Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

... czyli jak usprawnić swoją Toyotę

Moderator: luk4s7

mattbigmonster
Posty: 8
Rejestracja: 13 kwie 2019, 18:20

Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

Post autor: mattbigmonster »

Witam wszystkich i pytam o porade. Po przekopaniu calego forum mam troche metlik w glowie.

Wlasnie zakupilem wymarzona terenowke Toyota Land cruiser j12 (2006, d4d dizel, automat, bez pneumatyki, 200k przebiegu). Nie chce sie bawic w kolejne poprawki i stopniowe upgrejdowanie tylko zrobic raz a dobrze, na poczatek w ramach pakietu startowego caly dol.
Problem w tym ze auto ma byc do wszystkiego... Dojazd do bliskiej pracy na codzien, okazyjnie i na zime wrzucane ATeki jak bedziemy jechac na wyprawe np na Ukraine, i zeby sie auto nie balo MTkow czy simexow jak sprobuje klasy adventure na rajdzie bo do tej pory tylko turystyk na seryjnych autach.

Wiec mysle o oczuszczeniu i zakonserwowaniu spodu auta (nie trzeba nic latac),
Wymiana olejow i pouszczelnianie napedow,
Oslony na co sie da,

No i zmiana zawieszenia z liftem i tu jest najwiecej niewiadomych. Co ma wedlug was sens? Jakie kola najlepiej wejda zeby nie ukrecac osi/mostow? Wiem ze LC to nie Patrol, chyba ze sa wersje wzmocnione tych podzespolow? Jaki lift bedzie najlepszy? Jest sens podnosic bude? I tak dalej, do tej pory zawsze mnie bolal brak przeswitu i za slabe kola.
W przyszlosci beda zdezaki z wyciagarka i wyposazenie wyprawowe. A, i czy da sie zrobic mocne zaczepy bez robienia jeszcze zdezakow?

Generalnie bede bardzo wdzieczny za wszelkie wskazowki i porady na temat zrobienia zawieszenia napedow i kol zeby t przyjemnie smigalo. Nie mam problemu poswiecic 10% wygody na czarnym dla zyskania 30% w terenie, tylko nie chce z braku wiedzy zrobic odwrotnie...

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
kmiecio
Klubowicz
Posty: 560
Rejestracja: 04 gru 2010, 16:30
Auto: TOYTOYOWE szale?stwo :)
Kontakt:

Re: Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

Post autor: kmiecio »

witamy na forum.
większość odpowiedzi na Twoje pytania jest już zawarta w treści działu j12. Moimi zdaniem najlepszą opcją jest zawias +2cale dobinsons, opony 33 cale i i jakieś 11 cali szerokości (tu musisz dobrać pod siebie), rodzaj gumy zależy od Ciebie. Wyciągarka w oryginalny zderzak - takie rozwiązania jest w pełni legalne i nikt Ci dowodu nie zabierze, a zarazem unikniesz sporego dociążenia pojazdu. Osłony na spód jak najbardziej tak. O konserwacji musisz sobie wgłębnie poczytać na forum tak abyś przez przypadek nie popsuł. Wszystko zależy od stanu początkowego pojazdu, przywiązania do auta i możliwościach inwestora.
A tak na samym początku pojechałbym sprawdzić stan wtrysków.

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

Post autor: Zibi »

W ciężki teren j12 chyba nie za bardzo. I jeśli modyfikacje są długofalowe to proponuję tak:

Zawieszenie + 2 cale Lovells Springs zastosowane z amortyzatorami z regulacją. Pozwoli to po dołożeniu wycągarki i zderzaka zmodyfikować wysokość ( twardosć ) przodu bez wymiany połowy zawieszenia. Taki zawias kupisz ponizej 2500 zł i masz spokój na lata.

Osłony - jak najbardziej jeśli przewidujesz ciężki teren. jeśli nie - to nadt tym się zastanów bo to waży w cholerę. Z kołami też nie przesadzaj bo większosc będziesz spędzał n asfalcie lub szutrze. Głośnosc mt-ków bedzie wkurzała.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

Post autor: sebastian44 »

Zerknij na moje auto jak jest zrobione, moim zdaniem optymalny balans miedzy dzielnoscią w terenie a wygodą na szosie. http://tlc.org.pl/viewtopic.php?f=35&t=16811

mattbigmonster
Posty: 8
Rejestracja: 13 kwie 2019, 18:20

Re: Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

Post autor: mattbigmonster »

Zibi pisze:W ciężki teren j12 chyba nie za bardzo. I jeśli modyfikacje są długofalowe to proponuję tak:

Zawieszenie + 2 cale Lovells Springs zastosowane z amortyzatorami z regulacją. Pozwoli to po dołożeniu wycągarki i zderzaka zmodyfikować wysokość ( twardosć ) przodu bez wymiany połowy zawieszenia. Taki zawias kupisz ponizej 2500 zł i masz spokój na lata.

