Jak i z jakim momentem dokrecac?
Moderator: luk4s7
Jak i z jakim momentem dokrecac?
hej
jak ktoś z pamięci pamięta to niech pisze. Ile niutków trzeba aby dokręcić:
- koło zamachowe do silnika
- docisk sprzęgła
- skrzynie do silnika.
paweł
////-----
Posty wydzielone z tematu o 40tce pluma - Jake
jak ktoś z pamięci pamięta to niech pisze. Ile niutków trzeba aby dokręcić:
- koło zamachowe do silnika
- docisk sprzęgła
- skrzynie do silnika.
paweł
////-----
Posty wydzielone z tematu o 40tce pluma - Jake
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8440
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: UZJ 40 by Rokfor
Koło zamachowe - ile wlezie. Docisk - delikatnie, około 19Nm. Skrzynię do silnika z umiarem i bez przesady, około 60 Nm.
Re: UZJ 40 by Rokfor
Check the 1uz starter for proper engagement on the ring gear. The starter gear should engage the ring gear about ½ way into the ring gear. With the flywheel now installed it's time to install the Loctite onto the threads of the flywheel bolts. Then torque in a star pattern to 65 foot lbs.
Re: UZJ 40 by Rokfor
Przeszukałem książkę serwisową ale nie mogę znaleźć momentu koła zamachowego.
Czyżby to było koło zamachowe?
Drive plate x Crankshaft 98 1,000 72 pierwsze to niuty.
No i znalazłem
INSTALLATION
1. INSTALL DRIVE PLATE
(a) Apply adhesive to 2 or 3 threads of the mounting bolt end.
Adhesive:
Part No. 08833–00070, THREE BOND 1324 or equivalent
Install and uniformly tighten the mounting bolts in several passes, in the sequence shown.
Torque: 83 N·m (850 kgf·cm, 61 ft·lbf) 2.
INSTALL TRANSMISSION TO ENGINE (a) Attach the transmission to the engine.
(b) Install the engine wire bracket and 10 bolts.
Torque:
14 mm head: 37 N·m (380 kgf·cm, 27 ft·lbf) 17 mm head: 72 N·m (730 kgf·cm, 53 ft·lbf) 3. INSTALL TORQUE CONVERTER CLUTCH BOLTS (a) Apply adhesive to 2 or 3 threads of the bolt end.
Adhesive:
Part No. 08833–00070, THREE BOND 1324 or equivalent
Czyżby to było koło zamachowe?
Drive plate x Crankshaft 98 1,000 72 pierwsze to niuty.
No i znalazłem
INSTALLATION
1. INSTALL DRIVE PLATE
(a) Apply adhesive to 2 or 3 threads of the mounting bolt end.
Adhesive:
Part No. 08833–00070, THREE BOND 1324 or equivalent
Install and uniformly tighten the mounting bolts in several passes, in the sequence shown.
Torque: 83 N·m (850 kgf·cm, 61 ft·lbf) 2.
INSTALL TRANSMISSION TO ENGINE (a) Attach the transmission to the engine.
(b) Install the engine wire bracket and 10 bolts.
Torque:
14 mm head: 37 N·m (380 kgf·cm, 27 ft·lbf) 17 mm head: 72 N·m (730 kgf·cm, 53 ft·lbf) 3. INSTALL TORQUE CONVERTER CLUTCH BOLTS (a) Apply adhesive to 2 or 3 threads of the bolt end.
Adhesive:
Part No. 08833–00070, THREE BOND 1324 or equivalent
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8440
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: UZJ 40 by Rokfor
Ale Paweł nie ma automatu.
Re: UZJ 40 by Rokfor
Wiem.
Tylko przy automacie używa się kleju do gwintów? W Pincu też mam zalecenie używania kleju i są zastosowane śruby wstępnie sprężane. To przy manualu trzeba dokręcać momentem na przykład 400 zamiast 85? co tak bardzo zmienia skrzynia automatyczna ; mniej szarpie?
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8440
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: UZJ 40 by Rokfor
Chodzi o to, że podałeś dane z automatu, gdzie są podane momenty dla śrub konwertera - ale nie ma dla śrub docisku sprzęgła.
Czy natomiast są różnice dla śrub wału korbowego - nie wiem, musiał bym sprawdzić dla jakiegoś przykładu (ten sam silnik, i manual vs. automat). Jeżeli są - to różnica może wynikać z konstrukcji: w automacie przykręca się cienką blachę, czasem z podkładką, w sumie jakieś 5mm. Przy manualu - zależy od konstrukcji koła zamachowego. I może to być od około 10mm, do ponad 30mm.
Czyli że szyjka śruby ma inna długość, co może wpływać na przewidywany przez producenta moment dokręcania.
W praktyce są tam śruby M12 lub m14 w klasie 12,9, więc z samego tego faktu moment dokręcania to widełki między 150 a 200Nm. Co oznacza jakieś 70 - 80 cm ramienia klucza, żeby mieć jeszcze wyczucie dokręcania.
Ja używam klucza udarowego z ogranicznikiem momentu, potem kontrolnie dynamometrycznym sprawdzam, czy nie za słabo.
Klej do gwintów w tym miejscu obligatoryjnie.
