. Ktoś by coś potrzebował napisz :) Tyle lat jazdy i naprawiania samemu zostawiło dużo wiedzy.

@jake Mam taki zestaw igiełek i wszystkiego w szufladzie ciągle
Dzieki, ale nie mam facebook'a.
A ten zestaw to na pamiatke czy na sprzedaz? :)