Toyota Land Cruiser Owners Club Poland

Największy, najlepszy, jedyny klub Toyota Land Cruiser w Polsce.
Dzisiaj jest 20 lis 2018, 18:28
www.mtmprofi.pl.pl


Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: 30 kwie 2017, 10:54 
Offline

Rejestracja: 12 wrz 2016, 20:39
Posty: 24
Lokalizacja: Mysłakowice
Auto: RJ70
Od pewnego czasu planowałem zmiane pierścieni w moim 22RE , no ale jak juz sie cos takiego robi to czemu by nie pójśc troche dalej i dodac pare koni :) dlatego zakupiłem komplet tłoków z pierścieniami z 22rte i turbo z volvo td04-12t.
Pierwszym zadaniem było zrobić kolektor wydechowy
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Następnie poszła do poprawienia głowica , wszystkie kanały dolotowe i wylotowe powiększone, dotarcie zaworów i planowanie.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

i odprężenie silnika
Obrazek
Obrazek

cdn... :)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 kwie 2017, 11:21 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5797
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Strona mechaniczna jest dosyć prosta. Ciekaw jestem, jak zamiarowujesz zgrać mapę wtrysku.

A - i ja bym zapodawał uszczelki MLS przy takim projekcie - na ebay powinno sie je udać kupić bez większych ceregieli.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 kwie 2017, 11:38 
Offline

Rejestracja: 12 wrz 2016, 20:39
Posty: 24
Lokalizacja: Mysłakowice
Auto: RJ70
Jeśli chodzi o mapę myślałem o ecumaster i zmiana z MAF na MAP ale muszę sie jeszcze doktoryzować dokładnie jak to zrobić albo kto to potrafi zrobić ;) na początek chce dmuchnąć 0.5 bar i możne oryginalny komputer jeszcze pociągnie a jak ogarnę soft to wtedy możne więcej , a jesi chodzi o uszczelkę to tez brałem ta z 22rte wiec powinna dać rade MLS chyba kosztowała coś pod 700 zł to duzo jak za sama uszczelkę ;)


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 kwie 2017, 12:31 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5797
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Dużo - ale robi robotę.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 kwie 2017, 12:35 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5797
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Co do elektroniki - się przygotuj na wymianę wtryskiwaczy, seryjne nie obskoczą żadnego doładowania. Seria to 200 cm3/min, zabawa z turbiną zaczyna się od 300 wzwyż. I to jest właśnie problem dla seryjnego kompa, a raczej dla charakterystyki MAF. Bo przy fabrycznych nastawach będzie zalewało silnik.


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 kwie 2017, 18:17 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5797
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Tak bardziej ogólnie, celem wyjaśnienia o co biega.

Otóż - wtrysk benzyny jest realizowany na zupełnie innej zasadzie, niż wtrysk ON dla klekota. W przypadku klekota wtryskuje sie określoną dawkę. Czas trwania wtrysku jest nieistotny - zniana obrotów silnika znienia ten czas, ale sprzęg mechaniczny powoduje, że dawka nadal jest stała (zależna od obciążenia, a nie obrotów). Nie dotyczy to systemów CR - bo one działają na zasadach takich, jak bena.

A w benzynie liczy się właśnie cas. Ciśnienie wtrysku jest w zasadzie stałe, i ilość paliwa jest pochodna czasu otwarcia sie wtryskiwacza. Ale - nie da sie tego rozciągać w nieskończoność - bo obroty silnika limitują max czas dla cylku pracy danego cylindra. Z prostego przeliczenia wynika, że ten max czas to 20 ms, przy 6 tysiach obrotów. Nie da się na dłużej otworzyć wtryskiwacza - bo wchodzi w następny cykl pracy - czyli powyżej tej wartości jest po prostu stalke otwarty - i jego wydajność się kończy.

