Dałem rysunek ale zabrakło mi czasu na opis, już uzupełniam.
Funkcje układu
- separator akumulatorów,
- układ ładowania, niezależny 2 stopniowy z kontrolą prądu ładowania i rozładowania aku2 (AGM/VRLA)
- przełączniki w kolorze czerwonym (zabezpieczenie przed ładowaniem aku2 przy wyłączonym alternatorze)
Opis
Do załączania obwodów silno-prądowych zastosowałem przekaźniki półprzewodnikowe z prądem przewodzenia 120A przykręcone (+pasta silikonowa) do blachy AL. Do sterowania mam przełączniki z LED czerwonym. Obwody silno-prądowe mam za plecami a przełączniki w okolicy konsoli kabinowej. Taki układ nie wymaga ciągania grubych przewodów po kabinie do przełączników a sterownia łączę przekrojami 0.5mm2. Odpada tez ryzyko zwarć i mam też redukcję kosztów.
Do kontroli prądu ładowania / rozładowania mam układ pomiarowy z przetwornikiem Halla w zakresie 0-500A.
Przekaźnik 2 służy do wstępnego i szybkiego doładowania aku 2. Czas ładowania będzie uzależniony od stopnia rozładowania aku i
prądu ładowania. Diody poprzez spadek napięcia na nich, mają ograniczać ten prąd. Diody to monolityczny mostek Gretz’a 100A (połączenie szeregowo-równoległe, 2+2). Przekaźnik jest też baypass-em w razie uszkodzenia zasilacza CV/CC.
Przekaźnik 1 służy do ładowania długotrwałego z zasilacza step up z regulacją CV/CC (14,4V / 8A) dobraną dla AGM/VRLA.
Nie planuję ładowania od 0%. Webasto po 8h wypompuje coś koło 30% pojemności. I to jest pkt startowy (rano) plus jakieś ciąganie się windą w ciągu dnia.
Separatory dostępne w sprzedaży nie mają dwóch niezależnych wyjść. Wymagają też większych przekrojów przewodów zasilających, dla 100Ah to 16mm2. Mnie się nie chciało dziurawić grodzi silnika pod takie przekroje, nie planowałem też przeróbek przy klemie aku 1. Szkoda też kasy na separator i przewody Cu.
Układ, który robię jest kilkukrotnie tańszy.
Wszystkie funkcje separatora SE-2/SK mam w układzie kontrolo-pomiarowy ale z nich nie korzystam.
https://pl.aliexpress.com/item/DC-500-v ... 5c0fyyYWxf
Układ kontrolno-pomiarowy:
1, bezprzewodowa transmisja danych.
2. czujnik Halla – pomiar prądu.
3. pomiary: napięcie, prąd, moc, temperatura, pojemność, procent naładowania akumulatora, pozostały czas do naładowania akumulatora.
4. sterowanie 2x przekaźnikami, kontrola ładowania i rozładowanie.
5. zabezpieczenia: nadmiarowo napięciowe, podnapięciowe, nadmiarowo-prądowe,
6. podtrzymanie danych przy braku napięcia dla Ah, Wh.
Parametry:
NCP – ustawienie limitu prądu ładowania do zadziałania wyjścia przekaźnikowego,
OCP – ustawienie limitu prądu rozładowania do zadziałania wyjścia przekaźnikowego,
OVP – ustawienie limitu napięcia ładowania do zadziałania wyjścia przekaźnikowego,
LVP – ustawienie limitu napięcia rozładowania do zadziałania wyjścia przekaźnikowego,
OUT – przełączanie sterowania wyjściami przekaźnika bezprzewodowo i ustawienie limitu prądu rozładowania do zadziałania wyjścia przekaźnikowego,
LCK – blokowanie przycisków przed przypadkowym dotykiem,
BAT – ustawienie pojemności akumulatora, wartość odniesienia do procenta pojemności (bargraf),
BCP – wartość procentowa pojemności akumulatora,
CER – ustaw 0 aby powrócić do bieżącej funkcji, gdy prąd bez obciążenia nie wynosi 0, możesz kliknąć tę opcję, aby usunąć prąd
Dane techniczne:
Wyświetlacz: 2.4” TFT LCD
Zakres pomiaru: 6÷80 [V]
Zakres pomiarowy: 0÷500 [V],
Zewnętrzne napięcie zasilania 6÷60 [V]
Prąd zakres pomiarowy: 0÷500 [A]
Pojemność: 0.001÷65000.00 [Ah]
Energii: 0.000÷9999 [kWh]
Czas: 0÷100 [h]
Moc: 999 [kW]
Temperatura: 1÷100 [°C]
Błąd pomiarowy
U = ± 1% + 2 słowa
I = ± 2% + 5 słowa
T= ± 1.5 ℃
Częstotliwość pomiaru: 5 razy/sekundę
Opóźnienia wyjścia przekaźnikowego: (0÷60)s