Czy natomiast są różnice dla śrub wału korbowego - nie wiem, musiał bym sprawdzić dla jakiegoś przykładu (ten sam silnik, i manual vs. automat). Jeżeli są - to różnica może wynikać z konstrukcji: w automacie przykręca się cienką blachę, czasem z podkładką, w sumie jakieś 5mm. Przy manualu - zależy od konstrukcji koła zamachowego. I może to być od około 10mm, do ponad 30mm.
Czyli że szyjka śruby ma inna długość, co może wpływać na przewidywany przez producenta moment dokręcania.
W praktyce są tam śruby M12 lub m14 w klasie 12,9, więc z samego tego faktu moment dokręcania to widełki między 150 a 200Nm. Co oznacza jakieś 70 - 80 cm ramienia klucza, żeby mieć jeszcze wyczucie dokręcania.
Ja używam klucza udarowego z ogranicznikiem momentu, potem kontrolnie dynamometrycznym sprawdzam, czy nie za słabo.
Klej do gwintów w tym miejscu obligatoryjnie.
Re: UZJ 40 by Rokfor
Podałem momenty oraz sposób dokręcania koła zamachowego (flexplate) i skrzyni biegów.
- Jake
- Moderator
- Posty: 2369
- Rejestracja: 12 cze 2017, 01:57
- Auto: Toyota 4-Runner 3.4 V6 1991
- Kontakt:
Re: UZJ 40 by Rokfor
Flexplate to nie kolo zamachowe. To sluzy wylacznie do tego zeby rozrusznik mial z czym pracowac. Inercje zapewnia konwerter.
Natomiast momenty dokrecen powinny byc zblizone. Moge potem sprawdzic z ciekawosci dla 5VZ w wersji AT i MT.
Natomiast momenty dokrecen powinny byc zblizone. Moge potem sprawdzic z ciekawosci dla 5VZ w wersji AT i MT.
Re: UZJ 40 by Rokfor
Uważam ,że przykręcanie czegokolwiek w silniku na pałę jest błędem! Tak samo tam gdzie można trzeba używać kleju a szczególnie tam gdzie zaleca producent! Momenty dokręcania powinny być podane przez producenta koło zamachowego. A dodatkowo Lexus podaje jeszcze kolejność przekręcania śrub !
Ostatnio zmieniony 01 mar 2024, 15:17 przez pinc6x6, łącznie zmieniany 1 raz.
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8440
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: UZJ 40 by Rokfor
Przykręca, i razem dopiero stanowi to koło zamachowe automatu. A czasem, dodatkowo, są jeszcze dokręcane dodatkowe obciążniki (w J100 na przykład).
Nie pisałem o dokręcaniu na pałę, ale o praktyce w przypadku śrub koła zamachowego.
Chodzi o to, ze stosuje sie tam dosyć duży moment, a to oznacza, że identycznym momentem trzeba przytrzymać wał. Manual podaje do tej operacji spec przyrząd, który się zapina za przednie kolo pasowe. Tyle, że takiego przyrządu nigdy na oczy nie widziałem, w praktycznym zastosowaniu. Za to całkiem często pomysły na blokowanie wieńca rozrusznika o blok przy pomocy różnego rodzaju "breszek", śrubokrętów, etc.
Dlatemu używam klucza udarowego - ale jak pisałem: nie żadne na pałę, ale z ogranicznikiem momentu. To są takie spec przedłużki, o różnej średnicy "szyjki", które ograniczają moment dokręcania. Nie są dokładne, dlatego żeby ich poprawnie użyć, trzeba je sobie wcześniej skalibrować, czyli po prostu sprawdzić, jakim momentem dana przedłużka na danym kluczu udarowym (i danym ciśnieniu powietrza) realnie dokręca.
Nie pisałem o dokręcaniu na pałę, ale o praktyce w przypadku śrub koła zamachowego.
Chodzi o to, ze stosuje sie tam dosyć duży moment, a to oznacza, że identycznym momentem trzeba przytrzymać wał. Manual podaje do tej operacji spec przyrząd, który się zapina za przednie kolo pasowe. Tyle, że takiego przyrządu nigdy na oczy nie widziałem, w praktycznym zastosowaniu. Za to całkiem często pomysły na blokowanie wieńca rozrusznika o blok przy pomocy różnego rodzaju "breszek", śrubokrętów, etc.
Dlatemu używam klucza udarowego - ale jak pisałem: nie żadne na pałę, ale z ogranicznikiem momentu. To są takie spec przedłużki, o różnej średnicy "szyjki", które ograniczają moment dokręcania. Nie są dokładne, dlatego żeby ich poprawnie użyć, trzeba je sobie wcześniej skalibrować, czyli po prostu sprawdzić, jakim momentem dana przedłużka na danym kluczu udarowym (i danym ciśnieniu powietrza) realnie dokręca.
Re: UZJ 40 by Rokfor
drogi Rokforze bez urazy ale "ile wlezie" to znaczy na pałę rozumiem jeszcze gdyby był moment 200-250 niuta ale 85 z klejem to trzeba kluczem.
Poszukałem w reakcji na pytanie Pluma momentów w książce serwisowej, podałem jej i tyle .
- Rokfor32
- Klubowicz
- Posty: 8440
- Rejestracja: 31 paź 2008, 21:15
- Auto: Wiele. Różnych. Większość Toyoty.
- Kontakt:
Re: UZJ 40 by Rokfor
Stosując standardowy klucz 1/2" (bez przedłużek) to ta wartość (80Nm) to jest właśnie "ile wlezie" ... No chyba że dasz to dokręcać Pudzianowi ...