Osłony - jak najbardziej jeśli przewidujesz ciężki teren. jeśli nie - to nadt tym się zastanów bo to waży w cholerę. Z kołami też nie przesadzaj bo większosc będziesz spędzał n asfalcie lub szutrze. Głośnosc mt-ków bedzie wkurzała.
Dzieki wielkie, dokladnie takiego info szukam. Zdezaki i wyciagarki i oslony to tylko mysli na przyszlosc, wlasnie nie chce z auta robic czolgu.
A co od ciezkiego terenu nie mam zadnego zamiaru topic auta po klamki. Chodzi mi o wykozystanie potencjalu
Toyoty i robic dol raz a nie poprawiac i upgrejdowac. Zeby po wrzuceniu MTkow przed rajdem miec spokoj ze jest najlepiej jak sie da.

Najbardziej mnie interesuje jakie kola to auto wytrzymuje zeby sie nie martwic o napedy i nie rzeznikowac budy, jaki lift ma sens i czy np trzeba opuszczac most albo podnosic bude itd.

mattbigmonster
Posty: 8
Rejestracja: 13 kwie 2019, 18:20

Re: Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

Post autor: mattbigmonster »

sebastian44 pisze:Zerknij na moje auto jak jest zrobione, moim zdaniem optymalny balans miedzy dzielnoscią w terenie a wygodą na szosie. http://tlc.org.pl/viewtopic.php?f=35&t=16811
Watek znam na pamiec :)

mattbigmonster
Posty: 8
Rejestracja: 13 kwie 2019, 18:20

Re: Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

Post autor: mattbigmonster »

kmiecio pisze:witamy na forum.
większość odpowiedzi na Twoje pytania jest już zawarta w treści działu j12. Moimi zdaniem najlepszą opcją jest zawias +2cale dobinsons, opony 33 cale i i jakieś 11 cali szerokości (tu musisz dobrać pod siebie), rodzaj gumy zależy od Ciebie. Wyciągarka w oryginalny zderzak - takie rozwiązania jest w pełni legalne i nikt Ci dowodu nie zabierze, a zarazem unikniesz sporego dociążenia pojazdu. Osłony na spód jak najbardziej tak. O konserwacji musisz sobie wgłębnie poczytać na forum tak abyś przez przypadek nie popsuł. Wszystko zależy od stanu początkowego pojazdu, przywiązania do auta i możliwościach inwestora.
A tak na samym początku pojechałbym sprawdzić stan wtrysków.
Z zabezpieczeniem i zawiasem na pewno sie udam do specjalisty, lubie dlubac ale to zabawa ponad moje mozliwosci. Dlatego pytam co ma najwiekszy sens zeby wiedziec o czym z mechanimiem rozmawiac :)

Silnik, wtryski itp to osobny temat. Chce sobie poukladac w glowie "dolna" czesc projektu. Dzieki za info.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

Post autor: sebastian44 »

Osłony moim zdaniem obowiązkowo, ale tylko ta na przodzie, dalej tylnej i zbiornika nie ma sensu. Aluminiową pod silnikiem 6mm.

Awatar użytkownika
rolkos
Klubowicz
Posty: 2063
Rejestracja: 21 lis 2015, 15:24
Auto: FJ Cruiser, 4Runner
Kontakt:

Re: Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

Post autor: rolkos »

Z mojego doświadczenia ze 120 (jest to bardzo dzielne auto bez specjalnych modyfikacji).
- Lift daj maks 2" pamiętaj że z przodu jest niezależne zawieszenie, czyli im większy lift tym mniejszy zakres pracy wahacza (chyba ze zainwestujesz w long travel arm),
- Koła do większości zastosowań starczają 32" i są optymalne, ale można się pokusić o 33" w wersji 285 lub 255. Przy 285 musisz liczyć się z daniem felgi o mniejszym ET i tego konsekwencjami.
- Największą robotę w terenie robiłą u mnie blokada tylnego mostu (nie miałem A-TRC),
- Zderzak stalowy z przodu to zbędny balast i jest raczej do lansu,
- Zderzak z tyłu dostaje najbardziej i tam warto pomysleć o jakimś rozwiązaniu, nie polecam zderzaka z fabryka4x4 jest strasznie ciężki może coś jak na zdjęciu poniżej

Obrazek

Generalnie masa to twój wróg, osłona na pewno potrzebna jest przednia na silnik ona dostaje najwięcej, druga na skrzynię i reduktor juz nie jest taka ważna, na zbiornik paliwa oryginalna stalowa jest bardzo dobra i wytrzymała nie ma co jej zmieniać.

