Podłączam się pod temat, bo też kupiłem taką Toyotę w tym roku, też robię kampera, i potrzebuję pomocy w paru aspektach. Mesel, Rokfor32 pozdrawiam serdecznie, znamy się pośrednio - to znaczy ja o was słyszałem, a wy o mnie nie XD - przez Władka K. Mam nadzieje ze nie nadużyje Waszego czasu za bardzo.
Aspekt 0 - stan samochodu
Trupek uszminkowany do sprzedaży, pociągnięty z wierzchu raptorem (dość starannie zresztą), za to rudą na podwoziu na chama opryskano masą bitumiczną żeby ukryć skalę problemu. Skala okazała się nie tak duża, nic czego blacharz nie ogarnie w rozsądnej cenie, kupione. W środku wyjątkowo czysty, silnik chodzi ładnie, ale w niektórych zakresach obrotów wpada w mocne wibracje. Dla jasności - VIN JT121JK1800015314, Model KLH18L-RGMNHW, Body 4DV, Engine 2KDFTV 2500CC DIESEL TURBO, Frame Number KLH18-0015314.
Aspekt 1 - Zawieszenie
Od początku było wiadomo że zawieszenie do roboty. Każda rysa w nawierzchni trafia wprost do kręgosłupa, a w terenie da się jechać w tempie pasącej się owcy, bo zawieszenie nie wybiera większych dołków i buda bez przerwy telepie się na boki. Auto będzie wykorzystywane jako camper w lekkim terenie, wolałbym żeby po leśnych drogach i szutrach ładnie leciało. Pojechałem na szarpak do diagnosty, kazał mi wymienić
- tylne i przednie amortyzatory,
- komplet sworzni,
- zalecił także wymianę elementów gumowych, bo guma stwardniała na kamień i nie pełni już swojej funkcji
Dodatkowo chciałbym dodać lekko prześwitu. Może nie do standardów brutalnego offroadu, ale żeby uzyskać spokój ducha, przejechać nad mniejszym pieńkiem w lesie itd.
Pytania
- w jaki maksymalnie prosty i tani sposób podnieść zawieszenie o te kilka cm nie ?
- jakie konkretnie amortyzatory i inne elementy zamontować żeby ładnie wybierało nierówności w terenie a nie machało budą?
Znalazłem poprzez Japan Parts kompatybilne amortyzatory Kayaba, np na tył 344485
https://motostacja.com/p/KYB-344485/, ale czy naprawdę tego właśnie chcę? Co jeszcze powinienem wiedzieć? Mój mechanik zrobi co będzie do zrobienia, ale do kombinowania smykałki nie ma (ale ma inne zalety).
Aspekt 2 - Drgania silnika
Wiem że przez internet trudno stwierdzić, ale gdzie szukać problemu najpierw? Poduszki silnika?
Aspekt 3 - Opony
Obecnie są zamontowane opony C, i jeżdżę na pusto, co zapewne też ma wpływ na komfort jazdy. Mesel, jakie w końcu opony zainstalowałeś? Ja planuje Yokohama Geolandar 215/70R15, ty montowałeś większe?
Aspekt 4 - Reduktor
Rokfor32, zainteresował mnie watek reduktora. Na czym polega taka modyfikacja i jaki, z grubsza, mógłby być jej koszt?
Aspekt 4 - Alternator
Podobnie jak Mesel planuje robić kampera, chcę zainstalować aku salonowy 200aH, mam mieszane uczucia co do solara, pozostaje ładowanie z prądnicy. Czy to co tam jest seryjnie wystarczy? Pod maską widzę już dwa akumulatory, ja wsadzę trzeci i to spory...
Aspekt 5 - Działania pozakupowe
Na co jeszcze powinienem zwrócić uwagę w tym samochodzie po zakupie. Rozrząd - właśnie przyszedł czas do jego zrobienia, sprzedawca uczciwie poinformował. Co przy okazji warto od razu sprawdzić/wymienić dla świętego spokoju? Generalnie chciałbym żeby samochód pożył jeszcze 8-10 lat.
Dzięki za odpowiedzi!