Jeszcze ja coś napiszę, bo się nie znam, ale wiem co bym chciał
1. To co jest plus ileśtam to w motorkach nazywa się SAG, który ustawia się do masy jeźdźca (czyli stałego obciążenia) bo zawieszenie musi się ugiąć przy obciążeniu żeby mogło zapracować przy odprężeniu, to moim zdaniem jest zapominane przy robieniu liftu bo wszyscy chcą jak najwyżej. Gdyby jest najwyżej bez wstępnego ugięcia to jeżeli pierwsza przeszkoda jest dziurą wtedy wpada cały pojazd lub koło się odrywa w zależności od dziury. Ten parametr steruje się naprężeniem wstępnym czyli sprężyną.
2. Robiąc lift chciałbym nie tylko podnieść samochód do góry, ale zwiększyć zakres pracy zawieszenia. Kiedyś zadałem pytanie czy np. +2 cale to jest wyżej o dwa cale, czy zakres pracy zawieszenia podnosi o 2 cale, ale też zwiększa jego długość pracy. Idąc dalej tropem powyższego pytania czy np. jeżeli resor ma +2 cale to fabryczna przerwa między odbojem a resorem jak jest 10cm to przy lifcie jest 15,8cm?
3. Szybkość działania zawieszenia jest tłumiona amortyzatorem w dwóch kierunkach dobicie i odbicie, pominę tu ustawianie szybkości odbicia i dobicia bo takie zawieszenie to tysiące tysięcy plnów.
4. Cena... w motorkach są tak naprawdę trzy miejsca powstawania kosztów, dwa z przodu najczęściej takie same i jeden z tyłu i teraz cena... w motorkach nikt nie obraża się na cenę idącą w tysiącach nie za zakup tylko za serwis o tuningu już nie ma co pisać w porównaniu do samochodów jest to strasznie budżetowe. W samochodach jest też mnóstwo znawców, a w motorkach w Polsce może 3-5 osób (5 to już przesadziłem) i nie jest to związane ze skalą bo jestem przekonany, że jest więcej jeżdżących i serwisujących zawieszenie KTM EXC 450 niż wszystkich Toyot 4x4 (rynek Polski)
Co ja chcę... dobrać SAG i mieć pełną pracę zawieszenia, przy średnich nierównościach po których mogę jechać... z prędkością nie rzucającą i podskakującym całym samochodem.
Dobrze dobrane zawieszenie to kompromis wszystkiego i w naszych samochodach jest to nie do osiągnięcia za normalne plny, ale jakiś środeczek miedzy zawieszenie Baja, a taczką powinien być.
W motorku mam bardzo dobre zawieszenie, ale jak obserwuję jak pracuje zawieszenie dakarówki to jestem załamany, jedyne pocieszenie do cena 10 razy mniejsza
Co chciałem wnieść w tym poście to to, że nasze samochody są masowe i nawet kupowanie innych zawieszeń to też masówka może lepiej wykonana, może określony jakiś jeden parametr... ale malkontentów zawieszeniowych do których ja reż się zaliczam mam lekarstwo którym jest cena Reiger.
nigdy nie zadowolony z zawieszenia bo tak właśnie ma być, dążymy do doskonałości
wojciech endurance
www.polkasteam.pl