Uchwyty do wyciągania do przodu mam i mogę sprzedać (bardzo solidne, montowane w fabryczne otwory)
Montuje się je jak na zdjęciu poniżej:
Obrazek

Zdjęcie moich uchwytów (jak jesteś zainteresowany kupnem to priv)
Obrazek

Lift budy jest zbędny. Nie daje nic, masz wyżej środek ciężkości i ten sam prześwit.
Załączniki
uchwty.jpg
(197,16 KiB) Pobrany 38 razy
zderzak.jpg
(52,47 KiB) Pobrany 38 razy

mattbigmonster
Posty: 8
Rejestracja: 13 kwie 2019, 18:20

Re: Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

Post autor: mattbigmonster »

Sebastian44 i Rolkos dzieki za potwierdzenie moich mysli, nie spieszy mi sie do opancerzania ani nawet wyciagarki. Jesli kiedys zabraknie to moze plyte montazowa dam do oryginalnego zdezaka. Przekieruje fundusze na przednia oslone i tylny zdezak.
Tak myslalem ze podnoszenie budy to tylko po to zeby kola wieksze weszly ale LC i tak juz wysoki (bagaznika na dach tez nie bedzie). Czyli 2 cale liftu na dobrym zawieszeniu i wieksze kola 32-33 i nie trzeba wiecej nic modzic? Szukajac terenowki dla siebie czesto czytalem jak ludzie mowia o rozwojowosci suzuk i patroli ze mozna w nieskonczonosc poprawiac fabryke i jest tona wzmocnionych i upgrejdowych czesci do takich aut.

Ja bym chcial takiego troche sleeperka, zeby duzo mogl, zwlaszcza po dorzuceniu drugiego zestawu opon ale nie wygladal jak ripsaw.

Awatar użytkownika
Zibi
Posty: 658
Rejestracja: 02 lis 2008, 11:16
Auto: By?o BJ73, 2xHDJ80 XTR 3", HDJ80
jest LC100, HDJ80, rajd?wka Escape, zmota Escape
Kontakt:

Re: Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

Post autor: Zibi »

Jak sam napisałeś - poprawia się fabrykę. Poprawia się suzuki, poprawia się patrola. Toyot poprawia się mało jeśi już to jedynie poprzez zastosowanie liftu ewentualnie osłon. a jeśli w ciężkiteren to raczej nic z wersji prado. Czyli raczej nie J9, J12. Dużo nie zmieniaj - relaksuj się wygoda jazdy tego auta.

Awatar użytkownika
sebastian44
Posty: 2141
Rejestracja: 01 lis 2009, 18:23
Auto: była BJ73, była KZJ95, aktualnie TRJ120
Kontakt:

Re: Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

Post autor: sebastian44 »

Akurat wyciągarka moim zdaniem jest niezbędna jeżeli zamierzasz zjeżdżać z asfaltu.
Dla mnie konieczne mody to:
-zawieszenie +2 cale
-wyciągarka w ori zderzaku (mogę doradzić jak zamontować za 250 zł)
-płyta pod silnik
-opony, jeżeli na ori felgach to najwieksze jakie wejdą 255/80R17
-snorkel (niby nie wjeżdzamy w wode ale czasem może sie zdarzyć)
A do turystyki:
-zabudowa
-kompresor do pompowania kół

Tylny zderzak ma się znacznie lepiej po zrobieniu liftu bo nie zahacza tak bardzo ale i tak warto go wzmocnić. Ja dałem pod niego profil stalowy i na razie się trzyma.

Toyot się nie poprawia bo one w serii są dobre do terenu i turystyki offroad- ale bez przesady. Wystarczy niewiele żeby je przygotować do średnio trudnego wyjazdu zachowując przy tym komfort na asfalcie. Ale żeby zrobić je na extreme to nie ma to ani sensu technicznego ani ekonomicznego. A jak ktos chce jezdzić w rajdach to jednak polecam jakas suzuke..bedzie taniej i wiecej funu.

mattbigmonster
Posty: 8
Rejestracja: 13 kwie 2019, 18:20

Re: Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

Post autor: mattbigmonster »

Dzieki Sebastian44.
Wyciagarka, zabudowa i gadzety to juz pozniej po drodze wykorzystujac urodziny i swieta :)
Teraz stan techniczny i rdzen auta. Plan jest taki ze jak funu zacznie brakowac to sie kupi jakas zmote ktorej nie bedzie szkoda ktora LC przytarga na przyczepie.

Generalnie 36 lat na karku i koncze z rozsadnymi wyborami motoryzacyjnymi i chce cos co mnie zawsze ciagnelo, prawdziwa terenowka ale ktora sie jeszcze da jezdzic na codzien. Off road laczy kilka moich zainteresowan i aspektow zycia wiec moja Toyota chcialem konkretnie zaczac ten "styl zycia" :)

Solter4x4
Posty: 3
Rejestracja: 02 kwie 2019, 17:52

Re: Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

Post autor: Solter4x4 »

Nie wiem jakim budżetem dysponujesz , aleeee warto pomyśleć o zawieszeniu z możliwością regulacji twardości. Pozwoli Ci to dopasować samochód do swoich potrzeb w zależności od tego gdzie się wybierasz.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

sailor
Posty: 36
Rejestracja: 19 lis 2018, 09:58
Auto: LC 120 2008
Kontakt:

Re: Podniesienie sprawnosci terenowej J12.

Post autor: sailor »

Solter4x4 pisze:Nie wiem jakim budżetem dysponujesz , aleeee warto pomyśleć o zawieszeniu z możliwością regulacji twardości. Pozwoli Ci to dopasować samochód do swoich potrzeb w zależności od tego gdzie się wybierasz.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Masz na myśli jakiś konkretny zestaw do j12?

ODPOWIEDZ