Ale - to dotyczy pełnej sekwencji, czyli każdy wtryskiwacz sterowany niezależnie. W silnikach starszej generacji stosowało się tzw półgrupę - a w najstarszych również fullgrupę. Czyli wtryskiwacze spięte parami - albo wszystkie razem. Przekłada się to na max czasy wtrysku - czyli dla czterech cylindrów i półgrupy wychodzi max 10ms, przy fullgrupie max 5ms (są wtedy stosowane ultraszybkie wtryskiwacze, wymagające zmiany zasilania na niższe napiecie, czyli dodatkowe rezystory wtryskowe).

22R-E miały system fullgrupy dla 4runnerów mk1, później z tego zrezygnowano. RJ70 miało od początku półgrupę.

Powyższe przekłada się na tunning tego silnika. Seryjne wtryskiwacze 200 ccm nie obsłużą większej mocy - bo nie da się ich otworzyć na dłużej - znaczy się nic to nie da. W każdym razie nic nie da pod koniec obrotów. Poniżej - efekt będzie. Ale taka zabawa ma krótkie nogi (niedowymiarowane wtryskiwacze), bo zejście ze składem mieszanki w ubogi zakres gwałtownie winduje EGT, a przy okazji pojawia się spalanie stukowe. Szczerze odradzam taką zabawę, bo potrafi zniszczyć to silnik już w fazie testów i ustawiania. Przekroczenie 1200 stopni powoduje, że rotor turbiny robi sie jak z plasteliny ... :wink:

Tak dla porównania - silnik 7M-GTE supry (6 cyl. i 3,0L - czyli tak jak dla czterech cylindrów 2,0L) ma seryjne wtryskiwacze o wydajności ... 430ccm. Owszem, są "ciut" przewymiarowane. Ale wcale nie aż tak wiele ... :wink:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 30 kwie 2017, 21:34 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25 sty 2014, 21:29
Posty: 165
Lokalizacja: Warszawa/Płock
Auto: Toyota 4runner 3rd 5VZ-FE 3.4ccm Supercharged
Rokfor32 pisze:
Tak bardziej ogólnie, celem wyjaśnienia o co biega.

Otóż - wtrysk benzyny jest realizowany na zupełnie innej zasadzie, niż wtrysk ON dla klekota. W przypadku klekota wtryskuje sie określoną dawkę. Czas trwania wtrysku jest nieistotny - zniana obrotów silnika znienia ten czas, ale sprzęg mechaniczny powoduje, że dawka nadal jest stała (zależna od obciążenia, a nie obrotów). Nie dotyczy to systemów CR - bo one działają na zasadach takich, jak bena.

A w benzynie liczy się właśnie cas. Ciśnienie wtrysku jest w zasadzie stałe, i ilość paliwa jest pochodna czasu otwarcia sie wtryskiwacza. Ale - nie da sie tego rozciągać w nieskończoność - bo obroty silnika limitują max czas dla cylku pracy danego cylindra. Z prostego przeliczenia wynika, że ten max czas to 20 ms, przy 6 tysiach obrotów. Nie da się na dłużej otworzyć wtryskiwacza - bo wchodzi w następny cykl pracy - czyli powyżej tej wartości jest po prostu stalke otwarty - i jego wydajność się kończy.

Ale - to dotyczy pełnej sekwencji, czyli każdy wtryskiwacz sterowany niezależnie. W silnikach starszej generacji stosowało się tzw półgrupę - a w najstarszych również fullgrupę. Czyli wtryskiwacze spięte parami - albo wszystkie razem. Przekłada się to na max czasy wtrysku - czyli dla czterech cylindrów i półgrupy wychodzi max 10ms, przy fullgrupie max 5ms (są wtedy stosowane ultraszybkie wtryskiwacze, wymagające zmiany zasilania na niższe napiecie, czyli dodatkowe rezystory wtryskowe).

22R-E miały system fullgrupy dla 4runnerów mk1, później z tego zrezygnowano. RJ70 miało od początku półgrupę.

