regulacja hamulca recznego.

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: regulacja hamulca recznego.

Post autor: seburaj »

i w dodatku - przy stałym 4x4 - hamuje na WSZYSTKIE koła :!:

MaxLux
Klubowicz
Posty: 2890
Rejestracja: 05 kwie 2007, 11:01
Auto: GRJ120
Kontakt:

Re: regulacja hamulca recznego.

Post autor: MaxLux »

seburaj pisze:i w dodatku - przy stałym 4x4 - hamuje na WSZYSTKIE koła :!:
\

I zawsze staje :mrgreen:

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: regulacja hamulca recznego.

Post autor: seburaj »

staje tak gwałtownie, że aż trzeba uważać :mrgreen:

a zwłaszcza pamiętać o niedotykaniu ręcznego podczas ruchu auta, bo sobie można nieciekawe kuku zrobić :roll:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: regulacja hamulca recznego.

Post autor: Rokfor32 »

Tja.

Ręczny jest jednocześnie hamulcem awaryjnym, nie tylko postojowym. Hamowanie wału nie hamuje kół bezpośrednio - w przypadku uślizgu jednego mechanizm różnicowy rozkłada siłę po równo - czyli zero na obu kołach ... :mrgreen:

To fantastyczne rozwiązanie nissana jakoś nie zostało powielone przez inne marki. Nawet w obrębie nissana tylko patrole tak mają ... :wink:

Jazda w głębokim błocie wbrew pozorom to nie jest typowe użytkowanie przeciętnej terenówki. To raczej zabawa - a do zabawy auto się przerabia. Narzekanie na hample to tak jakby ktoś marudził że toyota seryjnie nie montuje klatek bezpieczeństwa ... :mrgreen:

Awatar użytkownika
seburaj
Posty: 2541
Rejestracja: 24 kwie 2007, 15:15
Auto: by?o: LJ70, BJ73, HDJ100, KZJ95...
Kontakt:

Re: regulacja hamulca recznego.

Post autor: seburaj »

no oczywiście
toyota po prostu seryjnie montuje kiepskie hamulce ręczne :mrgreen:

moze nurzanie w błocie typowym użytkowaniem nie jest, ale tu (na tym forum) sie zdarza - więc i pomarudzić możemy :wink:
po prostu znudziło mi sie już podkładanie kamieni pod koła, kiedy w czasie lajtowej wycieczki krajoznawczej przyjdzie zatrzymać auto "z górki" aby pójść sie przywitać z przyrodą... albo gaszenie motora i zostawianie na wstecznym (no i z kamieniem) - to sie mało śmieszne robi

no a partol, coby nie mówić, stoi na dębowo pod kątem 45st, oby tylko tarcia pomiedzy oponami a podłożem starczyło :mrgreen:

Awatar użytkownika
Addams
Klubowicz
Posty: 3856
Rejestracja: 19 lis 2009, 17:35
Auto: FJ40, BJ45
Kontakt:

Re: regulacja hamulca recznego.

Post autor: Addams »

Czterdziestki też mają hamulec ręczny na wale, ale nie tak skuteczny jak patrolowy, który jest mistrzostwem świata

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: regulacja hamulca recznego.

Post autor: Rokfor32 »

Powiem tak - normalnie użytkując czy 4R, czy J7 (oba na bębnach) ręczny reguluję mniej więcej nigdy :mrgreen:

Acz raz do roku zaglądam do środka, chyba że pojawią się wcześniej oznaki końca żywota okładzin.

Istota problemu - tarcze kotwiczne muszą być kompletne, znaczy sie z tą zewnętrzną blaszką osłonową, no i labirynt na bębnach też nie spalony na płasko. I - rzecz najważniejsza - sprawny mechanizm samoregulacji szczęk ... :wink: Dla niewtajemniczonych - ten mechanizm reguluje luz na szczękach właśnie za pomocą ręcznego - w razie jak ręczny za pierwszym razem nie zaciągnie się prawidłowo, trza machnąć wajchą ze trzy razy i układ nastawia się do normalnych ustawień.

Przy tarczobębnach nie ma niestety samoregulatorów, i jak się zetrą szczęki to trza ręcznie podciągać.

A do cięższego błota - patent z tarczami z tyłu i zaciskami dualnymi (hydro plus linka) jest już rozeznany i już chyba kilka razy opisywany na forum ... :wink:

Awatar użytkownika
realBiker
Posty: 748
Rejestracja: 23 paź 2009, 21:31
Auto: VZJ90

Re: regulacja hamulca recznego.

Post autor: realBiker »

Błoto to jak najbardziej normalne użytkowanie dla auta no chyba że ktoś tylko dzieci do szkoły wozi. Wystarczy na grzyby pojechać po zwózce drewna i mamy taki łofrołd że hoho ;) No ale problem nie tkwi w tym że po 20 km błota starłymi się szczęki tylko w jakiś magiczny sposób linka się wydłuża, czary :)

frad2013
Posty: 41
Rejestracja: 21 lis 2013, 20:44
Auto: Toyota Land Cruiser j9 90 3drzwi diesel
Kontakt:

Re: regulacja hamulca recznego.

Post autor: frad2013 »

odgrzebię trochę temat :)
Jeżeli temat był już bardziej rozwinięty w innym temacie to bardzo przepraszam i przeniesienie albo przekierowanie :)

Do rzeczy :

Posiadam land cruiser j9 97r.
Ręczny był już parę razy czyszczony naciągany itp... ale i tak jest za przeproszeniem do d.....
Użytkuje tego auta w różnych warunkach i chciałbym ze jak zaciągnę go to nic go nie ruszy :D
Istnieje jakaś możliwość zmiany na jakiś inny patent nie wiem tarcze albo coś ktoś pisał jak w patrolu ?

Proszę jakąś mądrzejszą głowę o pomoc i poradę ...

z góry przepraszam jeśli już cały ten ten temat z takim pytaniem był opowiedziany jeżeli tak to proszę o link :)
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8299
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: regulacja hamulca recznego.

Post autor: Rokfor32 »

Nie ma :wink:

Można zapodać zaciski ze zintegrowanym ręcznym - ale to są zaciski z osobówki, więc siła ręcznego jest obliczona i pod inną średnicę koła, i pod inna masę auta. Owszem, działa to zawsze, i nie wymaga regulacji - ale siła ręcznego nie powala. W każdym razie w porównaniu do działających, i poprawnie wyregulowanych ori hamulców J9.

Opcja z hamulcem na wale jest słaba - da się, ale to jest do zrobienia cały customowy set, czyli tarcza kotwiczna plus customowa pokrywa łożyska tylnego reduktora - żeby było do czego tarczę kotwiczną zapiąć. I - szału też nie będzie, bo miejsca mało, na duży bęben.

Jedyne co skutecznie działa - to patenty hydrauliczne, czyli blokowania hamulca roboczego zaworem odcinającym. Trza jednak pamiętać, że to jest proteza, i w cywilnych autach się tego nie powinno stosować - bo ręczny jest też hamulcem awaryjnym, i jego działanie ma być całkowicie niezależne od hamulca roboczego. A po drugie - takie odcięcie jest dobre do chwilowego zaciśnięcia hampli - hydraulika nigdy nie jest na 100% szczelna, więc po czasie taki system może się zluzować, co słabo wychodzi przy hamulcu używanym przy dłuższym postoju.

ODPOWIEDZ