Silnik 1HD-FT do HZJ74

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8423
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Silnik 1HD-FT do HZJ74

Post autor: Rokfor32 »

Nie jestem przekonany, czy klasyczne pompy rozdzielaczowe mają coś takiego, jak ogranicznik max ciśnienia. Jeżeli mają, to da się przestawić na dowolne. Ale normalnie, ciśnienie wtrysku nie jest regulowane pompą, tylko wtryskiwaczami. Zatem, jeżeli nawet pompa ma zawór przeciążeniowy, to nie jest on ustawiany na takie ciśnienie jak wtrysk, musi być zapas. I jeżeli wtryskiwacze w 1HD-FT są na nieco wyższym ciśnieniu (podkreślam "nieco"), to pompa się dopasuje. Boost kompensator prawdopodobnie da się spasować z 2L-T na przykład. nie sprawdzałem, ale na oko korpusy tych pomp wyglądają identycznie, a ten kompensator to po prostu inna pokrywa góry pompy.

Co do skrzyń - do silnika 1HD-FT skrzyni typu R nie polecam. (nie wiedziałem, że do silnika 1HZ ją podłączono ...) . ta skrzynka znosi jako tako 3 litrowego common raila, ale to jej kres możliwości. 1HD-FT, szczególnie bez elektroniki, ma taką charakterystykę momentu obrotowego (pomijając nawet kwestię ilości tego momentu), że skrzynka light duty zczeźnie bardzo szybko ... :mrgreen: Dla tego silnika tylko skrzynka typu H.

ps. Do skrzynki typu R da sie podłączyć wszystkie silniki bazujące na korpusie KZ, ale też benzynowe 5VZ-FE.

Awatar użytkownika
kylon
Klubowicz
Posty: 18032
Rejestracja: 04 kwie 2007, 21:32
Auto: BJ42
Kontakt:

Re: Silnik 1HD-FT do HZJ74

Post autor: kylon »

Podobno dziura w misce, zleciał olej i się zatarło. Ale na pytanie, od której strony dziura już nie uzyskałem odpowiedzi. Jest podejrzenie, że korbowód też coś narozrabiał bo ponoć kawałek bloku gdzieś też się luzem znalazł. Trzeba poczekać, aż silnik zostanie rozebrany.

Kameleon

Re: Silnik 1HD-FT do HZJ74

Post autor: Kameleon »

Rokfor32 pisze:Boost kompensator prawdopodobnie da się spasować z 2L-T na przykład. nie sprawdzałem, ale na oko korpusy tych pomp wyglądają identycznie, a ten kompensator to po prostu inna pokrywa góry pompy.

Co do skrzyń - do silnika 1HD-FT skrzyni typu R nie polecam. (nie wiedziałem, że do silnika 1HZ ją podłączono ...) . ta skrzynka znosi jako tako 3 litrowego common raila, ale to jej kres możliwości. 1HD-FT, szczególnie bez elektroniki, ma taką charakterystykę momentu obrotowego (pomijając nawet kwestię ilości tego momentu), że skrzynka light duty zczeźnie bardzo szybko ... :mrgreen: Dla tego silnika tylko skrzynka typu H.
Rokfor, też pomyślałem o boost compensatorze z innego silnika TD Toyoty :mrgreen:
Zakładanie innej skrzyni biegów H55,151,150 chyba jest zbyt kosztochłonne.Sama skrzynia w dobrym stanie to połowa ceny silnika 1HD-T :mrgreen:
Mam nadzieję że sprzęgło 275mm będzie swego rodzaju ogranicznikem przed destrukcją skrzyni biegów :wink:

Kameleon

Re: Silnik 1HD-FT do HZJ74

Post autor: Kameleon »

Gałka pisze::(
Gałka , a u Ciebie nie leży 1HZ na zapas kupiony w ramach wymiany pompy wtryskowej :?:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8423
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Silnik 1HD-FT do HZJ74

Post autor: Rokfor32 »

O H55 możesz zapomnieć, to zupełnie inna konstrukcja niż H150 i pochodne. Ta pierwsza była montowana w do serii 60 włącznie, i współpracowała z silnikami B lub H.

Fakt, dawała sobie radę z 12H-T, i była całkiem długowieczna, jak się dbało o łożyska.