Powyższe przekłada się na tunning tego silnika. Seryjne wtryskiwacze 200 ccm nie obsłużą większej mocy - bo nie da się ich otworzyć na dłużej - znaczy się nic to nie da. W każdym razie nic nie da pod koniec obrotów. Poniżej - efekt będzie. Ale taka zabawa ma krótkie nogi (niedowymiarowane wtryskiwacze), bo zejście ze składem mieszanki w ubogi zakres gwałtownie winduje EGT, a przy okazji pojawia się spalanie stukowe. Szczerze odradzam taką zabawę, bo potrafi zniszczyć to silnik już w fazie testów i ustawiania. Przekroczenie 1200 stopni powoduje, że rotor turbiny robi sie jak z plasteliny ... :wink:

Tak dla porównania - silnik 7M-GTE supry (6 cyl. i 3,0L - czyli tak jak dla czterech cylindrów 2,0L) ma seryjne wtryskiwacze o wydajności ... 430ccm. Owszem, są "ciut" przewymiarowane. Ale wcale nie aż tak wiele ... :wink:

Tak z czystej ciekawosci, jesli chodzi o rząd wielkosci $ takiej zabawy? I jak dalej z niezawodnoscia i trwaloscia?

Wysłane z mojego EVA-L09 przy użyciu Tapatalka


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 01 maja 2017, 8:19 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5797
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Niespecjalnie drogo, bo graty sa dostępne w USA w przyzwoitej kasie. Turbiny, jak wspomniana wyżej TD04-14T to koszt około 5 stów za przyzwoita używkę.

Ponieważ zabawa z tłokami zazwyczaj jest połączona z kompletnym szlifem silnika, to koszt takiej operacji trzeba oceniać na około 3 tysie, do tego turbina, zbudowanie kolektora, rur wydechowych, zabawa z zestrojeniem elektroniki. Razem 6 - 8 tysi, może dojść do tego jeszcze zabawa ze wzmocnieniem sprzęgła - też kilka stówek, zależnie od typu zastosowanych gratów.

Tak bezpiecznie, i bez zbędnego kutwienia - budżet na poziomie 10 tysi, i można sie pobawić :wink:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 08 maja 2017, 20:43 
Offline

Rejestracja: 12 wrz 2016, 20:39
Posty: 24
Lokalizacja: Mysłakowice
Auto: RJ70
No to lecmy dalej :) Przez te parę dni musiałem wszystko spasować, smarowanie turbiny (teflonowe przewody) ,mocowanie intercoolera no i jeszcze parę pierdół .
Turbosprężarka po pełnej regeneracji i nowa pompa oleju :
Obrazek
Obrazek
W trakcie prac:
Obrazek
No i efekt koncowy
Obrazek
Silnik chodzi fajnie no ale jeszcze w ruchu ulicznym go nie testowałem za bardzo bo wydech kończy sie za sonda . Jeszcze zostalo tylko podłączenie EGT i wskaźnik ciśnienia no i największa zabawa czyli jak Rokfor pisal wystrojenie tego wszystkiego . Ale na szczęście dowiadywałem sie z tym ECU masterem i nie powinno byc problemu z wystrojeniem wtrysku na full grupie , zobaczymy w praniu . Rokfor kojarzysz może z czego mógł bym dopasować wtryskiwacze 300cc ??? czy zostaje sprowadzać z USA od wersji 22rte??


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 08 maja 2017, 21:25 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5797
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Pierwsze - ustaw przepływomierz POZIOMO :wink: Masa klapki nie jest bez znaczenia, a grawitacja robi swoje :wink:

Wtryskiwacze - 300 ccm nie kojarzę. Tak z głowy - 320 to 3RZ-FE, 360 to 1JZ-GTE. 430 to 7M-GTE.

To jest do namierzenia, ale i tak najprędzej do zanabycia będzie na e-bay. Tam jakoś potrafią się posługiwać oznaczeniami wtrysków - a te idzie zdekodować co do wydajności.

Dwa - wtryskiwacze z 22R-ET niekoniecznie podejdą.

Bazę masz w postaci J7 - a ten model korzysta - i owszem, z systemu full grupy, ale na wtryskiwaczach wysokoimpedancyjnych (czyli takich najbardziej powszechnych, z cewkami 13 - 17 ohm). Natomiast oryginalne do 22R-ET to wczesny 4runner, a tam szedł system z wtrykami niskoimpedancyjnymi - ultraszybkimi, ale wymagającymi specjalnego rezystora korygującego. Te wtryskiwacze maja cewki 1 do 3 ohm. Zapodanie ich bezpośrednio pod komp do tego nieprzystosowany sfajczy natychmiastowo końcówki mocy sterujące wtryskiwaczami w kompie. Czyli żeby takie wtryski użyć - trzeba rzeczony rezystor kompensujący. Domyślam się, że nie masz. :wink:


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 08 maja 2017, 21:56 
Offline

Rejestracja: 12 wrz 2016, 20:39
Posty: 24
Lokalizacja: Mysłakowice
Auto: RJ70
Heh no racja :) pionowo jakoś lepiej sie wpasował :)
Jesli chodzi o wtryskiwacze z 3rz-fe to mysle ze 320cc tez by podeszło , ale ciekawe jakia jest tam kostka bo widziałem ze sa jakieś 4 rodzaje wpięcia ??
Dobrze sie domyślasz :P swoją droga ciekawe czy ten dodatkowy komputer może zmienić napięcie zeby sterować innymi wtryskami...


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 08 maja 2017, 22:07 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5797
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Się bym nie nastawiał - mało które kompy ogarniają wtryski niskoimpedancyjne - bo to raczej antyczne rozwiązanie :wink: Acz - nie zaszkodzi sprawdzić w specyfikacji danego urządzenia.

Przy okazji - masz LPG w tym aucie - albo planujesz?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 08 maja 2017, 22:20 
Offline

Rejestracja: 12 wrz 2016, 20:39
Posty: 24
Lokalizacja: Mysłakowice
Auto: RJ70
ECU master obsługuje tylko wtryskiwacze wysokoopornościowe wiec chyba lipa ...

Tak jest instalacja sekwencyjna staga , pisałeś mi kiedyś ze można w stagu ustawić mape czy cos ale nie wiem co i jak ;(


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 09 maja 2017, 7:30 
Offline
Klubowicz
Awatar użytkownika

Rejestracja: 31 paź 2008, 22:15
Posty: 5797
Lokalizacja: Stary Sącz, Reykjavik
Auto: RJ 70 '88
Potrzebny jest stag w wersji Qmax plus, lub odpowiednik. Wtedy jest dostęp do map korekcji po odczycie map sensora.

Jest to taka opcja na skróty, ale pozwala na poprawne ustawienie parametrów w całym zakresie, niestety w takiej opcji tylko na gazie.

Myślałem też kiedyś, żeby to wykorzystać do korekcji dawek benzyny (bo tania i dostępna) - ale nie rozkminiałem tego głębiej. Znaczy się - sam sterownik jako nakładka korygująca by zadziałał jak najbardziej, ale trzeba sie by pochylić nad ustawieniami, bo te sa optymalizowane pod LPG (np. temperatura przełączania, czy potrzebne do działania sygnały ciśnienia gazu).


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Post: 15 maja 2017, 14:25 
Offline

Rejestracja: 12 wrz 2016, 20:39
Posty: 24
Lokalizacja: Mysłakowice
Auto: RJ70
Po pierwszych próbach jazdy mogę stwierdzić ze auto przy doładowaniu 0.8 i seryjnych wtryskiwaczach nabrało wigoru :D ale na razie jeżdżę na 0.2 żeby nie przesadzić przy docieraniu pierścieni , EGT w trasie max 800 stopni C . Znalazłem wtryskiwacze ktore powinny pasować z supry 2jz-ge 23250-46030 312 cc/min 13.4 oHm 3.0 bar , teraz jestem na etapie sprzęgła którego żywot powoli dobiega końca ... myślałem żeby tarcze normalnie obic kevlarem, tylko nie wiem co zrobic z dociskiem czy oryginalny da rade ?? Rokfor próbowałeś wzmacniać sprzęgło w RJ70 ?


Na górę
 Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna

Strefa czasowa UTC+1godz. [letni]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group