Różnica w stosunku do H155 jest poważna - po drugiej stronie rozrusznik. Ma jednak fajną zaletę, polegającą na możliwości rozdzielenia dzwonu sprzęgła i skrzyni od zewnątrz. Niesamowicie to ułatwia jej demontaż, szczególnie w polowych warunkach ... :mrgreen:

Co do sprzęgła - jeżeli będzie za słabe, to silnik spali je w prawie natychmiast. Sprzęgło musi być dopasowane do momentu obrotowego, jaki generuje silnik.

Reszta napędu zresztą też.

Ps. bez sensu trochę jest montowanie silnika z potężnymi parametrami, i delikatna, asekuracyjna jazda, żeby się coś nie urwało. Albo przymulanie silnika (ograniczanie parametrów).
Jak się bawić w tunning, to tak, żeby to ręce i nogi miało. Inaczej to szkoda czasu i kasy.

Kameleon

Re: Silnik 1HD-FT do HZJ74

Post autor: Kameleon »

Rokfor32 pisze:O H55 możesz zapomnieć, to zupełnie inna konstrukcja niż H150 i pochodne. Ta pierwsza była montowana w do serii 60 włącznie, i współpracowała z silnikami B lub H.
Rokfor, np w europejskiej HZJ73 jest H55f a nie tylko w J6 :mrgreen:
Skoro sprzęgło 275mm i R151F jakoś dają radę w uturbionych HZJ105 to i w HZJ74 1HD-T/FT też jakiś czas to pojeździ :mrgreen:

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8423
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Silnik 1HD-FT do HZJ74

Post autor: Rokfor32 »

Kurde, sprawdziłem, faktycznie po '00 roku silnik 1HZ zaczęli łączyć ze skrzynką R.

Tyle, że ten silnik ma nawet niższe osiągi jak 1KZ-TE, czyli niecałe 300 Nm i ok. 130 HP. Ma jednak większą masę (elementów w ruchu), a przez to większą bezwładność. Nie jest to bez znaczenia dla skrzyni w przypadku gwałtownych zmian przyczepności podłoża.

Natomiast 1HD-FT ma ok. 100 Nm więcej, ale osiąga je już przy 1400 rpm. To właśnie powoduje, że wymaga on solidnej skrzyni. Chodzi o tempo narastania momentu obrotowego.

Nie tak dawno oglądałem LJ70 (i rozmawiałem z właścicielem), w którym zrobiono upgrade napędu na 12H-T (czyli parametrowo na kartce zbliżony do 1HZ) wraz ze skrzynią H55 (komplet z HJ61). Jak sie okazało, gość musiał również wymienić tylną oś, bo ten silnik ... urywał półośki. :wink: Dokładniej, obcinało je tuz przy łożysku piasty koła, i kółko odpadało.

Fakt, że auto było na sporych kołach (38"), przez co ich przyczepność, a więc i obciążenie półosi było sporo większe niż w oryginale. Ale gość nie żaden ciśnieniowiec, po prostu te silniki tak mają, że pyrkając na ledwie co wyższych obrotach, jak naciśniesz pedał gazu, to tak jakbyś zrobił w benzyniaku strzał ze sprzęgła.

Kameleon

Re: Silnik 1HD-FT do HZJ74

Post autor: Kameleon »

Rokfor32 pisze:Kurde, sprawdziłem, faktycznie po '00 roku silnik 1HZ zaczęli łączyć ze skrzynką R.Ten silnik ma nawet niższe osiągi jak 1KZ-TE, czyli niecałe 300 Nm i ok. 130 HP.
Natomiast 1HD-FT ma ok. 100 Nm więcej, ale osiąga je już przy 1400 rpm. To właśnie powoduje, że wymaga on solidnej skrzyni. Chodzi o tempo narastania momentu obrotowego.
Tempo narastania momentu obrotowego w 1HD-FT ma być łagodniejsze niż w 1HD-T.
Katalogowo silnik 1HD-FT osiaga około 380Nm przy 2500 rpm, a 1HD-T przy 2000 rpm :mrgreen:
Realnie tylko 340Nm :?
http://www.diesel-tec.com.au/pdf/Stage% ... torque.pdf

Awatar użytkownika
Rokfor32
Klubowicz
Posty: 8423
Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
Kontakt:

Re: Silnik 1HD-FT do HZJ74

Post autor: Rokfor32 »

Te parametry, które podaje fabryka, są na kole zamachowym silnika. To, co się mierzy na hamowni podwoziowej, jest już nieco niższe.

Natomiast co do kwestii natrastania momentu obrotowego - prawdopodobnie 1HD-FTE tak ma, jak piszesz. Elektronika łagodzi nieco temperament tego silnika - przynajmniej w wersji oryginalnej, bo komputerkiem zawsze sie można pobawić.

Natomiast przy zwykłym, klasycznym sterowaniu, ten silnik ... cóż, chwila nieuwagi, i przedni dyfer w J8 odlatuje w kosmos ... :mrgreen:

To wogóle bardzo dziwacznie działa, jak się jedzie autem z tego typu silnikiem (jechałem HJ61). Jak się go przytrzyma (bez obciążenia) na poziomie 1600 - 2000 rpm (żeby turbo się rozkręciło), a potem depnie do końca na pedał gazu, to odczucie przyspieszenia w środku jest takie, jakby auto było pociągnięte kinetykiem. Gwałtowny skok do przodu, a potem tempo przyspieszania słabnie.

Osobiście nie lubię tego typu charakterystyki.

Kameleon

Re: Silnik 1HD-FT do HZJ74

Post autor: Kameleon »

Może ktoś wie czy długość układu napedowego (silnik+skrzynia biegów+reduktor) dla 1HD-FT+H151F jest taka sama jak dla 1HZ+R151F :?: Gdzieś czytałem że tak ale głowy za to nie dam :mrgreen: Przy odpowiedzi twierdzącej powstać może HDJ74 FullTime 4WD :mrgreen:

Awatar użytkownika
mopar
Klubowicz
Posty: 974
Rejestracja: 31 gru 2007, 02:24
Auto: HDJ 100
Kontakt:

Re: Silnik 1HD-FT do HZJ74

Post autor: mopar »

Kameleon pisze:Może ktoś wie czy długość układu napedowego (silnik+skrzynia biegów+reduktor) dla 1HD-FT+H151F jest taka sama jak dla 1HZ+R151F :?: Gdzieś czytałem że tak ale głowy za to nie dam :mrgreen: Przy odpowiedzi twierdzącej powstać może HDJ74 FullTime 4WD :mrgreen:
jest taka sama

Awatar użytkownika
piter69A
Posty: 612
Rejestracja: 30 sty 2009, 14:48
Auto: HZJ-73, HDJ-100, 2xGAZ69
Kontakt:

Re: Silnik 1HD-FT do HZJ74

Post autor: piter69A »

potwierdzam, mozna wstawic taki zestaw. Były w Gliwicach 3szt. J73 z takim zestawem, jedna nawet z automatem :wink:

Awatar użytkownika
Boryś
Posty: 1268
Rejestracja: 31 maja 2007, 22:33
Auto: HZJ 80
Kontakt:

Re: Silnik 1HD-FT do HZJ74

Post autor: Boryś »

a to tak z ciekawości zapytam czy jakbym chciał zamienić mój silnik 1HZ w 80tce przy skrzyni H151F lepiej będzie dać 1HD-T czy FT?

bo już się trochę pogubiłem w tych waszych dywagacjach na temat wytrzymałości pozostałych podelementów :oops:

Kameleon

Re: Silnik 1HD-FT do HZJ74

Post autor: Kameleon »

Boryś pisze:a to tak z ciekawości zapytam czy jakbym chciał zamienić mój silnik 1HZ w 80tce przy skrzyni H151F lepiej będzie dać 1HD-T czy FT?
HZJ80 ma skrzynię H150F a HDJ H151F.Inne są wałki sprzęgłowe i inne sprzęgła.
Nie ważne czy 1HD-T czy FT 24V ważne żeby sprawny i nie zajechany :mrgreen:
Ja bym szukał 1 HD-FT 24v bo nowszy i wiekszym potencjałem ale droższy w zakupie i częściach :oops:

Kameleon

Re: Silnik 1HD-FT do HZJ74

Post autor: Kameleon »

piter69A pisze:potwierdzam, mozna wstawic taki zestaw. Były w Gliwicach 3szt. J73 z takim zestawem, jedna nawet z automatem :wink:
HZJ73 ma inną skrzynię niż HZJ74 ale skoro mówicie że są tej samej długości to super :P
To Rafał Ciepły robi takie mixy z HZJ :?:

ODPOWIEDZ